ZAINSPIRUJ SIĘ
LinkedIn – biznesowy portal społecznościowy
- Anna Romanowska
- 20 września 2022
- 4 MIN. CZYTANIA
Profil na LinkedIn. 4 najważniejsze kroki
Pracodawcy publikują na LinkedIn informacje o wakatach – to alternatywa dla płatnych portali z ogłoszeniami o pracę. Obserwowanie aktualności w firmach, w których chciałbyś / chciałabyś pracować pozwoli Ci być na bieżąco z prowadzonymi rekrutacjami, których szczegóły są dostępne tylko tam.
W Polsce na LinkedIn jest już ponad 4 miliony użytkowników* (dane z raportu A.Gamonia „LinkedIn w Polsce w 2022 roku”), ale tylko niecałe 3% z nich publikuje treści, a to oznacza, że aktywność w tym medium może przynieść Ci ponadprzeciętne rezultaty.
Jak zacząć?
- Załóż konto i uzupełnij swój profil – nie zapomnij o zdjęciu i grafice w tle.
- Poproś o rekomendacje osoby z którymi współpracowałaś / współpracowałeś.
- Obserwuj treści tworzone przez osoby i firmy z obszarów Twoich zainteresowań.
- Wchodź w interakcję z wpisami, do których masz wartościowy komentarz.
- Buduj sieć kontaktów – dodawaj do sieci osoby, które znasz, ale także te, których nie znasz np. rekruterów, pytając o szczegóły interesujących Cię ofert.
- Twórz treści – posty, artykuły, video; zastanów się jakie wpisy mogłabyś / mógłbyś napisać, aby zwrócić na siebie uwagę rekrutujących.
Chcesz znaleźć dobrą pracę? Zaprzyjaźnij się z LinkedIn
Jak działać na LinkedIn?
Na bazie przeprowadzonych konsultacji widzę, że najlepiej sprawdza się zadaniowe podejście do działań na LinkedIn. Gdy określisz precyzyjną datę uzupełnienia profilu, zebrania rekomendacji czy stworzenia pierwszego wpisu, to jest większa szansa, że faktycznie się tym zajmiesz. O ile samo założenie profilu nie sprawia większych trudności, to znacznie gorzej jest z aktywnością, zaangażowaniem i tworzeniem treści, a to właśnie te działania pozwolą Ci dotrzeć do szerszej grupy odbiorców tj. potencjalnych pracodawców.
Moja rada? Doprecyzuj cel i trzymaj się jego czasu realizacji, przykładowo:
- Do końca miesiąca powiększę swoją sieć kontaktów o 50 osób.
- Do dnia XYZ wyślę prośbę o rekomendację do 5 osób, z którymi współpracowałam / współpracowałem.
- Opublikuję 10 wpisów opisując swoje doświadczenie, co pozwoli rekruterom lepiej mnie poznać. 1 wpis tygodniowo, we wtorki, zaczynając od dziś.
[FM_form id=”5″]
Siła networkingu
Po założeniu i uzupełnieniu profilu przychodzi czas na zdobywanie nowych kontaktów. O znaczeniu tej czynności wspomina C. Duhigg w książce „Siła nawyku”:
„Granovetter odkrył, że dla znalezienia pracy, znajomości charakteryzujące się słabą więzią społeczną mają WIĘKSZE znaczenie niż przyjaźnie, ponieważ to właśnie luźne więzi udostępniają nam dostęp do sieci kontaktów, do których inaczej nie mielibyśmy wstępu.”
Dodając nieznajomych do sieci kontaktów zawsze dołączaj notatkę. To wiadomość powitalna (max. 300 znaków), która wyjaśni osobie zapraszanej kim jesteś i dlaczego się do niego / do niej odzywasz. Możesz m.in. odwołać się do stanowiska, na które aplikujesz, poinformować, że szukasz pracy i dopytać czy obecnie Pan / Pani nie szuka kogoś o podobnym zestawie umiejętności lub dopytać o szczegóły dotyczące zatrudnienia w tej firmie.
Aktywność w sieci
A zatem masz już grono odbiorców – potencjalnych pracodawców, gratulacje! Pokaż im swoje mocne strony i daj się lepiej poznać. Zrobisz to poprzez publikację treści. Domyślam się, że pierwsza Twoja myśl to „o czym ja mam niby pisać?” i dlatego warto śledzić wpisy, które mogą być świetnym źródłem inspiracji. LinkedIn pełen jest nieszablonowych rozwiązań stosowanych przez osoby szukające pracy:
- taktyka „Szukam szefa”
- stworzenie strony www prezentującej dotychczasowe doświadczenie, umiejętności i kompetencje
- wpisy prezentujące umiejętności i doświadczenia
Jak zadbać o swój wizerunek w social mediach? Przeczytaj!
To tylko wybrane przykłady obrazujące jedną z wielu metod szukania pracy. O innych – bardziej alternatywnych – przeczytacie w kolejnym artykule.
Zdjęcie: Pexels