Czego szukasz

Zakładanie firmy, a jej adres- wskazówki dla przyszłych przedsiębiorców

Odpowiadamy na Wasze kolejne ważne pytanie dotyczące zakładania firmy, a jej siedziby. Zakładając działalność gospodarczą jednym z obowiązków przyszłych przedsiębiorców jest określenie głównego miejsca jej prowadzenia. Od początku 2016 r. nie każdy adres można wpisać w CEiDG. Jakie to są adresy? Skąd wynikają takie ograniczenia? Odpowiedzi i praktyczne wskazówki znajdziecie poniżej.

  • Izabela Burdzel, Anna Pisu - 15/11/2016
kąt do pracy w domu, laptop z filiżanką i materiałami.

Zakładanie firmy, a adres – o czym warto wiedzieć?

Jedną z ważnych decyzji przy zakładaniu firmy jest określenie jej adresu. W poprzednim artykule O czym pamiętać zakładając firmę pojawiło się o to wiele pytań i postaramy się wyjaśnić najważniejsze kwestie.

Przyszły przedsiębiorca uzupełniając wniosek CEIDG musi uzupełnić kilka pozycji dotyczących adresów firmy. Są nimi:

  • miejsca zamieszkania,
  • miejsca zameldowania,
  • miejsce głównego wykonywania działalności gospodarczej,
  • adres do doręczeń,
  • dodatkowe miejsce wykonywania działalności,
  • miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Ustalając miejsce siedziby działalności gospodarczej uwzględnia się miejsce, w którym zapadają najbardziej istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Siedziba firmy może się różnić od adresu wykonywania działalności (np. organizowanie szkoleń w różnych miastach).
Firma musi mieć jednak ściśle określony adres, pod którym widnieje w spisie przedsiębiorstw i na jaki dostarczana jest korespondencja urzędowa.

Przy tym ważne jest, aby każdą zmianę adresu firmy zgłosić w Urzędzie Miasta i Gminy w ciągu 7 dni od powstania zmiany. W tym celu wystarczy sporządzić aktualizację wniosku CEiDG. Taka usługa jest zupełnie bezpłatna.

Adres działalności gospodarczej – ważne zmiany w CEiDG od 2016 roku

Od 2016 r. konieczny jest tytuł prawny do lokalu pod którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza. Co to oznacza w praktyce? Otóż tytuł prawny do lokalu to dokument potwierdzający własność, użyczenie, najem, wydzierżawienie nieruchomości – czyli dokumentujący zgodę właściciela na wykorzystywanie lokalu do prowadzenia firmy.

Jeżeli zatem działalność gospodarcza jest prowadzona pod wynajmowanym adresem wówczas należy zadbać o umowę między wynajmującym, a najemcą.

A co w przypadku, jeżeli działalność gospodarczą prowadzimy w mieszkaniu rodziców? Wtedy należy spisać umowę użyczenia, w której będzie zawarta informacja, że rodzice użyczają nam część swojego mieszkania pod prowadzenie firmy.

Dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu nie składa się wraz z wnioskiem o rejestrację firmy, ale na wyraźną prośbę organów podatkowych.

Jeżeli przedsiębiorca będzie uchylał się od obowiązku przekazania odpowiedniego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zostanie wykreślony z CEiDG.

Wydatki mieszkaniowe, a koszty firmy

Reasumując, jeżeli planujesz założenie działalności gospodarczej to pamiętaj, że obecnie najważniejsze jest, aby była ona prowadzona pod adresem, do którego posiadasz pełne prawo.

Dobrą informacją jest to, że wydatki ponoszone w związku z miejscem prowadzenia działalności gospodarczej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, które w znaczny sposób mogą zmniejszyć zobowiązania podatkowe do zapłaty.

Dotyczy to sytuacji, kiedy mieszkamy i prowadzimy działalność gospodarczą w tym samym miejscu.

Przykładami takich wydatków są np. opłaty za czynsz, media, odsetki od kredytu mieszkaniowego, remonty. Warunek – dotyczą one wydzielonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej pomieszczenia w mieszkaniu czy domu oraz są rozliczane proporcjonalnie do metrażu mieszkania służącego prowadzeniu firmy.

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu po artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected].

Na Wasze pytania odpowiadają specjaliści firmy inFakt! Odpowiedź opublikujemy w kolejnych tekstach!

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).

Zdjęcie tytułowe: kaboompics.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Izabela Burdzel, Anna Pisu
inFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

„Wspieranie rozwoju kobiet w biznesie to nasza misja”. Spotkajmy się w State Street Polska w Gdańsku i Krakowie

„Nieustraszona Dziewczynka” (#FearlessGirl), która stanęła na Wall Street z inicjatywy State Street Global Advisors stała się symbolem firmy. Przekonaj się sama, jak firma State Street w Polsce wspiera rozwój kobiet w biznesie! Weź udział w Dniu Otwartym dla Mam w Gdańsku lub w Krakowie. Porozmawiaj z pracownikami firmy, poczuj atmosferę pracy i weź udział w recruitment. Sprawdź szczegóły i zapisz się już dziś! Liczba miejsc ograniczona.
  • Agnieszka Kaczanowska - 04/03/2019
Pracownicy State Street w Polsce

„Wspieranie rozwoju kobiet w biznesie to nasza misja”

State Street to światowy lider wśród dostawców usług finansowych i jeden z największych banków powierniczych z centralą w Bostonie. Działa na 100 rynkach finansowych i zatrudnia ponad 35 000 pracowników.

W Polsce jest obecny od 2007 roku, a jego biura znajdują się w Krakowie i Gdańsku.

W marcu zapraszamy Was na DWA spotkania dla Mam, w gdańskiej oraz krakowskiej siedzibie firmy!

To najlepsza okazja nie tylko lepszego poznania firmy, ale także do bezpośrednich rozmów z pracownikami firmy (różnych szczebli), a także rekruterami, którzy odpowiedzą na wszystkie Wasze pytania odnośnie procesu rekrutacji, warunków zatrudnienia i obecnych wakatów.

Weź udział w Dniu Otwartym dla Mam w State Street Polska w Gdańsku już 21 marca br. >>>

Weź udział w Dniu Otwartym dla Mam w State Street Polska w Krakowie już 25 marca br.  >>>

Ramowy program Dnia Otwartego dla Mam w State Street Polska w Gdańsku i Krakowie:

  • Powitanie i rozpoczęcie spotkania

  • Czym zajmujemy się w State Street? – krótka prezentacja na temat firmy i zakresu wsparcia dla pracowników – rodziców np. „Working Parents Club”

  • Jak dołączyć do grona pracowników State Street? – krótka prezentacja na temat możliwości zatrudnienia w State Street w Polsce

  • Poznaj mamy pracujące w State Street – zapytamy o ich historie i czym zajmują się na co dzień

  • Networking z możliwością spaceru po przestrzeni biurowej

  • Warsztat rekrutacyjny – czyli kilka słów o procesie rekrutacyjnym i sesja Q&A

  • Podziękowanie i zakończenie spotkania

Spotkania są bezpłatne. Dzieci mile widziane!

Zapraszamy z dziećmi. Będzie przygotowany kącik zabaw dla najmłodszych oraz dodatkowa sala dla starszych maluchów 😉 I salka do karmienia. Pamiętajcie jednak, że dzieci będą pod Waszą opieką (zapewniamy tylko wolontariuszy do pomocy).

Gdzie i kiedy odbędą się spotkania?

  • Gdańsk: 21 marca br. w siedzibie State Street ul. Grunwaldzka 409

Spotkanie rozpoczynamy o 12:00 i potrwa do 15:30

Pobierz bezpłatny bilet klikając tutaj >>>

  • Kraków: 25 marca br. w siedzibie State Street ul. Podgórska 36.

Spotkanie rozpoczynamy o 10:00 i potrwa do 13:30.

Pobierz bezpłatny bilet klikając tutaj >>>

Liczba miejsc bardzo ograniczona.

W trakcie spotkań będzie z nami fotograf, abyśmy mogli podzielić się później relacją ze spotkania i inspirować kolejne kobiety.

Do zobaczenia!

Chcesz dowiedzieć się więcej o firmie State Street w Polsce? Odwiedź profil firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

Logo firmy State Street

Zdjęcia: własność State Street w Polsce

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  

Jak dobrze, że jesteś! Czyli jak LINK4 zaczarowało mamy

4 grudnia spotkałyśmy się z mamami na Dniu Otwartym dla Mam w LINK4. Pracodawca oczarował mamy atmosferą, otwartością oraz obecnością kilkunastu dziewczyn z różnych zespołów firmy, które chciały się dzielić swoją historią związaną z pracą w LINK4. Zobacz jak wyglądało spotkanie i dołącz do Zespołu!
  • Anna Łabno - Kucharska - 14/01/2019
Relacja ze spotkania w LINK4

Mama – pracownik na medal

LINK4 jest firmą, która mocno stawia na wartości rodzinne, a pracownikom proponuje pracę w elastycznych godzinach lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Dlatego też spotkanie cieszyło się tak dużym zainteresowaniem uczestniczek, a pula wolnych miejsc została wyczerpana na tydzień przed wydarzeniem 😉

Spotkanie otworzyła Agnieszka Balcerska – HR Director w LINK4 wraz z Martą Kowalską – Kierownikiem ds. Rekrutacji i Employer Brandingu. Uczestniczki spotkania przywitała także Agnieszka Czmyr – Kaczanowska – z Fundacji Mamo Pracuj.

Zaczęliśmy od krótkiej prezentacji firmy, a następnie przeszliśmy do prelekcji na temat praw pracującej mamy. Dodatkowo Ewelina Łempicka (Specjalista ds. Personalnych) opowiedziała zebranym mamom o Programie „Rodzina LINK4”. To wewnętrzny program firmy, którego założeniem jest wspieranie rodziców pracujących w firmie.

Relacja ze spotkania w LINK4

Dlaczego mamy chcą pracować w LINK4?

Po części bardziej oficjalnej przeszliśmy do rozmowy z mamami pracującymi w firmie. I to było niesamowite wydarzenie. Ponad dziesięć mam – pracownic firmy podzieliło się swoimi historiami związanymi z zatrudnieniem w LINK4, ich powrotami z urlopów macierzyńskich, rozpoczęciu pracy po przerwach czy awansach po powrocie po urodzeniu dziecka.

Dziewczyny bardzo podkreślały, jak ważne jest zrozumienie ze strony przełożonych oraz elastyczny lub zadaniowy czas pracy.

Co ciekawe, w czasie spotkania mamy z panelu oraz z widowni odwiedzali mężowie pracujący w LINK4. Również oni mogli podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z pracą w firmie oraz benefitami, które ułatwiają im codzienne rodzicielskie życie.

Relacja ze spotkania w LINK4

Mamy zwiedzamy! Office tour jak safari

Uczestniczki spotkania wraz z dziećmi mogły zobaczyć przestrzeń firmy. Mała podróż pomiędzy piętrami i poszczególnymi zespołami obfitowała w pytania ze strony mam i przyjazne przyjęcie ze strony pracowników. Część dzieci z ciekawością przyglądała się kolorowej przestrzeni, a inne ze spokojem zasnęły.

Na koniec obfitującego w atrakcje spotkania chętne mamy skorzystały z mini – kursu wizażu, a także zjadły wspólny lunch. Przez cały czas mogły również skorzystać z obecności rekruterek, które odpowiadały na wszystkie pytania związane z rekrutacją do LINK4 oraz konsultowały dokumenty aplikacyjne.

Już wiemy, że kilka mam zdecydowało się aplikować do firmy! Mocno trzymamy kciuki za pomyślne rekrutacje!

A co mówiły już po spotkaniu?

  • „Jeszcze więcej takich spotkań!”
  • „Jestem pod dużym wrażeniem szacunku z jakim traktowany jest pracownik w LINK4, tak dbania o pracownika (…) Składam swoją aplikację do firmy!”
  • „Dziękuję za natchnienie do poszukiwania pracy i motyację do działania!”

Dowiedz się jak LINK4 wspiera pracujących rodziców, odwiedzając profil firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie i zobacz kogo aktualnie poszukują do swoich szeregów!

Zdjęcia: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail