Czego szukasz

Zakładanie firmy, a jej adres- wskazówki dla przyszłych przedsiębiorców

Odpowiadamy na Wasze kolejne ważne pytanie dotyczące zakładania firmy, a jej siedziby. Zakładając działalność gospodarczą jednym z obowiązków przyszłych przedsiębiorców jest określenie głównego miejsca jej prowadzenia. Od początku 2016 r. nie każdy adres można wpisać w CEiDG. Jakie to są adresy? Skąd wynikają takie ograniczenia? Odpowiedzi i praktyczne wskazówki znajdziecie poniżej.

  • Izabela Burdzel, Anna Pisu - 15/11/2016
kąt do pracy w domu, laptop z filiżanką i materiałami.

Zakładanie firmy, a adres – o czym warto wiedzieć?

Jedną z ważnych decyzji przy zakładaniu firmy jest określenie jej adresu. W poprzednim artykule O czym pamiętać zakładając firmę pojawiło się o to wiele pytań i postaramy się wyjaśnić najważniejsze kwestie.

Przyszły przedsiębiorca uzupełniając wniosek CEIDG musi uzupełnić kilka pozycji dotyczących adresów firmy. Są nimi:

  • miejsca zamieszkania,
  • miejsca zameldowania,
  • miejsce głównego wykonywania działalności gospodarczej,
  • adres do doręczeń,
  • dodatkowe miejsce wykonywania działalności,
  • miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Ustalając miejsce siedziby działalności gospodarczej uwzględnia się miejsce, w którym zapadają najbardziej istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Siedziba firmy może się różnić od adresu wykonywania działalności (np. organizowanie szkoleń w różnych miastach).
Firma musi mieć jednak ściśle określony adres, pod którym widnieje w spisie przedsiębiorstw i na jaki dostarczana jest korespondencja urzędowa.

Przy tym ważne jest, aby każdą zmianę adresu firmy zgłosić w Urzędzie Miasta i Gminy w ciągu 7 dni od powstania zmiany. W tym celu wystarczy sporządzić aktualizację wniosku CEiDG. Taka usługa jest zupełnie bezpłatna.

Adres działalności gospodarczej – ważne zmiany w CEiDG od 2016 roku

Od 2016 r. konieczny jest tytuł prawny do lokalu pod którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza. Co to oznacza w praktyce? Otóż tytuł prawny do lokalu to dokument potwierdzający własność, użyczenie, najem, wydzierżawienie nieruchomości – czyli dokumentujący zgodę właściciela na wykorzystywanie lokalu do prowadzenia firmy.

Jeżeli zatem działalność gospodarcza jest prowadzona pod wynajmowanym adresem wówczas należy zadbać o umowę między wynajmującym, a najemcą.

A co w przypadku, jeżeli działalność gospodarczą prowadzimy w mieszkaniu rodziców? Wtedy należy spisać umowę użyczenia, w której będzie zawarta informacja, że rodzice użyczają nam część swojego mieszkania pod prowadzenie firmy.

Dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu nie składa się wraz z wnioskiem o rejestrację firmy, ale na wyraźną prośbę organów podatkowych.

Jeżeli przedsiębiorca będzie uchylał się od obowiązku przekazania odpowiedniego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zostanie wykreślony z CEiDG.

Wydatki mieszkaniowe, a koszty firmy

Reasumując, jeżeli planujesz założenie działalności gospodarczej to pamiętaj, że obecnie najważniejsze jest, aby była ona prowadzona pod adresem, do którego posiadasz pełne prawo.

Dobrą informacją jest to, że wydatki ponoszone w związku z miejscem prowadzenia działalności gospodarczej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, które w znaczny sposób mogą zmniejszyć zobowiązania podatkowe do zapłaty.

Dotyczy to sytuacji, kiedy mieszkamy i prowadzimy działalność gospodarczą w tym samym miejscu.

Przykładami takich wydatków są np. opłaty za czynsz, media, odsetki od kredytu mieszkaniowego, remonty. Warunek – dotyczą one wydzielonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej pomieszczenia w mieszkaniu czy domu oraz są rozliczane proporcjonalnie do metrażu mieszkania służącego prowadzeniu firmy.

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu po artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected].

Na Wasze pytania odpowiadają specjaliści firmy inFakt! Odpowiedź opublikujemy w kolejnych tekstach!

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).

Zdjęcie tytułowe: kaboompics.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Izabela Burdzel, Anna Pisu
inFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Dzień Kariery Kobiety w IT – fotorelacja ze spotkania w Warszawie

8 czerwca w Google Campus Warsaw odbył się Dzień Kariery Kobiety w IT, który miałyśmy przyjemność współorganizować w ramach #MamoPracujwIT. Wydarzenie zgromadziło ponad 200 kobiet zainteresowanych pracą w branży IT. The Future is Female – mówił napis na koszulkach organizatorek. I po tym wydarzeniu nie mam żadnych wątpliwości, że tak właśnie jest i będzie!
  • Joanna Gotfryd - 24/06/2019
Joanna Pruszyńska, Beata Jarosz i Agnieszka Kaczanowska podczas otwarcia konferencji  Dzień Kariery Kobiety w IT

Kto organizował Dzień Kariery Kobiety w IT?

Do współpracy w ramach konferencji zaprosiła nas Joanna Pruszyńska – Witkowska, współzałożycielka The Future Collars (dawniej Coders Trust Polska). Z Joanną i The Future Collars współpracujemy od 2 lat, pomagając kobietom przebranżowić się i wejść do świata IT. Dlatego wydarzenie było naturalnym, kolejnym krokiem!

Fundacja Mamo Pracuj była współorganizatorem konferencji Dzień Kariery Kobiety w IT 

– „Dzień Kariery Kobiety w IT to wydarzenie, które ma na celu pokazanie kobietom, jak wielkie stoją przed nimi możliwości, jak wielkie mają perspektywy, ile jest różnorodnych zawodów w IT, w których kobiety świetnie mogą się realizować. A wiemy, że IT bardzo potrzebuje osób do pracy, a przede wszystkim kobiet, ponieważ 85 proc. pracowników tego sektora to mężczyźni” – mówiła Joanna Pruszyńska-Witkowska.

Dzień Kariery Kobiety w IT – co działo się podczas konferencji?

Konferencję rozpoczęły Joanna Pruszyńska-Witkowska i Beata Jarosz z The Future Collars oraz Agnieszka Czmyr-Kaczanowska z Fundacji Mamo Pracuj.

W programie były między innymi rozmowy panelowe z liderkami i z dyrektorami działów HR oraz energetyczny power speech Anny Jakubowski, General Manager w AVON pt „We grow younger”.

Spotkanie było tez okazją poznania pracodawców z branży IT, którzy są otwarci na zatrudnianie kobiet, także tych, które dopiero się przebranżowiły i stawiają pierwsze kroki w IT. Niektóre firmy współpracują z nami w ramach programu #MamoPracujwIT.

Uczestniczki mogły dowiedzieć się podczas konferencji jak się przebranżowić oraz jak pozyskać środki na przekwalifikowanie się.

Historie kobiet, które weszły do branży IT

Dużym zainteresowaniem cieszył się panel prowadzony przez Agnieszkę KaczanowskąMy to zrobiłyśmy.  Na scenie obok Agnieszki zasiadły 4 kobiety, które się przebranżowiły i które teraz pracują w branży IT. Gośćmi Agnieszki były:

  • Natalia Respekta, która pracuje jako testerka. Natalia ukończyła studia z resocjalizacji i była zawodowo związana z branżą e-commerce. Przeczytaj historię Natalii tutaj >>
  • Monika Stokowska – kiedyś prawnik i anglistka, dzisiaj programistka JAVA po kursie JAVA w Coders Trust.
  • Sandra Morawska – obecnie Digital IT Manager, wcześniej związana z marketingiem.
  • Katarzyna Wrzosek – obecnie testerka, wcześniej przez wiele lat związana z branżą turystyczną.

Speed mentoring

Ostatnim punktem programu był speed mentoring. Ponad 30 mentorek przyjechało z całej Polski, by wesprzeć uczestniczki wydarzenia w wyborze wymarzonej ścieżki kariery. Wspierały nas: Testerka, Architekt IT, Data Scientist, programistka Java, UX Designerka, programistka Front End, Scrum Masterka. Uczestniczki zebrane w małych grupach miały możliwość zadawania pytań dotyczących konkretnych zawodów każdej z mentorek.

Sukces konferencji pokazał, że kobiety chcą pracować w branży IT i są bardzo otwarte na zmiany. Pozytywne komentarze uczestniczek i zaproszonych gości pomogły nam podjąć decyzję, że we wrześniu spotkamy się na kolejnej takiej konferencji … w Krakowie! Do zobaczenia!

Dołącz do grupy #Mamo Pracuj w IT na Facebooku – dowiedz się jak się przekwalifikować i znaleźć pierwszą pracę w IT. 

Zdjęcia: Sebastian Wolny

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Stań na własnych nogach (z Rossmann) i wygraj 30 tysięcy na rozwój biznesu!

Stań na własnych nogach to akcja przygotowana przez Rossmann we współpracy z Fundacją Mamo Pracuj. Możesz wygrać aż 30 tysięcy na rozwój swojego produktu i biznesu! Na zgłoszenia czekamy od 15 czerwca do 20 lipca. Sprawdź, co musisz zrobić, by wziąć udział w akcji i wygrać środki na rozwój biznesu.
  • Joanna Gotfryd - 15/06/2019
młoda kobieta siedzi na kanapie z laptopem - zbliżenie na nogi

Stań na własnych nogach (z Rossmann)

Zobacz nasze video o konkursie „Stań na własnych nogach” i poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!

Mamo, masz talent w rękach? Tworzysz piękne drobiazgi dla przyjaciół i znajomych albo zabawki, książeczki dla ich dzieci? Jeśli chciałabyś zamienić hobby w swoje źródło utrzymania – i stanąć na własnych nogach – zgłoś swój produkt i wygraj grant na jego rozwój.

Łączna pula nagród wynosi aż 60 tysięcy złotych!

Kto może wziąć udział w akcji Stań na własnych nogach?

Każda kobieta, klubowiczka Klubu Rossmann. Możesz zgłosić swój produkt jako osoba fizyczna, lub w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.  Twój wiek nie ma znaczenia, nie musisz także być osobą bezrobotną.

Stań na własnych nogach – zgłoszenia, harmonogram i nagrody

W Konkursie przewidziane są 3 nagrody

I nagroda – 30 tysięcy złotych
II nagroda – 20 tysięcy złotych
III nagroda – 10 tysięcy złotych

Pierwszy etap akcji to czas na Wasze zgłoszenia – zgłoszenia można przesyłać od 15 czerwca do 20 lipca 2019 roku.

Na drugim etapie konkursu odbędzie się głosowanie na jeden z (maksymalnie) 50 najlepszych, zdaniem jury, zgłoszonych projektów. W komisji zasiądą przedstawiciele firmy Rossmann oraz Fundacji Mamo Pracuj. Etap drugi potrwa od 1 sierpnia do 5 września – swój głos (tylko jeden) będą mogli oddać wszyscy posiadacze aplikacji Rossmann.

Trzeci etap to wyłonienie zwycięskich projektów – nazwiska trzech osób, które dostaną łącznie 60 tysięcy na rozwój swoich biznesów poznamy we wrześniu.

Stań na własnych nogach – najważniejsze zasady konkursu

Do konkursu zaproszone są wszystkie Panie, które tworzą lub planują stworzyć produkty w jednej z 5 kategorii:

  • Uroda
  • Zdrowie
  • Moda i Akcesoria (biżuteria, apaszki, itp)
  • Drobne Artykuły Wyposażenia Wnętrz
  • Artykuły dla Dzieci (zabawki, książeczki, itp.)

Wypełnij formularz zgłoszeniowy>>> i zgłoś swój produkt.

Prześlij zdjęcia lub film i opisz jak zamierzasz rozwinąć swój produkt dzięki nagrodzie – prześlij swój biznesplan (na stronie jest dostępny specjalny dokument, który ułatwi samodzielne przygotowanie). Twój biznesplan będzie wyłącznie do wiadomości komisji konkursowej.

Wyślij swoje zgłoszenie >>> i wygraj pieniądze dzięki którym staniesz na własnych nogach!

Fundacja Mamo Pracuj została partnerem merytorycznym akcji Stań na własnych nogach.

Grafika: akcja „Stań na własnych nogach” – własność Rossmann Polska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail