Czego szukasz

Pracujące Mamy dla Odważnych Mam, czyli jak działa program mentoringowy?

Skąd bierze się siła, którą kobiety czerpią od siebie wzajemnie motywując się i dzieląc swoim doświadczeniem? Z relacji i otwartości związanej z dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem. Dlatego wierzymy w mentoring i wiemy, że ułatwia kobietom powrót na rynek pracy. O programie mentoringowym rozmawiamy z Moniką Lis, starszą specjalistką ds. projektowania szkoleń State Street Bank Polska.

Monika Lis Skills Trainer and Developer w State Street Bank Polska

Fundacja State Street Bank wspierała nas w realizacji działań związanych z projektem pn. Odważ się mamo i wróć z nami do pracy! Co ważne, dalej działamy razem. Dzięki tej współpracy realizujemy kolejny projekt dla mam „Odważ się mamo – program mentoringowy”. Piszemy o nim więcej na końcu artykułu.

W ramach działań dotyczących pierwszego projektu, byłyśmy w ścisłym kontakcie z pracownikami State Street Bank Polska. Podczas takich spotkań pojawił się pomysł związany z programem mentoringowym, czyli dodatkową formą wsparcia dla kobiet – mam, które są na etapie powrotu do pracy lub przygotowują się do tego, podnosząc swoje kwalifikacje. To kolejny już przykład na synergię działań dużej, międzynarodowej firmy i naszej Fundacji, które dają wymierne efekty.

Mentoring dla mam powracających na rynek pracy to pomysł, który realizowaliśmy wspólnie w ramach projektu Odważ się mamo i wróć z nami do pracy! Moniko, Ty koordynowałaś program mentoringowy z ramienia State Street Bank Polska. Czy trudno było zorganizować go formalnie biorąc pod uwagę Wasze procedury? Czy tu głównie chęci i czas mentorek były najważniejsze?

Jako firma aktywnie wspieramy działania różnych fundacji i angażujemy się w liczne inicjatywy, aby efektywnie wspierać lokalne społeczności. Nasze sieci pracownicze wewnątrz firmy są bardzo rozbudowane, co daje nam możliwości działania na wielu różnych polach. Ja wybrałam projekt „Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!” Fundacji Mamo Pracuj, gdyż sama jestem pracującą mamą i temat ten jest mi szczególnie bliski.

W State Street Bank Polska pracuje wiele wspaniałych, doświadczonych i otwartych kobiet – również mam, które też chętnie się zaangażowały się. Nie miałam więc trudności z zebraniem grupy mentorek z naszej firmy, które dysponują doświadczeniem, są specjalistkami w konkretnym obszarze biznesowym i mają odpowiednią energię i chęci do pracy z innymi. Każda z nich przestawiła się uczestniczkom projektu. Stworzyłyśmy krótkie opisy – biografie wraz ze zdjęciem, tak aby przybliżyć sylwetkę i doświadczenie mentorek. Ułatwiło to dobór w pary zgodny z oczekiwaniami, wobec tego programu.

Poznaj efekty projektu Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!

A jaki był klucz doboru mentorek do tego programu? Czyli – w skrócie – jakie cechy musi mieć mentorka?

Kryteria, które przyszła mentorka miała spełniać, to w głównej mierze otwartość, komunikatywność, doświadczenie w roli menedżerki lub liderki oraz chęć dzielenia się swoim doświadczeniem.

Równie istotny był fakt, że wszystkie nasze mentorki są nie tylko pracownikami State Street Bank Polska, ale również mamami, które rozumieją (lub nawet znają z własnego doświadczenia) pewne obawy, z którymi borykają się uczestniczki projektu z którymi pracujemy.

Moniko, a czy mentorka też czerpie dla siebie korzyści z tego programu?

Oczywiście. Jako jedna z mentorek mogę powiedzieć z własnego doświadczenia, że spotkania mentoringowe dały mi możliwość poznania świetnych kobiet – mam, które może tak jak ja kiedyś, stoją przed ważną decyzją lub właśnie ją podjęły i potrzebują wsparcia w jej realizacji. Podnoszenie swoich kwalifikacji, kiedy jest się mamą lub powrót do aktywności zawodowej po przerwie, szczególnie tej trwającej kilka lat może być wyzwaniem, dlatego wsparcie jest bardzo ważne. Dla mentorki z kolei to wspieranie wiąże się z rozwijaniem swoich kompetencji, czy to związanych z komunikacją, czy z przekazywaniem wiedzy. Uczy się jeszcze większej otwartości, może dzięki temu wpaść na inny pomysł na życie, niż to, które prowadzi obecnie. Mentorka nie ocenia, ale wspiera w wyborach i pokazuje swoje doświadczenie.

Chcesz wiedzieć czym jest Working Parents Club w State Street Bank? Zobacz jak firma może wspierać pracujących rodziców!

Jak taki mentoring wyglądał w praktyce?

W praktyce mentoring to są spotkania, które trwają trzy miesiące. Mentorka i mentee pracują na wspólnie ustalonym tzw. kontrakcie mentorskim, który zostaje podpisany na pierwszym spotkaniu przez obie strony.

Taki kontrakt zawiera m.in. cele, które uczestniczka chce osiągnąć podczas procesu oraz jasno sformułowane wzajemne oczekiwania. Jeszcze przed wybuchem pandemii, spotkania te odbywały się w biurze State Street Bank Polska w Krakowie, w kameralnych pokojach i przyjaznej atmosferze. Wszystko po to, aby ułatwić nowy start zawodowy.

Moniko, a jakie oczekiwania miałyście Wy – mentorki związane z programem mentoringowym? Wiem, że trudno mówić za całą grupę, ale spróbujmy. 🙂

Moje obserwacje potwierdzają, że kobiety mogą efektywnie wspierać się i motywować. Wierzymy, że ten program przyniesie najwięcej rezultatów w postaci rozwoju osobistego i zawodowego naszym mentee. Pomoże też w rozwoju konkretnych kompetencji, chociażby językowych, ponieważ mentoring mógł być prowadzony w języku angielskim.

Program rozwija również nasze mentorki i był realizowany jako forma wolontariatu pracowniczego. Liczę na to, że pewnego dnia mentee i mentorki spotkają się na gruncie zawodowym i będzie im dane pracować wspólnie. Moje obserwacje potwierdzają, że kobiety mogą efektywnie wspierać się i motywować.

Dziękuję za rozmowę 🙂

Dzięki temu doświadczeniu możemy dalej efektywnie wspierać mamy. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału bieżącego roku rozpoczęłyśmy realizację projektu „Odważ się mamo – program mentoringowy”. Wsparciem mentorskim, dofinansowaniem do kursów oraz uczestnictwem w Kursie online Mamo Pracuj zostało objęte 26 mam. Oznacza to, że na współpracę z Fundacją Mamo Pracuj zdecydowało się 26 Mentorek – kobiet, które chcą się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi kobietami. Wierzą w pracę mentorską, czyli w relację, która pomaga wzrastać i rozwija obie strony. W związku ze stanem epidemii, w którym wszyscy się znaleźliśmy, nie przerwałyśmy projektu, a przeniosłyśmy go całkowicie online. Spotkania Mentorek i Mentee odbywają się za pośrednictwem komunikatorów, a uczestniczki projektu korzystają z kursów online.

Więcej informacji o tym działaniu można znaleźć na stronie internetowej projektu.

Rozmawiała: Anna Łabno-Kucharska

Zobacz profil State Street Bank Polska w Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom i poznaj najnowsze oferty pracy!

Logo firmy State Street

Zdjęcia: zdjęcie główne archiwum prywatne Moniki; pozostałe zdjęcia: Alina Gamza Fotografia

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Wszystkie miejsca zapełniły się w trzy godziny! Druga edycja programu Mamy Plan! już za nami! Zobacz podsumowanie!

Już po raz drugi miałyśmy ogromną przyjemność realizować wspólnie z firmą Franklin Templeton program, który ma niezwykłą moc! Ile mam skorzystało z programu Mamy Plan!? Jak dużo może zmienić jedna konsultacja z rekruterem? Zobacz nasze podsumowanie!
Druga edycja programu Mamy Plan! - podsumowanie

Wszystkie miejsca zapełniły się w trzy godziny! Druga edycja programu Mamy Plan! już za nami!

Program Mamy Plan! we współpracy z Franklin Templeton, to bez wątpienia wyjątkowy projekt, który po raz kolejny okazał się doskonałą odpowiedzią na potrzeby powracających na rynek pracy mam.

Przed udziałem w programie 76% uczestniczek oceniło negatywnie lub średnio swoje szanse na rynku pracy. A już po godzinnej konsultacji z rekruterem Franklin Templeton, aż 70% z nich ocenia swoje szanse pozytywnie i jest gotowa działać dalej!

Pierwsza edycja programu, która odbyła się na przełomie sierpnia i września 2020, podbiła Wasze serca. Ilość i tempo zgłoszeń przeszły nasze oczekiwania – musiałyśmy zamknąć rekrutację już po 24 godzinach!

Wiedziałyśmy, że czekacie na druga edycję z niecierpliwością.
24 marca, punktualnie o 9, otworzyłyśmy zapisy do drugiej edycji Mamy Plan! i wtedy Wy ruszyłyście do akcji. W rezultacie, po trzech godzinach zapełnione zostały wszystkie miejsca oraz lista rezerwowa!

Na czym polega program Mamy Plan! ?

Program Mamy Plan! skierowany jest do kobiet, które wracają do pracy po przerwie, związanej z urodzeniem dziecka. Również do tych, które straciły zatrudnienie lub planują zmienić pracę.

Każda z zakwalifikowanych uczestniczek, miała możliwość wzięcia udziału w 45-minutowej, darmowej konsultacji ze specjalistą ds. rekrutacji z firmy Franklin Templeton. Podczas rozmowy, mamy miały okazję zapytać rekrutera o wszystkie nurtujące sprawy związane z rekrutacją. Skonsultować swoje CV, w związku z tym wspólnie zastanowić się nad najlepszymi rozwiązaniami dla rozwoju ich ścieżki zawodowej.

Ogromnie się cieszymy, że po raz kolejny projekt Mamy Plan! pomógł mamom wracającym na rynek pracy. Tym razem w projekcie udział wzięło 49 kobiet.

Konsultacja z rekruterem, to nie tylko wsparcie merytoryczne, wskazówki dotyczące CV i aktywnego poszukiwania pracy. To także idealna okazja by zrozumieć perspektywę rekrutera, pokonać obawy, nabrać pewności siebie i uwierzyć w swoją moc!

Przeczytaj także nasze podsumowanie I edycji projektu Franklin Templeton i Mamo Pracuj

W czym program pomógł uczestniczkom?

Osoby, które wzięły udział w programie zaznaczają, że otrzymały bardzo dużo wskazówek i wiedzy, które będą mogły wykorzystać podczas poszukiwania pracy. Podkreślają, że bezpośredni kontakt z rekrutrem podczas wspierającej rozmowy był bardzo cennym doświadczeniem.
Zdecydowanie najwięcej konsultacji dotyczyło CV. Uczestniczki wspólnie z rekruterami analizowały teść i formę ich CV, skupiały się podkreśleniu najmocniejszych stron oraz wyeliminowaniu błędów.

Wiele rozmów dotyczyło także serwisu LinkedIn oraz sposobów aktywnego poszukiwania pracy.

„Mogłam swobodnie i atmosferze życzliwości zadać dużo pytań, na które tylko osoba z doświadczeniem w tej branży byłaby w stanie udzielić mi informacji. Dowiedziałam się np. z jakich darmowych źródeł w Internecie mogę poszerzyć swoją wiedzę zawodową. Ponad to, jak ulepszyć swój profil na LinkedIn, w jakich obszarach jest większa szansa na znalezienie pracy.” – pisze uczestniczka programu Mamy Plan!

„Spotkanie było bardzo konkretne. Otrzymałam dużo spersonalizowanych porad i przećwiczyłam nie jedno, a wszystkie powyższe zagadnienia i to w ciągu 1 godziny!” – dodaje kolejna uczestniczka programu.

Skuteczność tego projektu jest widoczna gołym okiem!

Podobnie jak w pierwszej edycji Mamy Plan!, przed konsultacją zapytałyśmy zakwalifikowane uczestniczki o ocenę własnych szans rynku pracy. Przed spotkaniem 76% uczestniczek oceniło negatywnie lub średnio swoje szanse na rynku pracy. Podczas gdy po godzinnej konsultacji z rekruterem Franklin Templeton, aż 70% z nich ocenia swoje szanse pozytywnie! Ta zmiana robi wielkie wrażenie i pokazuje jaką wartość i realne działanie ma program Mamy Plan! .

Program Mamy Plan! został doceniony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Franklin Templeton wspiera mamy!

Firma Franklin Templeton od lat pomaga mamom w powrocie na rynek pracy. Organizuje dni otwarte dla mam, warsztaty, punkty konsultacyjne, czy speed interview. Program “Mamy Plan!” to kolejne działanie firmy skierowane do kobiet. Wsparcie w postaci konsultacji ze specjalistami ds. rekrutacji ma charakter ogólnopolski i jest nastawione na indywidualne potrzeby uczestniczek.

„Spotkania z uczestniczkami dni otwartych pokazały nam jak ważnym i czasem trudnym procesem jest powrót na rynek pracy. Jak i ile wątpliwości i pytań jest z nim związanych. Tematy okołorekrutacyjne były tematami dominującymi naszych rozmów. Szczególnym powodzeniem cieszyły się punkty konsultacyjne. Panie mogły indywidualnie porozmawiać na temat swojego cv, zmiany ścieżki kariery. Otrzymać odpowiedź na nurtujące je pytania związane z poszukiwaniem pracy czy rozmową kwalifikacyjną.

W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną nie mamy szans spotkać się po raz kolejny w biurze. Sytuacja powrotu na rynek pracy stała się jeszcze trudniejsza, dlatego zrodził się pomysł, żeby przygotować nowy program. Program jest tak zaprojektowany, żeby jego uczestniczki dostały nie tylko praktyczne wskazówki jak efektywnie szukać pracy i z sukcesem przejść przez rozmowy rekrutacyjne, ale żeby miały też szansę uzyskać odpowiedzi na nurtujące je pytania w tym temacie” – mówi Monika Pokora, Talent Acquisition Lead z firmy Franklin Templeton w wypowiedzi dla portalu Inwestuj w Poznaniu.

Przeczytaj także naszą rozmowę o byciu ojcem i menedżerem z Pawłem i Radkiem, menedżerami we Franklin Templeton!

Akcja “Mamy Plan!” i wszystkie działania jakie podejmujemy we współpracy z firmą Franklin Templeton, ale też innymi pracodawcami, dają kobietom z całej Polski szansę na poznanie rekruterów firmy. Na przełamanie lęków, różnych obaw, sprawdzenie się w bezpiecznych warunkach. Z pewnością to pierwszy krok do skutecznego poszukiwania pracy po dłuższej przerwie lub w tak wyjątkowych czasach, z jakimi mamy do czynienia obecnie. Taka konsultacja, choć nie jest bardzo długa, dodaje wiary w siebie i energii do dalszego samodzielnego działania. A panie, które z nich korzystają to często rewelacyjne kandydatki do pracy – mówi Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, Wiceprezes i współzałożycielka Fundacji i portalu mamopracuj.pl

Serdecznie dziękujemy za współpracę firmie Franklin Templeton, naszemu wieloletniemu partnerowi i jednemu z pierwszych pracodawców w Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom

Zdjęcia: Franklin Templeton

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Mentoring dla Odważnych Mam! – czyli jak działamy ze State Street Bank

Czy jeden z największych banków powierniczych może kojarzyć się z mentoringiem? Jak to możliwe, że nawet pandemia nie przeszkadza pracownikom State Street Bank w dzieleniu się wiedzą? Czy to kwestia kultury organizacyjnej firmy, czy oddolna inicjatywa pracowników? Koniecznie przeczytaj!

Firma State Street Bank i związana z nią Fundacja już od 3 lat wspiera nasze działania skierowane do mam, które wracają na rynek pracy po przerwie, lub chcą zainwestować czas w swój rozwój zawodowy. W ramach pierwszego wspólnego projektu „Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!” zrealizowane zostały trzy edycje mentoringu. Spontaniczny pomysł ewaluował w regularne, profesjonale wsparcie z którego korzystają obie strony – zarówno podopieczne, jak i mentorki.

Przeczytaj, co może zyskać firma stawiając na mentoring!

Kolejne działania, kolejne sukcesy!

W ramach innego projektu – „Odważ się mamo – program mentoringowy” powstał poniższy film, który pokazuje, jak taka relacja mentorska może wyglądać. Jak ważne są wsparcie kobiet i ich energia.

A co teraz?

Trzeci, kolejny projekt, który realizujemy wspólnie, czyli „Odważ się mamo i działaj” był świetną okazją do tego, aby ponownie połączyć pracowniczki State Street Bank z kobietami, które stawiają na swój rozwój zawodowy. I tak, do współpracy zgłosiło się 14 (!) niesamowitych mam, które z dużą otwartością chcą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Poniżej przedstawiamy pracowniczki State Street Bank w Polsce, które zdecydowały się wesprzeć inne kobiety, mamy w powrocie na rynek pracy oraz w rozwoju zawodowym:

Ewa Czerwień – menadżerka ds. funduszy w dziale kont zarządzanych indywidualnie dla włoskich klientów. Brała udział w migracji procesu z oddziału włoskiego do biura w Krakowie. Jest Chief Administration Officer dla obszaru swojej jednostki organizacyjnej. Jest też mamą zafascynowaną jogą.

Aneta Borkowska- Góral – jak sama mówi – pracuje na dwóch etatach: w godzinach 8–16 jako menadżer 3 zespołów w dziale Client Service Operation, natomiast między 17 a 23 jako mama dwójki ukochanych dzieci. Energiczna, uśmiechnięta, dobrze zorganizowana. Dużo czasu spędza w gronie najbliższych.

Urszula Hejmo – w State Street od 13 lat. Przez ten czas zdobywała wiedzę umiejętności i doświadczenie w różnych zespołach – od administracji funduszy inwestycyjnych, przez zarządzanie projektami po zarządzanie wdrożeniami IT do biznesu. Obecnie zarządza w zespole produktów globalnych. Prywatnie mama ukochanych, rozbrykanych dzieci.

Karolina Jażdżyk – karierę zaczynała jako księgowa, po powrocie z urlopu macierzyńskiego postanowiła zmienić swoje życie i rozpoczęła pracę w State Street. Od 7 lat zarządza ludźmi. Prywatnie jest szczęśliwą mamą dwójki wspaniałych dzieci. Codziennie stara się połączyć te dwa obszary i realizować się zarówno zawodowo, jak i prywatnie.

Beata Kania – w State Street od 12 lat, obecnie na stanowisku trenera umiejętności technicznych. Po pracy wykorzystuje swoje zdolności pedagogiczne wychowując dzieci. Z wyksztalcenia i zamiłowania – menadżerka turystki. Czas wolny spędza na planowaniu i realizacji rodzinnych wycieczek.

Joanna Korczok – w State Street od 11 lat, od początku związana z zespołem francuskim, obecnie starszy menadżer ds. funduszy. Przewodniczyła Komitetowi Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w krakowskim i gdańskim oddziale firmy. Jest doktorantką na Wydziale Zarządzania AGH w Krakowie Od 2019 roku w roli mamy.

Monika Lis – trenerka biznesu, facylitatorka oraz twórczyni programów rozwojowych. Pasjonuje się zarządzaniem różnorodnością, ze szczególnym uwzględnieniem rodzicielstwa i wspierania mam, jak i ich partnerów w powrocie do pracy po urlopie rodzicielskim.

Izabela Matejska – z wykształcenia inżynier produkcji metali nieżelaznych. 9 lat temu zaryzykowała skok na głęboką wodę do świata finansów. Obecnie jest starszym specjalistą w dziale transformacji księgowości funduszy. Mama dwójki wspaniałych młodych ludzi, dla których każdego dnia stara się być najlepszą mamą na świecie.

Jadwiga Mstowska – analityczka biznesowa w obszarze IT. Odpowiada za analizę danych IT oraz raporty dotyczące jakości tych usług w regionie EMEA. Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania projektami (PRINCE2) oraz MS Office. Mama trójki dorosłych synów.

Justyna Prostak – absolwentka Wydziału Stosunków Międzynarodowych, od 5 lat związana ze State Street. Umiejętnie łączy drogę zawodową z wychowywaniem dwójki wspaniałych synów.

Monika Urbańska – starsza ekspertka ds. obsługi klienta, pracuje w State Street od 12 lat, a od ponad trzech lat prowadzi Klub Pracujących Rodziców w oddziale w Gdańsku. Oprócz bycia mamą i pracy zawodowej na pełen etat, prowadzi też własną działalność gospodarczą.

Joanna Wojciechowska – absolwentka ekonomii i filologii angielskiej. Związaną ze State Street od 13 lat. Zaczynała jako księgowa, od 10 lat pracuje jako trenerka i twórczyni szkoleń dotyczących głównie kompetencji twardych. Jest menadżerką zespołu trenerów. Prywatnie mama dwójki dzieci.

Liliana Wojciechowska – w State Street od 2007 roku. Rozpoczęła pracę w dziale księgowości funduszy inwestycyjnych dla Luxemburga, a później Wielkiej Brytanii. Przez wiele lat aktywny członek klubu Toastmasters, który wzmocnił świadomość w obszarze komunikacji. Aktualnie w roli dyrektor w dziale ds. zarzadzania zsługami. Mama wspaniałego synka.

Katarzyna Wojciechowska-Banach – w State Street od 6 lat. Zaczynała jako księgowa ds. funduszy inwestycyjnych w dziale francuskim, obecnie pełni rolę menadżera. Prywatnie – mama siedmioletniej Kaliny. W pracy stawia na profesjonalizm, w życiu prywatnym ceni spontaniczność.


Dziękujemy za wsparcie!

Dowiedz się więcej o State Street Bank Polska i o tym jak wspiera swoich pracowników!

Poznaj najnowsze oferty pracy!

Logo firmy State Street
Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie