Czego szukasz

Zarządzanie różnorodnością i programy dla kobiet w biznesie

Od kilku lat przyglądam się temu, jak kobiety dzielnie wkraczają na najwyższe szczeble zarządzania w organizacjach. Jednak drogę, którą muszą przebyć, czasami śmiało mogłabym nazwać Golgotą. Nie wszystkie organizacje są na to zjawisko otwarte. Na szczęście coraz więcej mówi się i pisze o potrzebie obejmowania przez kobiety najwyższych stanowisk kierowniczych oraz o tym, jak wiele daje organizacjom wykorzystywanie ich umiejętności w biznesie i kierowanie się różnorodnością w zarządzaniu.

  • Magdalena Nowacka - 11/02/2013

Nie od razu Kraków zbudowano…

Proces ten odbywa się jednak powoli. Jest to zrozumiałe, bo muszą się zmienić najpierw postawy i zachowania ludzi w tym obszarze, żeby rzeczywistość firmowa wyglądała inaczej. To bywa trudne do osiągnięcia i czasami potrzeba na to wielu lat. Mimo wszystko widzę, że coraz więcej organizacji przygląda się, jak może lepiej wykorzystać potencjał kobiet w biznesie i tworzy mniej lub bardziej skuteczne programy dla nich. Czy jednak jest to właściwe rozwiązanie?

Na to pytanie odpowiada z pewnością książka pt. „Kobiety i biznes”, wydana przez wydawnictwo One Press. Książka ta to zbiór artykułów Harvard Business Review dotyczących kobiecej ścieżki kariery, programów skierowanych do kobiet, przyczyn wycofywania się kobiet z życia zawodowego i kobiecego stylu zarządzania. To także doskonałe eseje o dylematach związanych z zarządzaniem różnorodnością i równowagą między pracą a życiem.

Od czego zacząć?

Moim zdaniem te artykuły to gotowy podręcznik dla wszystkich organizacji, które myślą albo próbują wdrożyć programy wspierające kobiety bądź też bliski im jest temat zarządzania różnorodnością. Pozwala on zrozumieć, co to naprawdę znaczy, budować miejsca pracy sprzyjające kobietom, wykorzystywać ich potencjał oraz umiejętności. Co więcej, książka ta pokazuje, jak ważna jest różnorodność w organizacji, ale też co rozumiemy przez skuteczne zarządzanie nią. Znajdziemy tutaj konkretne przykłady firm, którym udało się wdrożyć efektywne programy wspierające kobiety i pozwalające im na rozbijanie „szklanych sufitów”. To również pokazanie pozytywnych zmian w  organizacjach, które poszły w kierunku efektywnego zarządzania różnorodnością. Z podziwem czytałam o tym, jak wiele wysiłku i determinacji włożyły te firmy, które zauważyły  u siebie problemy w zarządzaniu różnorodnością, w szczególności w obszarze dotyczącym kobiet.

Książka ta otwiera dyskusję na temat: Czy nasza organizacja jest gotowa, żeby stawić czoło wyzwaniu, jakim są działania na rzecz kobiet? Czy różnorodność naprawdę istnieje i działa w naszej firmie? Czy dostatecznie rozumiemy, co to znaczy zarządzać różnorodnością i jak ją przekuć na korzyści biznesowe? Podane tutaj przykłady dają odpowiedź na powyższe pytania i mogą być źródłem wielu inspiracji dla każdej organizacji, która myśli poważnie o tworzeniu działań skierowanych do kobiet. Znajdziemy też tutaj profesjonalne i ciekawie ujęte badania, które mogą służyć jako „głosy na tak”, przy kwestionowaniu sensu zajmowania się w ogóle tematem różnorodności. Książka daje również wyraźne wytyczne co do sukcesu tego typu działań i pokazuje, że kluczem jest wsparcie i rozumienie wspomnianych zagadnień przez najwyższy szczebel zarządzania, a nie jak się często zdarza, traktowaniem tego jako kolejny projekt działu HR.

Programy work-life-balance

Najbardziej rewolucyjne okazało się dla mnie to, co przeczytałam o paradygmatach w zarządzaniu różnorodnością. Kto ciekawy, dlaczego, niech koniecznie zajrzy do artykułu Davida A. Thomasa i Robin J. Ely. Warto też dowiedzieć się co nieco o realizacji i programach równowagi praca-życie, które ciekawie są opisane w artykule „Praca zawodowa a życie prywatne. Koniec gry, w której wygrywać może tylko jedna strona”.

Myślę, że przeczytanie tej książki przez menedżerów i menedżerki może spowodować sporo zamieszania w organizacjach, a przynajmniej może stać się początkiem ciekawej dyskusji. Ale jak mówią w książce, do zmiany „nie wystarczą apele o charakterze emocjonalnym. Trzeba udokumentować, że zmiana jest konieczna z ekonomicznego punktu widzenia, aby móc później uzasadnić konieczność zainwestowania czasu i środków”.

Rekomenduję „Kobiety i biznes” wszystkim:

  • menedżerkom i menedżerom,
  • osobom zarządzającym organizacjami,
  • działom HR

jako lekturę obowiązkową, zanim przystąpią do tworzenia programów dla kobiet bądź wdrażania zarządzania różnorodnością w firmie.

 

Zapraszamy na nasz profil na Facebook’u gdzie rozdajemy egzemplarz książki!

Tytuł: Harvard Business Review. Kobiety i biznes

Autor: Harvard Business School Press

 

Tytuł oryginału: Harvard Business Review on Women in Business

 

Tłumaczenie: Ewa Borówka, Joanna Krzemień-Rusche

Wydawnictwo One Press

Rok wydania: 2006

Tytuł i śródtytuly pochodzą od redakcji.

Zdjęcie:sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Magdalena Nowacka
Trenerka i kobiecy doradca zawodowy. Pracuje z kobietami nad ich rozwojem osobistym i zawodowym. Prowadzi szkolenia i doradztwo indywidualne dla kobiet, które mają własne firmy. Od 2002 zajmuje się zawodowo pracą trenerską. Zdobywała swoje doświadczenie, pracując w biznesie, działając na polu organizacji pozarządowych, a także współpracując z firmami szkoleniowymi. Prowadzi własną firmę doradczo-szkoleniową.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail