Czego szukasz

Plakaty SmartEDU – sprytny sposób na naukę alfabetu

Potrzeba matką wynalazku i właśnie z takiej potrzeby zrodził się w głowie Moniki Stanisławskiej – Lewandowskiej i jej męża pomysł na plakaty SmartEDU. Autorka bloga Wikilistka, miłośniczka piękna, pragnąca żyć świadomie według własnej filozofii „smart life” i inspirująca kobiety do lepszego życia, w wyniku rozmowy ze swoją czteroletnią wówczas córką stworzyła narzędzie, które w praktyczny sposób pomaga dzieciom rozpoznawać literki we wszystkich trzech formach.

  • Ewa Moskalik - Pieper - 28/03/2018
Monika Stanisławska - Lewandowska

Kiedy pojawił się pomysł na Twój własny biznes i dlaczego właśnie taki? Jak wyglądały początki?

Pewnego dnia przyszła do mnie – wówczas 4-letnia – córka z jakimś moim starym zeszytem i książką i zapytała: “Mamo, a co to jest?” “A to i to?”, wskazując na litery A – drukowaną oraz pisaną małą i wielką. Gdy zgodnie z prawdą odpowiedziałam, a ona zadała jeszcze kilka uzupełniających pytań, zmierzających ku temu, czy każde A oznacza to samo, 4-latka zastrzeliła mnie pytaniem “Mamo, skoro każdy z tych wzorków oznacza to samo, to po co mamy 3 litery A???”.

W tamtym momencie zrozumiałam, gdzie leży pierwszy błąd w większości pomocy naukowych, jakimi ją otaczaliśmy i jakie były dostępne wtedy na rynku. Wspólnie z mężem szybko doszliśmy do wniosku, że podstawą jest oswojenie dzieci z faktem współistnienia liter pisanych i drukowanych i tak narodził się pomysł na plakaty SmartEDU.

Jak wygląda proces projektowania, wymyślania nowych produktów, projektów?

Pierwsze plany głównego plakatu, czyli alfabetu SmartEDU powstawały poprzez obserwację dzieci. Rozmawialiśmy z moją córką i odwiedzającymi ją dziećmi, pytaliśmy o skojarzenia przedmiotów na daną literę oraz pokazywaliśmy niektóre obrazki, żeby sprawdzić dziecięcą interpretację.

Dość szybko wyklarował się podział, w którym dziewczynki chciały sukienek, jednorożców i „W” kojarzyły z warkoczami, a chłopcy opowiadali o robotach, motocyklach i dinozaurach.

Uznaliśmy, że to naturalne dla tego wieku i poszliśmy tym nurtem, aby plakaty dostosować do dzieci, które chętniej uczą się z tego, co odpowiada ich zainteresowaniom. Tą drogą wyeliminowaliśmy też część naszych skojarzeń, które dla dzieci nie były jednoznaczne, np. encyklopedia dla większości dzieci była książką 🙂

Później było już szukanie odpowiednich czcionek, dobór obrazków, złożenie wszystkiego w całość, szukanie drukarni, prototypy, sesja zdjęciowa, kalkulacja kosztów. W międzyczasie stawianie sklepu, podpinanie płatności i cała masa innych rzeczy.

Jak wygląda planowanie i podział pracy?

W tej chwili sklep jest jeszcze takim dodatkowym etatem, poza naszymi głównymi zajęciami. Drukujemy plakaty na zamówienie, więc ja ogarniam to od strony logistycznej, mąż odbiera z drukarni. Pakujemy i wysyłamy na zmianę – w zależności od tego, kto akurat ma luźniejszy dzień.

Do mnie należy cała strona kreatywno-wizualno-logistyczna, a mój mąż dopina szczegóły, dba o detale i pilnuje wszystkiego technicznie.
Rozglądamy się również nad osobami, którym zdalnie będziemy delegować pewne zadania.

Jak godzicie pracę i życie rodzinne, wychowanie dzieci? Czy jest to w ogóle możliwe?

Nie mamy wyjścia 😉 Jesteśmy akurat w takiej sytuacji rodzinnej, gdzie dzieci są z nami 24/7 (starsza córka do południa jest w przedszkolu). Taki układ towarzyszy mi od początku macierzyństwa, więc jakoś naturalnie nauczyłam się z tym żyć.

Nie jest idealnie, bo – nie oszukujmy się – zawsze coś jest kosztem czegoś. Staramy się jednak zachowywać zdrowy balans. Przede wszystkim maksymalnie upraszczam sobie codzienność, o czym zresztą piszę na swoim blogu – www.wikilistka.pl.

Robimy zakupy raz w tygodniu, zazwyczaj gotujemy na zapas, mamy system względnego ogarniania w tygodniu oraz rzeczy, które odhaczamy w weekendy, gdy czasu jest trochę więcej.

Stawiamy też na możliwie największą samodzielność dzieci, staramy się pilnować w miarę stałego harmonogramu dnia, dzięki czemu np. przed 20-tą mamy już “wolne”, co pozwala swobodnie wygospodarować godzinkę na dodatkową pracę i zachować jeszcze chwilę na czas tylko dla nas.

Pomaga też konkretna lista zadań, podział obowiązków i unikanie rozpraszaczy podczas pracy, choć z tym – bywa ciężko, gdy facebook, instagram i pinterest są w pewien sposób moją pracą : )

Co w prowadzeniu własnego biznesu jako mama najbardziej Ci przeszkadza, a co wyjątkowo cenisz?

Myślę, że najtrudniejsze do zaakceptowania są dwie rzeczy. Po pierwsze nieregularne, zwłaszcza na początku dość trudne do oszacowania dochody, a po drugie brak realnego “L4”. Gdy jesteś na swoim, chore dziecko niestety nie sprawia, że lista zadań do zrobienia się kurczy.

Cenię sobie za to pełną niezależność i możliwość spędzania czasu z dziećmi. Nawet, gdy pracuję – jestem obok. Zawsze mogą przyjść się przytulić, pogadać i jestem, gdy trzeba ucałować stłuczone kolano albo podać gorącą herbatę i przykryć kocykiem przy przeziębieniu.

Jaka historia czy anegdota w czasie prowadzenia własnej firmy najbardziej Ci zapadła w pamięć?

W kontekście plakatów i rozwijania tej gałęzi naszego biznesu, chyba właśnie najbardziej początkowe dociekliwe pytania czterolatki, o których opowiedziałam na początku.

Gdybyś miała wskazać kroki milowe Waszego biznesu, jakie by to były momenty?

Przede wszystkim projekt plus prototyp. Gdy pokazałam go światu (społeczności mam, zgromadzonych wokół bloga), dostałam mega pozytywny feedback i wiedziałam już, że dziewczyny czekają na gotowy produkt.

Na początku nawet nie traktowałam tego jak duży projekt biznesowy – ot, stworzyłam plakat, którego potrzebowała moja córka, a że zajęło to sporo czasu, stwierdziłam, że nie chcę udostępniać go za darmo.

Później dostrzegłam jego unikatowość, widzę rosnące zainteresowanie i mamy pomysły na kolejne pokrewne produkty, a SmartEDU wyrasta na osobną, nową markę.

Jaką radę dałabyś mamom, które planują założenie własnej firmy?

Przede wszystkim sprawdźcie pomysł i w miarę możliwości najpierw budujcie społeczność.

“Założenie firmy” to bardzo ogólne pojęcie, bo pomysłów mogą być setki tysięcy, ale myślę, że ważne jest, by to co zaoferujemy dawało faktyczną wartość, by było potrzebne i unikatowe.

Swego czasu jak grzyby po deszczu pojawiały się dziecięce marki odzieżowe oferujące bezkształtne basicowe ubrania z nieobszytej dresówki i spora część z nich padła albo stoi w miejscu. W międzyczasie powstało kilka oryginalnych, z pomysłem, unikatowymi nadrukami, świetną jakością i przemyślanym marketingiem – to właśnie te wybiły się na skalę światową.

Na pewno dobry pomysł, zbadanie rynku i zainteresowania, próby budowania społeczności. Do tego warto ogarnąć kwestię reklamy na facebooku, emailmarketingu … i dobrej księgowej 🙂

Dziękuję Ci za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik – Pieper

Wywiad powstał we współpracy z platformą DaWanda.

Zdjęcia: archiwum Moniki.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail