Czego szukasz

Już nie robię miliona rzeczy na raz – rozmowa z Tekstualną

Wcześniej brałam niemal każde zlecenie, bo bałam się, że nie poradzę sobie finansowo, czyli ,,jak jest, to bierz”. Wmówiłam sobie, że to moja praca i że skoro z tym wiąże się zmęczenie i zmuszanie się czasem do pracy – to tak jest i trzeba się z tym pogodzić. Gorszej bzdury nigdy nie słyszałam – mówi Monika Pryśko, znana w sieci jako Tekstualna.

  • Joanna Gotfryd - 24/10/2017
Monika Pryśko, autorka bloga Tekstualna

Moniko, poznałyśmy się, kiedy byłaś rozchwytywaną freelancerką, copywriterką i blogerką. Dzisiaj zmieniłaś trochę aktywności. Pracujesz na etacie w Socialove i skupiasz się na nowym projekcie The Mother MAG. Skąd taki zwrot, a może to naturalna ewolucja?

Wszystko w moim przypadku to wynik poprzednich działań i decyzji. Jedno wynika z drugiego. Nawet to, że nie pracuję już jako freelancer copywriter, bo postanowiłam skupić całą uwagę na trzech elementach mojego aktywnego ,,ja”, czyli: blog Teksualna, The Mother MAG i Socialove.

Im mniej mnie rozprasza, tym mam więcej czasu i energii na to, co sprawia mi najwięcej radości, czyli na te trzy rzeczy.

Męczyłam się strasznie robiąc milion rzeczy na raz. Nie mogłam znaleźć sobie miejsca, a wieczory były przeznaczone na pracę, co mnie dodatkowo frustrowało, bo często robiłam rzeczy, które nie sprawiały mi przyjemności. Myślami pisałam posta na bloga, a w praktyce – szukałam idealnej nazwy dla nowego biznesu z Warszawy.

Kiedyś sprawiało mi to więcej radości, dziś wiem, że energię wolę poświęcać na siebie, na działania, pod którymi mogę się podpisać imieniem i nazwiskiem.

Czym jest The Mother MAG?

The Mother Mag to serwis online oraz niedługo drukowany magazyn dla świadomych siebie, odważnych i poszukujących kobiet, które zostając mamami, nie zapomniały o tym, jak być sobą.

Miejsce, w którym krążymy wokół tematu macierzyństwa, co jakiś czas oddalając się w stronę mody, ważnych społecznych rozmów i projektów, które zawojowały świat.

Dla mnie osobiście to kolejne podejście do tworzenia magazynu internetowego, tym razem jednak jestem dużo lepiej przygotowana i mam wizję tego, co chciałabym w serwisie umieszczać i jakie treści pokazywać w drukowanej wersji.

W 2016 roku robiłyście z Basią Szmydt świetny blog „Zrób to, no!” – dlaczego tego już nie kontynuujecie?

Wyczerpała nam się energia, po prostu. Przestało nam to sprawiać przyjemność, może dlatego, że początkowo to było nasze ,,chcenie”, a potem poczułyśmy, że już ,,musimy”. Chyba po prostu zrobiłyśmy to, o czym marzyłyśmy, czyli warsztaty, i nasza ciekawość została zaspokojona.

Potrzebowałaś poustawiać zawodowe priorytety od nowa? Dlaczego?

Wiem, co chcę robić. Wiem, w czym jestem dobra. I, powtórzę się, dobrze mi robi praca, która sprawia mi przyjemność. Której nie mogę się doczekać. Mam ten komfort, że mogę wybrać, czym chcę się zająć. Zapracowałam na to i teraz z tego korzystam.

Jak się okazało, nic się nie stało, gdy przestałam pisać na zlecenie, nie straciłam wcale pieniędzy – zyskany czas przeznaczyłam na to, co nie dość, że sprawia mi frajdę, to jeszcze daje pieniądze. To był dobry wybór.

Czy definitywnie porzuciłaś pracę freelancerki? Jakie miała plusy, a jakie minusy – z punktu widzenia mamy?

Blog i magazyn to trochę działania freelancera, tylko w bardziej ułożonej formie, tak sądzę. Oczywiście pomagam znajomym, gdy potrzebują mojego wsparcia, ale freelencerem jestem tylko w określonym zakresie i nie dla każdego. 🙂

Minusów nie ma, pracuję na 3/4 etatu w agencji Socialove, co mi daje bezpieczną bazę, a przede wszystkim pracę z najlepszymi ludźmi pod słońcem i inspirację.

Resztę energii poświęcam na bloga i The Mother MAG – czyli mam więcej czasu dla Córki, mam więcej czasu dla siebie, jestem spokojniejsza. Lubię ten spokój, który czuję, gdy mam już wszystko opanowane, a jeszcze pozostał mi czas, by poczytać książkę.

Wcześniej brałam niemal każde zlecenie, bo bałam się, że nie poradzę sobie finansowo, czyli ,,jak jest, to bierz”. Wmówiłam sobie, że to moja praca i że skoro z tym wiąże się zmęczenie i zmuszanie się czasem do pracy – to tak jest i trzeba się z tym pogodzić. Gorszej bzdury nigdy sobie nie powiedziałam. 🙂

Czyli piękna kawusia, markowy laptop i designerski notes – tak często wrzucane na Instagrama czy inne social media – to nie jest prawdziwy obraz polskiej freelancerki?

Przyznam, że ja sama lubię te kawusie, notesy. Laptop? Byle był w miarę mały i lekki. Myślę, że to jest trochę naciągany obraz polskiej freelancerki, a może raczej marzenie, żeby tak wyglądał. Kawa kiedyś się kończy i trzeba umyć kubek. Notes się brudzi, niszczy lub gubi. Laptop jest porysowany, a dziecko nakleja na nie swoje nalepki…

Prawdziwy obraz polskiej freelancerki to praca w kawiarni, bo tam jest spokój. To praca do nocy, bo w nocy jest cicho i nic nie rozprasza. To poprawki, deadline’y, asapy i presja. Ja już tak nie chcę. Wybrałam spokój i każdemu to polecam. Potrzebowałam dużo czasu, wiele pracy w to włożyłam, ale w końcu nadszedł ten moment, gdy stać mnie, by wybrać to, co dla mnie jest najlepsze.

Freelancing to trend przyszłości – jak mówią różne badania i nasz artykuł też. Co Ty o tym sądzisz?

Myślę, że każdy z czasem będzie chciał się w czymś specjalizować, będziemy może bardziej otwarci na to, by nie generalizować, by skupiać się na poszczególnych talentach, a nie na nazwie stanowiska. Może to sprawi, że każdy będzie chciał pracować na własny rachunek? Nie wiem.

Freelance daje odwagę do robienia tego, co faktycznie się chce i w czym widzimy się nie tylko dziś, ale i za kilka lat. Pracujemy dla siebie, nie dla kogoś, rozwijamy się w stronę, którą sami wybieramy. Pielęgnujemy indywidualność, a to jest na wagę złota i myślę, że będzie to doceniane jeszcze bardziej.

Czym nas jeszcze zaskoczysz? Myślisz nad jakimś nowym projektem?

Nie mam pojęcia. 🙂

Właśnie zostałam ambasadorem akcji społecznej zainicjowanej przez Stowarzyszenie Rodzin Pelikan ,,Dziecko w rozwodzie. Dostrzec. Zrozumieć. Wesprzeć ”. Niedługo drukujemy pierwszy numer The Mother MAG. Napisałam książkę dla dzieci i teraz pewna utalentowana osoba tworzy mi do niej ilustracje. Zresztą… im mniej planuję, tym więcej fajnych rzeczy się dzieje. Więc niech się dzieje jak najwięcej! 🙂

Dziękuję Ci za rozmowę.

Rozmawiała: Joanna Gotfryd.

Zajrzyj na blog Moniki >>>

Zdjęcia: Jakubowski Foto

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail