Czego szukasz

Pracujące Mamy dla Odważnych Mam, czyli jak działa program mentoringowy?

Skąd bierze się siła, którą kobiety czerpią od siebie wzajemnie motywując się i dzieląc swoim doświadczeniem? Z relacji i otwartości związanej z dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem. Dlatego wierzymy w mentoring i wiemy, że ułatwia kobietom powrót na rynek pracy. O programie mentoringowym rozmawiamy z Moniką Lis, starszą specjalistką ds. projektowania szkoleń State Street Bank Polska.

Monika Lis Skills Trainer and Developer w State Street Bank Polska

Fundacja State Street Bank wspierała nas w realizacji działań związanych z projektem pn. Odważ się mamo i wróć z nami do pracy! Co ważne, dalej działamy razem. Dzięki tej współpracy realizujemy kolejny projekt dla mam „Odważ się mamo – program mentoringowy”. Piszemy o nim więcej na końcu artykułu.

W ramach działań dotyczących pierwszego projektu, byłyśmy w ścisłym kontakcie z pracownikami State Street Bank Polska. Podczas takich spotkań pojawił się pomysł związany z programem mentoringowym, czyli dodatkową formą wsparcia dla kobiet – mam, które są na etapie powrotu do pracy lub przygotowują się do tego, podnosząc swoje kwalifikacje. To kolejny już przykład na synergię działań dużej, międzynarodowej firmy i naszej Fundacji, które dają wymierne efekty.

Mentoring dla mam powracających na rynek pracy to pomysł, który realizowaliśmy wspólnie w ramach projektu Odważ się mamo i wróć z nami do pracy! Moniko, Ty koordynowałaś program mentoringowy z ramienia State Street Bank Polska. Czy trudno było zorganizować go formalnie biorąc pod uwagę Wasze procedury? Czy tu głównie chęci i czas mentorek były najważniejsze?

Jako firma aktywnie wspieramy działania różnych fundacji i angażujemy się w liczne inicjatywy, aby efektywnie wspierać lokalne społeczności. Nasze sieci pracownicze wewnątrz firmy są bardzo rozbudowane, co daje nam możliwości działania na wielu różnych polach. Ja wybrałam projekt „Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!” Fundacji Mamo Pracuj, gdyż sama jestem pracującą mamą i temat ten jest mi szczególnie bliski.

W State Street Bank Polska pracuje wiele wspaniałych, doświadczonych i otwartych kobiet – również mam, które też chętnie się zaangażowały się. Nie miałam więc trudności z zebraniem grupy mentorek z naszej firmy, które dysponują doświadczeniem, są specjalistkami w konkretnym obszarze biznesowym i mają odpowiednią energię i chęci do pracy z innymi. Każda z nich przestawiła się uczestniczkom projektu. Stworzyłyśmy krótkie opisy – biografie wraz ze zdjęciem, tak aby przybliżyć sylwetkę i doświadczenie mentorek. Ułatwiło to dobór w pary zgodny z oczekiwaniami, wobec tego programu.

Poznaj efekty projektu Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!

A jaki był klucz doboru mentorek do tego programu? Czyli – w skrócie – jakie cechy musi mieć mentorka?

Kryteria, które przyszła mentorka miała spełniać, to w głównej mierze otwartość, komunikatywność, doświadczenie w roli menedżerki lub liderki oraz chęć dzielenia się swoim doświadczeniem.

Równie istotny był fakt, że wszystkie nasze mentorki są nie tylko pracownikami State Street Bank Polska, ale również mamami, które rozumieją (lub nawet znają z własnego doświadczenia) pewne obawy, z którymi borykają się uczestniczki projektu z którymi pracujemy.

Moniko, a czy mentorka też czerpie dla siebie korzyści z tego programu?

Oczywiście. Jako jedna z mentorek mogę powiedzieć z własnego doświadczenia, że spotkania mentoringowe dały mi możliwość poznania świetnych kobiet – mam, które może tak jak ja kiedyś, stoją przed ważną decyzją lub właśnie ją podjęły i potrzebują wsparcia w jej realizacji. Podnoszenie swoich kwalifikacji, kiedy jest się mamą lub powrót do aktywności zawodowej po przerwie, szczególnie tej trwającej kilka lat może być wyzwaniem, dlatego wsparcie jest bardzo ważne. Dla mentorki z kolei to wspieranie wiąże się z rozwijaniem swoich kompetencji, czy to związanych z komunikacją, czy z przekazywaniem wiedzy. Uczy się jeszcze większej otwartości, może dzięki temu wpaść na inny pomysł na życie, niż to, które prowadzi obecnie. Mentorka nie ocenia, ale wspiera w wyborach i pokazuje swoje doświadczenie.

Chcesz wiedzieć czym jest Working Parents Club w State Street Bank? Zobacz jak firma może wspierać pracujących rodziców!

Jak taki mentoring wyglądał w praktyce?

W praktyce mentoring to są spotkania, które trwają trzy miesiące. Mentorka i mentee pracują na wspólnie ustalonym tzw. kontrakcie mentorskim, który zostaje podpisany na pierwszym spotkaniu przez obie strony.

Taki kontrakt zawiera m.in. cele, które uczestniczka chce osiągnąć podczas procesu oraz jasno sformułowane wzajemne oczekiwania. Jeszcze przed wybuchem pandemii, spotkania te odbywały się w biurze State Street Bank Polska w Krakowie, w kameralnych pokojach i przyjaznej atmosferze. Wszystko po to, aby ułatwić nowy start zawodowy.

Moniko, a jakie oczekiwania miałyście Wy – mentorki związane z programem mentoringowym? Wiem, że trudno mówić za całą grupę, ale spróbujmy. 🙂

Moje obserwacje potwierdzają, że kobiety mogą efektywnie wspierać się i motywować. Wierzymy, że ten program przyniesie najwięcej rezultatów w postaci rozwoju osobistego i zawodowego naszym mentee. Pomoże też w rozwoju konkretnych kompetencji, chociażby językowych, ponieważ mentoring mógł być prowadzony w języku angielskim.

Program rozwija również nasze mentorki i był realizowany jako forma wolontariatu pracowniczego. Liczę na to, że pewnego dnia mentee i mentorki spotkają się na gruncie zawodowym i będzie im dane pracować wspólnie. Moje obserwacje potwierdzają, że kobiety mogą efektywnie wspierać się i motywować.

Dziękuję za rozmowę 🙂

Dzięki temu doświadczeniu możemy dalej efektywnie wspierać mamy. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału bieżącego roku rozpoczęłyśmy realizację projektu „Odważ się mamo – program mentoringowy”. Wsparciem mentorskim, dofinansowaniem do kursów oraz uczestnictwem w Kursie online Mamo Pracuj zostało objęte 26 mam. Oznacza to, że na współpracę z Fundacją Mamo Pracuj zdecydowało się 26 Mentorek – kobiet, które chcą się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi kobietami. Wierzą w pracę mentorską, czyli w relację, która pomaga wzrastać i rozwija obie strony. W związku ze stanem epidemii, w którym wszyscy się znaleźliśmy, nie przerwałyśmy projektu, a przeniosłyśmy go całkowicie online. Spotkania Mentorek i Mentee odbywają się za pośrednictwem komunikatorów, a uczestniczki projektu korzystają z kursów online.

Więcej informacji o tym działaniu można znaleźć na stronie internetowej projektu.

Rozmawiała: Anna Łabno-Kucharska

Zobacz profil State Street Bank Polska w Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom i poznaj najnowsze oferty pracy!

Logo firmy State Street

Zdjęcia: zdjęcie główne archiwum prywatne Moniki; pozostałe zdjęcia: Alina Gamza Fotografia

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w programie „Mamy plan!”

Program „Mamy plan!” to program wsparcia dla kobiet z całej Polski powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka/dzieci oraz tych, które straciły zatrudnienie lub chcą zmienić pracę poprzez bezpłatne konsultacje ze specjalistą ds. rekrutacji. Partnerem Programu jest firma Franklin Templeton Investments Sp. z o.o.
grafika programu Mam Plan!

Słowniczek

Dla potrzeb Regulaminu przyjmuje się, że określone poniżej pojęcia oznaczają:

Organizator – Fundacja Mamo Pracuj, z siedzibą przy ul. Bochenka 18/15, 30-693 Kraków, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa – Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem 0000585984, NIP 6793118767, REGON 363001768;

Partner – firma Franklin Templeton, z siedzibą przy ul. Przemysłowa 3, 61-579 Poznań;

Program – „Mamy plan!” program wsparcia konsultacyjnego realizowanego online dla kobiet z całej Polski powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka/dzieci, szukających nowej pracy;”Mamy Plan!” to program wsparcia dla kobiet z całej Polski powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka/dzieci oraz tych, które straciły zatrudnienie lub chcą zmienić pracę, poprzez bezpłatne konsultacje ze specjalistą ds. rekrutacji. Partnerem programu jest firma Franklin Templeton.

Uczestniczka – osoba zakwalifikowana do programu;
Specjalista ds. rekrutacji – osoba udzielająca konsultacji online Uczestniczce programu, zatrudniona u Partnera;

Czas trwania Programu – realizacja Programu przez Organizatora rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia rekrutacji, jednakże celem uniknięcia wszelkich wątpliwości przyjmuje się, że czas trwania Programu dla Uczestniczek, to czas od dnia poinformowania Uczestniczki przez Organizatora o zakwalifikowaniu się do Programu do dnia spotkania konsultacyjnego.

§ 1 Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy Regulamin określa szczegółowe zasady przeprowadzania procesu rekrutacji oraz uczestnictwa w programie Uczestniczek, które zamierzają powrócić na rynek pracy po urodzeniu dziecka/dzieci, zmienić lub znaleźć nową pracę.
  2. Nabór kandydatek do udziału w programie prowadzi Fundacja Mamo Pracuj, z siedzibą ul. Bochenka 18/15, 30-693 Kraków.
  3. Program zakłada realizację online około 50 konsultacji eksperckich ze specjalistami ds. rekrutacji, które odbędą się 12 – 28.04.2021 roku
  4. Jedna Uczestniczka programu może wziąć udział w jednej konsultacji online.
  5. Każda z konsultacji będzie trwała około 45 minut i będzie dotyczyła minimum jednego z poniższych obszarów:
  • skonsultowanie CV omówienie i lub pomocy w zakładaniu profilu na LinkedIn poradnictwa gdzie i jak aktywnie poszukiwać pracy
  • przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej trendów na rynku pracy oraz poszukiwanych przez pracodawców kompetencji
  • weryfikacji znajomości języka angielskiego

§ 2 Uczestniczki programu

  1. Program skierowany jest do kobiet z całej Polski pozostających bez zatrudnienia, które planują powrót po urodzeniu dziecka, a także do kobiet poszukujących pracy lub pracujących, chcących zmienić ścieżkę zawodową.
  2. W projekcie mogą uczestniczyć kobiety, które:
  • chcą powrócić na rynek pracy lub zmienić pracę
  • są otwarte na zmiany
  • posiadają silną motywację i samodyscyplinę

§ 3 Proces rekrutacji

  1. Nabór uczestniczek programu odbywa się przed planowanym etapem realizacji konsultacji.
  2. Zgłoszenia do programu należy dokonać drogą elektroniczną, wypełniając formularz rekrutacyjny: załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
  3. Rekrutacja prowadzona będzie w terminie 24.03.2021 roku do 26.03.2021 roku lub do wyczerpania limitu miejsc.
  4. Powyższe daty w uzasadnionych przypadkach mogą ulec zmianie.
  5. Formularze rekrutacyjne złożone po okresie rekrutacji nie są brane pod uwagę.
  6. Informację o terminie realizacji konsultacji Uczestniczka otrzyma drogą mailową i/lub telefoniczną w terminie od 29.03 – 30.03.2021 roku.
  7. Miejsce w projekcie przepada, jeśli Uczestniczka nie odpowie na żadną z 2 prób kontaktu.

§ 4 Zobowiązania Uczestniczek

  1. Uczestniczki zobowiązują się do aktywnego uczestnictwa w konsultacjach oraz w krótkim badaniu ewaluacyjnym.
  2. W przypadku nieobecności na konsultacjach Uczestniczka traci prawo do wyboru kolejnego terminu konsultacji.

§ 5 Zobowiązania Organizatora

  1. Organizator zapewnia Uczestniczkom bezpłatny udział w konsultacjach.
  2. Organizator oraz Partner zapewniają dodatkowe, bezpłatne materiały edukacyjne w formie elektronicznej dotyczące powrotu na rynek pracy.
  3. Organizator zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań do organizacji programu na jak najwyższym poziomie merytorycznym i logistycznym.
  4. Organizator programu zobowiązany jest informować uczestniczki programu o wszelkich zmianach organizacyjnych wpływających na przebieg programu.

§ 6 Miejsce i termin odbywania się konsultacji

  1. Konsultacje będą odbywać się online, za pomocą narzędzia wybranego przez Partnera programu.
  2. Konsultacje będą realizowane od 12.04 – 28.04.2021 r., w dni powszednie w godzinach pracy ekspertów ds. rekrutacji Partnera.

§7 Przetwarzanie danych osobowych

  1. Złożenie formularza rekrutacyjnego jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych osoby aplikującej do programu. Udzielenie zgody na przetwarzanie danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do uczestniczenia w Projekcie.
  2. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych zostały zawarte w klauzuli informacyjnej RODO. Klauzula informacyjna RODO jest częścią formularza rekrutacyjnego, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu i jest jego integralną częścią.
  3. Uczestniczki przyjmują do wiadomości i godzą się z faktem, iż trakcie trwania Programu zostanie wykonana dokumentacja fotograficzna Uczestniczek biorących udział w spotkaniach online. Osoba przystępująca do Programu zgadza się na upublicznienie swojego wizerunku.
  4. Wyrażenie zgody jest jednoznaczne z tym, że fotografie, filmy lub nagrania wykonywane podczas spotkań mogą zostać umieszczone na stronach internetowych, materiałach prasowych, promocyjnych i w mediach społecznościowych Organizatora i współpracujących z nim podmiotów w kontekście wydarzenia (Programu). Niniejsza zgoda udzielana jest nieodwołalnie i nieodpłatnie.
  5. Wyrażenie zgody jest dobrowolne aczkolwiek niezbędne do udziału w Programie.

§ 8 Postanowienia końcowe

  1. Złożenie formularza rekrutacyjnego oznacza potwierdzenie zapoznania się z Regulaminem oraz akceptację jego zapisów.
  2. Fundacja Mamo Pracuj zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w Regulaminie.
  3. O ewentualnych zmianach Uczestniczki zostaną powiadomione drogą mailową. Zmiany będą obowiązywać od dnia wysłania wiadomości e-mail na wskazany przez Uczestniczkę adres poczty elektronicznej.
  4. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 22 marca 2021 roku.
  5. Regulamin obowiązuje przez cały okres realizacji Programu.
  6. Załączniki stanowią integralną część regulaminu.
  7. W przypadku pojawienia się kwestii nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie znajdą powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w tym w szczególności przepisy Kodeksu Cywilnego.

Załączniki do Regulaminu:

Załącznik nr 1 – Formularz zgłoszeniowy wraz z klauzulą informacyjna RODO oraz oświadczeniem osoby aplikującej o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych na opisanych w klauzuli informacyjnej zasadach.

Zdjęcie: własność Franklin Templeton

Kraków, 17.03.2021 r.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Video: Praca w bankowości. Szanse i wyzwania pracy z klientem

Za nami pierwszy z serii trzech webinarów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska! To było wyjątkowe spotkanie, podczas którego ekspertki Santander Bank Polska opowiedziały, jak w praktyce wygląda praca w bankowości. Bardzo dziękujemy, że byliście z nami i serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie! Już 16 marca, punktualnie o godzinie 20.00 będziemy rozmawiali o tym "Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" Kliknij i zapisz się!

Praca w bankowości. Szanse i wyzwania pracy z klientem – zobacz webinar i zapisz się na kolejne spotkania!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omawiamy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar już za nami i dzisiaj publikujemy go dla Ciebie! Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę.

Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkania poświęcone pracy w banku:

  • Webinar „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?” – 16.03.2021, godzina 20.00.

Oraz

  • Webinar „Rekrutacja w bankowości oddziałowej, czyli zapytaj o to, co dla Ciebie ważne!” – 30.03.2021, godzina 20.00.

Kliknij i zapisz się już dziś!

Pamiętaj – uczestnicząc w webinarze na żywo masz niepowtarzalną okazję zadać naszym ekspertkom nurtujące Cię pytania i poznać odpowiedzi!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak może wyglądać ścieżka kariery w Santander Bank Polska?
  • Na czym polega praca w oddziale?
  • Jakie kompetencje są niezbędne do pracy z klientem?
  • Jak połączyć bycie mamą z pracą w banku?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Kliknij i zapisz się już dziś na kolejne webinary!

Serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z aktualnymi ofertami Santander Bank Polska!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×