Czego szukasz

Twoje dane na FB. Czy to na pewno bezpieczne?

Masz konto na Facebooku, z którego korzystasz na co dzień? Wrzucasz zdjęcia swoje i znajomych? A bezpieczeństwo danych osobowych? Pamiętaj, że w przypadku fanpage biznesowego obowiązuję Cię prawo. Dowiedz się co wolno, a czego nie.

Czy publikowanie danych osobowych na Facebooku może być niebezpieczne? Niektórzy przestrzegają nas przed Facebookiem. Wśród młodzieży pojawiła się nowa forma buntu wobec rzeczywistości: funkcjonowanie bez konta na Facebooku. Z kolei dla wielu przedsiębiorców – fanpage facebookowe – stały się głównym źródłem pozyskiwania klientów. A jak to wszystko wygląda od strony prawnej? Jakie działania na Facebooku mogą być niebezpieczne dla naszych dzieci czy klientów?

Dane osobowe na Facebooku – fakty i mity

1. Facebook ponad europejskim prawem ochrony danych osobowych?

Facebook póki co nie podlega restrykcyjnym europejskim przepisom ochrony danych osobowych. Musi jednak się z nimi liczyć, choćby poprzez fakt, że jego oddziały i spółki zależne funkcjonują na terenie UE. Sytuacja zmieni się diametralnie za dwa lata, po wejściu w życie unijnego Rozporządzenia ochrony danych osobowych. Czy wobec braku zwierzchności prawa UE nad Facebookiem, mogę na nim publikować co tylko zechcę? Zdecydowanie nie. Facebook to tylko narzędzie, udostępniane przez spółkę amerykańską. Konstrukcja portalu (narzędzia), nie podlega bezpośredniemu wpływowi prawa UE. Ale za to działalność użytkowników, jak najbardziej tak.

2.  Jakim przepisom podlegam korzystając z Facebooka dla celów osobistych?

Korzystając z własnego profilu na Facebooku nie podlegam przepisom ustawy o ochronie danych osobowych. Twórcy ustawy przewidzieli wyjątek od jej stosowania przy działaniach dla celów osobistych i prywatnych. W pełni podlegamy za to art. 23 kodeksu cywilnego, mówiącemu o tzw. dobrach osobistych. Zamieszczanie zdjęć czy obraźliwych komentarzy pod adresem innej osoby, może zostać potraktowane jako naruszenie dóbr osobistych.

3.  A w celach biznesowych prowadząc fanpage?

W tym przypadku zaczyna dodatkowo działać ustawa o ochronie danych osobowych, ze wszystkimi swoimi rygorami. Między innymi koniecznością posiadania dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych. Pamiętajmy o tym, że na fanpage znajdują się często zdjęcia czy wypowiedzi klientów. A to są ich dane osobowe.

Co to wszystko znaczy w praktyce?

Twórcy ustaw i kodeksów, nie unormowali zbyt precyzyjnie przetwarzania danych osobowych na portalach społecznościowych. Większość przepisów powstawała w czasach sprzed rewolucji społecznościowej. Granica pomiędzy działaniem biznesowym, a działaniem w celach prywatnych, bywa bardzo trudna do wytyczenia. Dlatego często trudno o jednoznaczne interpretacje prawne. Facebook to wciąż prawniczy „dziki zachód”.

Warto pamiętać o podstawowych zasadach:

Publikowanie zdjęć innych osób, nawet dla celów osobistych, teoretycznie wymaga zgody. W praktyce rzadko pytamy naszych znajomych o zgodę na publikację ich wizerunku. Pamiętajmy jednak o tym, że gdyby ktoś domagał się usunięcia zdjęcia ze swoim wizerunkiem – prawo stoi po jego stronie.

Jeśli organizujemy konkurs na naszym fanpage, opiszmy dokładnie jego zasady. Publikując zdjęcia, których nadawcy nie byli świadomi, tego że nastąpi ich upublicznienie, łamiemy prawo.

Internet nie jest już tak anonimowy jak kiedyś. Pomawiając czy znieważając inne osoby, musimy liczyć się z możliwością poniesienia odpowiedzialności. Możemy i powinniśmy reagować, kiedy ktoś dyskredytuje nas lub naszą firmę w wirtualnym świecie.

Facebook to bardzo rozbudowane narzędzie przetwarzające dane osobowe. Jak każde narzędzie, może być użyte w dobrym i słusznym celu. Ale może też wyrządzić krzywdę drugiej osobie.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Prawnik, właściciel Kancelarii Lex Artist specjalizującej się w obszarze ochrony danych osobowych. Najczęściej wybierany Administrator Bezpieczeństwa Informacji w Polsce. Współautor publikacji oraz bloga www.blog-daneosobowe.pl.

Polecane artykuły

oferty
pracy
Sprawdź pełną listę
baza
pracodawców
Pracodawca przyjazny rodzicom
Reklama
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie