Czego szukasz

Sheryl Sandberg. Kobieta na szczycie…

Sheryl Sandberg osiągnęła wyżyny na polu kariery zawodowej. Poczuła się tam jednak samotnie, gdyż mało koleżanek dotrzymało jej kroku. Postanowiła zacząć działać, by zmienić tak wielką dysproporcję pomiędzy liczbą kobiet i mężczyzn na wysokich stanowiskach kierowniczych.

Najlepszym ambasadorem jakiejś idei jest człowiek, który  swoim życiem potwierdza wartości, w które wierzy.

Życiorys Sandberg, która namawia kobiety do proaktywnej postawy życiowej, szczególnie na polu zawodowym, jest najlepszą wizytówką i potwierdzeniem głoszonych przez nią idei.

Obecna dyrektor zarządzająca Facebooka zarabia rocznie (wg danych z 2011 r.) ponad 30 milionów dolarów. Jest właścicielką akcji firmy wartych ok. miliarda dolarów. Forbes umieścił ją na 6 miejscu w rankingu najbardziej wpływowych kobiet świata.

Sandberg jest absolwentką dwóch kierunków na wydziale ekonomii  na Harvardzie, którą ukończyła z wyróżnieniem dla najlepszego absolwenta. Tam też z wyróżnieniem zdobyła tytuł MBA. Oprócz fachowej wiedzy wyróżniała się talentem menadżerskim. Jej kariera potoczyła się szybko: praca w renomowanej firmie McKinsey, następnie Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych. Wydawałoby się, że znalazła tzw. ciepłą posadkę, dobrze opłacaną, cenioną. Ale Sandberg to kobieta lubiąca wyzwania. Rzuciła pracę w sektorze publicznym na rzecz pracy w biznesie w słynnej Dolinie Krzemowej.

To jest wg jej jeden z podstawowych elementów, którego brakuje kobietom, by wspinać się po szczeblach kariery. Wiele kobiet boi się podejmować ryzykowne decyzje, zwłaszcza jeżeli to miałoby wpłynąć na rodzinę i życie osobiste.

Decyzja, jak się okazało później, była strzałem w dziesiątkę. Trafiła do firmy Google, która wtedy była dopiero rozwijającą się firmą. Losy tej firmy zna każdy. Wraz z jej rozwojem, rozwijała się kariera Sheryl Sandberg, która na koniec objęła stanowisko kierownicze w dziale sprzedaży i reklamy internetowej.

Kolejne stanowiska kierownicze także sprawowała w rozpoznawalnych na całym świecie firmach (np. Starbucks, Disney).

Czas na zmiany…

Niesamowita dominacja mężczyzn na kierowniczych stanowiskach spowodowała, że Sandberg zaczęła coraz aktywniej angażować się w różnorodne wydarzenia na rzecz motywowania kobiet do bardziej liderskich postaw. Ukoronowaniem jej działań stało się wydanie książki „Włącz się do gry. Kobiety, praca i chęć przywództwa” oraz założenie fundacji Lean in.

Autorka dzieli się w niej swoimi przemyśleniami i doświadczeniami nt. miejsca i roli kobiet w biznesie. Książka od momentu publikacji wzbudza duże zainteresowanie, szybko stając się  bestsellerem na liście New York Timesa. Już ponad milion książek zostało sprzedanych.

Jak pogodzić życie zawodowe z macierzyństwem, jak kobiety same mogą wspierać swój rozwój zawodowy? Dlaczego tak mało kobiet sprawuje kierownicze stanowiska w biznesie, tak mało kobiet jest przywódcami politycznymi? To tylko niektóre z problemów, z którymi Sandberg próbuje się mierzyć.

Sandberg wygłasza nieraz kontrowersyjne poglądy. Mówi: negocjujcie swoje zarobki, w taki sam sposób jak robią to mężczyźni, odważnie i ceniąc swoją wartość. Redukujcie bariery, które same tworzycie we własnej głowie.

Twierdzi ona mianowicie, że kobiety hamują same swój rozwój, ponieważ brakuje im pewności siebie, jaką posiadają mężczyźni: „Zaniżamy nasze oczekiwania odnośnie do tego, co możemy osiągnąć”. Rewolucja feministyczna wg niej utknęła trochę w miejscu. Dlatego szuka nowych sposobów i metod aktywizacji kobiet. Narzędziem do tego ma być m.in działalność fundacji Lean In.

Fundacja Lean In

Idea jest prosta: kobiety tworzą różnorodne koła wsparcia i wymiany informacji. Dzielą się w ten sposób doświadczeniami, wspierają, doradzają szczególnie w zakresie rozwoju zawodowego. Ruch zyskuje coraz więcej zwolenników, a w jego ideę włączyło się sporo wpływowych kobiet, wspominając choćby Oprah Winfrey czy Melindę Gates.  Założono juz ok. 7 tysięcy tego typu grup.

Zobacz film o działalności fundacji!


Podstawowe wartości fundacji to: Społeczność, Krąg i Edukacja

1. Społeczność:

Lean in zrzesza ekspertów, fachowców z różnych dziedzin i krajów, tworząc sieć wspólnej wymiany i wsparcia rozwoju zawodowego. W skład organizacji wchodzą również mężczyźni.

2. Edukacja:

Na stronie internetowej fundacji (www.leanin.org) istnieje spora biblioteka online z wykładami nt. przywództwa i komunikacji. Przy współpracy z Uniwersytetem Standford oraz znanymi ekspertami z różnych dziedzin stworzono szereg wykładów, które mają przekazać kobietom praktyczną wiedzę i wskazówki, jak wdrożyć je w życie.

3. Kręgi:

Fundacja wspiera powstawanie małych  kręgów kobiet, miejsc spotkań, wsparcia i wymiany doświadczeń, szczególnie zawodowych. Lean in daje wskazówki, metodologie i pomaga w stworzeniu tego typu kręgów. Głównym ich celem  jest inspirowanie, uczenie i łączenie. Spotkania odbywają się raz w miesiącu. Grupy liczą od 8 do 12 kobiet, najlepiej na podobnym etapie życiowym. Obowiązuje zasada otwartej, uczciwej i poufnej komunikacji.

Sandberg jest wiarygodna w namawianiu do łączenia kariery na wysokich (najwyższych) stanowiskach z rolą matki. Sama jest mamą dwójki dzieci, które wychowuje z drugim mężem. Oczywiście wiele osób doszukuje się „wpadek” supermamy. Wiele osób sceptycznie podchodzi do możliwości w miarę harmonijnego godzenia jednego z drugim. Ale jak sama zapewnia, nie bez problemów, jest to możliwe. Wymaga jednak zaakceptowania faktu bycia: „wystarczająco dobrą matką i żoną”. Bez nadmiernej perfekcji. Namawia do zwiększenia roli partnera w obowiązkach rodzicielskich. Według niej, mężczyźni muszą przejąć od kobiet większą cześć obowiązków związanych z prowadzeniem domu i wychowaniem dzieci. Nam kobietom-matkom-żonom zaś przypomina, że powinnyśmy mniej kontrolować partnerów i nie oceniać jakości wykonania powierzonych zadań…

Łatwe?

Sandberg, bez wątpienia może być postacią inspirującą rdla wielu kobiet na całym świecie. Warto skorzystać z jej wiedzy i doświadczenia!

Artykuł powstał w opraciu o takie źródła jak:

zdjęcia: Strona fundacji Lean In oraz au.lifestyle.yahoo.comwww.businessinsider.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Absolwentka UEK Krakowie, podyplomowych studiów „Social enterprise”- Uniwersytet w Hull (Wielka Brytania) oraz „Zarządzania projektami społecznymi w firmie (CSR)” i „Dziennikarstwa” WSE im. Tischnera w Krakowie. Współorganizator Światowego Forum Społecznego w Indiach.
Podyskutuj

Praca i macierzyństwo – jaki zawód wybrać?

Wiele mam szuka możliwości pracy zdalnej, która pozwoliłaby jednocześnie na opiekę nad dzieckiem w domu. Znalezienie pracy idealnej z elastycznym grafikiem to duże wyzwanie. Podpowiadamy, w jakiej branży warto szukać, a następnie jak się zorganizować, żeby skutecznie połączyć macierzyństwo z obowiązkami zawodowymi.
mama siedzi na podłodze z laptopem na kolanach obok bawi się dziecko

Praca i macierzyństwo – jaki zawód wybrać?

Praca i jednoczesna opieka nad dzieckiem to nie lada wyzwanie. Przyjęcie zlecenia, choćby na część etatu, wpływa jednak pozytywnie na nastrój i poczucie samorealizacji mamy. Jednym z prostszych pomysłów może okazać się opieka nad dzieckiem, najlepiej w podobnym wieku do własnej pociechy. Brzdące będą miały towarzystwo, a mama dodatkowy zarobek.

Inny sposób na połączenie przyjemnego z pożytecznym to pieczenie ciast na zamówienie. Jeśli lubisz gotować i eksperymentować w kuchni, dlaczego by nie przerodzić tego w własną działalność? Możesz przygotowywać piękne torty na zamówienie albo catering na wydarzenia i eventy. Rozważ również założenie bloga o kulinariach, żeby dzielić się pomysłami na przepisy z innymi mamami. Wykorzystaj to, w czym jesteś dobra, a następnie stwórz sklep internetowy i sprzedawaj swoje rękodzieło: biżuterię, obrazy, kosze upominkowe.

Niektóre mamy decydują się na założenie bloga, często o charakterze parentingowym. Konkurencja w branży jest jednak dość spora. Równie ciężko rozpocząć działalność w zakresie marketingu online, na przykład jako copywriterka. Autorów tekstów jest w sieci dużo, dlatego zarobki początkowo mogą wydawać się bardzo niskie. Istnieją jednak liczne portale dla freelancerów, na których codziennie pojawiają się oferty związane z tłumaczeniami lub copywritingiem, jak na przykład Useme, Freelanceria, Fiverr, czy Freelancer.

Wystarczy założyć profil i aplikować na wybrane zlecenia. Do pracy potrzebny będzie jedynie laptop i dobre połączenie z Internetem, można też zainstalować usługę VPN, która zapewni dostęp do zagranicznych witryn bez względu na blokadę krajową i dodatkową warstwę bezpieczeństwa. Po zakończeniu pracy zarówno freelancer jak i klient wystawiają sobie opinie – w miarę zbierania pozytywnych komentarzy, zarobki rosną.

Jak efektywnie zorganizować dzień pracy?

Najważniejszy krok to umiejętne przygotowanie miejsca pracy, zwłaszcza jeśli wybierzesz pracę o charakterze biurowym. Nie zawsze będzie możliwość przeznaczenia całego pokoju, ale powinien to być chociaż spokojny kącik. W przypadku starszych dzieci trzeba będzie wytłumaczyć im, że w tym konkretnym miejscu mama pracuje i nie można jej przeszkadzać kiedy tam przebywa. Powinno to być miejsce dobrze oświetlone, niedaleko od wtyczki do ładowania komputera.

Harmonogram zależeć zapewne będzie od wieku dziecka i specyfiki pracy. Najwygodniej – w miarę możliwości – ustalić stałe godziny i na ten czas zaplanować dziecku zajęcia. Twórz listy zadań i odhaczaj zrealizowane pozycje. Możesz skorzystać z dostępnych aplikacji mobilnych, które pomogą zorganizować home office.

LastPass to świetny generator i menedżer haseł – nie trzeba wymyślać długich i skomplikowanych haseł do każdej witryny – wystarczy zapamiętać jedno hasło główne, a system sam i bezpiecznie wprowadzi je w polu logowania. Alegra to aplikacja księgowa dla mikro i małych przedsiębiorstw, która bardzo pomaga w uporządkowaniu finansów, a Tasks organizuje dzień pracy pod kątem liczby zadań do wykonania. Trello pozwala na tworzenie wirtualnych notatek w formie tablic do zapamiętania oraz na dodawanie zdjęć i plików.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Jak szukać pracy w czasie pandemii? 5 kroków

Koronawirus nagle zmienił rzeczywistość, niespodziewanie wiele z nas zostało zmuszonych do aktywnego poszukiwania nowej pracy. Warto podkreślić hasło - aktywnego, ponieważ wejście na popularny portal z ogłoszeniami od pracodawców i kliknięcie w przycisk aplikuj, dziś nie jest wystarczające. Jeszcze kilka miesięcy temu zdecydowanie byłoby to właściwe, dziś musimy zrobić coś więcej. Uwaga! Będzie to wymagało poświęcenia czasu oraz zaangażowania.
młoda kobieta siedzi przed ekranem monitora i szuka pracy

Jak szukać pracy w czasie pandemii?

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek, dzięki którym staniecie się bardziej widoczne dla potencjalnych pracodawców, jednocześnie zwiększając swoje szanse na otrzymanie nowej, wymarzonej oferty pracy w tym trudnym czasie. Sytuacja ta wywołuje stres, ale zdecydowanie jest do opanowania.

1. Odwiedź co najmniej kilka miejsc publikujących oferty pracy

Przeanalizuj portale, które publikują ogłoszenia o pracę. Sprawdź, w jakich miejscach można znaleźć interesujące Cię oferty, nie skupiaj się wyłącznie na jednym czy dwóch portalach, które są wszystkim znane. Zajrzyj również na portale, które są skierowane do osób związanych z konkretnymi branżami np. HR, IT, TSL. Użytkownicy Linkedin mogą skorzystać z zakładki OFERTY PRACY, dostaniecie tu również propozycje ofert w oparciu o Wasz profil zawodowy.

Co więcej, agencje pracy często publikują ogłoszenia wyłącznie na swoich stronach, warto więc zajrzeć na te strony bezpośrednio. Twoja aktywność nie może się zakończyć na przesłaniu CV.

Przeczytaj także: Zawody po kryzysie – kto będzie miał pracę?

2. Pokaż, że jesteś zmotywowana – zbuduj relacje

Przesłałaś już CV? Świetnie! Teraz czas na nawiązanie kontaktu z przedstawicielami firm, do których aplikowałaś. Niemal 100% firm posiada swoje strony internetowe, dzięki czemu kontakt z nimi jest bardzo łatwy. Nic prostszego, niż wykonanie telefonu i po krótkim przedstawieniu dopytanie, czy CV dotarło lub po prostu czy proces jest w dalszym ciągu aktualny. Informacja na temat tego, czy rekrutacja jest prowadzona lub czy została wstrzymana jest bardzo ważna. Jeśli rzeczywiście tak będzie, skup się na miejscach, gdzie procesy są kontynuowane.

Jeśli nie jesteś fanką rozmów telefonicznych z nieznanymi osobami, sprawdź kontakt do osoby odpowiedzialnej za procesy rekrutacyjne i wyślij maila lub wiadomość poprzez Linkedin do osoby, która odpowiada za obszar związany z pozyskiwaniem talentów.

Co zyskasz kontaktując się bezpośrednio? Przede wszystkim zaprezentujesz się jako osoba zmotywowana i zdeterminowana, aby dołączyć właśnie do tej konkretnie, a nie innej przypadkowej organizacji. Nawet jeśli w tym momencie nie uda Ci się zdobyć wymarzonego stanowiska, zostawisz po sobie ślad w postaci pozytywnego wrażenia i zwiększysz szansę na kontakt w przyszłości. To bardzo częsta praktyka, aby powracać do kandydatów z wcześniejszych procesów, którzy wyróżnili się na tle innych osób.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

3. Znajdź interesujących Cię pracodawców i nawiąż z nimi kontakt

Jakie firmy z lokalnego rynku wydają Ci się szczególnie atrakcyjnymi pracodawcami? Uwielbiasz ich produkty? Jesteś przekonana, że świadczą usługi na wysokim poziomie? Twoi znajomi pracowali w tej firmie i rekomendują ją? Nic prostszego, wystarczy wziąć telefon i skontaktować się z nimi, nawet jeśli aktualnie nie znalazłaś w sieci informacji o otwartej rekrutacji. Przed rozmową zastanów się jaka jest Twoja motywacja, daj argumenty, pokaż dlaczego warto z Tobą kontynuować rozmowę. Kto wie może akurat szukają kogoś z kompetencjami podobnymi do tych które posiadasz!

Przeczytaj też: Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

4. Rozwiń sieć kontaktów i odśwież znajomości

Poczta pantoflowa ma dużą moc, dlatego warto wśród rodziny, znajomych, byłych współpracowników podzielić się informacją, że aktualnie poszukujesz pracy. Koniecznie poproś, aby takie osoby dały Ci znać, jeśli zauważą nowe oferty w obszarze, który Cię interesuje.

Daj znać Twojej sieci kontaktów na Linkedin, jeśli zgodzą się udostępnić Twój post, będzie widoczny dla większej liczby osób. Wykorzystaj fakt, jeśli w przeszłości kontaktował się z Tobą jakikolwiek rekruter. Nawet jeśli nie byłaś zainteresowana zmianą pracy, odśwież kontakt i wróć do rekrutera z informacją, że to dobry moment, aby porozmawiać o ewentualnych zmianach.

5. Daj sobie czas na wybór najlepszej drogi rozwoju

Pozwól sobie na chwilę wytchnienia i zastanowienia. Postaraj się wyciągnąć wnioski i choć jeden pozytyw z zaistniałej sytuacji. Dokładnie przeanalizuj, w którym kierunku chcesz się rozwijać, jaka rola jest dla Ciebie najbardziej atrakcyjna. To dobry moment, aby zastanowić się nad rozwojem nowych czy dotychczas zdobytych umiejętności. Jeśli w przeszłości rozważałaś zmianę branży, to może jest to dobry moment, aby dołączyć do firm aktualnie prężnie działających. np. FMCG, IT, logistyka, branża medyczna czy budowlana.

Konsekwencje związane z pojawieniem się COVID-19 sprawiły, że kryzys pojawił się w wielu branżach. Nie jest to dobry moment, aby wysłać CV i czekać na kontakt. Zauważcie, że wiele osób może znajdować się w podobnym momencie i ich schemat działania będzie zgodny z zasadą “wysłać – czekać”. Wyjdźcie z inicjatywą, zróbcie coś ponad standard i uwierzcie w siebie, a na pewno zostaniecie zauważone na rynku pracy.

Życzę Wam powodzenia w poszukiwaniach Waszego wymarzonego miejsca pracy!

Przeczytaj też: Szukasz pracy? Sprawdź, jak zmienił się rynek zatrudnienia w okresie pandemii

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Psycholog biznesu, łącząca sprzedaż z rekrutacją. Obecnie pracuje w agencji doradztwa personalnego, jako konsultant 360, łącząc kandydatów z potencjalnymi pracodawcami. Jednocześnie wykorzystuje swoje doświadczenie zdobyte w sprzedaży powierzchni reklamowych. Prywatnie mama Maksia wierząca, że macierzyństwo i rozwój zawodowy to świetnie połączenie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×