ZAINSPIRUJ SIĘ
Dużo ostatnio mówi się o podcastach, każdy nagrywa albo chce nagrywać podcasty, każdy chce na podcastach zarabiać. Spotify za duże pieniądze kupuje firmy podcastowe, a ja – trochę na przekór – chciałbym porozmawiać z Wami o podcastach w całkowicie innym kontekście. Takim bardzo przyziemnym i życiowym. Zastanówmy się, w jaki sposób nagrywanie podcastów może pomóc w znalezieniu pracy. Albo w jaki sposób własna audycja może pomóc nowej pracy znaleźć Ciebie.
Dlaczego czuję się kompetentny wypowiadać w takim temacie? Jestem ofiarą boomu na podcasty. Tego amerykańskiego boomu, kilkanaście lat temu. W momencie kiedy odkryłem podcasty, od razu wiedziałem, że chcę mieć swoją audycję. Do tej pory uruchomiłem trzy, ale obecnie nagrywam tylko jedną z nich. Prowadzę podcast o podcastach oraz kanał na YouTube pod tytułem “Jak zrobić podcast”. Efekt prowadzenia audycji i kanału na YouTube o tematyce podcastowej jest taki, że od kilku lat zajmuję się podcastami zawodowo. Współpracuję z wieloma podcasterami prywatnymi oraz dużymi korporacjami. Prowadzę kursy, konsultacje, edytuję nagrania. Mogę śmiało powiedzieć, że nagrywanie podcastów wywróciło moje zawodowe życie całkowicie do góry nogami.
Oto cztery najważniejsze rzeczy, których podcasty nauczyły mnie o szukaniu pracy.
1. Warto dać się poznać, zanim poproszą Cię o CV
Jest wiele sposobów pokazania swojemu potencjalnemu pracodawcy, że jesteśmy naprawdę dobrzy w tym, co robimy. Możemy poprosić o referencje obecnych lub byłych współpracowników, możemy wzorowo przejść przez proces rekrutacyjny, możemy zrobić wiele innych rzeczy. Tyle tylko, że wszystkie te działania przydają się dopiero w momencie, gdy potencjalny pracodawca już się nami zainteresuje. Co jednak zrobić, żeby takie zainteresowanie zyskać?
Co ja zrobiłem?
Nienawidzę rozmów kwalifikacyjnych. Dlatego, że zawsze wypadam na nich źle i nigdy nie mogę dostać pracy, która mnie interesuje. Nagrywanie podcastów otworzyło przede mną nowe możliwości zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia, które zastąpiły rozmowy kwalifikacyjne. Efekt jest taki, że od tej pory nie uczestniczyłem w ani jednej rozmowie, a rosnąca ilość klientów powoduje, że wraz z nią rośnie mój zespół współpracowników.
Co Ty możesz zrobić?
Zaprezentuj się. Pokaż się. Wyjdź do świata ze swoją wiedzą. Ponadto niezależnie od tego, czy zajmujesz się sprzedażą telewizorów, zarządzaniem projektami, czy dzierganiem na szydełku, zawsze warto pokazać światu, że jesteś ekspertką/ekspertem w swojej dziedzinie. Jest na to wiele sposobów.
Możesz prowadzić blog, nagrywać podcast, albo prowadzić kanał na YouTube. Blog trudno znaleźć w gąszczu innych stron internetowych, kanał video wymaga dobrego sprzętu, wiedzy technicznej i poświęcenia dużej ilości czasu. Natomiast podcast ma kilka zalet. Przede wszystkim łatwiej dotrzeć do odbiorcy, niż w przypadku bloga. Dodatkowo łatwiej nagrać podcast, niż film video. Podcastów nie musisz nagrywać sama, możesz zapraszać gości, którzy podzielą się swoją wiedzą. Niezależnie jednak od tego jaką drogę wybierzesz, dziel się tym co wiesz.
2. Warto wybrać właściwą branżę
Co ja zrobiłem?
Namawiam Cię i będę jeszcze nieraz namawiał do nagrywania podcastów, ale nie mogą to być podcasty o czymkolwiek. Jeżeli szukasz pracy w branży IT, podcast o historii Bambrów w Poznaniu w niczym nie pomoże.
Chciałem zajmować się podcastami. Dlatego też po 20 latach na różnych stanowiskach w branży IT doszedłem do wniosku, że nagrywanie podcastów jest tym, czemu chcę się poświęcić. Zacząłem więc tworzyć treści o podcastach. Wiedza techniczna, szkoła muzyczna i doświadczenie zdobyte podczas nagrywania własnych audycji na pewno bardzo mi pomogły. Najważniejszy jednak w całym procesie był podcast i kanał YouTube właśnie o tematyce podcastów. Ponad połowa moich klientów, to osoby, które zdecydowały się na współpracę ze mną po wysłuchaniu lub obejrzeniu moich nagrań.
Co Ty możesz zrobić?
Zacznij nagrywanie podcastów o tematyce związanej z branżą, w której szukasz pracy. Jeżeli pracujesz w branży kilka lat, na pewno posiadasz dużą wiedzę, którą możesz się podzielić. Jeżeli nie czujesz się wystarczająco mocna w poruszanych w podcaście tematach, zapraszaj gości, którzy podzielą się swoją wiedzą. Wartościowi goście, kompetentne i komunikatywne osoby będą pracowały nie tylko na swoją markę, ale i Twoją. Rozmowy z innymi osobami pozwolą Ci także na zdobycie nowej wiedzy, nowych doświadczeń i nabrania pewności siebie.
Zobacz także: 3 pierwsze odcinki podcastu Mamo Pracuj
3. Warto być konsekwentną w swoich działaniach
Chyba największy błąd, który popełniłem w budowaniu własnej marki eksperta, to brak konsekwencji w publikacji nowych odcinków. Każde opóźnienie powoduje utratę słuchaczy i widzów. Później na ich uwagę trzeba ponownie pracować. Jest to zupełnie niepotrzebne marnowanie energii na rzeczy, których możemy uniknąć. Dlatego Ty nie popełniaj mojego błędu. Przede wszystkim, publikuj nowe treści co tydzień. Ponadto jeżeli jest to możliwe, określ dni, w których będą pojawiały się nowe odcinki i trzymaj się harmonogramu.
Co ja zrobiłem?
Nie mogę pochwalić się spektakularnym sukcesem na tym polu. Jak wspomniałem wyżej, popełniłem ogromny błąd pozwalając sobie na przerwy w publikowaniu nowych treści. Dlatego też obecnie mam przygotowany plan wydawniczy na 4 miesiące. Wiem dokładnie, którego dnia zostanie opublikowany podcast, artykuł czy film. Pozwala mi to na przygotowywanie treści z wyprzedzeniem i zmniejsza ryzyko pojawienia się przerw. Ponadto przyzwyczajam moich stałych widzów i słuchaczy do nowych odcinków.
Co Ty możesz zrobić?
Przede wszystkim zaplanuj tematy kolejnych audycji. Dobrze jest mieć listę przynajmniej 10 kolejnych odcinków, warto też nagrywać podcast z wyprzedzeniem. Wtedy nawet krótka niedyspozycja, nadgodziny, czy chore dziecko nie przerwie ciągłości publikacji.
Odbiorcy przyzwyczajeni są do regularnych publikacji. Musisz więc dać im nowe treści na czas. A posty na blogu, podcasty, czy filmy video na YouTube można planować z wyprzedzeniem i ustawić datę publikacji. Dlatego korzystaj z tych opcji. Ułatwiają życie.
4. Warto być tak profesjonalną, jak to tylko możliwe
Nikt nie lubi amatorów. Każdy lubi profesjonalistów. Dlatego jeżeli chcesz zbudować opinię osoby profesjonalnej, działaj profesjonalnie.
Co ja zrobiłem?
Zadbałem o odpowiedni wygląd strony WWW. Moja obecna wersja strony WWW to efekt wielu zmian, prób, testów, wielokrotnego pytania o opinię odwiedzających. Tak naprawdę cały czas nad nią pracuję. Ostatnio bardzo często słyszę, że jest profesjonalna i przejrzysta. Robi dobre wrażenie i prawie każdy nowy klient mi o tym wspomina.
Za szablon nie zapłaciłem ani złotówki. Zadbałem o odpowiednią jakość techniczną nagrań. Mogę szczerze powiedzieć, że wszystkie ponad 600 odcinków, które miałem przyjemność edytować (czy to nagrania własne, czy moich klientów), to moje wizytówki. Nie wstydzę się żadnego z nich i gdy otrzymuję prośby o przykładowe odcinki, wysyłam linki do całych audycji.
Nie mam kilku dobrych odcinków. Mam ponad 600 opublikowanych nagrań, które przygotowałem najlepiej, jak w danym momencie potrafiłem.
Zadbałem też o odpowiednią jakość merytoryczną swoich nagrań. Oczywiście wraz z doświadczeniem w nagrywaniu, wcześniejsze odcinki uznawałem za słabe, ale moim zdaniem profesjonalne działania polegają na ciągłym doskonaleniu i pokazywaniu się z coraz lepszej strony. Moje nagrania pokazują mój rozwój. Oczywiście od początku przekazywały też rzetelną wiedzę, a nie lanie wody.
Co Ty możesz zrobić?
Postaraj się, aby wszystko to co publikujesz, wyglądało i brzmiało porządnie. Jeżeli publikujesz posty, sprawdź błędy (tak, ciągle trzeba o tym przypominać), postaraj się o ładną i dobrze wyglądającą grafikę. Przygotuj dobrze wyglądającą stronę WWW. To nie musi być strona zrobiona na bazie najdroższego szablonu. To musi być strona spójna wizualnie, czytelna, bez błędów, z jednolitą czcionką. Po prostu wyglądająca tak bardzo profesjonalnie, jak tylko potrafisz przygotować.
Jeżeli zdecydujesz się na nagrywanie podcastów, postaraj się, aby brzmiały one tak, jak Ty chciałabyś ich słuchać. Nagrania z dużą ilością pomyłek, yyyy, zająknięć, czy innych przeszkadzaczy, są niedopuszczalne. Nagrania za ciche, za głośne, czy takie, które słychać tylko w jednym uchu, również są słabe. Jeżeli nie potrafisz przygotować dobrych nagrań, poproś o pomoc.
Przygotuj się merytorycznie do każdego nagrania. Jakiś czas temu miałem okazję współpracować z osobą, która nie miała zwyczaju poświęcać wiele czasu na przygotowania do nagrania. Efekt był taki, że doskonale dało się usłyszeć moment, w którym kończyła się wiedza, a zaczynało zgadywanie i lanie wody.
Co dało mi nagrywanie podcastów?
Nagrywanie podcastów dało mi wiele możliwości. Moja pozycja na rynku podcastowym w Polsce cały czas rośnie. Kilkakrotnie byłem zapraszany do współpracy z dużymi firmami, których logo pięknie prezentuje się na stronie WWW w dziale “Klienci”. Znam przynajmniej kilka osób, które dzięki podcastom zyskały kilka tysięcy zł dodatkowego przychodu. Znam osoby, które dzięki audycjom zostały zauważone przez pracodawców i otrzymały oferty pracy, o których nigdy wcześniej nawet nie myślały.
Mógłbym długo wymieniać jak podcasty pomagają swoim twórcom. Trzeba tylko znaleźć niszę, tworzyć wartościowe treści, robić to konsekwentnie, najlepiej jak się w danym momencie potrafi i pytać lepszych od siebie. Wystarczy nie bać się dzielić swoją wiedzą.
Być może któregoś dnia Twój podcast trafi do dobrej sieci podcastów (jak Kryminatorium w RMF FM), albo wygra konkurs i otrzyma dofinansowanie (jak Opowieści z dykty), być może dostaniesz dobrą ofertę współpracy (jak Słucham Gadam), lub pracy. Albo może po prostu, zbudujesz markę eksperta w swojej branży i zaczniesz prowadzić własny biznes. Tego Ci z całego serca życzę.
Zdjęcie: prywatne archiwum Krystiana