Czego szukasz

Jak ruszyć z firmą i zostać freelancerem? Radzi Kasia Aleszczyk

Nie dowiesz się czy podołasz, dopóki nie rozpoczniesz – mówi Kasia Aleszczyk, kobieta przedsiębiorcza i ekspert od tworzenia stron internetowych. Czy można wyeliminować ryzyko związane z założeniem firmy i gdzie szukać pierwszych zleceń? Dowiedz się już teraz i zacznij działać! A tworzenie stron internetowych to świetny pomysł na pracę zdalną dla mam!

  • Joanna Gotfryd - 09/01/2019
Kasia Aleszczyk

Chciałabyś pracować z domu? Zostać freelancerką i dopasować swoją pracę do rodziny?

Spełnij swoje marzenia!

Startuje kolejne edycje kursu WordPress & Freelancing oraz Wirtualna Asystentka & Social Media Ninja, które są intensywnymi kursami on-line, przygotowanymi specjalnie z myślą o mamach.

Możesz całkowicie zmienić swoje życie zawodowe, nie przegap tej szansy!

Poznaj szczegóły kursu WordPress & Freelancing>>

Poznaj szczegóły kursu Wirtualna Asystentka>> 

Kasiu, często słyszę od mam, że chciałyby pracować na swoim, ale obawiają się zakładania własnej firmy, bycia freelancerem. Czy naprawdę jest się czego bać?

Teoretycznie zawsze jest się czego bać. Bo przecież wszystko, co nowe, wprowadza zarówno ekscytację, jak i strach. Natomiast ja często spotkam kobiety, które nie tyle obawiają się samego założenie firmy, ale zwlekają, bo boją się, co będzie jeśli im się nie powiedzie. I takim kobietom odpowiadam zawsze: nie, nie masz się czego bać.

Tak naprawdę rzadko kto rozpoczyna swój pierwszy biznes i osiąga sukces. Często sukces poprzedzony jest niejedną porażką. W samym prowadzeniu firmy oczywiście trzeba się będzie wiele nauczyć. Jest to sytuacja, która w ogóle nie przypomina i której nawet nie można porównywać do pracy na etacie.

Sporo wiedzy trzeba przy własnej działalności przyswoić, wiele rzeczy testować, a czasem i po roku, dwóch zmienić kierunek, czy zakres wykonywanych usług.

Jednak nikt z nas nie dowie się, czy podoła, dopóki nie rozpocznie.

A co się stanie, jeśli nie wyjdzie? Prawdopodobnie nic takiego. Na etat zawsze można wrócić.

A jak wyeliminować ryzyko takiej porażki? Wiem, że nie da się przewidzieć wszystkiego, ale jakie są najważniejsze działania, o które należy zadbać?

Fakt, nie da się, ponieważ prowadzenie i powodzenie firmy nie do końca zależy tylko od naszych działań. Jest mnóstwo czynników, które codziennie mają wpływ na nasz biznes. Istnieją firmy, które zostały zamknięte, ponieważ np. zmieniło się polskie prawo.

Ale jeśli chodzi o przygotowania. Warto sobie biznes zaplanować. Przemyśleć, co będzie się w nim sprzedawać, skąd będą w nim Klienci, za co będzie się otrzymywać pieniądze, ile tych pieniędzy będzie, jak będzie się z nimi komunikować i ich obsługiwać. Warto również rozejrzeć się dokoła, określić swoją konkurencję i przyjrzeć się ich działaniom.

I na koniec – najlepiej zaczyna się własny biznes ze zgromadzoną wcześniej poduszką finansową, by móc działać kilka pierwszych miesięcy (niektórzy piszą – rok) bez zysków w firmie.

Jak jest firma, to muszą być też i zamówienia. Od czego zaczęłabyś szukanie pierwszych zleceń?

Jeszcze kilka lat temu był to nie raz proces skomplikowany. Dziś najczęściej dzieje się to na Facebooku. Każdy z nas ma znajomych. Oni mają swoich znajomych, a tamci – kolejnych znajomych. Zaczynając warto swoim znajomym to ogłosić. Krótko i na temat. Że rozpoczyna się biznes, jakie usługi będzie się świadczyć i pozostawić jakiś namiar do kontaktu. Spotkałam już kilkunastu przedsiębiorców, którzy właśnie od sieci własnych kontaktów zaczynali.

Kasiu, jesteś ekspertem od WordPressa i biznesu. Wspierasz kobiety, które uczestniczą w kursie WordPress&Freelancing właśnie wiedzą biznesową. Czego dokładnie będzie się można od Ciebie nauczyć?

W kursie rzeczywiście jestem odpowiedzialna za tę część, która dotyczy freelancingu i biznesu. Podczas pięciu spotkań mentorskich poruszamy tematy związane z wiedzą ogólną o biznesie, z pozyskiwaniem zleceń, z pisaniem własnej oferty, z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi prowadzenia własnej firmy.

Mam jednak również ponad czteroletnie doświadczenie w tworzeniu stron na WordPressie dla klientów. Dzielę się więc i tym, co się wiąże konkretnie z takim biznesem, czyli opowiadam o zleceniach WordPressowych od kuchni. To właśnie jest temat, który wzbudza największe zainteresowanie.

Dziękuję Ci za rozmowę!

Kasia Aleszczyk – na co dzień pomaga innym oswajać WordPressa. Blogerka na www.KasiaAleszczyk.pl  i podcasterka na www.JakZycwNecia.pl. W swojej autorskiej akademii na www.AkademiaWP.pl , w kursach online, uczy różnych rzeczy z WordPressem związanych. Głęboko wierzy, że gdy zamykają się przed nią drzwi – trzeba poszukać otwartego okna!

A jeśli Ty chciałabyś spróbować swoich sił jako freelancerka, to teraz masz na to naprawdę świetną okazję!

Startuje kolejna edycja kursu on-line WordPress & Freelancing. Przygotowany specjalnie z myślą o mamach, w 8 tygodni pomoże Ci całkowicie zmienić Twoje życie zawodowe – nie przegap tej szansy! Naucz się robić strony internetowe i zarabiaj na zleceniach z całego świata!

Już dzisiaj dowiedz się więcej szczegółów >>

Zdjęcie: archiwum Kasi Aleszczyk

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Zabezpieczony: Jak branża IT może pomagać milionom pacjentów? Relacja ze spotkania w Roche Global IT Solution Centre

Brak zajawki, ponieważ wpis jest zabezpieczony hasłem.
  • Anna Łabno - Kucharska - 15/01/2019
Uczestnicy spotkania #MamoPracujwIT w Warszawie w Roche Global IT Solution Centre

Spotkanie #MamoPracujwIT w Warszawie, przygotowane we współpracy z Roche Global IT Solution Centre, było nieco inne od pozostałych realizowanych w ramach tego programu. Pierwszy raz, spotkanie prowadzone było po angielsku, a wśród uczestników było wielu Panów – bardzo miło!

Po części przeznaczonej na prezentacje, dyskusję, wszyscy uczestnicy chętnie dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie części networkingowej, a spotkanie przeciągnęło się znacznie poza zaplanowany czas 😉

Moc wiedzy i doświadczenia

Wydarzenie otworzyła Agnieszka Czmyr-Kaczanowska z Fundacji Mamo Pracuj i przekazała głos przedstawicielom gospodarza spotkania. W trakcie spotkania swoje prezentacje prowadzili:

  • Aleksandra Ossowska-Owczarczyk – HR Head, która zaprezentowała firmę podczas wystąpienia pt.  „Poznaj Roche Global IT Solution Centre”
  • Mariusz Mulas, Global Head – Application Development, opowiadał o rozwiązaniach, którymi się zajmuje podczas wystąpienia „Gdzie IT spotyka się z nauką”
  • Marta Pilarczyk, Team manager fullstack i Strategic Outsourcing, odpowiadała na pytania, dotyczące obszarów związanych z Kobietami w IT. Jak wygląda dzisiejsza praca kobiet w IT? Ile kobiet jest w IT? Czy sytuacja w Solution Centre jest podobna do globalnych trendów?
  • Sabrina Staniewska, Senior IT Proffesional, miała wystąpienie na temat „IT RnD w erze niepewności, złożoności nowych technologii i innowacji”
  • Jakub Bieniek, Senior Team Manager – DIA IT i Anna Casquet-Lawrynowicz, Senior Team Manager, dzielili się swoimi doświadczeniami z perspektywy pracujących rodziców, podczas panelu „Słowo o codziennym życiu w IT”

Networking, czyli o co pytały mamy

Po tej części mamy chętnie korzystały z networkingu oraz swobodnych rozmów z pracownikami Roche Global IT Solution Centre. Dopytywały o możliwości związane z zatrudnieniem oraz o to, jak wygląda proces rekrutacyjny. Śmiało zadawały pytania, dotyczące początków pracy w firmie oraz jak wyglądał rozwój zawodowy poszczególnych osób.

Przy okazji korzystały z pysznego i zdrowego poczęstunku, a dzieci z świetnie przygotowanej sali zabaw i obecności animatorek.

Opinie z pierwszej ręki

Uczestnicy spotkania bardzo wysoko ocenili jego przygotowanie i przebieg.

Spotkanie było szalenie interesujące. Ciekawy dobór tematów. Świetnym pomysłem była dyskusja pomiędzy dwoma pracownikami, którzy podzielili się z nami swoimi historiami, związanymi z przerwą w pracy i powrotem. Cenna była także możliwość indywidualnego porozmawiania z rekruterami.

Bardzo podoba mi się idea #MamoPracujwIT, takie meet-upy są bardzo potrzebne.

Dziękujemy za uczestnictwo i do zobaczenia!

O Roche Global IT Solution Centre

„W Roche Global IT Solution Centre wykorzystujemy najnowsze technologie by pokonywać bariery w medycynie. Stabilne zatrudnienie, poczucie misji i doskonałe warunki pracy stanowią solidne fundamenty, pomagając nam jasno określić ścieżkę swojej kariery”.

Zobacz kogo poszukuje Roche Global IT Solution Centre >>

 

Zdjęcia: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Codziennie się czegoś uczę – historia Magdy, która pracuje jako technical writer

Magda Peciak jest mamą dwuletniej Basi i od 9 lat pracuje jako technical writer. Co spodobało jej się najbardziej i co przekonało do zawodu? Jak wygląda praca technical writera na co dzień i na jakie pytania powinnaś sobie odpowiedzieć zanim się przebranżowisz – zobacz podpowiedzi Magdy.
  • Joanna Gotfryd - 09/01/2019

Magdo, od 9 lat pracujesz jako technical writer. Wytłumacz nam czym dokładnie się zajmujesz w swojej pracy?

Pracuję w korporacji, która zajmuje się, w bardzo dużym skrócie, tworzeniem oprogramowania dla przemysłu. Takie aplikacje mogą być dość skomplikowane w konfiguracji, instalacji, bądź użyciu (ze względu na złożoność systemów produkcji). A użytkownik potrzebuje konkretnych rozwiązań, sposobów użycia i nie ma czasu na dokładne poznawanie aplikacji i szukanie rozwiązania poprzez klikanie po produkcie.

I tu właśnie potrzebna jest dokumentacja, w której klient szybko znajdzie odpowiedź na swoje pytania. Ja na co dzień piszę takie dokumentacje różnego typu (w zależności od potrzeb użytkownika i wymagań klienta).

Czy testujesz produkty, aplikacje, żeby potem dobrze opisać je w dokumentacji?

Tak, proces tworzenia dokumentacji to nie tylko pisanie. Żeby dobrze opisać dany produkt trzeba dobrze rozumieć jak on działa i samemu umieć go użyć. W mojej pracy uczestniczę czynnie w procesie tworzenia produktu, jestem częścią zespołu, który tworzy aplikację. Dzięki temu, po części też testuję to, co mam opisać, a przez to wielokrotnie znajduję problemy w produkcie, co potem pomaga w jego ulepszaniu.

Wspomniałaś podczas naszej pierwszej rozmowy, że kiedy zaczynałaś pracę w zawodzie, nikt prawie nie znał takiego pojęcia – technical writer. Jaka Ty zostałaś technical writerem? Gdzie uczyłaś się (zawodu)?

Tak właśnie było. 9 lat temu sama nie wiedziałam, że taki zawód istnieje. Skończyłam Elektrotechnikę na AGH i nie bardzo wiedziałam gdzie iść dalej. Zaczęłam też studia podyplomowe na AGH i w międzyczasie pracowałam w firmie z branży produkcyjnej. Ta praca niestety nie dawała mi zbyt wiele satysfakcji, więc zaczęłam rozglądać się za czymś innym.

Dowiedziałam się, że w firmie, w której pracowała moja przyjaciółka ze studiów, szukają osoby na stanowisko Technical Writera. Moja koleżanka była zadowolona z tej pracy, więc postanowiłam spróbować. I tak zostałam tam na dłużej niż myślałam – i jestem tam do dzisiaj. Uczyłam się na bieżąco, wedle potrzeb, głównie od starszych stażem kolegów, posiłkując się artykułami z sieci bądź książkami.

Co Cię zachęciło do tego zawodu na początku?

Pierwszą zachętą, żeby spróbować, była praca w języku angielskim (w tym języku tworzymy dokumentację i pracujemy). Poza tym to, że będę mogła robić też „techniczne” rzeczy, tzn. trochę testować, trochę „grzebać” w kodzie, trochę projektować. Zawsze mam coś, czym chcę się zająć, nauczyć jak tylko będzie wolniejsza chwila.

A co najbardziej podoba Ci się w Twojej pracy?

Najbardziej podoba mi się to, że ciągle się czegoś uczę (śmiech). Nie jestem znużona tym co robię, bo ciągle się coś zmienia, cały czas są nowe projekty, nowe technologie. Mam wiele możliwości rozwoju.

Czy możesz opowiedzieć o jakiejś sytuacji z pracy, którą szczególnie zapamiętałaś – jakiś ważny projekt lub zabawna historia?

Atmosfera w mojej pracy jest bardzo przyjacielska. Mamy trochę eventów firmowych, które nas wszystkich integrują, ale też sami spotykamy się poza pracą. Wciąż dużo się dzieje i każdy dzień przynosi nowe wyzwania ☺

Od 2 lat jesteś mamą. Co macierzyństwo zmieniło w Twoim życiu zawodowym?

Na pewno przychodzę do pracy dużo wcześniej ☺ Mam takie szczęście, że nikt nie stoi w drzwiach firmy z zegarkiem w ręku i nie pilnuje, o której przyszłam. Nie mamy sztywnych godzin pracy „od-do”. I to jest bardzo duże ułatwienie dla osób posiadających dzieci. Dzięki temu mogę przychodzić wcześniej (oczywiście po ustaleniu z moim managerem), a kiedy jest taka potrzeba, przyjść później. Dla rodzica jest to bardzo ważne.

Zawsze byłam dobrze zorganizowaną osobą, a teraz to jest już poziom master ☺ Każdy rodzic wie o czym mówię ☺ Na szczęście moja praca jest dość elastyczna godzinowo i to mi bardzo ułatwia pogodzenie wszystkich „nowych” obowiązków z pracą.

Jak wygląda Twój typowy dzień pracy i kto przejmuje opiekę nad córką, kiedy Ty wyruszasz do pracy?

Moją córeczką w czasie mojej nieobecności opiekuje się niania. I jestem z tego bardzo zadowolona. Dzięki temu rano przed wyjściem do pracy jestem w stanie ogarnąć jeszcze jakieś sprawy domowe zamiast biec z dzieckiem do żłobka. To duża wygoda. Tak samo po powrocie z pracy, nie denerwuję się, jeśli się spóźniam, bo stoję w korkach. Niania w razie potrzeby może zostać z Basią chwilę dłużej.

Wymieniamy się z mężem godzinami wyjazdów i powrotów do i z pracy. Staramy się dopasować do różnych obowiązków firmowych. Jeśli trzeba, mogę też wyjść wcześniej z pracy, a potem odrobić ten skrócony czas.

Gdybyś miała powiedzieć naszym czytelniczkom od czego zacząć zmianę zawodu, pójście w kierunku technical writera – co by to było na początek? Jaki pierwszy krok?

Najpierw trzeba się zastanowić czy pisanie to jest coś, co się lubi robić. Potem czy język angielski nie jest dla mnie problemem. No i na koniec, czy się lubi uczyć nowych rzeczy. Jeśli te wszystkie kwestie są rozwiązane, to wtedy trzeba zacząć trochę czytać w sieci o tym zawodzie.

W internecie jest mnóstwo artykułów na ten temat. Są różne blogi, strony, darmowe treningi. Szczerze polecam zacząć lekturę od strony http://techwriter.pl/. Tutaj jest mnóstwo przydatnych i ciekawych informacji.

A jakie są ścieżki rozwoju dla technical writera? Czym może zajmować się jak zdobędzie doświadczenie (awans – na jakie stanowisko, zmiana ścieżki na coś innego?)

Ścieżki kariery Technical Writera zależą tak naprawdę od schematu organizacyjnego danej firmy oraz od wielkości zespołów dokumentacyjnych. Jeśli chodzi o zmianę ścieżki na coś innego to Tech Writer może spróbować swoich sił jako tester, analityk biznesowy albo nawet developer (znam takie przypadki). To wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji, zainteresowań oraz ilości czasu jaki trzeba poświęcić na dodatkową naukę i wdrożenie.

Na koniec proszę Cię o słowo zachęty dla mam, które myślą o wejściu do branży IT, ale boją się, że sobie nie poradzą, że mają za dużo lat 😉 czy cokolwiek innego?

Drogie mamy, nie bójcie się zmian. Jeśli moja historia Wam się podoba, jeśli uważacie to za interesujące, to po prostu trzeba spróbować. Nie ma tu ograniczeń wiekowych. Jeśli chcecie oderwać się od rutyny domowej, zacząć się rozwijać i robić też coś dla siebie, to jest to bardzo dobra droga. Trzeba po prostu iść do przodu i mieć chęci. Przecież z wyzwaniami radzimy sobie MY – MAMY na co dzień ☺

Życzę powodzenia i odwagi!

Dziękuję Ci za rozmowę.

Zdjęcia: archiwum prywatne Magdy

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail