Czego szukasz

Zakładanie firmy, a jej adres- wskazówki dla przyszłych przedsiębiorców

Odpowiadamy na Wasze kolejne ważne pytanie dotyczące zakładania firmy, a jej siedziby. Zakładając działalność gospodarczą jednym z obowiązków przyszłych przedsiębiorców jest określenie głównego miejsca jej prowadzenia. Od początku 2016 r. nie każdy adres można wpisać w CEiDG. Jakie to są adresy? Skąd wynikają takie ograniczenia? Odpowiedzi i praktyczne wskazówki znajdziecie poniżej.

  • Izabela Burdzel, Anna Pisu - 15/11/2016
kąt do pracy w domu, laptop z filiżanką i materiałami.

Zakładanie firmy, a adres – o czym warto wiedzieć?

Jedną z ważnych decyzji przy zakładaniu firmy jest określenie jej adresu. W poprzednim artykule O czym pamiętać zakładając firmę pojawiło się o to wiele pytań i postaramy się wyjaśnić najważniejsze kwestie.

Przyszły przedsiębiorca uzupełniając wniosek CEIDG musi uzupełnić kilka pozycji dotyczących adresów firmy. Są nimi:

  • miejsca zamieszkania,
  • miejsca zameldowania,
  • miejsce głównego wykonywania działalności gospodarczej,
  • adres do doręczeń,
  • dodatkowe miejsce wykonywania działalności,
  • miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Ustalając miejsce siedziby działalności gospodarczej uwzględnia się miejsce, w którym zapadają najbardziej istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Siedziba firmy może się różnić od adresu wykonywania działalności (np. organizowanie szkoleń w różnych miastach).
Firma musi mieć jednak ściśle określony adres, pod którym widnieje w spisie przedsiębiorstw i na jaki dostarczana jest korespondencja urzędowa.

Przy tym ważne jest, aby każdą zmianę adresu firmy zgłosić w Urzędzie Miasta i Gminy w ciągu 7 dni od powstania zmiany. W tym celu wystarczy sporządzić aktualizację wniosku CEiDG. Taka usługa jest zupełnie bezpłatna.

Adres działalności gospodarczej – ważne zmiany w CEiDG od 2016 roku

Od 2016 r. konieczny jest tytuł prawny do lokalu pod którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza. Co to oznacza w praktyce? Otóż tytuł prawny do lokalu to dokument potwierdzający własność, użyczenie, najem, wydzierżawienie nieruchomości – czyli dokumentujący zgodę właściciela na wykorzystywanie lokalu do prowadzenia firmy.

Jeżeli zatem działalność gospodarcza jest prowadzona pod wynajmowanym adresem wówczas należy zadbać o umowę między wynajmującym, a najemcą.

A co w przypadku, jeżeli działalność gospodarczą prowadzimy w mieszkaniu rodziców? Wtedy należy spisać umowę użyczenia, w której będzie zawarta informacja, że rodzice użyczają nam część swojego mieszkania pod prowadzenie firmy.

Dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu nie składa się wraz z wnioskiem o rejestrację firmy, ale na wyraźną prośbę organów podatkowych.

Jeżeli przedsiębiorca będzie uchylał się od obowiązku przekazania odpowiedniego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zostanie wykreślony z CEiDG.

Wydatki mieszkaniowe, a koszty firmy

Reasumując, jeżeli planujesz założenie działalności gospodarczej to pamiętaj, że obecnie najważniejsze jest, aby była ona prowadzona pod adresem, do którego posiadasz pełne prawo.

Dobrą informacją jest to, że wydatki ponoszone w związku z miejscem prowadzenia działalności gospodarczej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, które w znaczny sposób mogą zmniejszyć zobowiązania podatkowe do zapłaty.

Dotyczy to sytuacji, kiedy mieszkamy i prowadzimy działalność gospodarczą w tym samym miejscu.

Przykładami takich wydatków są np. opłaty za czynsz, media, odsetki od kredytu mieszkaniowego, remonty. Warunek – dotyczą one wydzielonego na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej pomieszczenia w mieszkaniu czy domu oraz są rozliczane proporcjonalnie do metrażu mieszkania służącego prowadzeniu firmy.

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu po artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: kontakt@mamopracuj.pl.

Na Wasze pytania odpowiadają specjaliści firmy inFakt! Odpowiedź opublikujemy w kolejnych tekstach!

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).

Zdjęcie tytułowe: kaboompics.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Izabela Burdzel, Anna Pisu
inFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail