Czego szukasz

Nagrywanie podcastów może pomóc w znalezieniu pracy

Nagrywanie podcastów, to ciekawa forma dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem. Coraz więcej osób własnie w ten sposób prezentuje swoje umiejętności. Czy własna audycja może pomóc w znalezieniu pracy? Koniecznie przeczytaj!

  • Krystian Zych - 24/02/2020

Dużo ostatnio mówi się o podcastach, każdy nagrywa albo chce nagrywać podcasty, każdy chce na podcastach zarabiać. Spotify za duże pieniądze kupuje firmy podcastowe, a ja – trochę na przekór – chciałbym porozmawiać z Wami o podcastach w całkowicie innym kontekście. Takim bardzo przyziemnym i życiowym. Zastanówmy się, w jaki sposób nagrywanie podcastów może pomóc w znalezieniu pracy. Albo w jaki sposób własna audycja może pomóc nowej pracy znaleźć Ciebie.

Dlaczego czuję się kompetentny wypowiadać w takim temacie? Jestem ofiarą boomu na podcasty. Tego amerykańskiego boomu, kilkanaście lat temu. W momencie kiedy odkryłem podcasty, od razu wiedziałem, że chcę mieć swoją audycję. Do tej pory uruchomiłem trzy, ale obecnie nagrywam tylko jedną z nich. Prowadzę podcast o podcastach oraz kanał na YouTube pod tytułem “Jak zrobić podcast”. Efekt prowadzenia audycji i kanału na YouTube o tematyce podcastowej jest taki, że od kilku lat zajmuję się podcastami zawodowo. Współpracuję z wieloma podcasterami prywatnymi oraz dużymi korporacjami. Prowadzę kursy, konsultacje, edytuję nagrania. Mogę śmiało powiedzieć, że nagrywanie podcastów wywróciło moje zawodowe życie całkowicie do góry nogami.

Oto cztery najważniejsze rzeczy, których podcasty nauczyły mnie o szukaniu pracy.

1. Warto dać się poznać, zanim poproszą Cię o CV

Jest wiele sposobów pokazania swojemu potencjalnemu pracodawcy, że jesteśmy naprawdę dobrzy w tym, co robimy. Możemy poprosić o referencje obecnych lub byłych współpracowników, możemy wzorowo przejść przez proces rekrutacyjny, możemy zrobić wiele innych rzeczy. Tyle tylko, że wszystkie te działania przydają się dopiero w momencie, gdy potencjalny pracodawca już się nami zainteresuje. Co jednak zrobić, żeby takie zainteresowanie zyskać?

Co ja zrobiłem?

Nienawidzę rozmów kwalifikacyjnych. Dlatego, że zawsze wypadam na nich źle i nigdy nie mogę dostać pracy, która mnie interesuje. Nagrywanie podcastów otworzyło przede mną nowe możliwości zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia, które zastąpiły rozmowy kwalifikacyjne. Efekt jest taki, że od tej pory nie uczestniczyłem w ani jednej rozmowie, a rosnąca ilość klientów powoduje, że wraz z nią rośnie mój zespół współpracowników.

Co Ty możesz zrobić?

Zaprezentuj się. Pokaż się. Wyjdź do świata ze swoją wiedzą. Ponadto niezależnie od tego, czy zajmujesz się sprzedażą telewizorów, zarządzaniem projektami, czy dzierganiem na szydełku, zawsze warto pokazać światu, że jesteś ekspertką/ekspertem w swojej dziedzinie. Jest na to wiele sposobów.

Możesz prowadzić blog, nagrywać podcast, albo prowadzić kanał na YouTube. Blog trudno znaleźć w gąszczu innych stron internetowych, kanał video wymaga dobrego sprzętu, wiedzy technicznej i poświęcenia dużej ilości czasu. Natomiast podcast ma kilka zalet. Przede wszystkim łatwiej dotrzeć do odbiorcy, niż w przypadku bloga. Dodatkowo łatwiej nagrać podcast, niż film video. Podcastów nie musisz nagrywać sama, możesz zapraszać gości, którzy podzielą się swoją wiedzą. Niezależnie jednak od tego jaką drogę wybierzesz, dziel się tym co wiesz.

2. Warto wybrać właściwą branżę

Co ja zrobiłem?

Namawiam Cię i będę jeszcze nieraz namawiał do nagrywania podcastów, ale nie mogą to być podcasty o czymkolwiek. Jeżeli szukasz pracy w branży IT, podcast o historii Bambrów w Poznaniu w niczym nie pomoże.

Chciałem zajmować się podcastami. Dlatego też po 20 latach na różnych stanowiskach w branży IT doszedłem do wniosku, że nagrywanie podcastów jest tym, czemu chcę się poświęcić. Zacząłem więc tworzyć treści o podcastach. Wiedza techniczna, szkoła muzyczna i doświadczenie zdobyte podczas nagrywania własnych audycji na pewno bardzo mi pomogły. Najważniejszy jednak w całym procesie był podcast i kanał YouTube właśnie o tematyce podcastów. Ponad połowa moich klientów, to osoby, które zdecydowały się na współpracę ze mną po wysłuchaniu lub obejrzeniu moich nagrań.

Co Ty możesz zrobić?

Zacznij nagrywanie podcastów o tematyce związanej z branżą, w której szukasz pracy. Jeżeli pracujesz w branży kilka lat, na pewno posiadasz dużą wiedzę, którą możesz się podzielić. Jeżeli nie czujesz się wystarczająco mocna w poruszanych w podcaście tematach, zapraszaj gości, którzy podzielą się swoją wiedzą. Wartościowi goście, kompetentne i komunikatywne osoby będą pracowały nie tylko na swoją markę, ale i Twoją. Rozmowy z innymi osobami pozwolą Ci także na zdobycie nowej wiedzy, nowych doświadczeń i nabrania pewności siebie.

Zobacz także: 3 pierwsze odcinki podcastu Mamo Pracuj

3. Warto być konsekwentną w swoich działaniach

Chyba największy błąd, który popełniłem w budowaniu własnej marki eksperta, to brak konsekwencji w publikacji nowych odcinków. Każde opóźnienie powoduje utratę słuchaczy i widzów. Później na ich uwagę trzeba ponownie pracować. Jest to zupełnie niepotrzebne marnowanie energii na rzeczy, których możemy uniknąć. Dlatego Ty nie popełniaj mojego błędu. Przede wszystkim, publikuj nowe treści co tydzień. Ponadto jeżeli jest to możliwe, określ dni, w których będą pojawiały się nowe odcinki i trzymaj się harmonogramu.

Co ja zrobiłem?

Nie mogę pochwalić się spektakularnym sukcesem na tym polu. Jak wspomniałem wyżej, popełniłem ogromny błąd pozwalając sobie na przerwy w publikowaniu nowych treści. Dlatego też obecnie mam przygotowany plan wydawniczy na 4 miesiące. Wiem dokładnie, którego dnia zostanie opublikowany podcast, artykuł czy film. Pozwala mi to na przygotowywanie treści z wyprzedzeniem i zmniejsza ryzyko pojawienia się przerw. Ponadto przyzwyczajam moich stałych widzów i słuchaczy do nowych odcinków.

Co Ty możesz zrobić?

Przede wszystkim zaplanuj tematy kolejnych audycji. Dobrze jest mieć listę przynajmniej 10 kolejnych odcinków, warto też nagrywać podcast z wyprzedzeniem. Wtedy nawet krótka niedyspozycja, nadgodziny, czy chore dziecko nie przerwie ciągłości publikacji.

Odbiorcy przyzwyczajeni są do regularnych publikacji. Musisz więc dać im nowe treści na czas. A posty na blogu, podcasty, czy filmy video na YouTube można planować z wyprzedzeniem i ustawić datę publikacji. Dlatego korzystaj z tych opcji. Ułatwiają życie.

4. Warto być tak profesjonalną, jak to tylko możliwe

Nikt nie lubi amatorów. Każdy lubi profesjonalistów. Dlatego jeżeli chcesz zbudować opinię osoby profesjonalnej, działaj profesjonalnie.

Co ja zrobiłem?

Zadbałem o odpowiedni wygląd strony WWW. Moja obecna wersja strony WWW to efekt wielu zmian, prób, testów, wielokrotnego pytania o opinię odwiedzających. Tak naprawdę cały czas nad nią pracuję. Ostatnio bardzo często słyszę, że jest profesjonalna i przejrzysta. Robi dobre wrażenie i prawie każdy nowy klient mi o tym wspomina.

Za szablon nie zapłaciłem ani złotówki. Zadbałem o odpowiednią jakość techniczną nagrań. Mogę szczerze powiedzieć, że wszystkie ponad 600 odcinków, które miałem przyjemność edytować (czy to nagrania własne, czy moich klientów), to moje wizytówki. Nie wstydzę się żadnego z nich i gdy otrzymuję prośby o przykładowe odcinki, wysyłam linki do całych audycji.

Nie mam kilku dobrych odcinków. Mam ponad 600 opublikowanych nagrań, które przygotowałem najlepiej, jak w danym momencie potrafiłem.
Zadbałem też o odpowiednią jakość merytoryczną swoich nagrań. Oczywiście wraz z doświadczeniem w nagrywaniu, wcześniejsze odcinki uznawałem za słabe, ale moim zdaniem profesjonalne działania polegają na ciągłym doskonaleniu i pokazywaniu się z coraz lepszej strony. Moje nagrania pokazują mój rozwój. Oczywiście od początku przekazywały też rzetelną wiedzę, a nie lanie wody.

Co Ty możesz zrobić?

Postaraj się, aby wszystko to co publikujesz, wyglądało i brzmiało porządnie. Jeżeli publikujesz posty, sprawdź błędy (tak, ciągle trzeba o tym przypominać), postaraj się o ładną i dobrze wyglądającą grafikę. Przygotuj dobrze wyglądającą stronę WWW. To nie musi być strona zrobiona na bazie najdroższego szablonu. To musi być strona spójna wizualnie, czytelna, bez błędów, z jednolitą czcionką. Po prostu wyglądająca tak bardzo profesjonalnie, jak tylko potrafisz przygotować.

Jeżeli zdecydujesz się na nagrywanie podcastów, postaraj się, aby brzmiały one tak, jak Ty chciałabyś ich słuchać. Nagrania z dużą ilością pomyłek, yyyy, zająknięć, czy innych przeszkadzaczy, są niedopuszczalne. Nagrania za ciche, za głośne, czy takie, które słychać tylko w jednym uchu, również są słabe. Jeżeli nie potrafisz przygotować dobrych nagrań, poproś o pomoc.
Przygotuj się merytorycznie do każdego nagrania. Jakiś czas temu miałem okazję współpracować z osobą, która nie miała zwyczaju poświęcać wiele czasu na przygotowania do nagrania. Efekt był taki, że doskonale dało się usłyszeć moment, w którym kończyła się wiedza, a zaczynało zgadywanie i lanie wody.

Co dało mi nagrywanie podcastów?

Nagrywanie podcastów dało mi wiele możliwości. Moja pozycja na rynku podcastowym w Polsce cały czas rośnie. Kilkakrotnie byłem zapraszany do współpracy z dużymi firmami, których logo pięknie prezentuje się na stronie WWW w dziale “Klienci”. Znam przynajmniej kilka osób, które dzięki podcastom zyskały kilka tysięcy zł dodatkowego przychodu. Znam osoby, które dzięki audycjom zostały zauważone przez pracodawców i otrzymały oferty pracy, o których nigdy wcześniej nawet nie myślały.

Mógłbym długo wymieniać jak podcasty pomagają swoim twórcom. Trzeba tylko znaleźć niszę, tworzyć wartościowe treści, robić to konsekwentnie, najlepiej jak się w danym momencie potrafi i pytać lepszych od siebie. Wystarczy nie bać się dzielić swoją wiedzą.

Być może któregoś dnia Twój podcast trafi do dobrej sieci podcastów (jak Kryminatorium w RMF FM), albo wygra konkurs i otrzyma dofinansowanie (jak Opowieści z dykty), być może dostaniesz dobrą ofertę współpracy (jak Słucham Gadam), lub pracy. Albo może po prostu, zbudujesz markę eksperta w swojej branży i zaczniesz prowadzić własny biznes. Tego Ci z całego serca życzę.

Zdjęcie: prywatne archiwum Krystiana

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Krystian Zych
Zajmuje się edycją podcastów, prowadzi szkolenia i warsztaty podcastowe, uczy jak robić podcast, koordynuje działania związane z publikacją podcastów. Organizuje także konferencje podcastowe, współpracuje z firmami hostingowymi, pisze artykuły i nagrywa filmy nt. podcastów.

Video: Pozytywny wizerunek podczas rekrutacji

Jak zminimalizować stres podczas rozmowy rekrutacyjnej? Jak dobrze się do niej przygotować, jak nie dać się zaskoczyć? Na te i wiele innych pytań odpowiadały nasze ekspertki z firmy Bosch w ramach programu #MotherEmpower. Zobacz nasze video!
  • Stasia Serwińska - 01/07/2020

Rozmowa kwalifikacyjna bywa jednym z najbardziej stresujących wydarzeń w naszym życiu. Na szczęście możemy zminimalizować ten stres przygotowując się do takiej rozmowy.

Co zrobić aby wypaść pozytywnie podczas rekrutacji?

Obejrzyj nagranie webinaru z ekspertkami firmy Bosch i przygotuj się najlepiej jak potrafisz!

Webinar prowadzony był w ramach programu #MotherEmpower realizowanego we współpracy z firmą Robert Bosch.

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak się przygotować do rozmowy?
  • Jak odświeżyć/stworzyć swoje CV?
  • Co warto zrobić przed spotkaniem?
  • Jakim być na rozmowie?
  • Jak sobie radzić ze stresem?
  • Jak rozmawiać o przerwie w pracy?
  • Jak przedstawić swoje kompetencje i umiejętności, aby zainteresować rekrutera?
  • Jakie umiejętności są teraz najbardziej poszukiwane?
  • Jak mówić o sukcesach, a także o porażkach?
  • Jakich błędów unikać?
  • Jak nie dać się zaskoczyć na rozmowie – czyli słownik korpomowy 😉

Chcesz zobaczyć prezentację z webinaru?

Kim są nasze ekspertki?

Katarzyna Nieroda, HR Business Partner w Robert Bosch
Sama o sobie mówi: „Psycholog, sympatyk człowieka i jego rozwoju. Kompetencje zawodowe zdobywałam na studiach magisterskich na Uniwersytecie SWPS, a także podczas studiów podyplomowych na SGH. Od 17 lat zajmuję się szeroko rozumianym obszarem HR, rekrutacjami, rozwojem, talentami i szkoleniami. Obecnie jako HR Business Partner wspieram managerów Bosch w obszarze HR. Bardzo lubię samorozwój oraz wszelkie aspekty pozwalające na poszerzanie swoich kompetencji miękkich. Prywatnie jestem żoną Przemka, mamą 4 letniego Antka i 7 letniego Franka”.


Agnieszka Goś, HR Business Partner w Robert Bosch
Absolwentka psychologii Uniwersytetu SWPS od wielu lat związana z obszarem HR. Doświadczenie zdobywała w takich firmach jak Nestle i Philips, pełniąc funkcje związane z rekrutacją, szkoleniami i rozwojem, zarządzaniem talentami. Aktualnie pracuje w Bosch jako HR Business Partner oraz Team Leader Zespołu Rekrutacji wspierając managerów Bosch z obszaru IT. Prywatnie mama dwojga prawie dorosłych nastolatków.

Chcesz dowiedzieć się więcej o firmie Robert Bosch? Zobacz pełny profil firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom i poznaj aktualne oferty o pracę!

Webinar odbył się 2.06.2020.

Zdjęcia i logotypy: własność firmy Robert Bosch.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Stasia Serwińska
W Mamo Pracuj koordynuje projekt "Odważ się mamo i wróć z nami do pracy" oraz wspiera inne działania Fundacji. Jest żoną faceta, który nie zna słów "Nie wiem, nie umiem" i mamą 3 energicznych dzieci. Pasjonatka rozwoju, miłośniczka sportu i górskich wycieczek, a książki są dla niej ważniejsze niż nowe ubrania :) Uwielbia wyzwania i ciekawe historie, pisane ludzkim doświadczeniem.

30 pomysłów na pracę dodatkową

Jesteś w domu z dzieckiem, a chciałabyś się dalej rozwijać zawodowo? A może domowy budżet trzeba podreperować? Bez względu na to, jaką masz sytuację, zawsze warto rozważyć podjęcie pracy dodatkowej. Jakiej? Mamy 31 propozycji dla Ciebie, którą wybierzesz?
  • Dorota Ciborowska - 29/06/2020
kobieta pracująca zdalnie na laptopie

Wybór jest duży, ale wcale nie łatwy. Po pierwsze, pamiętaj, że Twoje studia czy poprzednia praca nie muszą Cię ograniczać. Oczywiście, jeśli jesteś osobą z wyższym wykształceniem, najłatwiej będzie Ci szukać pracy związanej z kierunkiem studiów, które ukończyłaś. Ale nie musi tak być. Weź też pod uwagę swoje zainteresowania, ukończone szkolenia i kursy, czy też wrodzone zdolności i pasje. Bądź elastyczna i nie zakładaj z góry, że polonistka nie może zostać grafikiem.

Plusy i minusy

Pracować można z domu lub w niepełnym wymiarze godzin, np. popołudniami i w weekendy. Jest to największy plus pracy dodatkowej. Minusem są natomiast koszty, które najczęściej musimy ponieść, jeśli praca nie jest zgodna z naszym profilem zawodowym. Są to koszty oprogramowania, dodatkowych kursów lub dojazdów. Niemniej jednak, warto zainwestować, bo może się zdarzyć, że praca dodatkowa wyznaczy nowy kierunek w Twojej karierze.

Pamiętaj też, że nie jest łatwo pogodzić pracę w domu z opieką nad małym dzieckiem, więc najpierw dobrze się zastanów, czy Twój maluch pozwoli Ci np. siedzieć kilka godzin dziennie przy komputerze.

Przeczytaj także: Czy praca zdalna to dobre rozwiązanie dla mamy?

Pomysły na pracę dodatkową z domu

Korekta i redakcja – poprawianie tekstów pisanych zarówno do Internetu, jak i do gazet, może być ciekawą opcją, ale jest też bardzo popularne. Najczęściej nie wymaga się w tej pracy wyższego wykształcenia.

Tłumaczenia – większość tłumaczy pracuje z domu, jeśli więc znasz dobrze jakiś język, możesz śmiało próbować szukać takiego zajęcia. Im mniej popularny język, tym bardziej potrzebny tłumacz.

Pisanie – wiele portali szuka autorów, recenzentów i felietonistów. Jeśli lubisz pisać, warto podesłać swoje teksty do różnych portali, a nuż komuś się spodobają. Wcale nie musisz mieć wykształcenia humanistycznego, żeby zarabiać na pisaniu.

Wyszukiwanie informacji – wiele portali potrzebuje osób, które będą wyszukiwać różne informacje: o gwiazdach, wydarzeniach na świecie, nowych trendach.

Wprowadzanie danych – praca wymagająca uważności i biegłej obsługi klawiatury, ale może wykonywać ją każdy. Na ogół wprowadzane są dane z ankiet lub sondaży.

Korepetycje – jeśli lubisz uczyć i masz ukończone studia kierunkowe, możesz udzielać korepetycji. Polski, angielski, historia, biologia i matematyka, to najpopularniejsze przedmioty. Może w okolicy jakiś gimnazjalista potrzebuje pomocy? Warto wywiesić ogłoszenia.

Call center – wiele firm umożliwia wykonywanie ankiet telefonicznych z domu. Dostaniesz wtedy telefon na kartę i bazę firm/osób, do których masz zadzwonić. Praca męcząca, ale ciekawa.

Przepisywanie i formatowanie tekstów – prace magisterskie, licencjackie, i wszelkie teksty, których autorzy nie potrafią obsługiwać komputera. Często starsze osoby nie potrafią używać Worda, a potrzebują napisać na komputerze podanie lub artykuł.

Sprzedaż internetowa – handel w e-sklepach kwitnie. Być może ktoś szuka osoby do obsługi swojego e-sklepu? A może sama masz żyłkę handlowca? A sprzedać można wszystko, chociażby ciuszki po dziecku lub rękodzieło.

Rękodzieło – tu potrzebny jest tylko talent: malarski, szycie, lepienie itp. Swoje produkty możesz sprzedawać sama, na przykład na Etsy lub zaproponować sklepom z rękodziełem.

Grafika i DTP – żeby zająć się DTP i grafiką komputerową wystarczy ukończyć odpowiedni kurs lub po prostu poświęcić trochę czasu na poznanie właściwych programów, np. bezpłatnej Canvy czy profesjonalnych programów InDesign, Photoshop. No dobrze, przydałoby się też trochę pomysłowości i zdolności plastycznych.

Fotoedycja – obróbka zdjęć, przygotowywanie ich do druku, fotomontaż – praca może dostarczyć dużo przyjemności. Wesprzesz fotografa w jego pracy, a on skupi się na robieniu zdjęć.

Projektowanie stron internetowych – tu również potrzebna będzie przede wszystkim nauka narzędzi internetowych i inwencja twórcza. Najpopularniejsza platforma do obsługi stron internetowych to WordPress, a Ty możesz zarabiać na zleceniach od firm z całego świata!

Blogowanie – tak, na blogu można zarobić. Jeśli znajdziesz ciekawy temat i zdobędziesz czytelników, możesz reklamować produkty znanych marek lub sprzedawać produkty pod Twoją marką. Na pewno znasz co najmniej kilka blogów, które odniosły niesamowity sukces.

Wypełnianie płatnych ankiet – można je wypełniać przez Internet, a można jeździć na specjalnie organizowane spotkania w firmach badawczych. Pieniądze nie są duże, ale jak raz znajdziesz się w bazie firmy, będą Cię zapraszać regularnie.

Programy afiliacyjne  – chodzi o polecanie produktów innych osób, które podzielą się z Tobą zyskiem od sprzedaży. Jeśli masz dużo znajomych i jesteś aktywna w social media, to może być fajny pomysł na pracę dodatkową.

Przeczytaj także: [5] Plusy i minusy pracy zdalnej. Czy znasz je wszystkie?

Praca w weekendy i popołudnia:

Catering – jeśli gotowanie jest Twoją pasją, możesz ją realizować za pieniądze. Często cateringu potrzebują firmy na swoich imprezach integracyjnych lub spotkaniach biznesowych.

Organizacja imprez – to każda mama potrafi. 😉 Na pewno organizowałaś już niejeden rodzinny zjazd, dlaczego więc na tym nie zarobić?

Hostessa – wiele firm szuka kobiet do promocji swoich produktów w hipermarketach lub na imprezach marketingowych. Jeśli nie straszny Ci cały dzień na nogach i szeroki uśmiech, to dobra okazja, żeby wyrwać się z domu i zarobić. 🙂

Kelnerka lub barmanka – kontakt z ludźmi, wspominki z młodych lat… Taka praca może być naprawdę odświeżająca. Zastanów się tylko, czy po całym dniu lub wieczorze w restauracji, dasz radę jeszcze pobiec z dzieckiem na spacer.

Opieka nad starsza osobą –  dorywcze zajęcie, na kilka godzin dziennie, albo na kilka godzin w tygodniu. Może starsza pani potrzebuje kogoś do umycia okien, albo pomocy do zrobienia zakupów? Sprawdź czy w Twojej okolicy nie ma kogoś, kto z wdzięcznością wynagrodzi Cię za Twoją pomoc.

Asystent osoby niepełnosprawnej – praca trudna i wymagająca, ale też ciekawa. Pomocy często szukają osoby niewidome lub jeżdżące na wózkach, bo poruszanie się po naszych miastach na wózku to wyzwanie (mamy dobrze o tym wiedzą, ile wysokich krawężników i schodów „wyrasta” na drodze).

Wyprowadzanie psa – starsza pani nie ma sił na spacer ze swoim pupilem? Sąsiad często jeździ w delegacje? Taką pracę możesz połączyć z codziennymi spacerami z dzieckiem.

Wizaż – jeśli świetnie robisz makijaż, manicure itp., a na dodatek fascynuje Cię zmienianie cudzego wyglądu, możesz zrobić w domu małe studio wizażu.

Konsultantka, dystrybucja kosmetyków i perfum – Avon, FM group, czyli firmy, które zatrudniają kobiety do dystrybucji kosmetyków i perfum. Jeśli tylko łatwo nawiązujesz kontakty i nie masz oporów przed sprzedawaniem różnych produktów koleżankom, to masz duże pole do popisu.

Marketing sieciowy, czyli sprzedaż bezpośrednia – np. Oriflame, Forever Living Products czy Colway.

Tajemniczy klient – praca dla kochających zakupy. Polega na udawaniu klienta w sklepie i zdaniu później raportu pracodawcy. Firmy zajmujące się takimi badaniami na ogół określają dokładnie, jakie cechy danego sklepu należy wziąć pod lupę.

Sprzątanie – praca niełatwa, ale nie trzeba do niej żadnych kursów ani specjalnych uprawnień 🙂 chyba, że chcesz myć okna na wysokości.

Sprzątanie grobów – praca na ogół sezonowa, choć niektórzy potrzebują takiej pomocy cały rok (osoby starsze, niepełnosprawne).

Wieczorowa lub nocna opieka nad dziećmi – może Twoja sąsiadka chce wyjść wieczorem z domu, a nie ma z kim zostawić dziecka? Zaproponuj swoje usługi.

Przeczytaj także: Praca w biurze vs praca z domu – porównanie

Przeczytaj także: Praca zdalna – gdzie szukać i w jakich zawodach? 

Jak widać, sposobów na pracę dodatkową jest mnóstwo. I ile mam, tyle pomysłów na pracę dodatkową. Co Wy, drogie Czytelniczki możecie doradzić innym mamom?

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dorota Ciborowska
Mama Joasi, z zawodu redaktor i korektor, z wykształcenia psycholog i polonista, a z zamiłowania żeglarz. Aktualnie Zastępca redaktora naczelnego magazynu Jachting. Żadnej pracy się nie boi, lubi śpiewać i śmiać się z byle czego.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail