Logo Mamo Pracuj
Open menu
Pracuj

Znajdź wymarzoną pracę i pracodawcę.

Rozwijaj się

Pozwól się wesprzeć w rozwoju.

Inspiruj się

Sprawdź nasze propozycje dla Ciebie.

ZAINSPIRUJ SIĘ

Sprzedajesz w Internecie? Pamiętaj o BDO!

  • Paweł Skarżyński
  • 20 października 2021
  • 9 MIN. CZYTANIA
rejestr bdo
Obowiązek obowiązkiem jest… można usłyszeć w piosence i trzeba również pamiętać zaczynając przygodę z e-commerce. Słyszałaś już o RODO, o biznes planie, ale czy wiesz, czym jest BDO? Zatem czas odrobić lekcję również na temat bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o tym, jak rozliczać opakowania wprowadzone do obrotu. Brzmi ciężko? Ale da się! Sprawdź, jak to robić najwygodniej i najtaniej!

Rejestr BDO – co to jest?

Prowadzisz swój sklep w internecie, codziennie tworzysz listę rzeczy do zrobienia i działasz według niej. Odhaczasz kolejne, zrealizowane pozycje. Większość z punktów jest Ci dobrze znana lub łatwa w identyfikacji – istnieją jednak takie, które trudno odnaleźć samodzielnie, a łatwo pominąć.

Jednym z takich tematów jest często nieświadomie pomijany przez e-sprzedawców

obowiązek rozliczenia wprowadzanych do obrotu opakowań, czyli tzw. rejestracji w BDO. Taki obowiązek posiada każdy e-sklep!

Firma Organizacje Odzysku Grupa TOM, która pomaga przedsiębiorcom w rozliczaniu BDO, była także partnerem webinaru pt. „Powrót do pracy – prawa i obowiązki rodziców wracających do pracy”, z udziałem ekspertki od prawa pracy – Mamy Prawniczki (Marzena Pilarz-Herzyk), który odbył się 20.10.2021.

Zobacz nagranie spotkania i poznaj swoje prawa przy powrocie do pracy!

Każdy sklep internetowy wprowadza do obrotu opakowania

Sklep internetowy, a tak naprawdę każdy przedsiębiorca, który sprzedaje w sieci, wprowadza do obrotu opakowania. Wysyłane do klientów sklepu paczki bezpośrednio z własnego magazynu czy hurtowni, import produktów do kraju – każda z tych czynności powoduje, że e-sprzedawca jest tzw. wprowadzającym opakowania lub produkty w opakowaniach i musi zrealizować ustawowe obowiązki z nimi związane.

Obowiązki te wynikają z ustawy, z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zanim przejdziemy do tych obowiązków, zacznijmy od definicji …

Opakowanie, czyli co?

Pytanie na pozór banalne, jednakże musisz wiedzieć, że istnieje oficjalna, ustawowa definicja. Ustawodawca określa opakowanie jako wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych.

W zależności od tego, co sprzedajesz oraz w co pakujesz produkty wysyłane do klientów, możesz stosować kilka rodzajów materiałów opakowaniowych:

  • tworzywo sztuczne – folia stretch, taśma klejąca,
  • aluminium – puszki, nakrętki na butelki lub słoiki,
  • stal – beczki, puszki, nakrętki,
  • papier i tektura – przede wszystkim kartony i papierowe wypełniacze,
  • szkło – butelki, słoiki, flakony,
  • drewno – palety, przekładki,
  • pozostałe – tekstylia, korek, juta lub ceramika.
Rejestr BDO - jak prowadzić?
Rodzaje materiałów opakowań, źródło tomoo.pl

Ponieważ nie będziesz wytwarzać opakowań samodzielnie, a przecież produkty, które sprzedajesz, musisz zabezpieczyć na czas transportu, może pojawić się pewna wątpliwość: skoro kupuję opakowania od producenta, czy to nie on rozlicza się z ich wprowadzenia?

Czy producent opakowań nie wprowadza ich do obrotu?

Odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Dla producenta opakowania, dla przykładu kartonu, jest on tylko jego produktem. Producent nie wie do czego wykorzystasz kupiony karton – możesz przecież zrobić z nim wszystko, niekoniecznie użyć go jako opakowania.

Kluczowy jest moment nadania charakteru opakowania temu kartonowi, a to zrobisz w momencie, kiedy nadasz w nim przesyłkę do klienta.

Odnosi się to do każdego opakowania, z którego będziesz korzystać – kopert bąbelkowych, folii stretch, taśmy klejącej, a nawet tzw. kangurków do przechowywania etykiet adresowych. Co więcej – wypełnienie paczki również jest opakowaniem i również podlega rozliczeniu.

Etykieta adresowa – tak, ta etykieta, na której widnieją adresy nadawcy/odbiorcy, bez której dzisiaj ciężko będzie nadać przesyłkę – jest opakowaniem.

Wiedząc już, czym jest opakowanie, musisz dowiedzieć się więcej o swoich obowiązkach wprowadzającego.

Punkt 1: Rejestracja w BDO dla sklepu internetowego

BDO, to inaczej Baza Danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Zrobiło się o niej głośno z końcem 2019 r., kiedy to wprowadzono wymóg korzystania z elektronicznej wersji systemu.

Rejestr BDO obejmuje nie tylko wytwórców odpadów, ale również tzw. wprowadzających – przedsiębiorców, za których pośrednictwem do obrotu w Polsce trafiają opakowania lub produkty w opakowaniach.

Ponieważ sprzedajesz w Internecie – pakujesz i wysyłasz towar do klientów, jesteś tzw. wprowadzającym, musisz zarejestrować się w BDO. Niezależnie od tego, co sprzedajesz.

Przez rejestrację w BDO przejdziesz w całości online – bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie, a do jej przejścia potrzebujesz swojego Profilu Zaufanego. Rejestracja jest płatna i wynosi 100 zł dla mikroprzedsiębiorcy oraz 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców. Do wniosku rejestracyjnego musisz załączyć potwierdzenie wniesienia tej opłaty.

Punkt 2. Ewidencja wprowadzanych opakowań

Musisz wiedzieć, ile opakowań wprowadzasz w danym roku kalendarzowym i w tym celu konieczne jest rzetelne prowadzenie ewidencji. Forma prowadzenia ewidencji jest dowolna – tradycyjnie – w zeszycie – lub elektronicznie, np. w EXCELu. Ważne, aby dostęp do ewidencji był łatwy i możliwy w dowolnym momencie (np. na wypadek kontroli lub potrzeby przygotowania sprawozdania).

Pamiętaj także o bardzo ważnej kwestii: ewidencja dotyczy wprowadzonych, a nie kupionych opakowań. Jeśli zatem w danym roku kalendarzowym Twoja firma kupiła 100 kartonów, a do obrotu wprowadziła 80, to w ewidencji za ten rok powinna znaleźć się ta druga liczba.

Punkt 3: Opłata produktowa za wprowadzone opakowania

Dla opakowań, które wprowadzasz, konieczne jest zapewnienie tzw. ustawowych poziomów recyklingu i odzysku. W praktyce, dla większości przedsiębiorców jest to trudne do zrealizowania, dlatego ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia z tego obowiązku w zamian za wniesienie tzw. opłaty produktowej.

Opłata ta często nazywana jest przez przedsiębiorców karą za wprowadzone opakowania. Wysokość opłaty zależy od rodzaju opakowania oraz jego masy wprowadzonej do obrotu w danym roku kalendarzowym.

Samodzielne wyliczenie opłaty produktowej nie jest skomplikowane (wzór zapisany jest w ustawie), może się natomiast okazać, że nawet przy niewielkim wprowadzeniu opakowań poniesiesz opłatę idącą w tysiące złotych.

Dla przykładu: koszt wprowadzenia 1000 kg opakowań z tworzyw sztucznych to prawie 3800 zł, a 1000 kg papieru to ponad 1200 zł opłaty produktowej.

Możesz uniknąć tej opłaty – przeczytaj artykuł do końca!

Punkt 4: Publiczne kampanie edukacyjne

Kolejnym obowiązkiem wprowadzającego jest finansowanie tzw. publicznych kampanii edukacyjnych. Są to działania proekologiczne, których celem jest edukacja i uświadamianie konsumentów w zakresie prawidłowego obchodzenia się z odpadami opakowaniowymi.

Na ten cel musisz wydać min. 2% wartości netto wprowadzonych opakowań. Obowiązek ten zrealizujesz na dwa sposoby. Pierwszym jest wpłacenie na konto Urzędu Marszałkowskiego wspomnianych 2% wartości netto wprowadzonych opakowań.

Drugą opcją jest samodzielne prowadzenie proekologicznych działań – mogą to być eventy dla lokalnych społeczności, drukowane i dołączane do przesyłek ulotki. Najważniejsze, aby działania te skupiały się na edukowaniu odbiorców.

Jak policzyć wspomniane 2%? Przeczytaj artykuł do końca!

Punkt 5: Sprawozdanie za wprowadzone opakowania

Sprawozdanie jest podsumowaniem mas wszystkich opakowań, które wprowadziłaś do obrotu w danym roku kalendarzowym. Przygotujesz i złożysz je bezpłatnie w module sprawozdawczym BDO, w całości online.

Do złożenia sprawozdania potrzebne będą masy opakowań, które wprowadziłaś – wspomniana wcześniej ewidencja będzie BARDZO pomocna. Do tego musisz wyliczyć należną opłatę produktową, aby następnie zebrane dane wpisać w odpowiednim dziale, w odpowiednich tabelach i komórkach.

Nie będziemy w tym miejscu kolorować – prawidłowe wypełnienie sprawozdania zajmie dłuższą chwilę, a jeśli robisz to pierwszy raz, jest wielce prawdopodobne, że nie ustrzeżesz się pomyłek, które później trzeba będzie korygować.

Gotowe. Pamiętaj, że termin złożenia sprawozdania to 15 marca kolejnego roku kalendarzowego i lepiej nie spóźnić się z jego złożeniem. Unikniesz w ten sposób ewentualnych kar, które, dodajmy, mogą być wysokie…

Nie musisz tego robić sama – przeczytaj artykuł do końca!

Kary, jeśli nie rozliczasz wprowadzanych opakowań

Przedsiębiorca, który nie realizuje swoich obowiązków lub realizuje je niedokładnie, musi liczyć się z konsekwencjami, a te mogą być kosztowne.

Na firmy, które działają bez wymaganego wpisu do rejestru BDO, nie prowadzą ewidencji opakowań lub nie składają terminowo rocznych sprawozdań za wprowadzone opakowania, mogą zostać nałożone sankcje finansowe.

Nakłada je Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska lub sąd – mogą to być kary grzywny lub administracyjne kary pieniężne w wysokości od 5 000 do nawet 1 000 000 zł.

Pamiętaj, że nieznajomość prawa nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania i zdecydowanie lepiej unikać niepotrzebnych wydatków.

Rozliczanie opakowań – czy można tego uniknąć i komu to zlecić?

Uniknąć? Nie, ale można robić to mądrze. Obowiązki wprowadzającego przejmie od Ciebie wyspecjalizowany podmiot, jakim jest organizacja odzysku opakowań, np. TOM-DOLEKO-EKOLA, będącą częścią Grupy TOM.

Przekazanie obowiązków organizacji można porównać do wyboru platformy sklepowej. Możesz zbudować sklep od podstaw, samodzielnie. Poświęcisz sporo pracy, a uzyskanie oczekiwanego efektu w krótkim czasie będzie trudne i, co gorsza, drogie.

Możesz także skorzystać z gotowego rozwiązania, w którym wszystkie mechanizmy są już gotowe. Do Ciebie należy jedynie wprowadzenie produktów i skupienie się na tym, co naprawdę ważne – promocji i rozwoju swojego sklepu.

Przekazując realizację obowiązków wprowadzającego do organizacji odzysku opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA nie musisz:

  • wyliczać i płacić wysokiej opłaty produktowej za wprowadzone opakowania,
  • finansować Publicznych kampanii edukacyjnych,
  • składać rocznego sprawozdania do Urzędu Marszałkowskiego,
  • pilnować i przejmować się zmianami w przepisach.

A to wszystko już od 499 zł netto / rok

Jak zawrzeć umowę w 3 krokach?

Przejdź do naszego kalkulatora. Odpowiedz na pytanie i podaj masy opakowań, które wprowadzasz do obrotu. Podaj dane firmy, zaakceptuj i opłać umowę. To wszystko!

Specjalnie dla czytelniczek portalu Mamopracuj.pl przygotowaliśmy dedykowaną ofertę. Podczas zamawiania umowy w kalkulatorze podaj kod: MAPR21, który obniży wartość zawieranej umowy aż o 50 zł!

Przydatne adresy:

Artykuł powstał we współpracy z Organizacją Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA.

Zdjęcie: Canva

Zobacz więcej

  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 4 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
Tuyo
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 5 MIN. CZYTANIA
artykuł
Slow Planner
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
OgarniamSię
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 4 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
MilinPlan
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA

+3 tys. mam w newsletterze

© Mamopracuj 2024

Skip to content