Czego szukasz

Workation…? Gdy nie ma szansy na długi urlop

Podobno jako naród mamy coraz więcej problemów z odpoczywaniem… Serio, serio. Wnioski płynące z kilku badań jasno pokazują, że „nie potrafimy się oderwać od pracy”… A tu jeszcze, kiedy jest się rodzicem czasu na odpoczynek jest już zupełnie mało. Ba, niektórzy z nas to zapewne zapomnieli już, że takie coś istnieje… I jak tu być radosnym i zaangażowanym rodzicem, kiedy jest się tak zapracowanym?

  • Agnieszka Kaczanowska - 18/08/2014

Wszystko pod kontrolą

Wakacje w pełni, jesteśmy daleko od domu, mamy słońce, morze, góry, apartament a może namiot… I obowiązkowo smartfon, czasem tablet i jeszcze laptop, bo w końcu trzeba być na bieżąco. No i wszędobylski Internet także. Więc tylko na chwilkę zerknę na firmową skrzynkę, przecież nic się nie stanie, a przynajmniej sprawdzę czy wszystko w porządku… Ech.

Stosunkowo łatwiej, ale tylko stosunkowo, jeśli pracuje się na etacie. Urlop należy się pracownikowi i basta, jak nie urlop to ekwiwalent w gotówce na co pracodawcy raczej niechętnie przystają. Ale co z tego jak myśli o pracy nam towarzyszą?

A jeśli prowadzisz własną firmę, to …. szkoda mówić. Nie dość, że myślisz o niej cały czas, to jeszcze masz poczucie, że zostawiłaś/zostawiłeś własne dziecko bez opieki. Też tak macie? Mija dłuższa chwila, zanim właścicielka/właściel firmy przyzwyczai się do myśli, że wszystko będzie dobrze. Że firma nie upadnie przez ten tydzień czy dwa… Ale wcale nie jest łatwo. 

Co na to naukowcy?

Optymizmem nie napawają także badania, które dowodzą, że z naszym odpoczynkiem jest bardzo słabo!

„Statystyki Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) pokazują, że Polacy nie wypoczywają. Na relaks przeznaczamy 14,2 godziny dziennie, łącznie ze snem. Plasuje nas to na trzeciej pozycji od końca wśród krajów OECD. Wyniki badania przeprowadzonego w 2012 roku przez firmę Regus wykazały, że jeden na trzech Polaków poświęca swój wolny czas na pracę, zamiast spędzać go z rodziną i znajomymi. 25% z nas podczas urlopu pracuje do 3 godzin dziennie. W 2013 roku ponad 20% uczestników sondy portalu rynekpracy.pl zadeklarowało, że w nie wybiera się na żaden urlop.” – jak podaje portal www.rynekpracy.pl w swoim artykule*.

Czyli zamiast odpoczywać pracujemy…

Nie wiem czy w tych badaniach uwzględniono sytuację rodziców, szczególnie małych dzieci, którzy w tych 14,2 godzinach muszą jeszcze zmieścić zabawę z dzieckiem, pranie, prasowanie, obiad na jutro i ogarnięcie domu, przynajmniej na tyle aby się na zabawkach rano nie pozbijać…

Nie umiemy odpoczywać…

Czyli, nawet jeśli jesteśmy na wakacjach to i tak jakaś cząstka nas myśli o pracy, każe nam odbierać służbowy telefon, sprawdzić maila czy kończyć projekty, raporty na które przed urlopem nie starczyło czasu… I choć urlop służy regeneracji, to dla wielu z nas to czas na odrabianie zaległości…

Pracujemy ponieważ boimy się, że jeśli nie odbierzemy telefonu i nie będziemy na bieżąco ze sprawami firmy to zbankrutujemy, lub nasz pracodawca przy najbliższej okazji nas zwolni pod byle jakim pretekstem. Ponadto pragniemy szybko zrobić karierę, boimy się stagnacji i nieproduktywności. Specjaliści alarmują, że ta niezdolność do odpoczynku drogo nas kosztuje. Choroby serca, infekcje, bezsenność, depresja, wypalenie zawodowe, brak sił i motywacji do pracy to tylko niektóre możliwe skutki tego, że nie dajemy sobie czasu na „naładowanie baterii” – podkreśla portal rynekpracy.pl

Jak temu zaradzić?

Idealnie byłoby wyjechać w miejsce, gdzie nie ma zasięgu, Internetu nie uświadczysz i zmusić się po prostu do czytania, spacerowania i ODPOCZYWANIA. Ale jasne jest, że wiele osób się na to nie zdecyduje, choćby osoby na umowach o dzieło, którym urlop w ogóle nie przysługuje…

Pewnie dlatego pojawił się pomysł wczasów przy okazji pracy…

Czyli workation

Co to jest workation? To nieco wczasów przy okazji pracy! Czyli zamiast myśleć o pracy w czasie urlopu możemy połączyć pracę z wypoczynkiem. Jak to zrobić?

Workation pochodzi od angielskich słów WORK (praca) i VACATION – wczasy. Czym dokładnie jest workation wspaniale obrazuje przypadek niemieckiej firmy, która swoich pracowników zabrała do pracy na Majorkę…

Działająca na niemieckim rynku firma Cloudsider, po osiągnięciu w 2013 roku planowanych celów, postanowiła nagrodzić swoich pracowników w nietypowy sposób. Cały zespół został zabrany na tygodniowy wyjazd na Majorkę. Bynajmniej nie był to urlop. Firma po prostu na 7 dni przeniosła stanowiska pracy na słoneczną wyspę. Po obfitym śniadaniu pracownicy w określonych godzinach siadali nad basenem lub w salonie hotelu przed komputerami i realizowali zlecone im zadania. Potem zwiedzali, pływali i uprawiali sporty rekreacyjne. Taka forma pracy spodobała się zatrudnionym na tyle, że obiecano im, że jeśli osiągną dobre wyniki w kolejnym roku również zostaną wysłani na workation.” – cytat pochodzi z tekstu zamieszczonego na portalu www.rynekpracy.pl

Jakie korzyści daje nam workation?

1. To nie urlop – to praca, a zatem nie zabiera nam urlopu, nie tracimy w tym czasie przychodów (prowadząc własną firmę).

2. Pracodawca powinien pokryć koszty podróży i pobytu a my mamy zrealizować wyznaczony zakres zadań, albo wrzucamy je w koszty prowadzenia firmy…

3. Pozwala się oderwać od codzienności, odstresowuje, pozwala na relaks po pracy w nowym otoczeniu.

Korzystają z niej głównie freelancerzy oraz osoby wykonujące wolne zawody, ale czy takie workation jest tylko dla nich?

Workation dla rodziców?

Brzmi jak bajka, ale wielu rodziców postuka się w głowę, bo wyjachać do pracy np. na Majorkę za pieniądze pracodawcy z całą rodziną się nie da. A już pomysł pracy z dziećmi w lobby hotelu, też wydaje mi się mało możliwy. Ale przeanalizowałam sobie całą sytuację i być może jest dla nas jakiś ratunek! Workation w wersji parenting 😉

Właśnie wtedy, kiedy są wakacje i dzieci mają 2 miesiące a my urlopu tylko dwa tygodnie, pogoda w miarę ładna to idealny czas na rodzinne spędzanie czasu. Dlatego warto pomyśleć, czy udałoby się tak zorganizować czas pracy aby wychodzić z niej wcześniej i mieć czas na wypad na lody czy do kina z rodziną. A może jeden dzień pracować krócej, długi dłużej aby znów zyskać trochę czasu razem? Dzieci są wtedy pogodne, nie są zmęczone przedszkolem/szkołą więc i frajda większa.

Wiem, wiem, nie każdy pracodawca się na to zgodzi ale czy wie, że coś takiego można robić? Czy wie, że tego chcesz? Może jeszcze na to nie wpadł? Może firmy wprowadzą takie rozwiązanie jako jedną z zachęt dla swoich pracowników, jak karnet na siłownie czy pakiet medyczny?

A jeśli to sami jesteśmy sobie szefem czy zgodzimy się na to dla samego siebie? Damy sobie szansę na to aby praca świadomie była urozmaicana letnimi atrakcjami?

Na pewno workation nie może nam zastąpić urlopu, bo to zupełnie inny odpoczynek, ale być może pozwoli nam nieco się zrelaksować i więcej czasu spędzać z rodziną?

* Tytuł artykułu: „Praca i wczasy to workation”, 22.07.2014 – link do pełnego tekstu >>>

Zdjęcie: freeimages.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Podyskutuj

Jak wprowadzić równowagę między życiem rodzinnym a zawodowym?

13 czerwca państwa Unii Europejskiej przyjęły dyrektywę, która ma sprawić, że ojcowie poprzez urlopy rodzicielskie będą bardziej zaangażowani w opiekę nad dziećmi zaraz po narodzinach. Ma to się przyczynić do większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.
  • Ewa Moskalik - Pieper - 21/06/2019
rodzina na spacerze

Równowaga między życiem rodzinnym a zawodowym

Jeszcze w czerwcu 2018 r. Polska była przeciwna zawartemu kompromisowi za względu na klauzulę, która nakazuje dzielenie się urlopem rodzicielskim między ojcem i matką. W Polsce urlop taki może, ale nie musi być przekazywany. W tym roku przedstawiciel władz z Warszawy wstrzymał się od głosu. Komisja Europejska proponowała, że ojcowie będą musieli wykorzystać 4 miesiące urlopu rodzicielskiego. Niewykorzystany urlop miał przepadać i nie mógł być przekazany drugiemu rodzicowi.

Państwa członkowskie wpłynęły na zmianę przepisów

Z taką propozycją Komisji Europejskiej nie zgodziły się państwa członkowskie i przegłosowana w tym roku dyrektywa zakłada indywidualne prawo do czterech miesięcy urlopu rodzicielskiego, z których dwa nie będą mogły ulec przeniesieniu na drugiego rodzice. Niewykorzystany przez ojca płatny urlop przepadnie.

Urlop ojcowski po urodzeniu się dziecka

Inną, nową propozycją ma być urlop ojcowski, (nie w Polsce), który ma wynosić przynajmniej 10 dni roboczych w okresie narodzin dziecka i być on płatny w takiej samej wysokości, jaką prawo UE obecnie przewiduje dla urlopu macierzyńskiego.

Work-life balance

Ta dyrektywa i propozycje Komisji Europejskiej dotyczące równowagi między życiem zawodowym i prywatnym mają zwiększyć uczestnictwo kobiet w rynku pracy oraz być kolejnym krokiem w promowaniu równości kobiet i mężczyzn w UE. Na chwilę obecną nie ma zbyt wielu inicjatyw zachęcających mężczyzn do korzystania z urlopu rodzicielskiego czy ojcowskiego. Dzięki takim propozycjom kobiety mają szansę być mniej obarczone niepłatną pracą i zyskają więcej czasu na płatne zatrudnianie się. Mogłoby to tez pomóc zmniejszyć różnicę w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn.

Urlop opiekuńczy

Jeszcze jedną propozycją ma być urlop opiekuńczy dla pracowników, którzy z powodów zdrowotnych muszą zajmować się swoimi krewnymi. Taki urlop ma wynosić rocznie pięć dni roboczych. Kraje członkowskie będą mogły określić inny okres referencyjny oraz decydować, czy urlop przyznawać na zasadzie indywidualnej i na jakich ewentualnych dodatkowych warunkach.

Parlament Europejski przegłosował te regulacje 4 kwietnia. Proces legislacyjny na poziomie unijnym zakończy się w momencie przyjęcia ich przez Radę Unii Europejskiej. 20 dni po jej opublikowaniu w dzienniku urzędowym dyrektywa wejdzie w życie. Państwa członkowskie będą miały trzy lata na wprowadzenie jej zapisów do prawa krajowego.

Źródło: businessinsider.com

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Dlaczego warto dbać o porządek w miejscu pracy?

Dokumenty piętrzące się na stosach na blacie biurka i w szufladach, kable plączące się pod nogami pracowników, wszechobecne notatki i karteczki samoprzylepne – to wszystko wprowadza chaos w miejscu pracy, nie pozwala się skoncentrować na swoich obowiązkach i kreatywnie myśleć. Jeżeli więc chcesz zapanować nad bałaganem, zrób listę brakującego wyposażenia biura i postaraj się zadbać o ład na biurku.
  • Jagoda Jasińska - 18/06/2019
widok biura

Dlaczego warto dbać o porządek w miejscu pracy?

Twoje otoczenie w pracy w pewnym stopniu odzwierciedla to, co się dzieje w Twojej głowie. Bałagan na biurku może zatem być odbierany jako brak zorganizowania i umiejętności skupienia myśli. Jeżeli masz więc tendencję do gromadzenia różnych rzeczy i przechowywania na blacie biurka wielu artykułów biurowych, które używasz od czasu do czasu, to nadszedł czas na małe zmiany.

Warto zadbać o swój wizerunek w firmie, aby szef odbierał Cię jako osobę zorganizowaną i efektywnie pracującą. Co więcej, porządek na biurku sprzyja kreatywnej i twórczej pracy. O wiele łatwiej się skoncentrować, kiedy wyposażenie biura jest pod ręką i wszystkie rzeczy do biura mają swoje miejsce.

Kiedy w firmie brakuje porządku, pracownik traci czas na szukanie dokumentów i ważnych informacji, aby zrealizować zadanie. Ponadto utrzymując ład w przestrzeni biurowej możesz być pewien, że dokumenty mają odpowiedni obieg i nie trafiają w niepowołane ręce.

Kto odpowiada za porządek w miejscu pracy?

Jeżeli jesteś właścicielem firmy i irytuje Cię bałagan w miejscu pracy, to ustal z pracownikami zasady dotyczące utrzymywania porządku. Każdy pracownik powinien odpowiadać za ład na swoim biurku. W wielu firmach i korporacjach wprowadza się zasadę czystych biurek, która zapobiega zagraceniu przestrzeni wokół siebie.

Ważne jest wyposażenie biura w odpowiednie meble, w których można schować nie tylko przedmioty biurowe codziennego użytku, ale także dokumenty, notatniki i zeszyty. Warto także ustalić z pracownikami, że w zakres ich obowiązków wchodzi codzienne sprzątanie biurka, tj.: porządkowanie i archiwizacja dokumentów, czyszczenie monitora i klawiatury, wyrzucanie śmieci i odkładanie sprzętów i wyposażenia biura na miejsce.

Należy także pamiętać o porządku w komputerze – regularnym „czyszczeniu” pulpitu z nieużywanych ikon, usuwaniu niepotrzebnych programów i schematycznym zapisywaniu dokumentów w kategorie folderów.

Jak utrzymać porządek na swoim biurku?

Aby zwiększyć estetykę w biurze, lepiej nie jeść przy biurku. Okruchy na klawiaturze, rozlana kawa na blacie i dokumentach – to wszystko nie tylko wygląda odstraszająco, ale także nie sprzyja produktywnej pracy. Dobrze więc jeść zawsze w kuchni i miejscach firmy do tego przeznaczonych, a to sprzyja integracji między pracownikami.

Aby przeprowadzić gruntowne porządki w miejscu pracy, należy zacząć od biurka. Po pierwsze, trzeba uporządkować blat z kurzu i brudu, a szuflady i szafki opróżnić z ich zawartości. Rzeczy do biura, które są niepotrzebne i zniszczone, należy wyrzucić do kosza. Konieczny jest też szybki przegląd wyposażenia biura.

Ołówki, długopisy, korektory, kleje, taśmy – to wszystko należy sprawdzić, czy pisze i nie zaschło. W odpowiednie miejsce trzeba odłożyć potrzebne biurowe rzeczy, np. do szuflady biurka lub do specjalnych szafek, a drobne akcesoria biurowe schować do organizerów. Dokumenty, z których już się nie korzysta, warto uporządkować do segregatorów i teczek. A te, nad jakimi aktualnie pracujesz, segreguj według kategorii w specjalnych pojemnikach, które stoją na blacie biurka.

Wyposażenie biura – co jest niezbędne?

Odpowiednie wyposażenie biura jest potrzebne, aby utrzymywać porządek w miejscu pracy. Z pewnością niezbędne są artykuły biurowe do organizacji i archiwizacji dokumentów. Segregatory, teczki, skoroszyty, skorowidze, koszulki i aktówki – to must have lista wyposażenia biura. Godne polecenia są kolorowe segregatory, które ułatwiają segregację dokumentów według odpowiedniej kategorii. Więcej na temat organizacji dokumentów w biurze możesz przeczytać tutaj https://globaloffice.pl/blog/artykuly-biurowe-dzieki-ktorym-organizacja-dokumentow-stanie-sie-prosta-18. To blog Global Office  z Warszawy – sklepu, który oferuje kompleksowe wyposażenie biura, ułatwiające uporządkowanie biurko i przestrzeni dookoła.

Przydadzą się również drobne przedmioty biurowe, które służą do spinania i łączenia dokumentów, np.: spinacze, klipsy, zszywacze i zszywki. Porządek w miejscu pracy pomogą utrzymać odpowiednie akcesoria, takie jak: organizery do szuflad i na biurko, kosze na śmieci i wiele innych przedmiotów do biura. Niezbędny jest również podstawowy sprzęt biurowy – niektóre urządzenia, takie jak: niszczarki to must have na liście wyposażenia biura.

Artykuły i akcesoria do biura

W trosce o porządek, warto zrealizować zamówienie rzeczy do organizacji i wyposażenia biura. Gdy niczego nie brakuje, wszystko działa prężnie i nie ma mowy o bałaganie. Z pewnością niezbędne są artykuły biurowe typu galanteria papiernicza. Karteczki samoprzylepne, zeszyty i notatniki – to wszystko ułatwia codzienne planowanie i rozpisywanie zadań do realizacji. Uporządkowany harmonogram projektów jest podstawą sprawnie funkcjonującej firmy.

Porządek w miejscu pracy pomogą utrzymać także takie akcesoria, jak dziurkacze, zszywacze, nożyczki oraz artykuły biurowe do organizacji i archiwizacji, takie jak: segregatory, aktówki i pudła archiwizacyjne. O tym, jak segregatory pomagają uporządkować dokumenty, przeczytasz na blogu Global Office.

Niezbędny sprzęt biurowy

 

Wśród praktycznych rzeczy do biura należy wymienić również sprzęt codziennego użytku. Chyba nikt nie wyobraża sobie prężenie działającej firmy bez drukarki i niszczarki. To urządzenia wykorzystywane w pracy biurowej przez niemal każdego pracownika. Ważne jest to, aby było to wyposażenie renomowanych producentów, które będzie działało przez długi czas.

Warto również rozważyć rezygnację z telefonów stacjonarnych – to pozwoli ograniczyć liczbę kabli znajdujących się w pokoju biurowych. Dotyczy to także komputerów stacjonarnych, które posiadają kilka kabli nieestetycznie ułożonych na podłodze i utrudniających przemieszczanie się po biurze. Brak kabli sprzętu biurowego w sali konferencyjnej i chillout roomie wpływa na budowanie wizerunku firmy jako przestrzeni czystej i przyjemnej.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail