Czego szukasz

Zakładanie firmy, a jej adres- wskazówki dla przyszłych przedsiębiorców

Odpowiadamy na Wasze kolejne ważne pytanie dotyczące zakładania firmy, a jej siedziby. Zakładając działalność gospodarczą jednym z obowiązków przyszłych przedsiębiorców jest określenie głównego miejsca jej prowadzenia. Od początku 2016 r. nie każdy adres można wpisać w CEiDG. Jakie to są adresy? Skąd wynikają takie ograniczenia? Odpowiedzi i praktyczne wskazówki znajdziecie poniżej.

kąt do pracy w domu, laptop z filiżanką i materiałami.

Zakładanie firmy, a adres – o czym warto wiedzieć?

Jedną z ważnych decyzji przy zakładaniu firmy jest określenie jej adresu. W poprzednim artykule O czym pamiętać zakładając firmę pojawiło się o to wiele pytań i postaramy się wyjaśnić najważniejsze kwestie.

Przyszły przedsiębiorca uzupełniając wniosek CEIDG musi uzupełnić kilka pozycji dotyczących adresów firmy. Są nimi:

  • miejsca zamieszkania,
  • miejsca zameldowania,
  • miejsce głównego wykonywania działalności gospodarczej,
  • adres do doręczeń,
  • dodatkowe miejsce wykonywania działalności,
  • miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Ustalając miejsce siedziby działalności gospodarczej uwzględnia się miejsce, w którym zapadają najbardziej istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Siedziba firmy może się różnić od adresu wykonywania działalności (np. organizowanie szkoleń w różnych miastach).
Firma musi mieć jednak ściśle określony adres, pod którym widnieje w spisie przedsiębiorstw i na jaki dostarczana jest korespondencja urzędowa.

Przy tym ważne jest, aby każdą zmianę adresu firmy zgłosić w Urzędzie Miasta i Gminy w ciągu 7 dni od powstania zmiany. W tym celu wystarczy sporządzić aktualizację wniosku CEiDG. Taka usługa jest zupełnie bezpłatna.

Adres działalności gospodarczej – ważne zmiany w CEiDG od 2016 roku

Od 2016 r. konieczny jest tytuł prawny do lokalu pod którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza. Co to oznacza w praktyce? Otóż tytuł prawny do lokalu to dokument potwierdzający własność, użyczenie, najem, wydzierżawienie nieruchomości – czyli dokumentujący zgodę właściciela na wykorzystywanie lokalu do prowadzenia firmy.

Jeżeli zatem działalność gospodarcza jest prowadzona pod wynajmowanym adresem wówczas należy zadbać o umowę między wynajmującym, a najemcą.

A co w przypadku, jeżeli działalność gospodarczą prowadzimy w mieszkaniu rodziców? Wtedy należy spisać umowę użyczenia, w której będzie zawarta informacja, że rodzice użyczają nam część swojego mieszkania pod prowadzenie firmy.

Dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu nie składa się wraz z wnioskiem o rejestrację firmy, ale na wyraźną prośbę organów podatkowych.

Jeżeli przedsiębiorca będzie uchylał się od obowiązku przekazania odpowiedniego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zostanie wykreślony z CEiDG.

Wydatki mieszkaniowe, a koszty firmy

Reasumując, jeżeli planujesz założenie działalności gospodarczej to pamiętaj, że obecnie najważniejsze jest, aby była ona prowadzona pod adresem, do którego posiadasz pełne prawo.

Dobrą informacją jest to, że wydatki ponoszone w związku z miejscem prowadzenia działalności gospodarczej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, które w znaczny sposób mogą zmniejszyć zobowiązania podatkowe do zapłaty.

Dotyczy to sytuacji, kiedy mieszkamy i prowadzimy działalność gospodarczą w tym samym miejscu.

Przykładami takich wydatków są np. opłaty za czynsz, media, odsetki od kredytu mieszkaniowego, remonty. Warunek – dotyczą one wydzielonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej pomieszczenia w mieszkaniu czy domu oraz są rozliczane proporcjonalnie do metrażu mieszkania służącego prowadzeniu firmy.

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu po artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected].

Na Wasze pytania odpowiadają specjaliści firmy inFakt! Odpowiedź opublikujemy w kolejnych tekstach!

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).

Zdjęcie tytułowe: kaboompics.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
inFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Video: Rekrutacja w bankowości oddziałowej. Zobacz webinar przygotowany wspólnie z Santander Bank Polska!

Zakończyłyśmy serię trzech webinarów z cyklu #Mamopracujwfinansach. Podczas naszych spotkań ekspertki Santander Bank Polska opowiedziały, jak w praktyce wygląda praca w bankowości. Tym razem publikujemy trzeci z nich, który dotyczy rekrutacji w bankowości oddziałowej. Zastanawiasz się czy masz szansę dostać pracę w banku? Koniecznie zobacz nagranie!
print screen z nagrania webinaru

Rekrutacja w bankowości oddziałowej. Zobacz webinar!

Bardzo dziękujemy za obecność podczas wspólnych spotkań na temat pracy w bankowości i serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrań!

Jeśli chcesz wiedzieć jak przygotować się do pracy w finansach i działać skutecznie jako sprzedawca w branży bankowej – koniecznie zobacz poprzednie webinary:

Webinar I: Praca w bankowości. Szanse i wyzwania pracy z klientem

Webinar II: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?

Dzisiaj publikujemy trzeci, ostatni z serii webinar „Rekrutacja w bankowości oddziałowej, czyli zapytaj o to, co dla Ciebie ważne!”

To było spotkanie pełne praktycznej wiedzy i wskazówek dla wszystkich, którzy zastanawiają się nad wejściem do branży bankowej. Zapraszamy!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak wygląda proces rekrutacji w sieci oddziałów i jakie są etapy tego procesu?
  • Model Kompetencji Doradcy – jakie są oczekiwania wobec kandydatów?
  • Z jakich narzędzi korzysta się w trakcie rekrutacji?
  • Co powinno się znaleźć w aplikacji?
  • Jak może wyglądać Twój rozwój w sieci oddziału?
  • Jakie benefity oferuje Santander Bank Polska?
  • Jak i gdzie złożyć aplikację?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Kinga Czyż
Specjalistka ds. zasobów ludzkich w Santander Bank Polska

W Santander Bank Polska pracuje od lutego 2016, zaczynając od stanowiska specjalisty ds. rekrutacji, aktualnie specjalistka ds. zasobów ludzkich. Zajmuje się wsparciem menadżerów i pracowników Sieci Oddziału w zakresie HR. Uwielbia podróże i dobre jedzenie. Jej pasją jest piłka nożna – od lat sędziuje mecze piłkarskie.

Kinga Wodyńska
Specjalistka ds. zasobów ludzkich w Santander Bank Polska

W Santander Bank Polska pracuje od sierpnia 2015, na początku jako specjalistka ds. rekrutacji, a następnie specjalistka ds. zasobów ludzkich. Współpracuje z różnymi jednostkami banku (m.in. IT, czy Obszar Operacji Bankowych), a obecnie wspiera Sieć Oddziałów. Praca w HR jest jej pasją, uwielbia ludzi. Prywatnie mama 4-letniego wulkanu energii. Relaksuje się przy filmie lub książce z gatunku sci-fi i fantasy.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Bank Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×