ZAINSPIRUJ SIĘ
Zgoda na wykorzystanie wizerunku. Kiedy jest niezbędna?
- Redakcja portalu Mamo Pracuj
- 19 lutego 2016
- 3 MIN. CZYTANIA
Pisaliśmy już o ochronie wizerunku dziecka (tutaj), ale mówienie w kontekście ochrony wizerunku może mieć także inne oblicze. Szczególnie, jeśli prowadzimy przedszkole, klubik malucha czy kawiarnię dla rodziców z dziećmi.
Dlatego zapytaliśmy Wojciecha Wawrzaka, prawnika, autora bloga praKreacja.pl o to, jakie warunki prawne musimy spełnić, aby móc opublikować zdjęcie dziecka w naszym przedszkolu, czy klientki przy kawie z dzieckiem? No i w końcu czy opublikowanie zdjęcia na FB równoważne jest z reklamowaniem czegokolwiek? Co musi zrobić właścicielka przedszkola, czy kawiarni aby być w zgodzie z prawem?
Zgoda być musi
Podstawą rozpowszechniania czyjegoś wizerunku jest zgoda tej osoby. Bez zgody osoby uwiecznionej na zdjęciu, poza dwoma wyjątkami ustawowymi (osoba powszechnie znana oraz osoba stanowiąca szczegół większej całości), nie można rozpowszechniać wizerunku takiej osoby.
Jeśli opisana przez Ciebie właścicielka kawiarni chce opublikować zdjęcie przedstawiające klienta, to musi mieć od klienta zgodę na rozpowszechnianie jego wizerunku. Cel tego rozpowszechniania jest bez znaczenia. Nawet jeśli nie jest to cel reklamowy, zgoda na rozpowszechnianie wizerunku być musi. Tak samo w przypadku publikacji zdjęcia dziecka bawiącego się w przedszkolu.
A co może zrobić właścicielka takiego miejsca?
Powinna mieć zawsze pod ręką dokument pozwalający udokumentować taką zgodę od klienta/klientki w tym także zgodę na wykorzystanie wizerunku dziecka wyrażoną przez rodzica (opiekuna prawnego).
Jak powinna wyglądać taka zgoda?
Zgoda może być wprawdzie wyrażona w dowolny sposób, również ustnie, ale lepiej mieć stosowne oświadczenie na piśmie. Osoba, która wyraża zgodę powinna być możliwa na podstawie tego dokumentu do zidentyfikowania, czyli minimum to:
- imię i nazwisko
- oraz numer PESEL.
Można też poprosić o adres e-mail i poinformować klienta, że zostanie mu wysłany link do sposobu wykorzystania zdjęcia i jeśli wtedy nie będzie mu się coś podobało, będzie mógł zgodę odwołać, a zdjęci zostanie usunięte.
Myślę, że to najlepsze wizerunkowo podejście.
W dokumencie takim powinien być również wskazany sposób wykorzystania zdjęcia. Zgoda nie może być bowiem abstrakcyjna, ale musi dotyczyć konkretnego sposobu wykorzystania zdjęcia.
Przykład: Ja, niżej podpisany, wyrażam zgodę na nieodpłatne rozpowszechnianie mojego wizerunku na stronie firmowej kawiarni XYZ (http://xyz.pl) oraz na fanpage kawiarni na portalu Facebook.
Szczegóły odnośnie wykorzystania wizerunku Wojciech opisuje na swoim blogu tutaj > i jeszcze tutaj pisze o dochodzeniu swoich praw >
Zdjęcie: marysmn / 123RF Zdjęcie Seryjne