Czego szukasz

Raport z badań po zakończeniu programu Mommypreneurs – przedsiębiorcza mama

Kim są mamy – uczestniczki projektu Mommypreneurs – Przedsiębiorcza Mama? Jakie czynniki wpłynęły na ich na ich udział w programie i jak najbliższe otoczenie wspierało je podczas szkoleń? Poznaj wyniki badań własnych przeprowadzonych na zakończenie projektu Mommypreneurs.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 23/02/2021
usmiechnieta kobieta siedzi przy stoliku w kawiarni, pracuje na laptopie

Dowiedz się więcej o projekcie Mommypreneurs – Przedsiębiorcza Mama

Mommypreneurs – charakterystyka osób badanych

W badaniu wzięły udział 62 kobiety – uczestniczki polskiej edycji projektu „Mommypreneurs – przedsiębiorcza mama” w wieku od 21 do 38 lat. Większość respondentek posiada wykształcenie wyższe: magisterium (63%) lub licencjat (13%), a 24% – wykształcenie średnie ogólnokształcące. Spośród wszystkich badanych kobiet 55 jest matkami, z czego większość (64%) jednego dziecka, a 31% dwójki dzieci. Większość respondentek (87%) wychowuje dziecko/dzieci wspólnie z ojcem dziecka/dzieci. Ponadto 73% jest mężatkami, a 14% żyje w związkach nieformalnych.

Uczestnictwo w działaniach podnoszących kompetencje

Spośród 62 badanych kobiet ponad połowa (56%) brała udział w innych niż projekt Mommypreneurs działaniach podnoszących kompetencje. Wśród tej grupy największą popularnością cieszyły się szkolenia zawodowe i szkolenia z kompetencji miękkich:

Wykres 1. Udział respondentek w działaniach podnoszących kompetencje

Źródło: opracowanie własne

Działania ponoszące kompetencje, w których udział brały osoby badane, te były zróżnicowane pod kątem odpłatności; 43% z nich było bezpłatnych:

Wykres 2. Odpłatność za udział w działaniach podnoszących kompetencje

Źródło: opracowanie własne

Odpowiadając na pytanie, czy powyższe działania pomogły respondentkom znaleźć pracę, zmienić pracę na lepszą lub uzyskać awans w pracy, 46% odpowiada twierdząco; pozostałe są odmiennego zdania. Również w przypadku podobnego pytania dotyczącego projektu Mommypreneurs zdania osób badanych są podzielone. 37% z nich przyznaje, iż udział w projekcie pomógł im znaleźć pracę, zmienić pracę na lepszą lub uzyskać awans w pracy.

Czynniki wpływające na udział w szkoleniu

Respondentki zostały również poproszone o ocenę, jak ważne są dla nich poniższe aspekty przy podejmowaniu decyzji o udziale w szkoleniach. Jak wskazuje poniższy wykres, dla badanych kobiet najważniejszymi czynnikami są atrakcyjność tematyki szkolenia oraz fakt, iż szkolenie jest bezpłatne.

Wykres 3. Czynniki wpływające na udział w szkoleniu

Źródło: opracowanie własne

Opinie respondentek są także podzielone w kwestii miejsca realizacji szkoleń. Połowa osób badanych twierdzi, iż powinny one odbywać się całkowicie online, a 39% w trybie mieszanym – częściowo online, częściowo stacjonarnie.

Wykres 5. Najkorzystniejsza forma realizacji szkolenia

Źródło: opracowanie własne

Respondentki wyraziły również zróżnicowane opinie w kwestii zapewnienia opieki dzieciom w czasie uczestnictwa rodzica w szkoleniu. Dokładnie połowa osób badanych jest zdania, iż powinien być to obowiązek organizatora szkolenia, a druga połowa, iż organizator nie musi zapewniać takiej opieki, gdyż jest to obowiązek matki.

Wśród respondentek, które oczekiwałyby od organizatora szkolenia zapewnienia opieki nad dziećmi, ponad połowa (52%) uważa, iż taką formą opieki mogłaby być możliwość bezpłatnego oddania dzieci do wyspecjalizowanej placówki współpracującej z organizatorem. Z kolei 32% uważa, iż powinna istnieć możliwość zabierania dzieci do miejsca, w którym odbywa się szkolenie.

Zdecydowana większość osób badanych uważa, iż szkolenie powinno obejmować także jakąś formę stażu/praktyki w przedsiębiorstwie lub instytucji, które zapewnia organizator szkolenia, tylko jeśli kursantka wyraża chęć skorzystania z takiej opcji. Dla ponad 14% badanych staż/praktyka powinna być integralną częścią szkolenia.

Wykres 6. Szkolenie a forma praktyki/stażu

Źródło: opracowanie własne

Wsparcie otoczenia

Respondentki zostały również zapytane o nastawienie otoczenia do udziału uczestniczek w szkoleniach. Ponad 85% przyznało, iż członkowie rodziny bardzo lub raczej je wspierają. Podobna grupa respondentek (84%) czuje wsparcie ze strony przyjaciół i znajomych.

Wykres 7. Nastawienie członków rodziny do udziału respondentki w szkoleniu

Źródło: opracowanie własne

Wykres 8. Nastawienie przyjaciół/znajomych do udziału respondentki w szkoleniu

Źródło: opracowanie własne

Problemy utrudniające uczestnictwo w szkoleniach

W kwestii problemów utrudniających uczestnictwo w dodatkowych aktywnościach edukacyjnych respondentki wskazują przede wszystkim zbyt wysokie opłaty za uczestnictwo w szkoleniach/kursach, a także zbyt małą pomoc od państwa w postaci dofinansowań do szkoleń/kursów, brak opieki nad dziećmi podczas kursów/szkoleń oraz konieczność dojazdu do miejsca realizacji zajęć.

Wykres 9. Problemy utrudniające uczestnictwo w szkoleniach

Źródło: opracowanie własne

Trudności w łączeniu udziału w szkoleniach z opieką nad dziećmi

Ponad 2/3 badanych respondentek przyznało, że doświadczyły trudności w łączeniu udziału w szkoleniach z opieką nad dziećmi. Wśród tej grupy 40% było zmuszonych do rezygnacji z któregoś ze szkoleń. Spośród pozostałej grupy większości badanych kobiet udało się przezwyciężyć te trudności i dokończyć szkolenie dzięki temu, iż dzieckiem zajął się mąż/partner uczestniczki lub babcia/dziadek dziecka.

Wykres 10. Trudności w łączeniu udziału w szkoleniach z opieką nad dziećmi

Źródło: opracowanie własne

Raport przygotowała dr Agata Matuszewska – Kubicz, z Uniwersytetu Łódzkiego

Artykuł powstał we współpracy z Uniwersytetem Łódzkim

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

3 pomysły, jak zacząć zarabiać przez internet bez wychodzenia z domu?

Jesteś mamą, spędzasz dużo czasu w domu i godzinami siedzisz na Internecie? Być może nie wiesz, że nawet z własnego mieszkania możesz zarobić online dodatkowe środki finansowe. Nie mówimy o grze na giełdzie Forex czy inwestowaniu w kryptowaluty. Są o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze sposoby. Pokażemy Ci trzy świetne pomysły jak zacząć zarabiać przez Internet bez wychodzenia z domu.
  • Dominika Kamińska - 19/02/2021

Jak zacząć zarabiać przez internet bez wychodzenia z domu?

1. Korepetycje online

Żeby odnosić sukcesy jako korepetytorka, wcale nie musisz być dyplomowaną nauczycielką. To prawda, wielu etatowych pracowników sektora szkolnego decyduje się na dodatkowe źródło zarobku w postaci korepetycji. Ale nawet jeśli nie masz studiów, możesz spróbować swoich sił w zdalnym nauczaniu przez Internet.

Korepetycje online stają się coraz bardziej popularne i potrzebne. System nauczania zdalnego w Polsce w dobie pandemii COVID-19 zawodzi. Wielu rodziców decyduje się na dodatkowe zajęcia dla swoich pociech. Choć korepetycje potrzebne są też dorosłym, którzy potrzebują wsparcia na studiach czy w pracy.

Lekcje online można prowadzić z wielu przedmiotów. Najpopularniejsze kierunki to oczywiście języki obce, w tym angielski, niemiecki, francuski, rosyjski. Równie potrzebni są korepetytorzy z matematyki, chemii i fizyki. Jeżeli masz wystarczającą wiedzę z jakiegoś przedmiotu, możesz przekonać się jak zarabiać online dzięki korepetycjom. To świetna opcja dla wszystkich niepracujących mam, które mają dostęp do komputera i Internetu.

2. Tłumaczenia przez Internet

Zajmowanie się tłumaczeniami językowymi często idzie w parze z korepetycjami. Większość osób, które oferuje zajęcia online z angielskiego czy niemieckiego, dodatkowo zajmuje się właśnie przekładami. W sieci jest sporo stron internetowych z ofertami, a także grup w social media, gdzie można złapać zlecenia tłumaczeniowe.

Jeżeli znasz jakiś język obcy w stopniu zaawansowanym, możesz spróbować swoich sił w tłumaczeniach online. Wcale nie trzeba być tłumaczem przysięgłym, by przyjmować zlecenia na zwykłe teksty. Domorośli tłumacze otrzymują co prawda niższe stawki, ale to wciąż dobra metoda, by zarobić online trochę grosza.
Jakie tłumaczenia można wykonywać z domu? Najczęściej dotyczą one tekstów marketingowych, opisów produktów, haseł do e-commerce czy krótkich artykułów informacyjnych. Wystarczy dobra znajomość gramatyki, słownictwa i stylistyki, by spróbować swoich sił w roli tłumacza.

3. Sprzedaż rękodzieła

Bez rejestrowania własnej jednoosobowej działalności gospodarczej można sprzedawać swoje rękodzieła online. Jeżeli zajmujesz się produktami handmade, wystarczy, że znajdziesz dla siebie wygodną platformę handlową dla artystów. Jeśli Twoja sprzedaż się rozwinie, to oczywiście warto pomyśleć o rejestracji firmy i rozkręceniu własnej strony internetowej.

Platformy sprzedażowe dla rękodzielników to świetna idea, by wypromować swoje produkty. Niezależnie od techniki i przedmiotów, jakie wykonujesz. Możesz zarabiać online na szydełkowaniu czy robieniu na drutach. Domowej roboty szaliki i czapki to prawdziwy hit. Jeśli rysujesz lub malujesz, również znajdziesz swoją niszę. Sporą popularnością cieszy się też biżuteria handmade.

Zamiast odkładania swoich rękodzieł do szuflady, warto zacząć zarabiać online na swojej pracy. Wybór właściwego portalu sprzedaży nie jest niczym trudnym. Można w łatwy sposób zarobić dodatkowe środki praktycznie bez wychodzenia z domu. Co więcej, taka działalność rozwija i pozwala uczyć się nowych technik i wzorów. Same plusy!

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcia: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska

Mommypreneurs – jak program pomaga mamom w powrocie do aktywności zawodowej?

Mommypreneurs to projekt skierowany do młodych mam, którym po głowie od dawna chodzi pomysł na biznes, ale nigdy nie zbliżyły się do jego realizacji, zabrakło im czasu, możliwości, weny, czy motywacji - mówi na zakończenie projektu "Mommypreneurs - Przedsiębiorcza mama" jego kierownik, profesor Anna Rogozińska-Pawełczyk. Na czym polegał, jakie wsparcie dostały mamy i ile z nich już wróciło na rynek pracy?
  • Agnieszka Wadecka - 19/02/2021
profesor Anna Rogozinska Pawełczyk

Pani Profesor, skąd wziął się pomysł na projekt Mommypreneurs?

Powodem realizacji projektu była chęć wzmacniania wiedzy i umiejętności młodych, nieaktywnych zawodowo kobiet. Urlop macierzyński sprawia, że kobiety są bardziej podatne na „porzucanie” rynku pracy lub „zamrożenie” rozwoju zawodowego. Zwiększa to ich bezrobocie, ponieważ wielu młodym kobietom trudno jest utrzymać lub znaleźć pracę po porodzie i urlopie macierzyńskim.

Cały czas w Polsce, ale także innych krajach europejskich sytuacja młodych kobiet-matek, które chcą powrócić na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem dziecka jest bardzo trudna. Możliwości znalezienia pracy zgodnej z wykształceniem i posiadanymi kompetencjami nadal stanowi duże wyzwanie dla tej grupy.

Poza tym, istnieją znaczne różnice w stopie zatrudnienia mężczyzn i kobiet – na niekorzyść kobiet. Zwłaszcza młode kobiety opiekujące się dziećmi stanowią jedną z najbardziej narażonych na wykluczenie ze sfery zawodowej grup.

Gdzie leży przyczyna problemu z powrotem do aktywności zawodowej młodych matek?

Spora część kobiet, która nie pracuje, twierdzi, że obowiązki związane z opieką na dziećmi blokują ich aktywność na rynku pracy. Każdego roku w Europie spora część kobiet traci pracę z powodu ciąży, ponosi jakieś straty finansowe z tytułu zajścia w ciążę, lub jest mniej skłonna ubiegania się o awans.

Na rynku pracy wciąż utrzymuje się tendencja nierówności w sferze płac. Mówi się o tzw. „karze za macierzyństwo”, która generuje spadek płacy w przypadku posiadania dziecka lub w przypadku roku przejścia na urlop macierzyński. Nadal niestety zdarzają się pracodawcy, którzy stosują różne taktyki nacisku, aby zmusić kobiety w ciąży i matki do zrezygnowania z aktywności zawodowej np. poprzez „zamrożenie” zarobków lub nieawansowanie na wyższe stanowiska.

Ograniczenia w systemie opieki nad dziećmi, takie jak niewielka ilość miejsc w żłobkach i przedszkolach, czy też kosztowne usługi opiekuńcze, to kolejne istotne problemy wpływające na wyłączenie z rynku pracy młodych kobiet.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że powrót młodych kobiet-matek do pracy zależy również w dużej mierze od ich umiejętności i kompetencji. Kobiety z wysokimi kwalifikacjami zawodowymi znacznie częściej powracają na rynek pracy po urlopie macierzyńskim, niż kobiety o niskich kwalifikacjach.

Do kogo dokładnie skierowany jest projekt Mommypreneurs?

Starając się o finansowanie na realizację projektu Mommypreneurs/Przedsiębiorcza mama, mamy na uwadze wszystkie problemy o których do tej pory mówiłam. Jego celem jest wzmocnienie umiejętności młodych (do 30 r.ż.), nieaktywnych zawodowo kobiet przebywających na urlopie macierzyńskim/wychowawczym/opiekujących się swoimi dziećmi i wyposażenie ich w umiejętności, dzięki którym bez problemu wejdą albo powrócą na rynek pracy.

Projekt Mommpreneurs realizowany jest jednocześnie w 7 krajach UE: Polsce, Hiszpanii, Portugali, Rumunii, na Litwie, Cyprze i we Włoszech, zatem w krajach, które reprezentują różnorodne systemy pomocy młodym kobietom powracającym na rynek pracy po urodzeniu dziecka, a także różnią się społeczno-kulturowymi wzorami realizacji roli macierzyńskiej.

Chociaż wyzwania w tych krajach są zróżnicowane, wszystkie stoją w obliczu podobnych problemów, takich jak bezrobocie wśród kobiet i przerwy w karierze zawodowej spowodowane urlopem macierzyńskim.

Projekt skierowany był do młodych kobiet, matek gotowych na zmianę w swoim życiu. Młodych kobiet, którym po głowie od dawna chodzi pomysł na biznes, ale nigdy nie zbliżyły się do jego realizacji, zabrakło im czasu, możliwości, weny, czy motywacji.

Ale pomysł na biznes to nie jedyny sposób na samorealizację, mnóstwo firm oferuje młodym ludziom pracę w sektorze IT. Warunkiem jest znajomość programów komputerowych, które można opanować podczas szkoleń. Projekt Mommypreneurs takie szkolenia, w dodatku bezpłatne, oferuje.

W rezultacie w całym projekcie przewidziane było w ciągu dwóch lat wyposażyć 1050 młodych matek w unikatowe na rynku umiejętności w zakresie technologii cyfrowych i przedsiębiorczości w celu zwiększenia ich potencjału w zakresie ponownego wejścia na rynek pracy lub rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. W Polsce w ramach 4 edycji szkoleniowych przeszkolono 150 uczestniczek.

Czego mogą się spodziewać kobiety, które wezmą udział w projekcie? Jak on wygląda?

Projekt oferuje dwie ścieżki szkoleń podnoszących umiejętności komputerowe oraz rozbudzających ducha przedsiębiorczości. Do ich prowadzenia zostali zaangażowani profesjonalni trenerzy, specjaliści praktycy i mentorzy.

Zarówno szkolenie z przedsiębiorczości jak i z Technologii cyfrowych składało się 320 godzin zegarowych (w tym): 200 godz. zajęć online, indywidualnych spotkań z tutorami, indywidualnymi i grupowymi konsultacjami, a także odrabianiem zadań domowych. Ze względu na przeciwdziałanie rozprzestrzeniania się COVID-19 wszystkie formy zajęć od drugiej edycji szkoleniowej prowadzone były zdalnie przy pomocy platformy ZOOM-pro.

Tematyka szkolenia z przedsiębiorczości obejmowała: nowe tendencje w marketingu, sprzedaży i finansach, rozwój umiejętności miękkich w biznesie oraz aspekty prawne prowadzenia własnego biznesu. Tego rodzaju szkolenie skierowane było dla kobiet, które chcą rozwijać własny biznes, pracować jako freelancerki (np. prowadzić e-sklep), uruchamiać nowe firmy oraz komercjalizować produkty/usługi.

Tematyka szkolenia z umiejętności cyfrowych obejmowała naukę projektowania stron internetowych, zapoznanie się z zagadnieniami marketingu cyfrowego, handlu elektronicznego, podstaw projektowania graficznego, marketingu w social media.

Szkolenie przeznaczone było dla kobiet, które chcą pracować w firmach z branży ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), pracować na własny rachunek lub być bardziej konkurencyjne i mieć lepsze perspektywy zawodowe w obszarze biznesu oraz ICT.

Co można powiedzieć po zamknięciu pierwszej edycji projektu Mommypreneurs? Co dał mamom, które wzięły w nim udział?

Po zakończeniu programu młode kobiety, matki nie tylko zyskały unikatowe kompetencje i motywację do wejścia na rynek pracy lub rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej, ale miały możliwość kontaktu w ramach spotkań networkingowych z pracodawcami, mentorami i trenerami, w celu zaplanowania swojej przyszłej kariery zawodowej – przyszłego zatrudnienia lub rozwoju swojego biznesu.

Jesienią zorganizowaliśmy z Fundacją Mamo Pracuj kolejne spotkanie networkingowe oferujące wsparcie uczestniczek projektu w przygotowaniu do powrotu na rynek pracy. Podczas 3 godzinnego spotkania online uczestniczki miały możliwość wzięcia udziału w warsztatach oraz spotkaniach typu – pytania-odpowiedzi z psychologami, trenerami biznesu oraz praktykami biznesu.

Uczestniczki mogły dopytać się i podzielić się własnym doświadczeniem – na tematy związane np. ze sprawdzonymi sposobami dotyczącymi co działa, co nie działa kiedy mama wraca do pracy. Jak dbają o własne baterie, by radzić sobie z wyczerpaniem, strachem i emocjami. Co sprawdza się w ich przypadku podczas pracy zdalnej z dziećmi/ jak znaleźć równowagę między życiem rodzinnym i zawodowym i spełniać jednocześnie swoje zawodowe marzenia.

Aby wzmocnić efekt szkoleniowy i networkingowy równocześnie realizowane były badania porównawcze (międzykulturowe) na temat społecznych uwarunkowań podejmowania przez młode matki szkoleń zawodowych w okresie urlopu macierzyńskiego lub opieki nad dziećmi. Jesteśmy zainteresowani identyfikacją motywów, oczekiwań, stymulatorów i barier w podejmowaniu działalności szkoleniowej przez młode kobiety-matki w 7 krajach UE (Cypr, Włochy, Litwa, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania).

W czym takie badania mogą pomóc? Jakie działania będą podejmowane po poznaniu wyników?

Chcemy dowiedzieć się czy i jakie różnice występują pomiędzy różnymi grupami kobiet w odniesieniu do podejmowania szkoleń zawodowych (związanych z sytuacją społeczną i kulturową, rodzajem bierności zawodowej, rodzajem szkoleń, liczbą dzieci itp.).

Efektem badań będzie przygotowanie rekomendacji skierowanych do agencji zatrudnienia i organizacji działających na rzecz aktywności zawodowej kobiet, a także do pracodawców i specjalistów ds. zasobów ludzkich.

Dopełnieniem wszystkich działań projektowych była także możliwość bezpłatnego uczestnictwa uczestniczek projektu w Programie Rozwojowym FRIS w ramach którego, mogły dowiedzieć się, jaki posiadają styl myślenia i działania oraz jak ze swoich kompetencji najlepiej korzystać w pracy.

Zarówno uczestniczki projektu Mommypreneurs jak i dodatkowo wolne słuchaczki w ramach Programu FRIS miały możliwość wziąć udział w aż 18 webinarach oraz konsultacjach on-line realizowanych przez świetnych fachowców – certyfikowanych trenerów FRIS – praktyków biznesu. Miały one dodatkową możliwość doskonalić nabyte podczas szkoleń umiejętności przedsiębiorczości i pogłębić wiedzę z zakresu e-commerce.

Projekt dopiero się zakończył, mamy wracają do aktywności. Czy już dzisiaj wiadomo w jaki sposób udział w projekcie wpłynął na kariery uczestniczek programu?

W ramach śledzenia karier zawodowych naszych uczestniczek Projektu na dzień dzisiejszy dowiedzieliśmy się, że już 31 uczestniczek powróciło na rynek pracy i rozpoczęło ponowne zatrudnienie a 6 z nich założyło własny biznes. Trzymamy kciuki za kolejne panie.

Dziękuję za rozmowę.

Profesor Anna Rogozińska-Pawełczyk – kierownik projektu badawczo-szkoleniowego „Mommypreneurs – Przedsiębiorcza mama” realizowanego na Uniwersytecie Łódzkim. Projekt jest finansowany ze środków Funduszy Norweskich.

Zdjęcie: własność Anny Rogozińskiej-Pawełczyk.

Artykuł powstał we współpracy z Uniwersytetem Łódzkim.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×