Czego szukasz

Wypowiedzenie dla kobiety w ciąży? Oni to zrobili

Kodeks pracy daje szczególną ochronę przed zwolnieniem kobietom w ciąży tym przebywającym na urlopach macierzyńskich. Jednakże jak pokazuje życie – są sposoby, by obowiązujące prawo obejść. Niestety.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 07/03/2016

Jak podaje serwis wyborcza.pl, poznańska firma Akrostal założyła nową spółkę, do której przeniosła 7 zatrudnionych u siebie kobiet. Wszystkie były albo w ciąży, albo na urlopach macierzyńskich i wychowawczych. Po kilku tygodniach pracodawca podjął decyzję o likwidacji nowej spółki.  Zgodnie z prawem zatrudnione w niej kobiety zostały zwolnione.

Sprawę komentuje dla nas mecenas Zbigniew Frączyk – radca prawny  z kancelarii Frączyk i Partnerzy:

Postępowanie Akrostalu na pierwszy rzut oka, z formalnego punktu widzenia, wydaje się być zgodne z literą prawa. Kodeks pracy dopuszcza możliwość przejścia zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę bez uzyskiwania zgody pracowników przejmowanych. W takiej sytuacji pracodawca przejmujący wchodzi w prawa i obowiązki dotychczasowego pracodawcy (pracownik może jednak wypowiedzieć taką umowę w terminie do 2 miesięcy od przejęcia zakładu przez nowego pracodawcę, zaś pracodawca przejmujący nie może wypowiedzieć umowy z pracownikiem przejmowanym tylko i wyłącznie z powodu przejęcia pracownika).

Oznacza to, że „przejmowanej” pracownicy w ciąży bądź przebywającej na urlopie macierzyńskim przysługują u nowego pracodawcy takie same prawa i obowiązki jak u poprzedniego pracodawcy i nadal będzie ona podlegać ochronie przewidzianej w kodeksie pracy przed nieuprawnionym wypowiedzeniem bądź rozwiązaniem umowy o pracy.

Niemniej jednak, w opisanej sytuacji nie mamy do czynienia ze „zwykłym” wypowiedzeniem, ale jedną z nielicznych sytuacji przewidzianych przez prawo pozwalających na wypowiedzenie umowy o prace z kobietą w ciąży bądź będącej na urlopie macierzyńskim. Tą sytuacją – opisaną w art. 177 § 4 k.p. – jest rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę z uwagi na jego likwidację bądź upadłość.

Pomimo tego, że z formalnego punktu widzenia takie postępowanie pracodawcy wydaje się być zgodne z literą prawa, to z uwagi na okoliczność, iż przepis art. 300 kodeksu pracy nakazuje w sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy stosować  odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego (jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy), postępowanie pracodawcy powinno być oceniane nie tylko pod kątem jego formalnej zgodności z przepisami. Zgodnie bowiem z art. 58 § 1 i 2 kodeksu cywilnego czynność prawna jest nieważna, nie tylko gdy jest wprost sprzeczna z przepisami prawa, ale również wtedy gdy jej celem jest obejście ustawy bądź gdy jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.

Tak wiec, nawet jeżeli przyjąć, iż formalnego punktu widzenia postępowanie pracodawcy wydaje się być zgodne z przepisami prawa, to całość jego działań należy rozpatrywać pod kątem ich ewentualnej pozorności i ewentualnego uznania, iż były one podejmowane w celu obejściu przepisów prawa dot. ochrony pracownicy będącej w ciąży bądź na urlopie macierzyńskim. Powyższe wymaga jednak dokładnej znajomości stanu faktycznego – mówi Zbigniew Frączyk.

Również o naruszeniu zasad współżycia społecznego mówi w rozmowie z nami Dariusz Szymczak, radca prawny, który reprezentuje cztery zwolnione kobiety i całą sprawę uważa za bulwersującą. Proces toczy się w przed poznańskim sądem. Pracodawca chciał utajnienia rozprawy, kiedy dowiedział się, że sprawą interesują się media. Sąd wniosek o utajnienie uchylił.

Sytuacja faktyczna jest taka, że kobietę w ciąży można zwolnić w razie upadłości lub likwidacji pracodawcy. Jeśli ktoś zakłada spółkę, tylko po to, aby zwolnić wskazane kobiety, to narusza zasady współżycia społecznego. Nie wyobrażam sobie innego wyroku niż tylko korzystnego dla moich klientek – mówi mecenas Szymczak.

Kiedy jeszcze kodeks pracy pozwala na zwolnienie kobiety w ciąży?

Przeczytaj więcej tutaj.

O sprawie siedmiu zwolnionych kobiet przeczytacie na wyborcza.pl

0000_Fraczyk_07_LOGO-2

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Wyzwania firm w kontekście pandemii

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.
  • Natalia Gozdowska - 16/09/2020
dwie kobiety w maseczkach spotkały się w biurze, witają się łokciami

Od paru miesięcy uczymy się funkcjonować zawodowo w innej rzeczywistości. Po całkowitym zamknięciu biur, zaczynają do nich wracać pracownicy, jednak w większości firm, fizyczna obecność jest wciąż rotacyjna lub funkcjonuje na zupełnie innych zasadach.

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie „Zawodowy styl życia”, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.

Docenienie pracy zdalnej

Pracodawcy, by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, wprowadzili większą elastyczność, jeśli chodzi o wybór miejsca pracy. Zespoły pracują w mniejszym wymiarze w biurach, część z nich ma możliwość wyboru miejsca pracy, a niektórzy funkcjonują w systemie rotacyjnym, który umożliwia zmniejszenie liczby personelu na jednej przestrzeni.

Według Pracuj.pl zdecydowana większość pracowników (89%) po opanowaniu pandemii chce pracować przynajmniej częściowo zdalnie. Jednak tylko 10% chciałoby wykonywać 100% etatu spoza biura, co pokazuje potrzebę integracji i współpracy w zespole, nie tylko w świecie wirtualnym. 57% respondentów pracujących zdalnie uznało, że taki model wykonywania obowiązków pozwolił im bardziej docenić możliwość przychodzenia do biura i bezpośrednich spotkań ze współpracownikami.

Eksperci prognozują, że z czasem ten trend się rozwinie, a przestrzeń biurowa będzie służyć przede wszystkim do spotkań projektowych, warsztatów kreatywnych, sytuacji, kiedy fizyczne bycie obok siebie jest koniecznością. Oczywiście nie bez znaczenia są tu ogromne oszczędności firm, związane z infrastrukturą.

Przeczytaj także: [07] Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

Budowanie relacji w rozproszonych zespołach

Powyższy trend wiąże się niestety nieodłącznie z większymi wyzwaniami pracodawców, jeśli chodzi o budowanie więzi pomiędzy funkcjonującymi wirtualnie pracownikami. W badaniu „Zawodowy styl życia” respondenci wybierali spotkania (67%) i wyjazdy (59%) czy wspólne warsztaty (48%) jako najskuteczniejsze metody integracji. To oczekiwanie jest trudne do realizacji w obecnych warunkach. Ducha wspólnoty można oczywiście budować poprzez media społecznościowe lub różnego rodzaju narzędzia wirtualne, jednak nie zastąpi to spotkań na żywo.

Analitycy trendów prognozują stopniowy zanik pracy etatowej na korzyść pracy dorywczej, co utrudni dodatkowo tworzenie społeczności wewnątrz firmy i zaangażowanie pracowników w formie, jaka była nam znana dotychczas, na korzyść przedefiniowanego employee experience. Co zrobić więc, aby zmodyfikować perspektywę patrzenia na biznes, na współpracowników i pracowników, na zarządzanie, budowanie relacji i bycie „w pracy” razem?

Przeczytaj także: Czy Gig Economy będzie rosnąć w 2020 r.? Prognozy dla freelancerów

Przeformułowanie oferty benefitów

W nowych ofertach pracy pojawia się coraz mniej benefitów. Niektóre z nich dotychczas wiązały się z fizycznym „byciem” w biurze, więc siłą rzeczy musiały zniknąć, inne są ograniczane ze względów kosztowych czy z powodu zmniejszenia ich atrakcyjności (karty sportowe, karnety do kina itp.). Jeśli benefity mają wciąż pozostać czynnikiem, który uatrakcyjnia ofertę pracy, muszą zostać zmienione tak, by mogły być wykorzystywane w świecie online.

Według Pracuj.pl zyskają oferty, które będą pomagać pracownikom w wykonywaniu pracy zdalnej, np. dostęp do szkoleń w sieci, usługi personalnych asystentów, dofinansowanie do przedszkoli czy dobry sprzęt służbowy.

Wsparcie i zrozumienie pracujących rodziców

Pandemia była niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla pracujących rodziców. 57% z nich miało w czasie pandemii trudności z oddzieleniem czasu prywatnego i służbowego. Dodatkowo sytuacja, której doświadczyliśmy, pokazała jak w powiększającym lustrze problemy, z którymi kobiety mierzą się na co dzień. Nie bez powodu mówi się, że rola matki to praca na pełen etat. Zamknięcie w domu z dziećmi i jednocześnie konieczność wykonywania pracy zdalnej było sytuacją ekstremalną, bardzo obciążającą psychicznie.

Przeczytaj także: Mieć wolność chłonięcia świata – kobiece rozmowy w czasie kwarantanny

Według Pracuj.pl 83% matek uważało, że miały większe trudności w wykonywaniu obowiązków w trakcie pandemii od bezdzietnych koleżanek, ale aż 46% nie czuło się traktowanych przez przełożonych ze zrozumieniem.

Warto pamiętać, że temat przyciągania talentów do organizacji oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest wciąż aktualny, a nawet szczególnie ważny w najbliższych latach. Firmy doceniające różnorodność i dbające o równowagę pomiędzy życiem osobistym, a zawodowym pracowników będą w dłuższej perspektywie czasowej budować przewagę konkurencyjną. Nawet jeśli w tym momencie rynek pracownika wydaje nam się przeszłością.

Źródło: media.pracuj.pl

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Prowadzi bloga i fun page „Studio Rzeczy Ważnych”, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują. :)

Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce! – HeReos Conference już 18 września!

Już w najbliższy piątek 18.09 dołącz do wydarzenia, na które wszyscy czekaliśmy! Podczas HeReos Conference zaplanowano aż cztery ścieżki tematyczne, obejmujące najważniejsze obszary HR w kontekście obecnej, nowej rzeczywistości. Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto? Zapraszamy na wystąpienie Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj. Skorzystaj z rabatu #mamopracuj i zapisz się już dziś!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/09/2020

„Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce” – HeReos Conference już 18 września

Chcesz się dowiedzieć, co charakteryzuje firmy przyjazne rodzicom i które z nich naprawdę zasłużyły na ten tytuł?

Koniecznie weź udział w konferencji HeReos Conference i posłuchaj wystąpienia Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj pt. „Jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto?”.

Zapisz się na to wydarzenie używając naszego kodu rabatowego #mamopracuj, a otrzymasz 15% rabatu!

Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej, zatem jeżeli chcesz wysłuchać wystąpień siedząc wygodnie we własnym fotelu, to wybierz Pakiet ONLINE i użyj kodu rabatowego #mamopracuj, specjalnie dla Czytelniczek i Czytelników portalu mamopracuj.pl!

Jeżeli masz ochotę dołączyć do uczestników „na żywo” i wziąć udział w warsztatach 19 września i super After Party w CulinaryOn w Warszawie, wybierz Pakiet HYBRYDOWY.

Koniecznie sprawdź jakie atrakcje przygotowali dla Ciebie organizatorzy i dlaczego HeReos Conference to wyjątkowe wydarzenie, na którym nie może Cię zabraknąć!

Kliknij w link i poznaj szczegóły: www.heroesconf.pl

Do zobaczenia!

Grafiki: HREmbassy, organizator HeRoes Conference

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail