Czego szukasz

Jak założyć firmę? Własna działalność krok po kroku

Masz pomysł na działalność i biznesplan? By poprowadzić własny interes musisz jeszcze dopełnić kilu wymaganych prawem formalności. Sprawdź co zrobić krok po kroku, by zostać sobie szefem!

  • Zofia Kowalska - 07/06/2018
młoda kobieta pracuje na laptopie

Jako startujący przedsiębiorca powinieneś wykonać kilka czynności, które – w skrócie rzecz ujmując – pomogą organom administracyjnym zidentyfikować Ciebie i rodzaj Twojej działalności. Co poza tym? Na samym początku watro także pamiętać o zaopatrzeniu się narzędzia, które uproszczą Ci wykonywanie obowiązków związanych z prowadzeniem biznesu. Brzmi zawile? Nic bardziej mylnego. Szczególnie, że większości formalności możesz dopełnić online, nie wychodząc z domu.

Formularz CEIDG na firma.gov.pl

Formularz CEIGD jest pierwszym dokumentem z jakim spotkasz się chcąc założyć działalność gospodarczą. Znajdziesz go na stronie https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/, w zakładce „Złóż wniosek GEIDG”. Do wypełnienia będziesz miał 30 pól. Poza Twoimi danymi będą one dotyczyć np. charakteru działalności, którą chcesz poprowadzić, liczby osób jaką chcesz zatrudnić czy rodzaju dokumentacji, jakie zobowiążesz się wypełniać.

Formularz taki możesz opatrzyć podpisem zaufanym lub zautoryzować taniej, przy użyciu Profilu Zaufanego. To pozwoli Ci zarejestrować firmę bez wychodzenia z domu.

Oczywiście istnieje także możliwość wydrukowania wniosku, podpisania go ręcznie i złożenia w najbliższym Urzędzie Gminy. Co ciekawe, od początku roku 2017 możliwe jest wypełnienie wniosku przez… telefon. Pod numerem 801 055 088 (w dni robocze od 7.00 do 17.00). Wtedy dane wprowadza konsultant, który następnie przesyła do Ciebie SMS z numerem wniosku. Z nim wybierasz się do dowolnego Urzędu Gminy, gdzie Twój wniosek jest drukowany i gotowy do podpisu!

UWAGA! Tym samym formularzem w przyszłości będziesz zgłaszał ewentualne zmiany informacji, które w nim podałeś. Warto pamiętać, że masz na to 7 dni od chwili ich zaistnienia

ZUS i US

Jeśli chodzi o obowiązki wobec ZUS, to pierwszym krokiem jest właśnie wypełnienie formularza CEIDG. Na podstawie informacji tam zawartych przedsiębiorca zgłoszony jest jako płatnik składek (za siebie i ewentulnie pracowników). Pozostaje jednak kwestia zgłoszenia się jako ubezpieczony. Jeśli działalność będzie Twoim jedynym źródłem dochodu – uzupełniasz druk ZUA (tak samo, jeśli jesteś zatrudniony dodatkowo na umowę o pracę, ale Twoja pensja nie przekracza minimalnej krajowej).

W przypadku dodatkowego zatrudnienia i wyższych zarobków – wypełniasz druk ZZA. Na same druki są dwa sposoby: możesz wypełnić je w momencie rejestrowania (jako dodatkowy formularz wysyłany wraz z formularzem GEIDG) lub w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności dostarczyć je do ZUS-u (osobiście, ewentualnie przesyłką poleconą).

Relacje z Urzędem Skarbowym sam wniosek GEIDG także załatwia w przeważającej części. Numer NIP Ministerstwo nadaje Ci bowiem już w momencie powstania firmy. W pierwszym formularzu informujesz Urząd Skarbowy także o preferowanej formie opodatkowania i rodzaju dokumentacji księgowej, jaką będziesz prowadził.

Jedyne co pozostaje, to decyzja czy chcesz być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli tak, musisz dodatkowo wypełnić i złożyć w urzędzie formularz VAT-R.

Prowadzenie dokumentacji finansowej

W formularzu GEIDG masz obowiązek wskazać kto będzie prowadził dokumentację finansową Twojej firmy. Jeśli w momencie składania wniosku nie jesteś jeszcze pewien czy – a tym bardziej z jakim – biurem księgowym zdecydujesz się współpracować, to pamiętaj że zawsze możesz wybrać opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a potem zaktualizować wpis.

TOP RADA! To nie jest łatwa decyzja! Pamiętaj, że mimo iż biur księgowych jest naprawdę wiele, ich usługi nie należą do najtańszych (ok.200-400 zł/m-c). Do tego istnieje ryzyko, że trafisz na nierzetelną placówkę. Dlatego naprawdę warto rozważyć samodzielne prowadzenie księgowości online, przy użyciu intuicyjnego programu. Godnym polecenia będzie np. Księgowość Online w Streamsoft Firmino, który zapewnia intuicyjne rozliczenie firmy, przy użyciu prostych kreatorów.

Pieczątka i wizerunek

Spokojnie! To już nie są obowiązki. Co nie zmienia faktu, że w pieczęć firmową warto zainwestować. Jej użycie bowiem jest nie tylko przydatne, ale też wygląda profesjonalnie. Powinny znaleźć się na niej: pełna nazwa firmy, adres siedziby (plus opcjonalnie nr tel. czy adres e-mail), a także REGON, NIP oraz numer konta bankowego.

Nie zapomnij również o choćby podstawowych działaniach promocyjnych! Pamiętaj, że na wizerunek pracujesz od początku. Nawet jeśli nie dysponujesz budżetem na marketing, to uwierz – nawet mikrofirmie potrzeba trochę rozgłosu! Jakie masz możliwości? Uruchom system poleceń w sieci, zaangażuj rodzinę i znajomych. Pomocny będzie też blog oraz konta na profilach społecznościowych. Powodzenia!

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: fotolia.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska
Podyskutuj

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla przedsiębiorczych mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Zastrzeganie marki. Co warto o tym wiedzieć?

Na czym polega prawna ochrona znaku towarowego? Jakie wybrać logo? Gdzie można uzyskać pomoc przy przejściu przez procedury w Urzędzie Patentowym? Dowiesz się tego z poniższego wpisu.
  • Jagoda Jasińska - 07/11/2019
widok z góry na stół z laptopem, kawą, notatnikiem, okularami

Ochrona prawna znaku towarowego – na czym polega?

Rejestrując znak towarowy, za który uznawany jest nazwa oraz wszystko, co pozwala na identyfikację firmy, odbywa się w urzędzie patentowym. Aby przygotować wniosek, który zostanie zaakceptowany przez urzędników, niezbędna jest jednak odpowiednia wiedza z zakresu prawa autorskiego oraz procedur. Osoby, które do tej pory nie miały z nimi styczności, mogą mieć spore problemy z dopełnieniem wszystkich formalności i zapewnieniem sobie pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Ochrona marki firmy – samo logo czy logo z nazwą?

Jedną z najczęstszych wątpliwości dotykających przedsiębiorców rejestrujących markę jest wybór między jedną z dwóch opcji – ochroną prawną samego logo, czy też dotyczącą także jej nazwy. W większości przypadków wystarczy tylko zastrzeżenie logotypu.

Zdarza się jednak, że ten nie zawiera nazwy przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji niezbędne będzie też zastrzeżenie określonych słów w danym kontekście – przede wszystkim w treściach dotyczących branży, w której działa firma. Wyjątek stanowią nazwy będące słowem stworzonym na potrzeby nazwy – na przykład Budopol, Meblex i tym podobne.

Zastrzeżenie znaku towarowego – kto pomoże w tym zadaniu?

Jak już wspomnieliśmy, złożenie wniosku oraz przejście wszystkich procedur w urzędzie patentowym nie jest łatwe i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego zastrzeganie marki warto powierzyć fachowcowi. Najlepiej będzie, jeśli w tym celu wybierzemy się do kancelarii rzecznika patentowego.

Stawiając na pomoc sprawdzonego i posiadającego niezbędne certyfikaty oraz uprawnienia specjalisty, możemy być pewni, że wszystkie najważniejsze elementy wizerunku naszej firmy zyskają odpowiednią ochronę przed ich wykorzystaniem przez konkurencyjne przedsiębiorstwa.

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail