Czego szukasz

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Przed Tobą rozmowa o pracę? Gratulacje! To oznacza, że Twoje CV przeszło wstępną selekcję i jesteś w gronie kilku wybranych Kandydatów. Przed Tobą kolejny krok do celu jakim jest nowa praca, czyli rozmowa rekrutacyjna. Jak przygotować się do rozmowy o kwalifikacyjnej?

  • Katarzyna Radecka - 27/02/2018
kobieta i mężczyzna w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej podają sobie ręce

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

O tym, że rozmowa o pracę może być stresująca wiedzą chyba wszyscy, którzy w takich rozmowach brali udział, szczególnie jeśli jest to pierwsza rozmowa tego typu od dłuższego czasu i dotyczy pracy, na której nam zależy.

Zanim spotkamy się z naszym potencjalnym pracodawcą, warto się do takiego spotkania przygotować – to zminimalizuje stres oraz sprawi, że poczujemy się pewniej i zwiększymy swoje szanse na dobre zaprezentowanie naszych umiejętności.

O czym powinniśmy pamiętać przed spotkaniem? Oto lista najważniejszych rzeczy:

1) Czy wiesz o jakim stanowisku będziesz rozmawiać? Jeśli nie pamiętasz, koniecznie sprawdź ogłoszenie lub opis stanowiska przed spotkaniem. Sytuacja, w której Kandydat nie jest pewien na jakie stanowisko kandyduje jest niedopuszczalna. Jeśli szukasz aktywnie pracy i wysyłasz dziesiątki cv, prowadź rejestr ofert, trzymaj maile w osobnym folderze, słowem zrób coś, co pozwoli Ci w szybki sposób sprawdzić szczegóły danej rekrutacji.

2) Wcześniej opracuj drogę dojazdu na spotkanie – być może firma znajduje się w trudno dostępnym miejscu albo właśnie na głównej drodze dojazdowej jest remont i musisz inaczej rozplanować trasę. Punktualność jest bardzo ważna, lepiej być kilka minut wcześniej i poczekać, niż w ostatniej chwili w stresie biec na spotkanie i wpaść na nie zdyszanym jak po przebiegnięciu maratonu.

Upewnij się też, że wiesz z kim będziesz rozmawiać oraz jaką funkcję ta osoba pełni w danej firmie. Czy jest to np. specjalista ds. rekrutacji czy może Twój potencjalny szef? Informacja na temat Twojego rozmówcy powinna pojawić się w momencie zaproszenia, jeśli tak się nie stanie dopytaj o to.

3) Koniecznie zapoznaj się z profilem pracodawcy, wejdź na jego stronę internetową, poczytaj o tym czym się zajmuje firma, jakie są jej aktualne projekty. Zupełnie inaczej odbierany jest na rozmowie Kandydat, który wie coś o firmie, od tego, którego to w ogóle nie interesuje. Jeśli zapoznaliśmy się z profilem danej firmy, świadczy to o naszej motywacji, o tym, że zależy nam na zatrudnieniu i że możemy być zaangażowanymi pracownikami. Poza tym możliwe, że pracowaliśmy już w firmie z tej samej branży i fakt ten będzie bardzo dobrym punktem wyjścia w rozmowie, a także pozwoli nam wskazać konkretne doświadczenie, spójne z oczekiwaniami potencjalnego pracodawcy.

4) Przed spotkaniem odpowiedzmy sobie na bardzo ważne pytanie: dlaczego interesuje mnie akurat ta firma i to stanowisko? Takie pytanie na pewno padnie na spotkaniu, więc warto się do niego przygotować. Czy chodzi o firmę – bo zawsze marzyliśmy o pracy właśnie tutaj? A jeśli tak, dlaczego? Czy może idealnie spełniamy wymagania pracodawcy? Jeśli tak, to dlaczego? Im więcej podamy faktów i nawiążemy do naszych umiejętności, tym większa szansa na przekonanie drugiej strony do naszej kandydatury. Wykorzystajmy takie pytanie na pokazanie naszej motywacji do pracy w tej konkretnej firmie.

5) Spójrz jeszcze raz na swoje cv pod kątem tej konkretnej oferty. Które z Twoich kompetencji odpowiadają wymaganiom potencjalnego pracodawcy? Jakie są Twoje mocne strony, o których możesz wspomnieć? Pomyśl o konkretnych sytuacjach, w których znalazły zastosowanie Twoje umiejętności, na których zależy też tej konkretnej firmie. Upewnij się też, że pamiętasz szczegóły na temat historii swojego zatrudnienia.

6) Zwróć uwagę na dress code – podczas spotkania o pracę należy zadbać o swój wygląd i dostosować go do sytuacji. Swetry, dżinsy, bardzo krótkie spódnice czy mocny makijaż zostawiamy na inne okazje😊

7) Pomyśl, o co chcesz zapytać podczas spotkania – to bardzo dobra okazja, żeby przyjrzeć się szczegółom i doprecyzować różne kwestie. Czy na pewno rozumiesz obowiązki na danym stanowisku? Jakie oczekiwania ma potencjalny pracodawca? Czy wiesz jak wygląda zespół i z kim będziesz współpracować? Warto też dopytać o ramy czasowe rekrutacji i o to, kiedy możesz spodziewać się informacji zwrotnej.

8) Przygotuj się też na pytanie o oczekiwane zarobki, najlepiej podać widełki czyli przedział w jakim chcesz się poruszać. Zaznacz czy chodzi o umowę o pracę czy może kontakt B2B. Jeśli ta informacja nie pojawi się wcześniej, dopytaj o premie i świadczenia pozapłacowe.

9) Pamiętaj o uśmiechu, pozytywnym nastawieniu i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego podczas rozmowy. Twoje wypowiedzi powinny być spójne i dłuższe niż pojedynczo rzucane słowa. Nasz rozmówca powinien mieć przekonanie, że rozmawia z osobą kompetentną i kulturalną. Pamiętaj, to jedyna szansa, żeby przekonać do siebie drugą stronę, więc wykorzystaj to w pełni!

Powodzenia!

Zdjęcie: Pixabay.com.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Katarzyna Radecka
Rekruterka, coach kariery. Od 2008 roku związana z branżą rekrutacyjną. Posiada 18-letnie doświadczenie biznesowe z obszaru szkoleń i sprzedaży. Obecnie realizuje projekty rekrutacyjne i aktywnie wspiera osoby szukające pracy, m.in. prowadzi warsztaty dotyczące przygotowania CV oraz efektywnej prezentacji podczas rozmów o pracę. Prowadzi coaching kariery. Więcej informacji na www.hr-inspire.pl
Podyskutuj

Siedem kompetencji przyszłości. Sprawdź, które już posiadasz?

Idealny pracownik przyszłości? Jakie cechy będzie posiadał? Jakie umiejętności będą najbardziej pożądane, a które zawody będziemy znali jedynie z opowiadań? Jakie wyzwania staną przed Pracownikami za kilka lat?
  • Edyta Kruszewska, Angelika Zujko - 17/06/2018
Chłopiec w kosmocie w skafandrze

Siedem kompetencji przyszłości

Każdy z nas choć raz zastanawiał się nad tym, jak będzie się zmieniał rynek pracy. Choć przyszłość trudno przewidzieć to warto zastanowić się nad tym, czego pracodawcy będą oczekiwali od pracowników. Światowe Forum Ekonomiczne szacuje, że 30% umiejętności, które będą pożądane w 2020 r. na większości stanowisk pracy obecnie nie są definiowane jako kluczowe. Z kolei OECD[1] prognozuje, że 65% dzieci rozpoczynających dziś edukację będzie pracować w zawodach, których dzisiaj jeszcze nie znamy. Z pewnością wpływ na to będą miały światowe megatrendy, a więc globalne zjawiska, które oddziałują na wszystkich ludzi.

Co wpłynie na kształtowanie się najbardziej pożądanych kompetencji?

  • informatyzacja świata, przetwarzanie ogromnej ilości informacji każdego dnia,
  • rozwój mediów społecznościowych, determinujących mocniej niż kiedykolwiek różne sfery życiowe,
  • starzenie się społeczeństwa i wydłużający się czas życia ludzi,
  • sztuczna inteligencja, które przejmuje coraz więcej procesów,
  • postępująca automatyzacja i robotyzacja.
  • wzrost przedsiębiorczości

Najbardziej pożądane umiejętności to te, których nie da się w  szybki i prosty sposób zautomatyzować. Możemy tutaj wyodrębnić krytyczne myślenie, nastawienie na współpracę, oraz empatię i umiejętności szybkiej adaptacji. W  tym wszystkim jednak najistotniejsza będzie elastyczność rozumiana jako otwartość na zmiany, zwinność oraz gotowość do ciągłego doskonalenia (ang. agile). Już dzisiaj chętniej proponuje się współpracę osobom, którym niestraszna jest niepewność, zmienność. Takim pracownikom towarzyszy apetyt na wiedzę i nowe doświadczenia.

Jakie kompetencje zyskają na znaczeniu?

1. Crossowanie umiejętności

Zdolność spajania i wykorzystywania doświadczeń z wielu dziedzin, przydatna szczególnie w branżach, gdzie wykorzystuje się różne kompetencje.

2. Przejmowanie odpowiedzialności

To angażowanie się w powierzone zadania, projekty i branie za odpowiedzialności za końcowy efekt. Świadomość swoich obowiązków. Budowanie własnej samodzielności.

3. Kompleksowe rozwiązywanie problemów

To umiejętność pracy z wieloma danymi i informacjami. Analizowanie i przetwarzanie ich a w konsekwencji sztuka podjęcia najlepszych decyzji i zaproponowanie rozwiązań. W przyszłości jej znaczenie może spadać w branżach mocniej zautomatyzowanych natomiast z pewnością wzrośnie w sektorze usług.

4. Poruszanie się w social mediach

Umiejętność korzystania z mediów społecznościowych to bez wątpienia kompetencja przyszłości. Jest to zarówno tworzenie odpowiednio angażującego kontentu jak i budowanie swojej, unikalnej marki. Jest to również wiedza na temat umiejętnego dobierania mediów do realizacji celów.

5. Współpraca z innymi

Umiejętność pracy z innymi, elastyczność, odwaga w prezentowaniu swoich pomysłów, propozycji. Wspieranie, uczenie się od najlepszych.

6. Inteligencja emocjonalna

Badania od dawna pokazują, że im wyższa inteligencja emocjonalna, tym wyższa jest efektywność pracownika.[2] Człowiek, który posiada takie kompetencje potrafi identyfikować i nazywać zarówno swoje emocje i uczucia jak i emocje innych ludzi. Dzięki temu łatwiej mu rozwiązywać spory, negocjować.

7. Współpraca w świecie wirtualnym i międzykulturowym

Umiejętność współpracy wirtualnej w sposób skuteczny, efektywny, zaangażowany i wykazujący obecność w zadaniach wirtualnego zespołu. Rozumienie innych narodowości, grup społecznych i pokoleniowych oraz umiejętność skutecznego poruszania się w różnych kontekstach kulturowych.

Aby odnieść sukces w najbliższej przyszłości, pracownicy będą musieli wykazać się zdolnością przewidywania trendów w szybko zmieniającym się krajobrazie form organizacyjnych i wymaganych kompetencji. Rynek pracy będzie wymagał od nich ciągłego oceniania, jakie kompetencje są im potrzebne i szybkiego dostosowywania umiejętności do zmieniających się warunków. W takich realiach warto stawiać na otwartość na zmiany i zwinność. Takie podejście  nie jest procesem, czy metodą, a stanem umysłu, sposobem myślenia i filozofią życia. To gotowość do zmiany i chęci nauki, otwartością na eksperymentowanie i doskonalenie przez całe życie.

Wiemy, że akurat mamy świetnie dadzą sobie radę! Zatem głowa do góry i działajcie!

[1] Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju

[2] “Future Work Skills 2020”, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute

Życzymy Wam powodzenia we wszystkich procesach, aby były one dobrym doświadczeniem! I zapraszamy do naszego profilu w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

O autorkach:

Edyta Kruszewska – Senior HR Business Partner w ProService Finteco. Z wykształcenia psycholog, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu PR i Komunikacji Strategicznej w SGH a także Executive MBA na Akademii Leona Koźmińskiego. Od prawie 20 lat realizuje swoją pasję – pracując z ludźmi i dla ludzi w obszarze HR. Prywatnie szczęśliwa mama bliźniaczek, pasjonatka CrossFit’u.

angelika zujkoAngelika Zujko – Junior HR Business Partner w ProService Finteco. Absolwentka Politechniki Rzeszowskiej. Doświadczenie zdobywała w agencji doradztwa personalnego i organizacji AIESEC. Zagadnieniami, jakimi szczególnie się interesuje jest obszar rekrutacji, onboarding, employer branding, budowanie zaangażowania pracowników oraz prawo pracy.

 

Zdjęcia: pixabay.com oraz zdjęcia profilowe – własność autorek

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Edyta Kruszewska, Angelika Zujko
ProService Finteco Sp. z o.o.
Podyskutuj

Czy dajesz sobie prawo by odmawiać?

Koleżanka poprosiła Cię o pomoc, trzeci raz w tym miesiącu, a Ty się zgodziłaś. Córka woła z każdą bzdurą, zamiast samodzielnie spróbować znaleźć rozwiązanie. Obiecałaś szefowej, że zajmiesz się przygotowaniem imprezy firmowej, ale po przemyśleniu stwierdzasz, że jednak nie dasz rady. Jak być asertywnym i wreszcie zacząć odmawiać, kulturalnie i bez wyrzutów sumienia? Naucz się tego razem ze mną!
  • Joanna Gotfryd - 11/06/2018
uśmiechnięta kobieta

Nie wyręczaj innych

W domu

Czy jesteś Zosią Samosią, która wszystko chce zrobić sama, albo najlepiej jeszcze zrobić za innych? Przyzwyczaiłaś ludzi, którymi się otaczasz, że ZAWSZE mogą liczyć na Twoją pomoc?
I zdarza się (tak jak mnie ostatnio), że Ty jak męczennica jedziesz mopem po podłodze, a Twoja córka z tym czasie siedzi obok i przegląda najnowsze filmy na youtube?

Znajomych

Być może też tak masz, że ktoś tylko mówi o tym, że będzie szukał przedszkola dla dziecka, albo, że robi malowanie w mieszkaniu, albo że szuka dobrego weterynarza dla swojego pupila. A wtedy w Tobie włącza się tryb: „chętnie ci pomogę”. Ty załatwisz, Ty zadzwonisz, Ty dasz numer, Ty skontaktujesz, Ty to ogarniesz.

W pracy

Albo koleżanka z pracy prosi Cię o zrobienie kolejnej rzeczy i Ty się godzisz, bo Ty ten temat znasz najlepiej, wiesz jak to zrobić? Daj, ja to zrobię, dla mnie to drobnostka. I później siedzisz po godzinach, albo wieczorem zamiast odpoczywać, ślęczysz nad komputerem.

Czy biegasz za sprawami innych ludzi a nie masz czasu zająć się własnymi? Ja czasem tak mam.

Jak to zmienić?

Trzeba pracować nad swoją asertywnością i pewnością siebie!

I mam dla Ciebie dobrą wiadomość:

12 czerwca o 20:00 odbędzie się bezpłatne szkolenie online:

„Asertywność i pewność siebie – fundamenty silnej osobowości”

które poprowadzi Kamila Rowińska.

Jeśli jeszcze nie ma Cię na liście uczestników, to zarezerwuj swoje miejsce już teraz!

Masz już plany na ten dzień?

Nie szkodzi! Nawet jeśli 12 czerwca o 20:00 nie możesz siąść przed ekranem monitora, a możliwość oglądania szkolenia na smartfonie też odpada, to… TEŻ SIĘ ZAPISZ!
Wszystkim osobom zapisanym zostanie wysłany zapis video. Ponadto dostaniesz na maila notatki wizualne i transkrypcję, aby szybko i efektywnie powtórzyć materiał.

Zapisy tutaj! 

Ja będę, więc mam nadzieję, że do zobaczenia!

Zdjęcie tytułowe: Storyblocks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail