Czego szukasz

Jak założyć firmę? Własna działalność krok po kroku

Masz pomysł na działalność i biznesplan? By poprowadzić własny interes musisz jeszcze dopełnić kilu wymaganych prawem formalności. Sprawdź co zrobić krok po kroku, by zostać sobie szefem!

młoda kobieta pracuje na laptopie

Jako startujący przedsiębiorca powinieneś wykonać kilka czynności, które – w skrócie rzecz ujmując – pomogą organom administracyjnym zidentyfikować Ciebie i rodzaj Twojej działalności. Co poza tym? Na samym początku watro także pamiętać o zaopatrzeniu się narzędzia, które uproszczą Ci wykonywanie obowiązków związanych z prowadzeniem biznesu. Brzmi zawile? Nic bardziej mylnego. Szczególnie, że większości formalności możesz dopełnić online, nie wychodząc z domu.

Formularz CEIDG na firma.gov.pl

Formularz CEIGD jest pierwszym dokumentem z jakim spotkasz się chcąc założyć działalność gospodarczą. Znajdziesz go na stronie https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/, w zakładce „Złóż wniosek GEIDG”. Do wypełnienia będziesz miał 30 pól. Poza Twoimi danymi będą one dotyczyć np. charakteru działalności, którą chcesz poprowadzić, liczby osób jaką chcesz zatrudnić czy rodzaju dokumentacji, jakie zobowiążesz się wypełniać.

Formularz taki możesz opatrzyć podpisem zaufanym lub zautoryzować taniej, przy użyciu Profilu Zaufanego. To pozwoli Ci zarejestrować firmę bez wychodzenia z domu.

Oczywiście istnieje także możliwość wydrukowania wniosku, podpisania go ręcznie i złożenia w najbliższym Urzędzie Gminy. Co ciekawe, od początku roku 2017 możliwe jest wypełnienie wniosku przez… telefon. Pod numerem 801 055 088 (w dni robocze od 7.00 do 17.00). Wtedy dane wprowadza konsultant, który następnie przesyła do Ciebie SMS z numerem wniosku. Z nim wybierasz się do dowolnego Urzędu Gminy, gdzie Twój wniosek jest drukowany i gotowy do podpisu!

UWAGA! Tym samym formularzem w przyszłości będziesz zgłaszał ewentualne zmiany informacji, które w nim podałeś. Warto pamiętać, że masz na to 7 dni od chwili ich zaistnienia

ZUS i US

Jeśli chodzi o obowiązki wobec ZUS, to pierwszym krokiem jest właśnie wypełnienie formularza CEIDG. Na podstawie informacji tam zawartych przedsiębiorca zgłoszony jest jako płatnik składek (za siebie i ewentulnie pracowników). Pozostaje jednak kwestia zgłoszenia się jako ubezpieczony. Jeśli działalność będzie Twoim jedynym źródłem dochodu – uzupełniasz druk ZUA (tak samo, jeśli jesteś zatrudniony dodatkowo na umowę o pracę, ale Twoja pensja nie przekracza minimalnej krajowej).

W przypadku dodatkowego zatrudnienia i wyższych zarobków – wypełniasz druk ZZA. Na same druki są dwa sposoby: możesz wypełnić je w momencie rejestrowania (jako dodatkowy formularz wysyłany wraz z formularzem GEIDG) lub w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności dostarczyć je do ZUS-u (osobiście, ewentualnie przesyłką poleconą).

Relacje z Urzędem Skarbowym sam wniosek GEIDG także załatwia w przeważającej części. Numer NIP Ministerstwo nadaje Ci bowiem już w momencie powstania firmy. W pierwszym formularzu informujesz Urząd Skarbowy także o preferowanej formie opodatkowania i rodzaju dokumentacji księgowej, jaką będziesz prowadził.

Jedyne co pozostaje, to decyzja czy chcesz być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli tak, musisz dodatkowo wypełnić i złożyć w urzędzie formularz VAT-R.

Prowadzenie dokumentacji finansowej

W formularzu GEIDG masz obowiązek wskazać kto będzie prowadził dokumentację finansową Twojej firmy. Jeśli w momencie składania wniosku nie jesteś jeszcze pewien czy – a tym bardziej z jakim – biurem księgowym zdecydujesz się współpracować, to pamiętaj że zawsze możesz wybrać opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a potem zaktualizować wpis.

TOP RADA! To nie jest łatwa decyzja! Pamiętaj, że mimo iż biur księgowych jest naprawdę wiele, ich usługi nie należą do najtańszych (ok.200-400 zł/m-c). Do tego istnieje ryzyko, że trafisz na nierzetelną placówkę. Dlatego naprawdę warto rozważyć samodzielne prowadzenie księgowości online, przy użyciu intuicyjnego programu. Godnym polecenia będzie np. Księgowość Online w Streamsoft Firmino, który zapewnia intuicyjne rozliczenie firmy, przy użyciu prostych kreatorów.

Pieczątka i wizerunek

Spokojnie! To już nie są obowiązki. Co nie zmienia faktu, że w pieczęć firmową warto zainwestować. Jej użycie bowiem jest nie tylko przydatne, ale też wygląda profesjonalnie. Powinny znaleźć się na niej: pełna nazwa firmy, adres siedziby (plus opcjonalnie nr tel. czy adres e-mail), a także REGON, NIP oraz numer konta bankowego.

Nie zapomnij również o choćby podstawowych działaniach promocyjnych! Pamiętaj, że na wizerunek pracujesz od początku. Nawet jeśli nie dysponujesz budżetem na marketing, to uwierz – nawet mikrofirmie potrzeba trochę rozgłosu! Jakie masz możliwości? Uruchom system poleceń w sieci, zaangażuj rodzinę i znajomych. Pomocny będzie też blog oraz konta na profilach społecznościowych. Powodzenia!

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: fotolia.com
<

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie