Czego szukasz

Aktywność i przedsiębiorczość kobiet wiejskich – pokongresowe wrażenia

Mamo Pracuj robimy dla wszystkich Mam. Nie tylko dla tych, mieszkających w największych polskich miastach. Cieszymy się, że czytają nas również mieszkanki wsi i małych miejscowości. Specjalnie dla Was, Drogie Mamy piszemy o panelu z IV Kongresu Kobiet w Warszawie, pt „Aktywność i przedsiębiorczość kobiet wiejskich”. Czekamy na Wasze sugestie, oczekiwania i potrzeby. Będziemy starali się im sprostać.

  • Joanna Majorek - 28/09/2012

Jestem kobietą, mieszkanką wsi. Tu się urodziłam i wychowałam, po 10 latach spędzonych w mieście powróciłam na wieś, aby tutaj żyć, wychowywać córkę, działać. Dlatego, jakże bliska wydawała mi się tematyka jednego z paneli odbywających się podczas IV Kongresu Kobiet pod zachęcająco brzmiącym tytułem „Aktywność i przedsiębiorczość kobiet wiejskich”. Czego się spodziewałam po tej dyskusji? Czy oczekiwałam odpowiedzi na pytania, co robić na wsi, jak zorganizować czas kobietom jak i czym je zainteresować, aby nie tylko interesowały się życiem swojego otoczenia, ale aby chciały je kształtować i na nie wpływać.

Myślę, że tak… nie oczekiwałam odpowiedzi typu: powinniście zrobić to i to, porozmawiać z tym i tym, napisać pismo takie a takie… Chciałam posłuchać, co interesuje kobiety na wsi, jak się wspierają i organizują. Jak można być aktywną na wsi? Tymczasem panel zamienił się w jarmark. Prowadzące, mimo usilnych starań nie były w stanie zapanować nad zgromadzonymi licznie kobietami, bowiem każda z uczestniczek miał coś do powiedzenia.

Ale od początku. Zaczęłyśmy od stwierdzenia, że polska wieś się zmieniła i że na wsi jest trudniej niż w mieście. I pewno to prawda, bo żyje się tutaj inaczej, jest więcej obowiązków, zobowiązań. Żyjemy na różnych wsiach, tych po PGRach, w tych, gdzie są gospodarstwa kilkudziesięcio hektarowe, tych, gdzie w ogóle nie ma rolnictwa, a pobliskie miasteczka nic nie oferują, bo same „ledwo ciągną”. I jest nam trudno. Młodzi ludzie nie widzą perspektyw na wsi i nie chcą wracać, prowadzić gospodarstw po dziadkach, czy rodzicach.

Gdzie zatem kobieta ma szukać swojego miejsca na przedsiębiorczość i aktywność?

Jak pokazują badania przeprowadzone na potrzeby panelu, kobieta może być przedsiębiorczą tylko wtedy, kiedy jest odpowiednio wykształcona (z czym bym mocno polemizowała!), kiedy ma akceptację otoczenia i najbliższych oraz posiada determinacji (i tutaj całkowita zgoda). Idąc w ślad za badaniami i odpowiadając na pytanie, co dla mieszkanki wsi jest ważne, aby prowadzić własną działalność, kobiety odpowiadały, że dla 46% to niezależność od pracodawcy, dla 33% samospełnienie i realizacja własnych planów oraz aż 34% kobiet uważa, że kobiet – matek może i umie wyobrazić sobie prace na własny rachunek.

Statystyki te świadczą o tym, że kobiety na wsi chcą być twórcze, kreatywne. I są. Dlatego wielka szkoda, że zabrakło przykładów na poparcie tych statystyk. Wprawdzie Pani Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Dmosińskiej w Nagawkach Maria Sadzewicz Nowak próbowała przekonywać, że można i należy działać i aktywizować otoczenie, to o wiele mocniej były słyszalne głosy kobiet, które napotykają trudności na swojej drodze. Padały tutaj przykłady nie łączenia KRUsu z ZUSem, zakazu sprzedaży produktów wykonanych przez Koła Gospodyń Wiejskich na imprezach i festynach, braku dotacji…

Zdecydowanie zabrakło informacji o sukcesach kobiet w samorządach terytorialnych takich jak Ewy Filipiak – Pani Burmistrz Wadowic, Barbary Małeckiej – Wójta gminy Stary Dzików, czy kobiet, działaczek Kół Gospodyń czy Stowarzyszeń.

Wierzę, że mimo wszystkich przeszkód, ograniczeń zdołamy, my kobiety na wsi przełamać siebie, bariery wewnętrzne i wokół nas. Dlatego już dzisiaj zapraszam do lektury wywiadów przeprowadzonych z mieszkankami wsi – mamami, które aktywnie działają na rzecz wsi, swojego otoczenia oraz samych siebie, które specjalnie dla Was będę publikować na łamach Mamo Pracuj.

Zdjęcie: freedigitalphotos.net

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Majorek
Mama 5-letniej Emilki, zwolenniczka życia slow, czyli wiejskiej sielanki. Pogłębia tajniki zdrowej kuchni, mogłaby spędzać długie godziny w kuchni lub filcując, słuchając Tiny Turner, Fasolek i Zauchy. Od niedawna znów mama na pełnym etacie za biurkiem.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail