Najlepszym ambasadorem jakiejś idei jest człowiek, który swoim życiem potwierdza wartości, w które wierzy.
Życiorys Sandberg, która namawia kobiety do proaktywnej postawy życiowej, szczególnie na polu zawodowym, jest najlepszą wizytówką i potwierdzeniem głoszonych przez nią idei.
Obecna dyrektor zarządzająca Facebooka zarabia rocznie (wg danych z 2011 r.) ponad 30 milionów dolarów. Jest właścicielką akcji firmy wartych ok. miliarda dolarów. Forbes umieścił ją na 6 miejscu w rankingu najbardziej wpływowych kobiet świata.
Sandberg jest absolwentką dwóch kierunków na wydziale ekonomii na Harvardzie, którą ukończyła z wyróżnieniem dla najlepszego absolwenta. Tam też z wyróżnieniem zdobyła tytuł MBA. Oprócz fachowej wiedzy wyróżniała się talentem menadżerskim. Jej kariera potoczyła się szybko: praca w renomowanej firmie McKinsey, następnie Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych. Wydawałoby się, że znalazła tzw. ciepłą posadkę, dobrze opłacaną, cenioną. Ale Sandberg to kobieta lubiąca wyzwania. Rzuciła pracę w sektorze publicznym na rzecz pracy w biznesie w słynnej Dolinie Krzemowej.
To jest wg jej jeden z podstawowych elementów, którego brakuje kobietom, by wspinać się po szczeblach kariery. Wiele kobiet boi się podejmować ryzykowne decyzje, zwłaszcza jeżeli to miałoby wpłynąć na rodzinę i życie osobiste.
Decyzja, jak się okazało później, była strzałem w dziesiątkę. Trafiła do firmy Google, która wtedy była dopiero rozwijającą się firmą. Losy tej firmy zna każdy. Wraz z jej rozwojem, rozwijała się kariera Sheryl Sandberg, która na koniec objęła stanowisko kierownicze w dziale sprzedaży i reklamy internetowej.
Kolejne stanowiska kierownicze także sprawowała w rozpoznawalnych na całym świecie firmach (np. Starbucks, Disney).
Czas na zmiany…
Niesamowita dominacja mężczyzn na kierowniczych stanowiskach spowodowała, że Sandberg zaczęła coraz aktywniej angażować się w różnorodne wydarzenia na rzecz motywowania kobiet do bardziej liderskich postaw. Ukoronowaniem jej działań stało się wydanie książki „Włącz się do gry. Kobiety, praca i chęć przywództwa” oraz założenie fundacji Lean in.
Autorka dzieli się w niej swoimi przemyśleniami i doświadczeniami nt. miejsca i roli kobiet w biznesie. Książka od momentu publikacji wzbudza duże zainteresowanie, szybko stając się bestsellerem na liście New York Timesa. Już ponad milion książek zostało sprzedanych.
Jak pogodzić życie zawodowe z macierzyństwem, jak kobiety same mogą wspierać swój rozwój zawodowy? Dlaczego tak mało kobiet sprawuje kierownicze stanowiska w biznesie, tak mało kobiet jest przywódcami politycznymi? To tylko niektóre z problemów, z którymi Sandberg próbuje się mierzyć.
Sandberg wygłasza nieraz kontrowersyjne poglądy. Mówi: negocjujcie swoje zarobki, w taki sam sposób jak robią to mężczyźni, odważnie i ceniąc swoją wartość. Redukujcie bariery, które same tworzycie we własnej głowie.
Twierdzi ona mianowicie, że kobiety hamują same swój rozwój, ponieważ brakuje im pewności siebie, jaką posiadają mężczyźni: „Zaniżamy nasze oczekiwania odnośnie do tego, co możemy osiągnąć”. Rewolucja feministyczna wg niej utknęła trochę w miejscu. Dlatego szuka nowych sposobów i metod aktywizacji kobiet. Narzędziem do tego ma być m.in działalność fundacji Lean In.
Fundacja Lean In
Idea jest prosta: kobiety tworzą różnorodne koła wsparcia i wymiany informacji. Dzielą się w ten sposób doświadczeniami, wspierają, doradzają szczególnie w zakresie rozwoju zawodowego. Ruch zyskuje coraz więcej zwolenników, a w jego ideę włączyło się sporo wpływowych kobiet, wspominając choćby Oprah Winfrey czy Melindę Gates. Założono juz ok. 7 tysięcy tego typu grup.
Zobacz film o działalności fundacji!
Podstawowe wartości fundacji to: Społeczność, Krąg i Edukacja
1. Społeczność:
Lean in zrzesza ekspertów, fachowców z różnych dziedzin i krajów, tworząc sieć wspólnej wymiany i wsparcia rozwoju zawodowego. W skład organizacji wchodzą również mężczyźni.
2. Edukacja:
Na stronie internetowej fundacji (www.leanin.org) istnieje spora biblioteka online z wykładami nt. przywództwa i komunikacji. Przy współpracy z Uniwersytetem Standford oraz znanymi ekspertami z różnych dziedzin stworzono szereg wykładów, które mają przekazać kobietom praktyczną wiedzę i wskazówki, jak wdrożyć je w życie.
3. Kręgi:
Fundacja wspiera powstawanie małych kręgów kobiet, miejsc spotkań, wsparcia i wymiany doświadczeń, szczególnie zawodowych. Lean in daje wskazówki, metodologie i pomaga w stworzeniu tego typu kręgów. Głównym ich celem jest inspirowanie, uczenie i łączenie. Spotkania odbywają się raz w miesiącu. Grupy liczą od 8 do 12 kobiet, najlepiej na podobnym etapie życiowym. Obowiązuje zasada otwartej, uczciwej i poufnej komunikacji.
Sandberg jest wiarygodna w namawianiu do łączenia kariery na wysokich (najwyższych) stanowiskach z rolą matki. Sama jest mamą dwójki dzieci, które wychowuje z drugim mężem. Oczywiście wiele osób doszukuje się „wpadek” supermamy. Wiele osób sceptycznie podchodzi do możliwości w miarę harmonijnego godzenia jednego z drugim. Ale jak sama zapewnia, nie bez problemów, jest to możliwe. Wymaga jednak zaakceptowania faktu bycia: „wystarczająco dobrą matką i żoną”. Bez nadmiernej perfekcji. Namawia do zwiększenia roli partnera w obowiązkach rodzicielskich. Według niej, mężczyźni muszą przejąć od kobiet większą cześć obowiązków związanych z prowadzeniem domu i wychowaniem dzieci. Nam kobietom-matkom-żonom zaś przypomina, że powinnyśmy mniej kontrolować partnerów i nie oceniać jakości wykonania powierzonych zadań…
Łatwe?
Sandberg, bez wątpienia może być postacią inspirującą rdla wielu kobiet na całym świecie. Warto skorzystać z jej wiedzy i doświadczenia!
Artykuł powstał w opraciu o takie źródła jak:
- http://www.polityka.pl/swiat/ludzie/1555895,1,szefowa-fb-kobiety-robcie-kariere-w-biznesie.read
- http://www.forbes.com/profile/sheryl-sandberg/
- http://www.forbes.com/sites/susanadams/2013/03/04/10-things-sheryl-sandberg-gets-exactly-right-in-lean-in/
- http://leanin.org/circles/
zdjęcia: Strona fundacji Lean In oraz au.lifestyle.yahoo.com, www.businessinsider.com.