ZAINSPIRUJ SIĘ
Zarządzanie różnorodnością i programy dla kobiet w biznesie
- Magdalena Nowacka
- 11 lutego 2013
- 4 MIN. CZYTANIA
Nie od razu Kraków zbudowano…
Proces ten odbywa się jednak powoli. Jest to zrozumiałe, bo muszą się zmienić najpierw postawy i zachowania ludzi w tym obszarze, żeby rzeczywistość firmowa wyglądała inaczej. To bywa trudne do osiągnięcia i czasami potrzeba na to wielu lat. Mimo wszystko widzę, że coraz więcej organizacji przygląda się, jak może lepiej wykorzystać potencjał kobiet w biznesie i tworzy mniej lub bardziej skuteczne programy dla nich. Czy jednak jest to właściwe rozwiązanie?
Na to pytanie odpowiada z pewnością książka pt. „Kobiety i biznes”, wydana przez wydawnictwo One Press. Książka ta to zbiór artykułów Harvard Business Review dotyczących kobiecej ścieżki kariery, programów skierowanych do kobiet, przyczyn wycofywania się kobiet z życia zawodowego i kobiecego stylu zarządzania. To także doskonałe eseje o dylematach związanych z zarządzaniem różnorodnością i równowagą między pracą a życiem.
Video: „Dlaczego kobiety dobrze sprawdzają się w biznesie?”
Od czego zacząć?
Moim zdaniem te artykuły to gotowy podręcznik dla wszystkich organizacji, które myślą albo próbują wdrożyć programy wspierające kobiety bądź też bliski im jest temat zarządzania różnorodnością. Pozwala on zrozumieć, co to naprawdę znaczy, budować miejsca pracy sprzyjające kobietom, wykorzystywać ich potencjał oraz umiejętności. Co więcej, książka ta pokazuje, jak ważna jest różnorodność w organizacji, ale też co rozumiemy przez skuteczne zarządzanie nią. Znajdziemy tutaj konkretne przykłady firm, którym udało się wdrożyć efektywne programy wspierające kobiety i pozwalające im na rozbijanie „szklanych sufitów”. To również pokazanie pozytywnych zmian w organizacjach, które poszły w kierunku efektywnego zarządzania różnorodnością. Z podziwem czytałam o tym, jak wiele wysiłku i determinacji włożyły te firmy, które zauważyły u siebie problemy w zarządzaniu różnorodnością, w szczególności w obszarze dotyczącym kobiet.
Książka ta otwiera dyskusję na temat: Czy nasza organizacja jest gotowa, żeby stawić czoło wyzwaniu, jakim są działania na rzecz kobiet? Czy różnorodność naprawdę istnieje i działa w naszej firmie? Czy dostatecznie rozumiemy, co to znaczy zarządzać różnorodnością i jak ją przekuć na korzyści biznesowe? Podane tutaj przykłady dają odpowiedź na powyższe pytania. Mogą być źródłem wielu inspiracji dla każdej organizacji, która myśli poważnie o tworzeniu działań skierowanych do kobiet. Znajdziemy też tutaj profesjonalne i ciekawie ujęte badania, które mogą służyć jako „głosy na tak”, przy kwestionowaniu sensu zajmowania się w ogóle tematem różnorodności. Książka daje również wyraźne wytyczne co do sukcesu tego typu działań. Pokazuje, że kluczem jest wsparcie i rozumienie wspomnianych zagadnień przez najwyższy szczebel zarządzania, a nie jak się często zdarza, traktowaniem tego jako kolejny projekt działu HR.
Programy work-life-balance
Najbardziej rewolucyjne okazało się dla mnie to, co przeczytałam o paradygmatach w zarządzaniu różnorodnością. Kto ciekawy, dlaczego, niech koniecznie zajrzy do artykułu Davida A. Thomasa i Robin J. Ely. Warto też dowiedzieć się co nieco o realizacji i programach równowagi praca-życie, które ciekawie są opisane w artykule „Praca zawodowa, a życie prywatne. Koniec gry, w której wygrywać może tylko jedna strona”.
Myślę, że przeczytanie tej książki przez menedżerów i menedżerki może spowodować sporo zamieszania w organizacjach, a przynajmniej może stać się początkiem ciekawej dyskusji. Ale jak mówią w książce, do zmiany „nie wystarczą apele o charakterze emocjonalnym. Trzeba udokumentować, że zmiana jest konieczna z ekonomicznego punktu widzenia, aby móc później uzasadnić konieczność zainwestowania czasu i środków”.
Rekomenduję „Kobiety i biznes” wszystkim:
- menedżerkom i menedżerom,
- osobom zarządzającym organizacjami,
- działom HR
jako lekturę obowiązkową, zanim przystąpią do tworzenia programów dla kobiet bądź wdrażania zarządzania różnorodnością w firmie.
Tytuł: Harvard Business Review. Kobiety i biznes
Autor: Harvard Business School Press
Wydawnictwo One Press
Rok wydania: 2006
Tytuł i śródtytuły pochodzą od redakcji.
Zdjęcie: Canva