Czego szukasz

Nagrywanie podcastów może pomóc w znalezieniu pracy

Nagrywanie podcastów, to ciekawa forma dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem. Coraz więcej osób własnie w ten sposób prezentuje swoje umiejętności. Czy własna audycja może pomóc w znalezieniu pracy? Koniecznie przeczytaj!

  • Krystian Zych - 24/02/2020

Dużo ostatnio mówi się o podcastach, każdy nagrywa albo chce nagrywać podcasty, każdy chce na podcastach zarabiać. Spotify za duże pieniądze kupuje firmy podcastowe, a ja – trochę na przekór – chciałbym porozmawiać z Wami o podcastach w całkowicie innym kontekście. Takim bardzo przyziemnym i życiowym. Zastanówmy się, w jaki sposób nagrywanie podcastów może pomóc w znalezieniu pracy. Albo w jaki sposób własna audycja może pomóc nowej pracy znaleźć Ciebie.

Dlaczego czuję się kompetentny wypowiadać w takim temacie? Jestem ofiarą boomu na podcasty. Tego amerykańskiego boomu, kilkanaście lat temu. W momencie kiedy odkryłem podcasty, od razu wiedziałem, że chcę mieć swoją audycję. Do tej pory uruchomiłem trzy, ale obecnie nagrywam tylko jedną z nich. Prowadzę podcast o podcastach oraz kanał na YouTube pod tytułem “Jak zrobić podcast”. Efekt prowadzenia audycji i kanału na YouTube o tematyce podcastowej jest taki, że od kilku lat zajmuję się podcastami zawodowo. Współpracuję z wieloma podcasterami prywatnymi oraz dużymi korporacjami. Prowadzę kursy, konsultacje, edytuję nagrania. Mogę śmiało powiedzieć, że nagrywanie podcastów wywróciło moje zawodowe życie całkowicie do góry nogami.

Oto cztery najważniejsze rzeczy, których podcasty nauczyły mnie o szukaniu pracy.

1. Warto dać się poznać, zanim poproszą Cię o CV

Jest wiele sposobów pokazania swojemu potencjalnemu pracodawcy, że jesteśmy naprawdę dobrzy w tym, co robimy. Możemy poprosić o referencje obecnych lub byłych współpracowników, możemy wzorowo przejść przez proces rekrutacyjny, możemy zrobić wiele innych rzeczy. Tyle tylko, że wszystkie te działania przydają się dopiero w momencie, gdy potencjalny pracodawca już się nami zainteresuje. Co jednak zrobić, żeby takie zainteresowanie zyskać?

Co ja zrobiłem?

Nienawidzę rozmów kwalifikacyjnych. Dlatego, że zawsze wypadam na nich źle i nigdy nie mogę dostać pracy, która mnie interesuje. Nagrywanie podcastów otworzyło przede mną nowe możliwości zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia, które zastąpiły rozmowy kwalifikacyjne. Efekt jest taki, że od tej pory nie uczestniczyłem w ani jednej rozmowie, a rosnąca ilość klientów powoduje, że wraz z nią rośnie mój zespół współpracowników.

Co Ty możesz zrobić?

Zaprezentuj się. Pokaż się. Wyjdź do świata ze swoją wiedzą. Ponadto niezależnie od tego, czy zajmujesz się sprzedażą telewizorów, zarządzaniem projektami, czy dzierganiem na szydełku, zawsze warto pokazać światu, że jesteś ekspertką/ekspertem w swojej dziedzinie. Jest na to wiele sposobów.

Możesz prowadzić blog, nagrywać podcast, albo prowadzić kanał na YouTube. Blog trudno znaleźć w gąszczu innych stron internetowych, kanał video wymaga dobrego sprzętu, wiedzy technicznej i poświęcenia dużej ilości czasu. Natomiast podcast ma kilka zalet. Przede wszystkim łatwiej dotrzeć do odbiorcy, niż w przypadku bloga. Dodatkowo łatwiej nagrać podcast, niż film video. Podcastów nie musisz nagrywać sama, możesz zapraszać gości, którzy podzielą się swoją wiedzą. Niezależnie jednak od tego jaką drogę wybierzesz, dziel się tym co wiesz.

2. Warto wybrać właściwą branżę

Co ja zrobiłem?

Namawiam Cię i będę jeszcze nieraz namawiał do nagrywania podcastów, ale nie mogą to być podcasty o czymkolwiek. Jeżeli szukasz pracy w branży IT, podcast o historii Bambrów w Poznaniu w niczym nie pomoże.

Chciałem zajmować się podcastami. Dlatego też po 20 latach na różnych stanowiskach w branży IT doszedłem do wniosku, że nagrywanie podcastów jest tym, czemu chcę się poświęcić. Zacząłem więc tworzyć treści o podcastach. Wiedza techniczna, szkoła muzyczna i doświadczenie zdobyte podczas nagrywania własnych audycji na pewno bardzo mi pomogły. Najważniejszy jednak w całym procesie był podcast i kanał YouTube właśnie o tematyce podcastów. Ponad połowa moich klientów, to osoby, które zdecydowały się na współpracę ze mną po wysłuchaniu lub obejrzeniu moich nagrań.

Co Ty możesz zrobić?

Zacznij nagrywanie podcastów o tematyce związanej z branżą, w której szukasz pracy. Jeżeli pracujesz w branży kilka lat, na pewno posiadasz dużą wiedzę, którą możesz się podzielić. Jeżeli nie czujesz się wystarczająco mocna w poruszanych w podcaście tematach, zapraszaj gości, którzy podzielą się swoją wiedzą. Wartościowi goście, kompetentne i komunikatywne osoby będą pracowały nie tylko na swoją markę, ale i Twoją. Rozmowy z innymi osobami pozwolą Ci także na zdobycie nowej wiedzy, nowych doświadczeń i nabrania pewności siebie.

Zobacz także: 3 pierwsze odcinki podcastu Mamo Pracuj

3. Warto być konsekwentną w swoich działaniach

Chyba największy błąd, który popełniłem w budowaniu własnej marki eksperta, to brak konsekwencji w publikacji nowych odcinków. Każde opóźnienie powoduje utratę słuchaczy i widzów. Później na ich uwagę trzeba ponownie pracować. Jest to zupełnie niepotrzebne marnowanie energii na rzeczy, których możemy uniknąć. Dlatego Ty nie popełniaj mojego błędu. Przede wszystkim, publikuj nowe treści co tydzień. Ponadto jeżeli jest to możliwe, określ dni, w których będą pojawiały się nowe odcinki i trzymaj się harmonogramu.

Co ja zrobiłem?

Nie mogę pochwalić się spektakularnym sukcesem na tym polu. Jak wspomniałem wyżej, popełniłem ogromny błąd pozwalając sobie na przerwy w publikowaniu nowych treści. Dlatego też obecnie mam przygotowany plan wydawniczy na 4 miesiące. Wiem dokładnie, którego dnia zostanie opublikowany podcast, artykuł czy film. Pozwala mi to na przygotowywanie treści z wyprzedzeniem i zmniejsza ryzyko pojawienia się przerw. Ponadto przyzwyczajam moich stałych widzów i słuchaczy do nowych odcinków.

Co Ty możesz zrobić?

Przede wszystkim zaplanuj tematy kolejnych audycji. Dobrze jest mieć listę przynajmniej 10 kolejnych odcinków, warto też nagrywać podcast z wyprzedzeniem. Wtedy nawet krótka niedyspozycja, nadgodziny, czy chore dziecko nie przerwie ciągłości publikacji.

Odbiorcy przyzwyczajeni są do regularnych publikacji. Musisz więc dać im nowe treści na czas. A posty na blogu, podcasty, czy filmy video na YouTube można planować z wyprzedzeniem i ustawić datę publikacji. Dlatego korzystaj z tych opcji. Ułatwiają życie.

4. Warto być tak profesjonalną, jak to tylko możliwe

Nikt nie lubi amatorów. Każdy lubi profesjonalistów. Dlatego jeżeli chcesz zbudować opinię osoby profesjonalnej, działaj profesjonalnie.

Co ja zrobiłem?

Zadbałem o odpowiedni wygląd strony WWW. Moja obecna wersja strony WWW to efekt wielu zmian, prób, testów, wielokrotnego pytania o opinię odwiedzających. Tak naprawdę cały czas nad nią pracuję. Ostatnio bardzo często słyszę, że jest profesjonalna i przejrzysta. Robi dobre wrażenie i prawie każdy nowy klient mi o tym wspomina.

Za szablon nie zapłaciłem ani złotówki. Zadbałem o odpowiednią jakość techniczną nagrań. Mogę szczerze powiedzieć, że wszystkie ponad 600 odcinków, które miałem przyjemność edytować (czy to nagrania własne, czy moich klientów), to moje wizytówki. Nie wstydzę się żadnego z nich i gdy otrzymuję prośby o przykładowe odcinki, wysyłam linki do całych audycji.

Nie mam kilku dobrych odcinków. Mam ponad 600 opublikowanych nagrań, które przygotowałem najlepiej, jak w danym momencie potrafiłem.
Zadbałem też o odpowiednią jakość merytoryczną swoich nagrań. Oczywiście wraz z doświadczeniem w nagrywaniu, wcześniejsze odcinki uznawałem za słabe, ale moim zdaniem profesjonalne działania polegają na ciągłym doskonaleniu i pokazywaniu się z coraz lepszej strony. Moje nagrania pokazują mój rozwój. Oczywiście od początku przekazywały też rzetelną wiedzę, a nie lanie wody.

Co Ty możesz zrobić?

Postaraj się, aby wszystko to co publikujesz, wyglądało i brzmiało porządnie. Jeżeli publikujesz posty, sprawdź błędy (tak, ciągle trzeba o tym przypominać), postaraj się o ładną i dobrze wyglądającą grafikę. Przygotuj dobrze wyglądającą stronę WWW. To nie musi być strona zrobiona na bazie najdroższego szablonu. To musi być strona spójna wizualnie, czytelna, bez błędów, z jednolitą czcionką. Po prostu wyglądająca tak bardzo profesjonalnie, jak tylko potrafisz przygotować.

Jeżeli zdecydujesz się na nagrywanie podcastów, postaraj się, aby brzmiały one tak, jak Ty chciałabyś ich słuchać. Nagrania z dużą ilością pomyłek, yyyy, zająknięć, czy innych przeszkadzaczy, są niedopuszczalne. Nagrania za ciche, za głośne, czy takie, które słychać tylko w jednym uchu, również są słabe. Jeżeli nie potrafisz przygotować dobrych nagrań, poproś o pomoc.
Przygotuj się merytorycznie do każdego nagrania. Jakiś czas temu miałem okazję współpracować z osobą, która nie miała zwyczaju poświęcać wiele czasu na przygotowania do nagrania. Efekt był taki, że doskonale dało się usłyszeć moment, w którym kończyła się wiedza, a zaczynało zgadywanie i lanie wody.

Co dało mi nagrywanie podcastów?

Nagrywanie podcastów dało mi wiele możliwości. Moja pozycja na rynku podcastowym w Polsce cały czas rośnie. Kilkakrotnie byłem zapraszany do współpracy z dużymi firmami, których logo pięknie prezentuje się na stronie WWW w dziale “Klienci”. Znam przynajmniej kilka osób, które dzięki podcastom zyskały kilka tysięcy zł dodatkowego przychodu. Znam osoby, które dzięki audycjom zostały zauważone przez pracodawców i otrzymały oferty pracy, o których nigdy wcześniej nawet nie myślały.

Mógłbym długo wymieniać jak podcasty pomagają swoim twórcom. Trzeba tylko znaleźć niszę, tworzyć wartościowe treści, robić to konsekwentnie, najlepiej jak się w danym momencie potrafi i pytać lepszych od siebie. Wystarczy nie bać się dzielić swoją wiedzą.

Być może któregoś dnia Twój podcast trafi do dobrej sieci podcastów (jak Kryminatorium w RMF FM), albo wygra konkurs i otrzyma dofinansowanie (jak Opowieści z dykty), być może dostaniesz dobrą ofertę współpracy (jak Słucham Gadam), lub pracy. Albo może po prostu, zbudujesz markę eksperta w swojej branży i zaczniesz prowadzić własny biznes. Tego Ci z całego serca życzę.

Zdjęcie: prywatne archiwum Krystiana

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Krystian Zych

Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego – bezpłatny webinar

Szukasz elastycznej pracy? Potrzebujesz niezależności? Weź udział w naszym webinarze i dowiedz się jak wygląda praca doradcy ubezpieczeniowego od kuchni! To idealna okazja aby zapytać o wszystko co jest dla Ciebie ważne! A może właśnie to będzie idealne rozwiązanie dla Ciebie? Zapisz się już dziś!
  • Agnieszka Kaczanowska - 22/03/2020
Uśmiechnięta kobieta - zapraszamy na webinar!

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze pt. „Doradca Ubezpieczeniowy. Obalamy Mity” już 31 marca br. o godzinie 20:30!

Będziemy rozmawiać o tym, dlaczego doradcy tak cenią sobie swoją pracę, jak udaje się im zachować work life balance. A także jak rozwijają swoją karierę, na jakie wynagrodzenie mogą liczyć i jak firma wspiera swoich doradców! Chcemy obalić największe mity związane z pracą w ubezpieczeniach.

Tak zapisuję się na webinar!

Wspólnie z naszymi gośćmi poszukamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

  1. Jak zdobywać klientów?
  2. Czy bycie na własnej działalności się opłaca?
  3. Czy doradcy mogą liczyć na benefity?
  4. Na jakie wynagrodzenie mogą liczyć doradcy w firmie MetLife?
  5. Jakie wsparcie otrzymuje doradca?
  6. Kto sprawdza się na stanowisku doradcy ubezpieczeniowego?
  7. Jakie cechy osobowości są kluczowe?
  8. Co jest najważniejsze w pracy doradcy? Co sprawa, że lubi swoją pracę?
  9. Jak wybrać dobrą agencję?

A także wiele innych! Specjalny czas przeznaczymy także na odpowiedzi na Wasze pytania!

Tak zapisuję się od razu!

Kogo będziemy gościć?

Webinar poprowadzą:

Magdalena Brzozowska – Tomczyk, Członek Zarządu MetLife TunŻiR S.A. Dyrektor Pionu Klienta Indywidualnego

Magdalena Brzozowska – Tomczyk

„Mam 18 lat doświadczenia w branży finansowej w obszarze: zarządzania sprzedażą, budowania nowego biznesu w bankowości detalicznej i w ubezpieczeniach na życie, zarządzanie P&L, rozwoju produktu, marketingu i komunikacji, tworzenia systemów motywacyjnych, tworzenia nowych struktur sprzedażowych. Pracowałam w różnych miejscach na świecie m.in. w Polsce, Rosji, Grecji, Hiszpanii, Czechach, Węgrzech, Turcji i Pakistanie. Od 5 lat związana jestem z branżą ubezpieczeniową. Jestem pasjonatką metodologii design thinking, systematic inventive thinking i NVC. A prywatnie jestem mamą 4 latka.”

 

Wojciech Kanadys – Agency Executive, MetLife TUnŻiR S.A.

Wojciech Kanadys

„Mam żonę i już prawie dorosłą córkę. Po studiach związałem się z branżą ubezpieczeniową i rozpocząłem pracę w sprzedaży, zostałem doradcą ubezpieczeniowym. Po dwóch latach powierzono mi zadanie kierowania zespołem sprzedażowym, a po kolejnych dwóch latach zostałem Dyrektorem Oddziału. Od 10 lat kieruję sprzedażą w regionie, angażując się jednocześnie w projekty sprzedażowe, współtworzę systemy wynagrodzeń i motywacyjne. Praca w ubezpieczeniach miała duży wpływ na powrót mojej żony do pracy po urodzeniu córki, mając elastyczny czas pracy byłem wstanie zajmować się naszym dzieckiem. Uwielbiam podróże, ich organizowanie i spędzanie czasu z moją rodziną w różnych zakątkach świata”.

Moderatorką webinaru będzie: Agnieszka Czmyr – Kaczanowska, czyli ja 😉

Szczegóły organizacyjne

Webinar odbędzie się 31.03.2020 (wtorek) o godzinie 20:30 i potrwa ok. 1,5 h. Webinar jest bezpłatny. Konieczna jest rejestracja.

Tak, zapisuję się!

Ważna uwaga praktyczna: W związku z RODO prosimy o wyrażenie zgody, także na przesyłanie potwierdzeń odnośnie webinaru, gdyż w przeciwnym wypadku nie mamy możliwości wysłania przypomnienia o webinarze!

A jeśli chciałabyś /chciałbyś dowiedzieć się więcej o pracy w firmie MetLife – wypełnij formularz i porozmawiaj o swojej przyszłej pracy!

Zapraszam także do dwóch świetnych wywiadów z innymi mamami, które pracują w MetLife:

Zdjęcie: własność MetLife

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 

Wiem, że moja praca ma sens. I to napędza mnie do działania!

„Myślę, że aby spełniać się zawodowo, trzeba lubić to, co się robi. Staram się zbudować relację i wzajemne zaufanie z każdym ze swoich klientów. Cieszę się, kiedy w trudnych chwilach jestem dla nich wsparciem. To pewnego rodzaju misja.” – Jak robić to, co się lubi, zarabiać i jednocześnie wychowywać małe dziecko? Na te pytania odpowiada nam Natalia Batko, doradca ubezpieczeniowy w firmie MetLife. A może chcesz porozmawiać o pracy? Wyślij zgłoszenie >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 18/03/2020
Natalia Batko, doradca ubezpieczeniowy w firmie MetLife

Natalio, bardzo dziękuję że znalazłaś czas na rozmowę ze mną, tym bardziej, że masz obecnie sporo obowiązków. Jestem przekonana, że Twoja historia będzie bardzo ciekawa dla naszych czytelniczek! Pracujesz na stanowisku doradcy ubezpieczeniowego od wielu lat, ale teraz o Twoim dniu decyduje jednak ktoś inny. Ile miesięcy ma Twój maluszek?

Ja również dziękuję, cieszę się, że mogę opowiedzieć o sobie Mamo Pracuj. W branży ubezpieczeniowej pracuję od prawie 10-ciu lat, a mój obecny „szef” to moja córeczka. Ma na imię Julia i ma niespełna rok.

Gratuluję! Taka szefowa to skarb! 😉 A co Cię przyciągnęło do pracy w MetLife na początku Twojej kariery?

Kiedy zaczynałam pracę w ubezpieczeniach miałam 20 lat. Już wtedy wiedziałam, że sprzedaż bezpośrednia, to coś dla mnie. Dobrze czułam się w kontakcie z ludźmi, imponowało mi to, że mogę decydować o wysokości swoich zarobków, dodatkowo sama organizowałam swój czas pracy.

W rozmowie powiedziałaś, że dzięki umowie agencyjnej, cały czas zarabiasz, choć chwilowo rodzina jest najważniejsza. Jak to wygląda? Na czym polega umowa agencyjna?

Umowa agencyjna to jeden z najważniejszych atutów, dzięki  któremu zdecydowałam się na współpracę z MetLife. Umowa jest jasno skonstruowana, przejrzysta, a co najważniejsze, stanowi zabezpieczenie dla doradcy. Pracując w MetLife  przez lata budowałam swoją bazę klientów, dzięki czemu wypracowałam stałą prowizję. Otrzymuję ją zarówno wtedy, kiedy pracuję, jak i będąc na zwolnieniu lekarskim, czy jak obecnie, na urlopie macierzyńskim.

Weź udział w naszym webinarze pt. „Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego!”

W wywiadzie z Anitą Majchrzak, Kierownik Zespołu w MetLife (do przeczytania tutaj) pojawia się temat wsparcia i zrozumienia rodziny. Miałaś takie wsparcie?

Kiedy moja rodzina dowiedziała się, że chcę zostać Doradcą Ubezpieczeniowym, komentarze były różne, od tych pozytywnych do takich pełnych obaw i wątpliwości. Jednak znając mój upór, bliscy doskonale wiedzieli, że mimo wszystko postawię na swoim.

A jak jest teraz? Masz wsparcie najbliższych?

Zarówno na początku mojej kariery, jak i teraz, moja rodzina bardzo mi pomaga. Mam wspaniałego męża i córeczkę – to oni są dla mnie największym wsparciem i motywacją. Mąż jest ze mną, w tych dobrych, jak i gorszych momentach. Mocno we mnie wierzy i trzyma kciuki za rozwój mojej kariery zawodowej.

Co jest Twoim zdaniem kluczowe w pracy doradcy?

Myślę, że aby spełniać się zawodowo, trzeba lubić to, co się robi. Staram się zbudować relację i wzajemne zaufanie z każdym ze swoich klientów. Cieszę się, kiedy w trudnych chwilach jestem (lub mogę być) dla nich wsparciem.

Kilka miesięcy temu, skontaktowała się ze mną moja wieloletnia klientka. Jej drżący głos wskazywał, że coś jest nie tak. Jak się później  okazało, zachorowała na złośliwy nowotwór piersi. Klientka otrzymała z polisy zdrowotnej dodatkowe świadczenie, które pozwoliło jej na skorzystanie z najnowszej terapii aby szybko wrócić do zdrowia. 

W takich sytuacjach wiem, że to co robię, ma sens. To pewnego rodzaju misja.

To takie sytuacje życiowe, których nie przewidzimy… Natalio, opowiedziałaś mi także, że po dwóch latach zorientowałaś się, że w Twoim przypadku najlepiej sprawdza się współpraca z klientami firmowymi. I to dodało Ci wiatru w skrzydła. Rozumiem, że to Ty sama decydujesz z kim lepiej Ci się współpracuje?

Portfel moich klientów jest bardzo zróżnicowany. Są to rodziny z dziećmi, seniorzy, ale też lekarze, prawnicy, a nawet pracownicy platform wiertniczych pracujący na morzu. Jednak znaczną część stanowią klienci biznesowi, właściciele mniejszych i większych firm. Praca z nimi wszystkimi daje mi ogromną satysfakcję i poczucie spełnienia zawodowego.

Co jeszcze daje Ci ta praca, co cenisz najbardziej?

Najwięcej satysfakcji dają mi dobre relacje z moimi klientami, niezależność oraz elastyczne warunki pracy. Dzięki temu, mogę łączyć pracę zawodową z życiem rodzinnym i wychowaniem córeczki Julki.

Dziękuję! I życzę Ci wielu radości i dużo satysfakcji z bycia mamą i dalszego rozwoju kariery!

I już teraz zapraszam na wspólny webinar MetLife i Mamo Pracuj pt. „Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego!”

A jeśli chciałabyś /chciałbyś dowiedzieć się więcej o pracy w firmie MetLife – wypełnij formularz i porozmawiaj o swojej przyszłej pracy!

Zdjęcia: archiwum domowe Natalii Batko.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail