Czego szukasz

8 faktów na 8 urodziny Mamo Pracuj, o których nie wiedziałaś

6 grudnia Mamo Pracuj kończy 8 lat. Dla nas to moment, kiedy robimy sobie podsumowanie naszych sukcesów, działań, lekcji i wniosków. Czym Cię zaskoczymy, czego nie wiedziałaś o naszych działaniach albo o nas samych? Przeczytaj i napisz, czego życzysz nam na najbliższy rok!

  • Ewa Moskalik - Pieper - 05/12/2019
sześcioosobowy zespół Mamo Pracuj - zdjęcie z 2017 roku

1.Portal Mamo Pracuj – najszybciej rozwijający się portal dla kobiet *

Nasza wizytówka, miejsce, o które szczególnie dbamy, bo właśnie tu opowiadamy o naszych projektach, publikujemy Wasze historie i wywiady z mamami, które chcą się podzielić swoim sukcesem.

Dla tych co lubią liczby:

W 2019 roku opublikowałyśmy ponad 500 nowych artykułów i prawie 1000 ofert pracy!

Portal od początku 2019 roku odwiedziło już ponad 1 000 000 UU – unikalnych użytkowników – z czego (ciekawostka 🙂 ) 20% stanowią mężczyźni.

Ważne są też social media. W tym roku statystyki bardzo nas ucieszyły. Na FB jest Was już – obserwujących nasze działania – ponad 28 tysięcy, na LinkedIn ponad 1000 osób i firm śledzi nasze poczynania, a Instagram to ponad 8,5 tysięczna grupa, która może poznać też nasze życie “od kuchni”.

Nasz wyjątkowy urodzinowy prezent – przyłączysz się?

Zamiast kwiatów i prezentów, z okazji urodzin postanowiłyśmy zorganizować zbiórkę charytatywną, wybierając Fundację Rak’n’Roll Wybieram Życie, która działa na rzecz popraw jakości życia osób chorych na raka.

Jeśli lubisz to co robimy, jeśli kiedyś nasze działania pomogły Ci uwierzyć w siebie, dostać pracę, założyć własną firmę… przekaż dobro dalej i dołącz do zbiórki, wpłacając dowolną kwotę na wybrany przez nas cel. Z całego serca dziękujemy!

Wesprzyj Fundację Rak’n’Roll Wybieram Życie razem z nami!

2. Mamo Pracuj – firma przyjazna rodzicom

Rok 2018 zakończyłyśmy z zespołem liczącym 6 osób, a dziś jest nas 9. Z czego nasze dwie Agnieszki przebywają właśnie na urlopach macierzyńskich.

W 2019 dołączyły do nas trzy nowe osoby: Dominika Wassermann, Stasia Serwińska i Natalia Gozdowska.

Mamy 18 dzieci!

Wspólnie mamy teraz 18 dzieci 🙂 Marta (13 lat) i Rita (9 lat) to córki Asi Gotfryd. Zosia (12 lat), Helena (9,5 roku) i Krzyś (6 lat) to urocza trójka Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej. Borys (13 lat) i Iwo (9 lat) to synowie Ewy Moskalik-Pieper, a sześcioletnia Antonina (mówi o sobie, że jest już dorosła 😉 ), to córeczka Anny Łabno-Kucharskiej.

W naszej gromadce we wrześniu pojawił się Filip – synek Agnieszki Kumorek, która przebywa na urlopie macierzyńskim, podobnie zresztą jak Agnieszka Wadecka, mama Julki (8 lat), Konrada (6 lat), Beniamina (3 lata) i Ofelki (5 m-cy). Leoś (3 latka) i Julek (9 lat), to synowie Natalii, a Stasia dołączając w tym roku do naszego zespołu, powiększyła naszą dziecięcą drużynę o Kubę (10 lat), Maksa (5,5 roku) i Werkę (2,5 roku).

Część ekipy Mamo Pracuj

3. Praca zdalna z różnych kontynentów

Skoro na co dzień pracujemy zdalnie, każda ze swojego domu, to czemu się zamykać tylko na Polskę? Co prawda spotykamy się przynajmniej raz w tygodniu w naszym biurze coworkingowym, ale Agnieszka postanowiła przetestować, jak to jest pracować z drugiego końca świata 😉

I przez 3 miesiące na początku 2019 roku, z całą swoją rodziną mieszkała w Indiach i pracowała zdalnie. Pomimo różnicy czasu i tysięcy kilometrów odległości, wszystko zagrało!

4. Film, podcast i książka i webinary, dużo webinarów

Film

2019 rok to czas, kiedy spełniłyśmy marzenie o filmie, który opowiada o Mamo Pracuj, o sile i odwadze mam. Nasz film “Mamo Pracuj, jeśli chcesz” obejrzało już prawie 50 tysięcy osób! A informacja o filmie dotarła do ponad 186 tysięcy.

Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz!

Od jakiegoś czasu nagrywamy dla Was podcast i wkrótce opublikujemy 4. odcinek. Jesteśmy ciekawe, czy chciałybyście ich więcej, czy dalej je dla Was nagrywać? A może jest temat jaki Was interesuje i chętnie o tym posłuchacie?

Książka

Napisałyśmy też kilka rozdziałów wyjątkowej książki pt. “Mamy dla Mamy” – książki, która szybko stała się bestsellerem i jest efektem projektu Basi Falenty “Mamy piszą książkę”.

E-book Jak znaleźć dobrą pracę po przerwie?

Wydałyśmy także e-book “Jak znaleźć dobrą pracę po przerwie?” we współpracy z firmą Capgemini Polska, który pobrało już ponad 5000 osób! Jeśli jeszcze z niego nie korzystałaś, możesz go pobrać!

Webinary

I pokochałyśmy webinary – tak jak i Wy! W tym roku mamy za sobą łącznie 6 webinarów, na które zapisało się ok. 2500 osób!

5. Jak nasza praca zdalna wygląda w praktyce?

Ponieważ na co dzień pracujemy z różnych lokalizacji – ale mamy stałe godziny pracy – naszym bazowym narzędziem firmowej komunikacji jest Skype. Codziennie rano “odbijamy karty” na skype, witając się z resztą zespołu. Tak samo po skończonej pracy – żegnamy się z koleżankami na zespołowej grupie. Oprócz grupy wspólnej, mamy też grupy do konkretnych zadań.

Cały zespół Mamo Pracuj

W każdy poniedziałek rano “widzimy się” na skype, rozmawiając o planach i zadaniach na najbliższy tydzień.

Również raz w tygodniu, zwykle w środy, spotykamy się na żywo w biurze cowokingowym i pracujemy wspólnie razem. Wtedy mamy też czas na zespołowe burze mózgów i planowanie z ołówkiem w ręce. Nasze spotkania to także okazja do: wymiany ubranek po dzieciach, wymiany książek i innych wymianek (w duchu less waste).

6. Współpraca z Pracodawcami Przyjaznymi Rodzinie

Współpracujemy z Pracodawcami, którzy wiedzą jak cennym pracownikiem są mamy i jak mądrze wspierać pracujących rodziców.

Dbamy o to, aby w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie byli sprawdzeni pracodawcy, którzy posiadają programy dedykowane pracującym rodzicom, specjalne benefity i rozwiązania umożliwiające łączenie życia rodzinnego i zawodowego. Pokazujemy najlepsze praktyki wspierania rodziców i promujemy tych pracodawców, którzy wiedzą jak wspierać swoich pracowników w tej najważniejszej życiowej roli!

W tym roku współpracowałyśmy z 14 pracodawcami, ich profile znajdziesz w naszej Bazie, a już przygotowujemy kolejne!

Zorganizowałyśmy 7 spotkań z Pracodawcami i 2 warsztaty, w których uczestniczyło łącznie blisko 250 kobiet oraz 60 dzieci! Byłyśmy w Gdańsku, Poznaniu, kilka razy w Katowicach oraz “naszym” Krakowie!

A co ciekawe, w związku z tym iż czyta nas coraz więcej mężczyzn – zmieniamy nazwę naszej bazy na Bazę Pracodawców Przyjaznych Rodzicom!

Rekrutacja i baza ofert pracy

W naszej Bazie Ofert Pracy znajdziesz różne oferty pracy, w różnych lokalizacjach, aby coraz więcej mam mogło znaleźć swoją wymarzoną pracę. W tym roku opublikowałyśmy prawie 1000 ofert pracy dla mam – zawsze dostępnych.

Wysłałyśmy (do różnych grup) ponad 200 mailingów z ofertami pracy, informacjami o ważnych wydarzeniach, naszych programach i projektach. Jeśli chcesz dostawać informacje o nich wprost na swoją skrzynkę, zapisz się na nasz newsletter!

7. Projekt społeczny „Odważ się Mamo i wróć z nami do pracy”

Od sierpnia 2019 roku realizujemy projekt pn. “Odważ się mamo i wróć z nami do pracy” we współpracy ze State Street Bank Polska.

W dwóch edycjach projektu uczestniczą łącznie 44 mamy z Krakowa i okolic, które aktywnie i z zaangażowaniem przygotowują się do powrotu na rynek pracy. Biorą udział w warsztatach stacjonarnych, spotkaniach online, poznają swoje mocne strony, przygotowują się do rozmów rekrutacyjnych, realizują indywidualne konsultacje z naszymi ekspertkami a także biorą udział w mentoringu.

Już 8 mam z I edycji znalazło wymarzoną pracę lub staż, a kolejne uczestniczą jeszcze w mentoringu lub w kursach podnoszących ich kompetencje zawodowe. Mamy z II edycji projektu działają od listopada – przed nimi jeszcze dwa miesiące wsparcia w ramach działań projektowych. Dwie z nich już pracują! Projekt okazał się niesamowicie potrzebny, a dziewczyny oceniły ten projekt jako: “fantastyczną inicjatywę kobiet dla kobiet”

8. Kiedy smutno jest i źle – Grupa Dobrych Wiadomości

Czasem mamy gorsze dni, kiedy mimo tylu niesamowitych działań i wielkiej siły pozytywnego rażenia, spotykamy się z niezrozumieniem, złośliwością czy hejtem. Czasem mamy ochotę zamknąć ten biznes, ale powstrzymuje nas przed tym “grupa dobrych wiadomości”. Co to takiego?

Mamy taki specjalny dokument, do którego trafiają Wasze pozytywne maile, wiadomości i reakcje, z którymi się spotykamy.

Tak, dodajemy tam Wasze podziękowania, historie, którymi się z nami dzielicie. O tym jak Mamo Pracuj zmieniło Wasze życie na lepsze, jak pomogło uwierzyć w siebie. Jak dzięki spotkaniom, w których wzięłyście udział, uruchomiła się lawina nie do zatrzymania, i dzięki której jesteście w zupełnie innym miejscu niż dawniej. Za to z całego serca dziękujemy!

Jeśli właśnie teraz pomyślałaś “A to może ja im też coś napiszę” 😉 to napisz! Będzie nam super miło i z pewnością będziemy do tej wiadomości wracać!
([email protected])

*Źródło: www.ofeminin.pl

Zdjęcia: Magda Trebert

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Idziemy pod prąd sezonowej modzie – Mamy kupują u Mam

"Dzisiejszy świat nieubłaganie pędzi do przodu, przeładowany informacjami, obrazami, krzykliwymi kolorami nie daje nam wytchnienia i czasu na refleksję. Ten przesyt dotyka każdej sfery życia, szczególnie jeżeli chodzi o dzieci, dzisiejsza moda dziecięca jest krzykliwa, kolorowa, napastliwa. Dlatego chcielibyśmy Was zaprosić do świata BOBOLE, aby na chwile przystanąć i nabrać dystansu do otaczającej rzeczywistości" - takimi słowami opisuje swoją markę Joanna, która zgłosiła się do akcji #MamyKupująUMam.
  • Listy do Redakcji - 15/09/2020
mała dziewczynka w brązowej sukience z naturalnego materiału

Joanna Krzanik zgłosiła się do naszej akcji Mamy kupują u Mam. Przeczytaj czym się zajmuje, jaką prowadzi działalność i jak sobie teraz radzi!

Nazywam się Joanna Krzanik i jestem mamą dwójki urwisów – Jasia (7 lat dumny pierwszoklasista i Hani 5 lat). Od dwóch lat prowadzę markę BOBOLE oraz sklep internetowy bobole.pl z odzieżą i akcesoriami z lnu i materiałów organicznych. Wszystkie produkty powstają w Polsce z materiałów najwyższej jakości w małych lokalnych zakładach krawieckich, a wszelkie inskrypcje są wykonywane ręcznie. Do tej pory pracowałam z biura/showroomu w Krakowie, ale pandemia spowodowała dużą zmianę. 🙂 Musiałam łączyć prowadzenie firmy z domu z odrabianiem lekcji z Jasiem i rozwijaniem zainteresowań Hani.

Nowa sytuacja wymusiła także rozwój mojego biznesu. Każdy teraz woli robić zakupy w internecie, więc zamówień jest coraz więcej. Jeżeli połączymy to z koniecznością organizacji życia i uczenia się dwójki urwisów to może być ciężko. 😉 Na szczęście pomaga mi mąż i dzięki odpowiedniej organizacji pracy jesteśmy w stanie ogarnąć zarówno dzieciaki, jak i BOBOLE. I choć niemal każdy dzień kończyliśmy około 24:00 pakując i nadając paczki na następny dzień (całe szczęście dzieciaki chodzą wcześnie spać ;)), to nie zamieniłabym mojej pracy na żadną inną. 😉

Przeczytaj także: Prowadzę szkołę językową w Polsce, a mieszkam w Zurichu – Mamy kupują u Mam

Poznajcie Bobole

Dzisiejszy świat nieubłaganie pędzi do przodu, przeładowany informacjami, obrazami, krzykliwymi kolorami nie daje nam wytchnienia i czasu na refleksję. Ten przesyt dotyka każdej sfery życia, szczególnie jeżeli chodzi o dzieci, dzisiejsza moda dziecięca jest krzykliwa, kolorowa, napastliwa. Dlatego chcielibyśmy Was zaprosić do świata BOBOLE, aby na chwile przystanąć i nabrać dystansu do otaczającej rzeczywistości, wrócić do korzeni, do natury, do miejsca, w którym czas płynie niespiesznie, a proste przyjemności jak dmuchanie latawców czy leżenie i wpatrywanie się w płynące po niebie obłoki nabierają nowego wymiaru.

BOBOLE to polska marka dla dzieci i rodziców, która na pierwszym miejscu stawia na naturalność. Produkty BOBOLE sprawiają, że dziecko jest ubrane, a nie “przebrane”. BOBOLE używają naturalnych materiałów jak len, bawełna czy kokosowe guziczki dbając, aby każdy element produktu był dopracowany do perfekcji. Proste, ponadczasowe wzornictwo, naturalne kolory, wygoda i najwyższa jakość wykonania to główne cechy ich kolekcji.

Jeśli chcesz być na bieżąco z innymi historiami kobiet, zapisz się na nasz newsletter!

Idziemy pod prąd sezonowej modzie

Wszystkie produkty są wykonywanie ręcznie w lokalnych szwalniach na południu Polski, a cały proces powstawania od pomysłu do gotowego produktu jest nadzorowany osobiście przez założycielkę marki – Joannę Krzanik. Inskrypcje na personalizowanych produktach to w 100% ręczna praca przy użyciu tradycyjnych technik haftu ręcznego.

BOBOLE idzie pod prąd sezonowej modzie, w której wielkie koncerny wypuszczają nowe kolekcje co 3 miesiące, produkty marki powstają powoli, niespiesznie, w zgodzie z naturalnym rytmem, nie wyznaczają sobie deadlinów, blisko ideologii slow fashion BOBOLE stawiają na świadomych klientów którzy stają się najlepszymi ambasadorami marki.

BOBOLE wymyka się standardowej kategoryzacji, nie jest to wyłącznie moda dziecięca, w ofercie marki znajdują się także dodatki, dekorację, wyprawki niemowlęce, pościele, baldachimy, czy cieszące się ostatnio dużym powodzeniem kostiumy kąpielowe. jedno jest pewne – produkty BOBOLE to ponadczasowy styl i najwyższa jakość wykonania.

Przeczytaj także: Spełniam prezentowe marzenia moich klientów – Mamy kupują u Mam

Zdjęcia: własność Joanny

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Listy do Redakcji

Poglądy wyrażone w listach są wyłącznie poglądami ich autorów i nie mogą być uznane za poglądy Redakcji Mamo Pracuj.

Dotacje na własny biznes z LGD! Jak zdobyć nawet 100 tysięcy – instrukcja krok po kroku

Ruszyły nabory na bezzwrotne dotacje na założenie własnej firmy. Dotacje w wysokości od 50 do 100 tysięcy złotych przeznaczone są dla osób zamieszkałych gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, skupione w ramach Lokalnych Grup Działania. Nie trzeba być osobą bezrobotną, żeby ubiegać się o środki, a mamy wracające na rynek pracy mogą liczyć na dodatkowe punkty przy rekrutacji. Załóż własny biznes z dotacją od LGD – sprawdź jak to zrobić krok po kroku.
  • Monika Ogórek - 15/09/2020
uśmiechnięta brunetka siedzi na trawie, na kocu, obok niej laptop, w tle krajobraz

Aktualizacja – 15.09.2020 r.

Co to jest LGD?

Lokalna Grupa Działania (LGD) to stowarzyszenie, skupiające gminy wiejskie i miejsko – wiejskie, zamieszkałe przez nie więcej niż 20 tys. osób. Głównym celem ich tworzenia jest podnoszenie atrakcyjności terenów gminnych, zwiększanie ich potencjału dla mieszkańców, działających tam firm czy rozwoju turystyki. Jednym z obszarów wsparcia przez LGD jest właśnie przedsiębiorczość. Wsparcie w zakresie zakładania własnej firmy może objąć wszystkich, niezależnie od statusu zatrudnienia. Wysokość możliwych do pozyskania środków to od 50 tys. zł do 100 tys. zł.

Dotacje z LGD – jak dostać, nawet 100 tysięcy zł na własny biznes?

Krok 1Sprawdź, czy gmina, w której mieszkasz, jest stowarzyszona w LGD

Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich, działająca zgodnie z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 prowadzi bazę wszystkich Lokalnych Grup Działania. Wystarczy w wyszukiwarce dostępnej pod adresem http://ksow.gov.pl/pl wpisać nazwę gminy, na obszarze której posiadasz meldunek stały lub czasowy.

Jeśli tak – to w bazie znajdują się dane kontaktowe oraz strona internetowa lokalnej LGD, na której znajdują się informacje o naborach wniosków.

Uwaga, praktycznie każde LGD ma środki na rozwój przedsiębiorczości, ale nie każde LGD ma ogłoszony nabór. Czasem trzeba na taki nabór dłużej poczekać. Warto sprawdzać i regularnie dopytywać u źródła.

Krok 2 – Sprawdź czy możesz ubiegać się o środki z LGD

O wsparcie w zakresie podejmowania działalności gospodarczej może ubiegać się osoba fizyczna, jeżeli:

  • jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
  • jest pełnoletnia,
  • ma miejsce zameldowania na obszarze wiejskim objętym Strategią Rozwoju Lokalnego LSR (czyli na terenie gmin, objętych działaniem LGD),
  • posiada specjalny numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (o nadanie numeru można wystąpić do ARMiR w każdym momencie),
  • nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w KRUS,
  • w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie tej pomocy nie wykonywała działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w szczególności nie była wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Przeczytaj także: Jak napisać biznesplan? I dlaczego powinnaś go mieć?

Krok 3 – Sprawdź czy Twój pomysł realizuje cele LSR

W ogłoszeniu o konkursie wskazane są cele projektu, które precyzują obszar, jaki podlega wsparciu. Może to być wspieranie pomysłów innowacyjnych, wspierających konkretne branże (np. gastronomiczną lub turystyczną) lub inne, określane indywidualnie w opracowywanej Lokalnej Strategii Rozwoju LGD. Dofinansowanie jest przyznawane na projekt, który służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej – warunek konieczny. Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie powinien zapoznać się z lokalnymi kryteriami wyboru projektu oraz kryteriami zgodności z LSR, które są publikowane na stronie internetowej LGD.

Krok 4 – Terminy naborów i dokumentacja

W terminie przyjmowania wniosków podanym w ogłoszeniu o naborze wniosek z biznesplanem i innymi niezbędnymi do oceny załącznikami (zawsze określonymi w ogłoszeniu o konkursie) należy złożyć bezpośrednio w biurze LGD w wersji papierowej i nagranej na CD/DVD. Aktualne wzory dokumentów (są wspólne dla każdej LGD) można znaleźć pod adresem: https://www.arimr.gov.pl/

Do kosztów kwalifikowanych w ramach dotacji z LGD zalicza się następujące koszty:

  • zakupu robót budowlanych lub usług,
  • zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,
  • najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości,
  • zakupu nowych maszyn lub wyposażenia,
  • zakupu nowych środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą,
  • podatku od towarów i usług (VAT), z wyjątkiem podatku, który można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego VAT,
  • inne, które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.

Wniosek podlega ocenie formalnej i merytorycznej, gdzie podlega ocenie punktowej. Na ilość punktów możliwych do zdobycia często ma wpływ możliwość pozyskania punktów premiujących, które wynikają z tego czy:

  • skorzystałaś z doradztwa/szkolenia w LGD, przewidzianego dla naboru,
  • planujesz zatrudnić pracownika,
  • czy należysz do grupy defaworyzowanej (np. kobieta powracająca na rynek pracy po urodzeniu dziecka).

Ilość punktów, które zdobędzie Twój wniosek oraz moment jego złożenia (w przypadku tej samej ilości punktów liczy się kolejność zgłoszeń) pozwoli na umieszczenie go na liście rankingowej. W zależności od dostępnych środków w naborze wniosek jest lub nie jest wybrany do dofinansowania.

Krok 5 – Czekaj na ocenę i wybór wniosku

Procedura oceny wniosku jest znacznie dłuższa niż w przypadku np. dotacji z Urzędu Pracy, ale środki możliwe do pozyskania są znacznie wyższe. Po zakończeniu naboru wniosków, LGD ma 45 dni na dokonanie oceny i wyboru operacji. Następnie informuje wnioskodawców o wynikach oceny Rady LGD i przekazuje wnioski wybrane do dalszej weryfikacji do Urzędu Marszałkowskiego, właściwego miejscowo dla konkretnej LGD, w ciągu 4 miesięcy weryfikuje wybrane wnioski i wzywa do uzupełnień lub podpisuje umowy przyznania pomocy z beneficjentami.

Krok 6 – Pilnuj terminów i zobowiązań umowy

Po podpisaniu umowy jesteś już beneficjentem pomocy. Od podpisania umowy masz 3 miesiące na założenie działalności gospodarczej we własnym imieniu i zgłoszenie się do pełnych ubezpieczeń w ZUS z tytułu tej działalności oraz na złożenie wniosku o płatność I transzy tj. 80% kwoty premii. Po zrealizowaniu wydatków zaplanowanych w biznesplanie składasz wniosek o płatność pozostałych 20% premii (tzw. II transza).

Przez okres minimum 2 lat od dnia wypłaty II transzy prowadzisz nieprzerwanie działalność gospodarczą i utrzymujesz utworzone w związku z operacją miejsca pracy. Jeśli zakładasz pierwszą działalność, możesz skorzystać z preferencyjnych składek w ZUS. Każde utworzone miejsce pracy (w tym samozatrudnienie) musi być oskładkowane wszystkimi składkami ZUS. Ważnym zobowiązaniem wynikającym z umowy, jest również osiągnięcie co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej.

Przeczytaj także: Gdzie szukać wsparcia na start własnego biznesu?

Wersja artykułu z 25.10.2016 r.

Dotacje z LGD

Lokalne Grupy Działania to rodzaj partnerstwa terytorialnego. Do ich zadań należy zrzeszanie lokalnych organizacji oraz mieszkańców gmin należących do poszczególnych Grup.  Ich misją jest podnoszenie atrakcyjności obszaru LGD dla mieszkańców, partnerów w biznesie, rolnictwa oraz turystów. Wspierają one różne inicjatywy społeczne, opierające się na zasobach przyrodniczych i kulturalnych obszaru, na jakim działają.

Na przełomie września i października, w większości z nich, ruszyły planowane nabory na działania związane z rozpoczynaniem i rozwojem działalności gospodarczej. Fundusze, które są do pozyskania, pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

To jedna z ciekawszych możliwości pozyskania bezzwrotnej dotacji. Może ona obejmować m.in. zakup środków trwałych i prace budowlane, niezbędne do rozpoczęcia lub rozwoju działalności.

Dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich może wynosić do 70% dotacji dla firm już istniejących i nawet do 100% dla nowych przedsiębiorców.

Poziom dofinansowania dla istniejących przedsiębiorstw wynosi do 70%, a wartość dotacji w tym przypadku może sięgać nawet 300 tys. złotych. Dla nowych przedsiębiorców LGD przewidują pomoc do 50-80 tys., a w niektórych nawet 100 tys. zł. Dofinansowanie takich projektów może mieć wysokość nawet 100% wartości inwestycji, a wnioskodawca nie musi posiadać wkładu własnego. Wnioski powinny opisywać projekty związane z działalnością produkcyjną, usługową, jak i turystyczną (o ile działalność zostanie zarejestrowana lub już jest prowadzona).

Kto może ubiegać się o dotacje z LGD?

  • Wyłącznie mieszkańcy gminy wchodzącej w obręb działania LGD, wsi i miast do 20 tys. mieszkańców.
  • W przypadku osób prowadzących działalność musi ona zostać zarejestrowana, a składki powinny być odprowadzane do ZUS. Firma, która ubiega się o takie wsparcie, powinna funkcjonować co najmniej rok w ciągu 3 lat przed złożeniem wniosku – to szansa również dla młodych firm, które funkcjonują niewiele ponad rok oraz dla tych, które z różnych powodów, były czasowo zawieszone.
  • Poza tym musi posiadać siedzibę na terenie zrzeszonej gminy, a planowana inwestycja również musi mieć miejsce na tym terenie.
  • Wymagane jest też utworzenie miejsca pracy, przynajmniej jednego, a im więcej tym lepiej dla oceny projektu.
  • O środki na start mogą ubiegać się wszyscy mieszkańcy, pod warunkiem, że nie są ubezpieczeni w KRUS.
  • W przeciwieństwie do dotacji oferowanych przez Urząd Pracy nie wymaga się, aby taka osoba koniecznie była bezrobotna. Pod uwagę będzie brane także fakt, czy wnioskodawca lub potencjalny pracownik pochodzą z tzw. grupy osób defaworyzowanych, co będzie dodatkowo punktowane podczas oceny. Do takiej grupy zalicza się w zależności od Lokalnej Grupy Działania m.in. kobiety, osoby niepełnosprawne i długotrwale bezrobotne (zarejestrowane w urzędzie pracy przez przynajmniej 12 miesięcy), osoby poniżej 30 i powyżej 50 roku życia.

Poza wspomnianymi ogólnymi wymogami, których przestrzegać musi każde LGD do spełnienia, są jeszcze odrębne kryteria stworzone przez same Lokalne Grupy Działania.  Zazwyczaj związane są z ich strategia rozwoju i charakterystyką regionu np. działalność turystyczna na szczególnie atrakcyjnych terenach.

Łatwiej o środki z dotacji LGD

Wspomniane dotacje należą do łatwiejszych do pozyskania, o wiele mniej wymagających kryteriach niż te dotyczące typowych dotacji z Funduszy Europejskich i są szansą na dodatkowe środki dla małych przedsiębiorców i osób chcących rozpocząć przygodę z biznesem.

Dlatego już teraz warto zainteresować się tymi dotacjami i zawalczyć o korzystne wsparcie w realizacji swoich pomysłów. Nawet jeżeli sami nie znamy dobrze tego tematu, zawsze pomocą służyć nam mogą doświadczeni specjaliści.

Przeczytaj także: Chcesz przenieść biznes do online? Sprawdź jak to zrobiły nasze Czytelniczki!

Autorką pierwszej wersji tekstu była Marta Maciąg.

Zdjęcie: Pixabay.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Ogórek
Właścicielka firmy Biznes2go. Jest doradcą biznesowym i analitykiem finansowym z wieloletnim doświadczeniem w uruchamianiu oraz rozwijaniu działalności gospodarczych. Jako ekspert w zakresie oceny wniosków o dofinansowanie oceniła ponad 100 Biznes Planów, pozyskała ponad 600 dotacji na założenie i rozwój firmy. Do każdej osoby, która się do niej zgłasza podchodzi w sposób indywidualny, przede wszystkim ustalając zakres i możliwość uzyskania dotacji.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail