Czego szukasz

Biznes z pasją? Co potrzebne aby odnieść sukces?

Wszyscy mówią: „rób to, co kochasz, a pieniądze same przyjdą”? To nieprawda! Pasja jest ważna, ale oprócz niej potrzebujesz popytu na swoje produkty – mówi Ariadna Wiczling, założycielka darmowego radia internetowego Po Nitce Ariadny i autorka kursów on-line. Ariadna ma 3 dzieci i jest dumna z tego, że stworzyła biznes, który jest jej pasją i pozwala na całkowitą elastyczność i czas dla rodziny.

  • Agnieszka Kaczanowska - 16/03/2016
Ariadna Wiczling

Ariadno, słucham Twoich webinarów i podcastów od jakiegoś czasu i już nie pamiętam kiedy usłyszałam od Ciebie, że postanowiłaś działać on-line właśnie po to, aby więcej czasu spędzać z dziećmi. Opowiedz jakie były początki? Jak doszło do tego, że znalazłaś to COŚ?

Kiedy byłam w ciąży z moim pierwszym dzieckiem, mieszkaliśmy z mężem tymczasowo w Stanach Zjednoczonych. Abym mogła tam pracować jako farmaceutka musiałabym zdawać specjalne egzaminy. Postanowiliśmy z mężem, że będę na razie z dzieckiem w domu. Jestem mamą, która lubi mieć coś swojego i postanowiłam zająć się scrapbookingiem, aby zachować wspomnienia z tego okresu. Najpierw robiłam to hobbystycznie, później zawodowo. Uczyłam się cały czas nowych umiejętności z kursów online. Już po powrocie do Polski zaczęłam robić dla innych identyfikację wizualną i strony internetowe, cały czas ucząc się marketingu. Po kilku latach postanowiłam, że będę uczyć inne kobiety tego, co sama nauczyłam się na temat biznesu online. Uczenie siebie i innych to moja wielka pasja.

Czy Twoja wiedza farmaceutyczna przydaje Ci się w Twojej obecnej pracy? Poza podawaniem leków dzieciom (śmiech)?

Wiedza farmaceutyczna przydaje mi się właściwie tylko do leczenia dzieci, w obecnej pracy nie używam tego, czego się nauczyłam w czasie studiów. Czasami słyszę pytanie – “to czy opłacało Ci się studiować farmację?”. Tak, zdecydowanie mi się opłacało, bo na studiach poznałam mojego męża (śmiech).

No tak, to bardzo ważne (śmiech). A na czym polega dokładnie Twój biznes? Wiele kobiet zna Cię z tego, że bezpłatnie dzielisz się swoją wiedzą, ale co jest Twoim biznesem?

Dzielę się wiedzą bezpłatnie dlatego, że wierzę, że należy się dzielić tym, co się wie. Natomiast zarabiam na sprzedaży kursów online.

Na początku, gdy zaczęłam uczyć, nie miałam jeszcze dokładnie pomysłu na to, co dokładnie chcę sprzedawać. Chciałam robić kursy online, bo to jest moja pasja, natomiast nie wiedziałam dokładnie jaki temat byłby najbardziej interesujący i dobrze się sprzedający (bo ja założyłam biznes po to, aby pomagał on innym i przynosił mi zyski, w innym przypadku to nie jest biznes). Okazało się, że wiele kobiet również chce stworzyć biznes, który dopasuje się do ich planu dnia i zaczęłam uczyć je robienia e-mailowych kursów online.

AriadnaWiczling_na_tle_ksiazek_640

Z czego jesteś najbardziej dumna?

Najbardziej dumna jestem z tego, że stworzyłam biznes, który pozwala mi na pracę w takich godzinach, w jakich umożliwia to moje życie rodzinne i który pozwala mi robić to, co jest moją pasją.

Świetnie! Podoba mi się to co piszesz na swojej stronie w dziale „o mnie”:

„Wszyscy mówią: „rób to, co kochasz, a pieniądze same przyjdą”? To nieprawda! Nie będę Ci tu mydlić oczu, bo to naprawdę jeden z najbardziej szkodliwych mitów. Wyjaśnię na swoim przykładzie. Wiesz, że umiem robić na drutach? Idzie mi całkiem dobrze i lubię to robić. Ale nie sprzedaję czapeczek dla dzieci. Dlaczego? Bo robienie na drutach to coś, czym bardzo ciężko się wyróżnić na rynku i praca jest słabo płatna. Aby odnieść sukces i cieszyć się życiem potrzebujesz pasji + popytu na swoje produkty.”

Szczera prawda… Ale cały czas wiele kobiet jest przekonana, że ma genialny pomysł na biznes tylko brak im środków na jego rozkręcenie… Jak myślisz, dlaczego?

Ja wierzę, że wiele kobiet ma naprawdę genialny pomysł na biznes, ale jedna rzecz, którą pomijają, to badanie rynku. Każda z nas ma kilka pasji, które mogłaby przekształcić w biznes, natomiast nie na każdą z nich jest popyt. Cały sekret to znaleźć tę pasję, którą przekujemy na dobrze działający biznes. Do tego potrzebna jest bardzo dobra znajomość rynku i swojego klienta. Środki na rozkręcenie biznesu są zawsze potrzebne, natomiast jeżeli już jesteśmy pewne, że biznes będzie przynosił zyski, to łatwiej nam jest znaleźć środki na jego początkowe fundowanie.

AriadnaWiczling_podcast

Czy zdradzisz mi co to był za pomysł na biznes, który Ci nie wyszedł?

Mój biznes, którego nie udało mi się rozkręcić to było opracowywanie personalizowanych kartek i zaproszeń tworzonych metodą scrapbookingu komputerowego. Myślę, że nie wyszedł dlatego, że źle zbadałam rynek i nie potrafiłam dotrzeć do klientów, którzy byliby zainteresowanie takimi rzeczami. Personalizowana oferta wymaga dużo godzin pracy i trzeba dotrzeć do specyficznego klienta. Ja tego nie umiałam zrobić, ale traktuję to jako dobrą lekcję. W tym czasie dużo nauczyłam się o marketingu i całkowicie mnie to pochłonęło. Najpierw postanowiłam ruszyć w stronę grafiki w internecie, a po kilku latach zajęłam się marketingiem.

Jesteś mamą trójki dzieci, jak zatem wygląda Twój dzień pracy? Taki wolny zawód daje Ci pełną elastyczność, prawda?

Tak, taki wolny zawód daje mi pełną elastyczność. Elastyczność ta polega na tym, że dopasowuję się do planu dnia moich dzieci. Przeważnie rano zajmuję się domem, przygotowuję dzieci do wyjścia do szkoły, gotuję obiad, itd. Po południu, kiedy wraca mój mąż z pracy, ja zajmuję się biznesem. Gdyby nie wspierający mnie mąż, nie byłabym w tym miejscu, w którym jestem teraz.

Wielkim plusem jest to, że mogę sobie wziąć na przykład dzień wolnego, kiedy jest potrzebny i w moim biznesie nic się nie zawali.

Jak tłumaczysz dzieciom, czym się zajmujesz? Rozumieją? Moje dzieci nie korzystają jeszcze z internetu i nie rozumieją co znaczy prowadzić portal, nie raz próbowałam tłumaczyć…

Dzieci trochę rozumieją czym się zajmuję. Wiedzą, że prowadzę webinary, czyli wykłady, które są emitowane przez internet i inne kobiety oglądają je na swoich komputerach. Rozumieją mój zawód mniej więcej na zasadzie nauczycielki. Podobnie jest z kursami online.

Nad czym obecnie pracujesz?

Właśnie przygotowuje się do rozpoczęcia sprzedaży mojego kursu online który uczy kobiety jak zrobić swój pierwszy kurs online polegający na wysyłce treści kursu w mailach. Aby ułatwić kobietom znalezienie tematu na kurs online, który się sprzeda, opracowałam specjalną darmową serię wideo i ćwiczenia w PDF-ach, które pomogą im rozwiązać ten problem (zobacz tutaj – http://bit.ly/1QSVkao).

Seria ta jest darmowa, ale dostępna przez krótki okres czasu. Zapraszam 😉

AriadnaWiczling_Reklama_MamoPracuj

Czy na koniec chciałabyś coś jeszcze dodać, coś powiedzieć każdej czytającej nas mamie?

Chciałabym powiedzieć każdej mamie, że ma w sobie wspaniały dar, ma w sobie takie umiejętności, których nikt inny nie ma. Może podzielić się nimi ze światem poprzez swój własny biznes. Nie jest to łatwe i nie będę twierdzić, że już za 2 miesiące możesz mieć swoją prężnie działającą firmę, bo tak nie jest. Mnie zajęło to kilka lat.

Ja dobrze wiem, że największą przeszkodą jesteśmy my same i nasz brak wiary w siebie. A co nam daje coraz większą wiarę w siebie? Działanie.

Nie porównuj się od razu z osobą, która jest 5 czy 10 lat przed Tobą, ale porównuj się z tą osobą, którą ona była 5 czy 10 lat TEMU. Działaj małymi kroczkami: jedna rzecz przyniesie Ci sukces? Świętuj to! Ciesz się z tego! I zrób kolejną rzecz. Aż w końcu małymi krokami dojdziesz tam, gdzie chcesz, czyli do biznesu, który pozwala dopasować się do Twojego planu dnia i Twojego miejsca zamieszkania.

Dziękuję za rozmowę!

Rozmawiała Agnieszka Kaczanowska

Ariadna Wiczling jest autorką “Kursu Online w 30 Dni” i darmowego podcastu (radia internetowego) “Po Nitce Ariadny” dla przedsiębiorczych kobiet z biznesem online. Z wykształcenia magister farmacji, przez ostatnie 10 lat dzięki kursom online zdobyła kwalifikacje kilku zawodów.

Poprzez swoje popularne webinary pomogła już setkom kobiet rozwiązać problemy dotyczące między innymi e-mail marketingu, marki osobistej, projektowania strony internetowej i materiałów do kursu online. Jest konkretna, chętnie dzieli się wiedzą i dobrze jej to wychodzi. Pokazuje kobietom, że biznes online i technologia nie są takie trudne i że każda z nich również może mieć dobrze zarabiający biznes online. Prywatnie mama trójki dzieci pracująca ze swojego domowego biura (=sypialni!).

Zdjęcia: Andrzej Zając, własność Po nitce Ariadny

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail