Czego szukasz

Przebranżowienie w CV – co napisać, aby znaleźć pracę?

CV jest wizytówką, która pokazuje Twoją wartość dla przyszłego pracodawcy. Aplikacja powinna być więc konkretna i zawierać Twoje atuty. Jeśli nie masz doświadczenia w branży, do której aplikujesz, pochwal się swoją dodatkową aktywnością, którą wykonywałaś poza pracą. To od Ciebie zależy, co pracodawca przeczyta jako pierwsze … i czy będzie czytał dalej.

  • Anna Lisowska - 20/03/2017
na zdjęciu otwarty laptop, duży notatnik i długopis

Pytania od czytelniczek:

możecie je nadal zadawać – zobaczcie szczegóły

Karolina pyta:

Właśnie, co pisać w CV jak zamierzam się całkowicie przebranżowić. Co z przeszłości ma sens, a co nie ma?

A Magda zadała takie pytanie:

Czy warto mieć dwie wersje CV, jedną prostą, a drugą z wyszczególnionym zakresem obowiązków na danym stanowisku. Która bardziej pasuje, jeżeli chciałabym wysłać CV na stanowisko nie związane z moim dotychczasowym doświadczeniem?
Nie mam żadnego doświadczenia odnośnie stanowiska, na jakie chciałabym rekrutować, ale brałam udział w webinariach, robiłam darmowe kursy on line bez certyfikatu, czytałam blogi na ten temat. Czy mogę to jakoś zawrzeć w CV, żeby rekruter wiedział, że działałam coś w kierunku nauczenia się zawodu i chciałabym rozwijać się dalej?

CV to wizytówka

CV jest wizytówką i ma pokazać Twoją wartość dla przyszłego pracodawcy. Warto mieć dwie wersje językowe – polską i angielską (obie w formacie PDF – łatwo go otworzyć i nie można wprowadzać w nim zmian przez osoby postronne tak łatwo, jak w Wordzie). Obie konkretne, przygotowane pod wymarzone stanowisko. Stworzenie takiego CV należy więc zacząć od sprecyzowania, jaka praca nas interesuje.

Następnie możesz pobawić się w detektywa. Mam tu na myśli zebranie informacji na temat danego zawodu z różnych źródeł. Znajdziesz je na portalach branżowych, targach kariery, forach tematycznych, w social mediach, ogłoszeniach o pracę (tutaj pracodawcy bardzo konkretnie precyzują swoje oczekiwania i ofertę) oraz dzięki bezpośredniej rozmowie z osobami pracującymi już na określonym stanowisku. Jest to niezwykle ważny moment, ponieważ od niego zależy, jakie umiejętności, doświadczenie, kwalifikacje powinnaś zawrzeć w swojej aplikacji.

Skills CV

Jeśli już wiesz, czego szukasz, wówczas zastanów się, jakie kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie udało Ci się zdobyć do tej pory, a które mogą przydać się na nowym stanowisku. Co osiągnęłaś, jakie odniosłaś sukcesy, które są zbieżne z nowym stanowiskiem i czego nauczyłaś się w dotychczasowej pracy lub w wolnym czasie, co może też się przydać. Na pewno robiłaś już coś, co zbliżyło Cię do pracy w nowym zawodzie, bo pewnie nie bez powodu odkryłaś w pewnym momencie, że pragniesz zmiany i chcesz robić akurat TO, a nie coś innego.

Takie CV to tzw. skills CV. Polega ono na opisaniu swojego dotychczasowego doświadczenia w formie umiejętności, które udało nam się nabyć, wykonując poszczególne zadania. Należy skupić się więc na atutach. Możesz zrobić sobie taką listę i ją modyfikować/wybierać z niej konkretne umiejętności, jeśli interesuje Cię kilka nowych stanowisk.

Bardzo mile widziane jest również używanie w CV słownictwa, które pasuje do branży i będzie zrozumiałe przez rekruterów czytających dokument. Należy pisać tak, aby wszystko było zrozumiałe i sprawiało wrażenie, że wiesz, o czym piszesz 🙂 Sprawdź koniecznie wszelkie literówki i inne ewentualne błędy.

Istotne fakty

CV powinno zawierać konkretne informacje. Chciałabym jednak podkreślić, że mitem jest tworzenie jednostronicowego CV. Ale też nie powinno się przesadzać i tworzyć dokumentu na kilka stron – dwie będą OK, jeśli rzeczywiście masz się czym pochwalić.

Jeśli posiadasz wcześniejsze wieloletnie doświadczenie w jednej lub kilku dziedzinach, wybierz starannie to, co będzie promować Twoją kandydaturę. Logiczne uargumentowanie, dlaczego dotychczasowe doświadczenie w innym zawodzie może się przydać na zupełnie nowym stanowisku, będzie działało na Twoją korzyść.

Pod danymi osobowymi możesz zamieścić i podkreślić swój cel zawodowy oraz korzyści, jakie firma osiągnie, jeśli Cię zatrudni. Wystarczy, że dużo czytasz i jesteś na bieżąco ze wszystkimi nowościami z interesującej Cię dziedziny. Dzięki temu zdobywasz wiedzę, mimo braku doświadczenia. Wpisz do CV wszystko, co jest związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz, a zyskasz przewagę.

Pamiętaj o swoich atutach

W zależności od Twoich kwalifikacji zacznij od informacji najbardziej istotnych. Jeśli to certyfikaty są Twoim atutem – wpisz je wysoko! A może skończyłaś atrakcyjne dla pracodawcy studia podyplomowe? Albo pracowałaś nad ciekawym projektem?

To od Ciebie zależy, co pracodawca przeczyta jako pierwsze… i czy będzie czytał dalej 🙂

Pamiętaj, że w „pierwszym rzucie” rekruter tak naprawdę poświęca niewiele czasu na analizę CV. Aplikacja musi być zatem czytelna, a informacje, które pokazują Ciebie jako dobrego kandydata zawarte na pierwszej stronie, najlepiej na początku dokumentu.

Wspomnij w swoim CV, że brałaś udział w webinariach, darmowych kursach online (z certyfikatem lub bez), czytałaś blogi tematyczne, książki, chodziłaś na spotkania specjalistyczne itd. Możesz nawet określić tygodniową ilość godzin poświęcaną na samodoskonalenie.

Pokaż zatem dodatkowe aktywności, które wykonywałaś poza pracą. Jednym słowem chwal się! 🙂 Wybierz jednak tylko takie, które pasują do określonego przez Ciebie stanowiska. Jeśli brałaś udział w niekomercyjnych projektach możesz stworzyć specjalną rubrykę i opisać w kilku punktach, co to było.

Wolontariat, praktyki i staże to też cenne doświadczenie. W końcu to sprawdzian dla Twoich praktycznych umiejętności. Jeśli cokolwiek z tego było zbieżne z nowym stanowiskiem, możesz śmiało wspomnieć o tym w CV.

Można to przedstawić w formie opisowej lub za pomocą cyfr w ustalonej przez siebie skali. Z kolei w rubryce hobby/zainteresowania wpisz branżę, która Cię interesuje. Zwiększy to na pewno Twoją wiarygodność i potwierdzi, że poważnie myślisz o nowej ścieżce kariery.

List motywacyjny

Jeśli nie zmieścisz wszystkiego w CV, jego rozszerzeniem może być list motywacyjny. W nim uzasadnij swoją decyzję o zmianie ścieżki zawodowej. W takim dokumencie zawrzyj informacje dotyczące Twojej motywacji do zmiany zawodu oraz co robisz i/lub co już zrobiłaś, aby ten cel osiągnąć. Napisz, w czym czujesz się najlepiej. Jaki rodzaj zadań sprawia Ci najwięcej satysfakcji (zakładam, że zmieniasz pracę na taką, która przyniesie Ci więcej radości).

Rekruter chętnie z Tobą porozmawia, jeśli w sposób przekonujący opowiesz mu w liście o swoich chęciach. Zwłaszcza jeśli aplikujesz początkowo na niższe stanowisko. Dobrym pomysłem jest taż przygotowanie portfolio z Twoimi pracami, jeśli stanowisko na to pozwala (np. grafik lub programista). Mogą to być jak najbardziej projekty stworzone dla własnych potrzeb w wolnym czasie.

Na koniec polecam wysłanie takiego CV do organizacji, która niekoniecznie oficjalnie ogłasza się z naborem na wolny wakat. Idealnie jeśli wyślesz wiadomość na skrzynkę rekrutacyjną interesującej Cię firmy lub nawet do konkretnej osoby z działu HR. W takiej sytuacji Twoje CV nie zgubi się w stosie innych aplikacji. Masz większe szanse, że rekruter poświęci mu swoją uwagę, a i może doceni też Twoją determinację 🙂

Pamiętaj, Twoja aplikacja jest pierwszym wrażeniem, jakie wywrzesz na pracodawcy. Im więcej poświęcisz czasu na przygotowanie dokumentu pod konkretne stanowisko do konkretnej firmy, tym większe są szanse, że zostaniesz zaproszona na spotkanie.

Powodzenia!

Zdjęcie: Pixabay

jak_znaleźć_dobrą_pracę_po_przerwie_banner

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Lisowska
Zawodowo od 2009 roku związana z branżą HR – głównie w branży IT, obecnie jako HR Expert / HR Business Partner w firmie Objectivity, wcześniej jako Specjalista ds. rekrutacji w agencji rekrutacyjnej i firmie outsourcingowej. W jej pracy najbardziej fascynują ją ludzie i ich talenty, na ich rozwoju się skupia, aby mogli mądrze pracować. Mama dwóch wspaniałych chłopaków. Co ją cieszy? Podróże z jej megamężem i nowa książka na półce. Chciałaby być najlepsza w projekcie „dziecko”, ale do jej potomków nie dodali instrukcji obsługi.
Podyskutuj

Fotografia biznesowa – jak poprawić wizerunek firmy i zdobyć lepszą pracę

Profesjonalne zdjęcia wykonane na firmową stronę, czy też zdjęcia do CV, to niezbędny element rozwoju kariery. Dzięki nim mamy okazję zrobić pierwsze, dobre wrażenie, nawet zanim spotkamy się z kimś na żywo. Warto więc zainwestować w profesjonalną sesję, aby zyskać nowych klientów i otrzymać wymarzoną pracę.
  • Alicja Zielińska - 13/09/2019


Do czego potrzebne są zdjęcia biznesowe?

Fotografia biznesowa ma na celu przede wszystkim ocieplenie wizerunku firmy, wzmocnienie jej rozpoznawalności. Dzięki wykonaniu sesji w biurze klienci wiedzą, z kim mają do czynienia oraz jaki charakter ma dana firma, jaka panuje w niej atmosfera. W związku z tym, iż wyrabiają sobie opinię tylko na podstawie zdjęć, warto zadbać, aby były one najlepszej jakości.

Zdjęcia biznesowe służą także do otwierania wrót kariery. Dobrze uchwycone zdjęcie, w odpowiednim stroju i pozie, może przekonać potencjalnego pracodawcę do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Warto więc poświęcić chwilę czasu na dobre przygotowanie do sesji, dobór stroju, czy podkreślający urodę makijaż.

Zdjęcia biznesowe – do kogo się zgłosić?

Jeśli chcesz mieć zdjęcia biznesowe najwyższej jakości, które faktycznie poprawią wizerunek Twojej firmy, zgłoś się do profesjonalnego fotografa. Takiego, który ma już w swoim portfolio zdjęcia biznesowe (Poznań może się aktywnością firmy Flash Group). Dzięki temu będziesz miał pewność, że fotografie będą wykonane profesjonalnie. O tym, jak możesz wypaść na takiej sesji, możesz się przekonać zaglądając na stronę wybranego fotografia i otwierając zakładkę portfolio/zdjęcia biznesowe.

Pamiętaj, że kontaktując się z fotografem powinieneś poinformować go, gdzie będzie wykonywana sesja: czy w biurze, czy też w studio. Jeśli w biurze, to udziel informacji, jak duże jest to pomieszczenie albo w jakim pomieszczeniu chcesz wykonać te zdjęcia np. czy tylko w sali konferencyjnej lub tylko przy biurkach pracowników.

Musi on również wiedzieć, ile osób będzie uczestniczyć w sesji, jaki ma mieć ona charakter: czy bardziej luźny, czy też poważny. Warto też podać, czy chcesz wykonać grupowe zdjęcie osób z firmy, czy też stawiasz na indywidualne, osobne zdjęcia każdego z pracowników. Dzięki tym informacjom łatwiej będzie dogadać szczegóły i osiągnąć upragniony efekt sesji, czyli poprawę wizerunku firmy.

W momencie, gdy zgłaszamy się indywidualnie do fotografa, bo chcemy np. wykonać zdjęcie do CV, pamiętajmy również uściślić, czy to zdjęcie ma być przeznaczone jedynie do dokumentów, a może też na stronę linkedin, gdzie można zamieszczać tylko małe ikonki. Dzięki temu fotograf będzie wiedział, czy tylko uchwycić twoją twarz, czy też może zrobić większe zdjęcie sylwetki.

Fotografia biznesowa – jak pozować?

Wiele osób zastanawia się, jak pozować do zdjęć biznesowych, jak ustawić się podczas sesji, aby wyglądać najlepiej. Jeśli i Ty masz tego typu wątpliwości, zawsze możesz przejrzeć przykładowe zdjęcia na stronach internetowych fotografów. Znajdziesz je bardzo łatwo.

Na przykład, gdy szukasz fotografa w Poznaniu, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę: fotografia biznesowa Poznań i na wyskakującej stronie zobaczysz całą galerię przykładowych zdjęć z odbytych już sesji, takich jak np. tutaj: http://flash-group.pl/blog/fotografia-biznesowa/.

Jeśli nadal masz wątpliwości, jaka poza będzie dla Ciebie najlepsza, zaufaj fotografowi. On Ci najlepiej podpowie, jak powinieneś się ustawić, abyś wypadł najkorzystniej. Najbardziej typowymi pozami, które proponuje się w fotografii biznesowej są:

  • podparcie pod brodą. Jest to bardzo klasyczna poza, w której jedna ręka, nie do końca zaciśnięta w pięść, wspiera podbródek, natomiast druga wspiera łokieć ręki podpierającej brodę. Dzięki takiemu gestowi pracownik wygląda jednocześnie naturalnie i profesjonalnie.
  • przytrzymanie żakietu. Żakiet daje spore możliwości pozowania w fotografii biznesowej. Już sam w sobie jest oznaką oficjalnego ubioru, który dodaje powagi. Uchwycenie na zdjęciu pozy, w której pracownik przytrzymuje oburącz poły żakietu (oczywiście rozpiętego), powoduje, że człowiek jest złapany w naturalnym i ciekawym ustawieniu.
  • dopinanie marynarki – ta poza jest zarezerwowana głównie dla panów. Sfotografowanie mężczyzny w geście dopięcia marynarki, powoduje, że mamy wrażenie, iż wyrusza ona właśnie na ważne spotkanie biznesowe.
  • ręce w kieszeniach spodni – o ile na co dzień nie jest to gest, który świadczy o kulturze (zwłaszcza, gdy się z kimś rozmawia), o tyle na zdjęciach biznesowych sprawdza się bardzo dobrze. Ważne jednak, żeby nie cała dłoń ginęła w kieszeni. Istotne jest tu wyciągnięcie kciuka na zewnątrz. Tak pozując, pokazujemy pewność siebie.

Jak się przygotować do sesji biznesowej – ubiór, makijaż?

Aby dobrze wypaść na sesji biznesowej, należy pamiętać o odpowiednim ubiorze. Najbardziej sprawdzą się tu klasyczne rozwiązania typu: biała koszula, ciemna marynarka, krawat, mucha, żakiet, ołówkowa spódnica. Jeśli wolimy pokazać się od bardziej luźnej strony, bo reprezentujemy biznes kreatywny, nowatorski, albo skierowany do młodych ludzi, załóżmy bardziej nieformalny, ale nie przejaskrawiony strój.

Pamiętajmy, by unikać zestawiania bardzo krzykliwych kolorów, zbyt mocnego makijażu i nadmiaru dodatków w postaci biżuterii. Im mniej odwracających od twarzy człowieka elementów, tym lepiej. Zadaniem fotografii biznesowej jest ukazanie Ciebie jako człowieka, a nie jako przebrania. Wyjątkiem może tu być firma odzieżowa, w której pracownicy będą w sposób pośredni modelami prezentującymi projektowane przez siebie ubrania.

W momencie, gdy przygotowujemy się do sesji i mamy dylemat, jaki strój wybrać, zabierzmy oba. Zawsze przecież może się okazać, że w tym drugim wyglądamy o wiele lepiej na zdjęciach niż w pierwszym. Zadbajmy też o to, aby przyniesione przez nas ubrania nie były wymięte, czy przybrudzone. Nie każdy fotograf bowiem będzie dysponował żelazkiem, które uratuje pomiętą koszulę czy też wygniecione spodnie.

Panie, które zastanawiają się, jaki makijaż zastosować w dniu sesji, powinny wiedzieć, że musi być on jak najbardziej naturalny. W końcu chodzi o fotografię pracownika a nie modelki do katalogu mody. Ważny jest też dyskretny manicure, gdyż dłonie są drugim elementem po twarzy, który zwraca uwagę na zdjęciu. Warto więc by były one zadbane.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska

Spotkajmy się na Dniu Otwartym dla Mam w nowym biurze Franklin Templeton w Poznaniu

To już trzecie wspólne wydarzenie dla mam, przygotowane wspólnie z firmą Franklin Templeton z Poznania. Odczarujemy dla Was proces rekrutacji i podpowiemy jak się do niego przygotować. To także okazja, aby osobiście porozmawiać z pracownikami firmy, dowiedzieć się co sprawia, że po prostu lubią swoją pracę. Będziesz mogła skonsultować CV lub zweryfikować znajomość angielskiego, albo od razu wziąć udział w rekrutacji! Rekruterzy będą do Twojej dyspozycji. Spotkajmy się już 26 września. Zapisy trwają >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 10/09/2019
Zespół Franklin Templeton na spotkaniu

Spotkajmy się na Dniu Otwartym dla Mam w nowym biurze Franklin Templeton w Poznaniu już 26 września br.

Szukasz pracy i masz sporo pytań?

Potrzebujesz porozmawiać z rekruterem w luźnej i przyjaznej atmosferze?

Chcesz upewnić się, że Twój poziom znajomości języka angielskiego jest wystarczający do pracy w firmie takiej jak Franklin Templeton?

Zapraszamy! Nasze spotkania przygotowujemy właśnie po to, aby odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania.

To także czas dla Ciebie, w którym możesz:

  • dowiedzieć się jak przygotować się do całego procesu rekrutacji w międzynarodowej firmie i jak taki proces przebiega,
  • ale też, jak zwiększyć swoje szanse znalezienia dobrej pracy,
  • możesz też skonsultować swoje CV,
  • zweryfikować znajomość języka angielskiego,
  • i od razu wziąć udział w akcji „speed recruitment” i sprawdzić się na rozmowie kwalifikacyjnej.

Czym jest speed recruitment?

To tzw. szybka rekrutacja; proces w trakcie, którego masz szansę porozmawiać z rekruterem, poznać jak to jest być na rozmowie, ale [i to najważniejsze] – rozmowie prowadzonej w luźnej atmosferze, trwającej ok. 20 minut, po której może okazać się, że otrzymasz propozycję przejścia do kolejnego etapu rekrutacji, a być może wskazówki nad czym jeszcze popracować, aby kolejna rozmowa przebiegła jeszcze lepiej.

Dwujęzyczny żłobek i przedszkole dla dzieci pracowników Franklin Tempelton prowadzony przez KIDS&Co.

Szczegóły spotkania:

Data: 26 września (czwartek)

Miejsce: biuro Franklin Templeton, Nowy Rynek, ul. Przemysłowa 3, Poznań

Czas trwania spotkania: 12:00 do 15:30

Ramowy program Dnia Otwartego dla Mam:

12:00 – Witamy w nowym biurze Franklin Templeton!

12:15 – Nie taka rekrutacja straszna jak ja malują – czyli rad kilka jak przejść pozytywnie proces rekrutacji w organizacji takiej jak Franklin Templeton  

13:30 – Grupy pracownicze – czym są i dlaczego pracownicy się w nie angażują – panel dyskusyjny z przedstawicielami grup: FT Parents, [email protected], [email protected] i [email protected]

14:30 – Poznajmy się – czas na networking podczas którego możesz:

  • wziąć udział w speed recruitment
  • skonsultować swoje cv i sprawdzić znajomość języka angielskiego
  • porozmawiać z reprezentantami firmy i działu HR
  • porozmawiać z zespołem Mamo Pracuj 😉
  • zobaczyć nowe biuro Franklin Templeton
  • spędzić z nami czas przy kawie!

Zapraszamy oczywiście mamy z dziećmi. Na dzieci będą czekały dwie animatorki i wolontariuszki. Liczba miejsc ograniczona.

Do zobaczenia!

Zapisz się już dziś >>>

Odwiedź profil Franklin Templeton w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

A przed spotkaniem zachęcamy do przeczytania kilku inspirujących wywiadów z pracownikami firmy:

Kilka słów o firmie

Franklin Templeton Investments jest międzynarodową organizacją inwestycyjną, a zarazem liderem w zarządzaniu aktywami. Główna siedziba firmy zlokalizowana jest w San Mateo (Kalifornia, USA), a oddziały firmy znajdują się w ponad 30 krajach. Firma Franklin Templeton Investments świadczy usługi i rozwiązania inwestycyjne w ponad 150 państwach na całym świecie.

W Polsce firma ma swoje biura w dwóch lokalizacjach: w Poznaniu i Warszawie. W Poznaniu zatrudnionych jest prawie 800 osób. Franklin Templeton Investments jest firmą, w której aż 60% pracowników stanowią kobiety.

W związku z tym, że poznańskie biuro firmy cały czas się rozrasta, Franklin Templeton Investments nieustannie poszukuje nowych talentów do swojego zespołu. Oferuje możliwość rozwoju osobom, które dopiero zaczynają swoją karierę, jak i specjalistom oraz osobom z doświadczeniem w zarządzaniu zespołem.

Dlaczego swoją ofertę kieruje właśnie do mam? Gdyż z jednej strony ma świadomość, że mama posiada szereg kompetencji, które sprawiają, że jest świetnym pracownikiem. Z drugiej strony pewność, że praca i warunki, jakie może zaoferować, zapewnią bezpieczną i przyjazną pracę.

Zainteresowana?

Weź udział w Dniu Otwartym i dowiedz się jak dołączyć do firmy! Franklin Templeton poszukuje specjalistów z wielu dziedzin.

Pobierz bezpłatny bilet na Dzień Otwarty >>>>

Nie czekaj! Liczba miejsc ograniczona.

Zdjęcia: własność Franjlin Templeton

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail