Czego szukasz

Jak napisać dobre CV? Liczą się 3 sekundy

Pracodawca ma niewiele czasu, by przekonać się, że warto zaprosić cię na rozmowę kwalifikacyjną. Co liczy się najbardziej w przygotowaniu dobrego CV? Co powinnaś koniecznie napisać, a o czym już nie? Jak „wytłumaczyć” się z nieobecności na rynku pracy, jeśli masz małe dziecko i do tej pory byłaś z nim w domu?

  • Dagmara Kokoszka - 08/02/2016

Liczą się pierwsze 3 sekundy!

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi też potrzeby firm i osób z działu HR. Kiedyś wystarczyło napisać ile doświadczenia posiada się w danym zawodzie – dzisiaj to zdecydowanie za mało. Ponoć pierwsze 3 sekundy decydują o tym, czy pracodawca/rekruter zwróci uwagę właśnie na twoją aplikację. Co więc możesz zrobić, żeby go do siebie przekonać?

Na początek – zaprezentuj się!

Nie chodzi mi o napisanie „cześć, jestem Zosia i chcę u Ciebie pracować, wybierz mnie!”. Mam na myśli profesjonalne i bardzo ogólnikowe rozpisanie kilku zdań o tym, w jakim kierunku zmierza twoja kariera zawodowa oraz dlaczego szukasz pracy w konkretnym zawodzie/branży. To wystarczy – oczywiście na początek.

Obok opisu warto umieścić swoje zdjęcie, eleganckie i skromne. Jeśli zależy ci na pracy i wymagającej posadzie – zrób sobie sesję biznesową, po której będziesz mieć idealne zdjęcia do oficjalnych prezentacji. Odpadają zupełnie zdjęcia z wakacji, selfie i inne takie, które zamiast cię zaprezentować – zniszczą twoją karierę w niespełna 3 sekundy.

Jestem „niepracującą” mamą… i co teraz?

Wiele z nas, mam, wracających do pracy po urlopie macierzyńskim ma ogromny dylemat – jak zaznaczyć w CV to, że przez niemalże rok nigdzie nie pracowałam? Liczy się szczerość. W tym krótkim wstępie umieszczonym obok zdjęcia zawsze możesz napisać „Przez rok przebywałam na urlopie macierzyńskim, podczas którego szkoliłam się i uzupełniałam swoją wiedzę, pozwalającą mi podjąć pracę na XXXX stanowisku”.

Pracodawcy nie boją się twojej „dziury” w życiorysie, czy małych dzieci. Oni martwią się, czy podołasz postawionym przed tobą zadaniom i czy twoje umiejętności są nadal na wysokim poziomie, adekwatnym do tego, jakie były przed urlopem macierzyńskim. Jeśli jeszcze na nim jesteś – warto pomyśleć o tym, co mogłabyś zrobić dla siebie i swojej kariery zawodowej. Być może znajdziesz jakiś ciekawy kurs on-line, dzięki któremu spokojnie przypomnisz sobie wiele ważnych informacji lub nauczysz się czegoś zupełnie nowego? Nie chodzi tu o ogrom poświęcanego czasu – istotne jest to, aby nie „wypaść z obiegu”.

Odwrócona chronologia

Dużo łatwiej czyta się CV, w których doświadczenie zawodowe, czy skończone szkoły umieszczone są w kolejności od najświeższej, do najstarszej. Dzięki temu pracodawca ma jasny komunikat – co robiłaś przez ostatnie lata. I właśnie to się dla niego najbardziej liczy.

Nie warto wpisywać wszystkich miejsc pracy, szkół podstawowych, czy gimnazjów. Jeśli pracowałaś gdzieś 2 dni i zdobyta wiedza oraz doświadczenie nijak mają się do stanowiska, na jakie aplikujesz – nie marnuj czasu rekrutera. On od razu wyłapie takie błędy i może niesłusznie cię ocenić – jako osobę, która nie ma się czym pochwalić i w żaden sposób nie potrafi zachęcić do podjęcia decyzji o rozmowie kwalifikacyjnej lub zatrudnieniu na dane stanowisko.

Obowiązki

Pamiętaj o wypisaniu głównych obowiązków, jakie pełniłaś na danym stanowisku. Nie trzeba wypisywać wszystkiego – liczy się to, co było najważniejsze i może zainteresować przyszłego pracodawcę. Najlepiej zrobić to w formie 3-4 krótkich myślników, dzięki którym osoba czytająca nasze CV dostanie jasny przekaz – co robiłaś i co może przydać się w nowej pracy.

Skraca to znacznie czas, jaki rekruter musiałby poświęcić na ustalenie, co już potrafisz robić, a czego trzeba cię nauczyć. To również decydujący czynnik – bardzo często liczy się to, czy pracodawca jest w stanie szybko przystosować pracownika do nowych zadań i pełnienia określonej funkcji.

Kursy i szkolenia

Warto wpisać wszystkie kursy i szkolenia, jakie mogą okazać się istotne przy objęciu danego stanowiska. Jeśli posiadasz jakieś certyfikaty – pochwal się, napisz o nich! To bardzo pozytywnie wpływa na wizerunek i często okazuje się być ważnym czynnikiem, dzięki któremu dostajesz zaproszenie na rozmowę lub etat.

Umiejętności

Zastanów się szczerze – co mogłabyś zaoferować przyszłemu pracodawcy? Jakie programy komputerowe znasz i w jakim stopniu, jakie cechy charakteru mogą pomóc ci w pracy na danym stanowisku i co już potrafisz robić? Dzięki temu dajesz rekruterowi jasny znak – jestem dobra w tym i tamtym, jeśli z czymś innym radzę sobie słabiej – moimi mocnymi stronami postaram się to „nadrobić”.

Znajomość języków

Tutaj zaczyna się tak naprawdę największy problem… Wiele osób „na oko” wpisuje poziom znajomości języków obcych. Niestety – rekruterzy bardzo często sprawdzają to poprzez testy językowe lub rozmowy z native speakerem. Wstyd więc wtedy polec! To nic nie da, że wpiszesz coś, co nie jest prawdą. Nie przyniesie ci to żadnych korzyści, a może spowodować, że stracisz szansę na wymarzoną pracę!

Pamiętaj – rekruterzy i pracodawcy to też ludzie 🙂 Oceniają, oczekują, ale przede wszystkim rozumieją. Nie powinno Cię przerażać, że nie masz długoletniego doświadczenia, czy wielu przebytych kursów… Bądź szczera, realnie oceń swoje szanse i pokaż się z jak najlepszej strony. To recepta na sukces!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dagmara Kokoszka
Mama 4-letniej Mai i 2-letniego Radka. Z zamiłowania blogerka, dziennikarka magazynu branżowego i marketingowiec. Na co dzień zajmuje się wieloma rzeczami - cały czas poszukując swojej drogi zawodowej. Stara się jednak aktywnie wspierać innych - szczególnie poprzez pracę w swojej firmie - Sukcesomanii, gdzie wraz ze wspólniczką zajmują się doradztwem zawodowym i biznesowym.
Podyskutuj

#WomanOnStage – Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars

Firma Aptiv wraca do nas po wakacyjnej przerwie z ciekawym wydarzeniem. Niezależnie od tego czy interesujesz się motoryzacją i nowymi technologiami, czy może po prostu lubisz być na bieżąco z nowinkami, na tym spotkaniu nie może Cię zabraknąć! Sprawdź dlaczego i zapisz się już teraz!
  • Ewa Moskalik - Pieper - 17/09/2019

Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars: #WomanOnStage

Po wakacyjnej przerwie firma Aptiv nadal nie zwalnia tempa i już:

25 września o godzinie 18:00 w Starej Zajezdni w Krakowie odbędzie się 6 edycja Connected.Cars: #WomenOnStage.

Ta edycja jest wyjątkowa i szczególnie ważna, ponieważ w całości przygotowały ją kobiety – inżynierki z Aptiv, które pokażą Wam, że świat motoryzacji nie jest tylko domeną mężczyzn.

Oczywiście na spotkanie zapraszamy zarówno Panie, jak i Panów. 🙂

Poznaj szczegóły spotkania i zapisz się!

Możesz mieć niepowtarzalną okazję wyruszenia do krainy nowych technologii i samochodów przyszłości. Poznać tematy związane z bezpieczeństwem, inteligencją samochodów, testowania oraz budowania innowacyjnych produktów pod kątem Agile, ale nie tylko!

To będzie też doskonała okazja, żeby porozmawiać z managerami Aptiv o możliwościach zatrudnienia! Dlatego zabierz ze sobą swoje CV!

Agenda:

18:00 -18:20 – Poznajmy się!

18:20 – 18:40 – Dlaczego testowanie samochodów przyszłości jest takie ważne?

18:40 – 19:10 – Networking (pizza & drinks on us!)

19:10 – 19:30 – Wyższy poziom inteligencji w samochodach przyszłości – projekt Simusafe

19:30 – 19:50 – Agile jako narzędzie do budowania innowacyjnych produktów w branży automotive.

19:50 – 21:00 – Speed recruiting + Networking

Wydarzenie jest bezpłatne, ale rejestracja obowiązkowa. Łap bilet!

Co jeszcze Cię czeka na miejscu?

  • Mocna dawka wiedzy oraz inspiracji od najlepszych inżynierek oraz managerów!
  • Strefy inżynieryjne, w których spotkacie ekspertów Aptiv oraz porozmawiacie o aktualnych ofertach pracy.
  • Spotkanie z przedstawicielkami Fundacji Mamo Pracuj.
  • Dla pierwszych 100 osób specjalne prezenty!
  • Pizza i napoje.

Zobacz jak wygląda serce i dusza samochodów przyszłości 🙂

Nie przegap okazji i zapisz się! Do zobaczenia 25 września!

Wiemy, że takie bilety szybko się rozchodzą 🙂

aptiv logo

Zdjęcie: archiwum Aptiv

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Networking sposobem na sukces

Kobiety z reguły bardzo naturalnie nawiązują relacje, czy tą umiejętność można przełożyć na biznes? Zastanawiasz się jak rozwinąć swoją firmę i nawiązać pierwsze kontakty biznesowe? Wykorzystaj swoje zdolności komunikacyjne aby rozmawiać skutecznie o swoich interesach tworząc efektywną sieć networkingową.

  • Marta Hycnar - 17/09/2019
networking - 3 kobiety przy posiłku

Networking, czyli nawiązywać relacje biznesowe?

Biznes to ludzie, a budowanie i podtrzymywanie relacji to podstawowy czynnik sukcesu w biznesie. Przedsiębiorcy, zarówno kobiety jak i mężczyźni, coraz większą uwagę poświęcają na tworzenie i pielęgnowanie relacji biznesowych, kształtując sieć kontaktów. Zaufany partner biznesowy poleca Cię swojemu klientowi, a on kolejnemu kontrahentowi i twoja działalność nabiera rozpędu. Budując szeroką siatkę kontaktów inwestujesz w przyszłość swojego biznesu. 

Dlaczego to tak ważne?

Każdy napotkany człowiek to nowe doświadczenia i szersza wiedza, która pomoże Ci rozwinąć firmę. Wykorzystaj każdą szanse na rozmowę, nigdy nie wiesz co może ona przynieść. To dzięki ludziom, którzy nas otaczają docieramy do odbiorców naszych usług. Posiadanie znajomości jest często negatywnie kojarzone, a tu przede wszystkim chodzi o współpracę. Spotkania networkingowe są nie tylko sposobem na rozwój twojego biznesu, ale także sposobem na znalezienie pracy. Raport Banku Danych o Inżynierach wskazuje, że networking jest skuteczniejszy niż wszystkie inne metody poszukiwania pracy. Według badań ok. 65% do 85% posad udaje się znaleźć dzięki pomocy, jaka płynie z sieci kontaktów.

Networkingowe know how

„Networking oparty jest na pielęgnowaniu relacji, których fundamentem jest zaufanie w celu udzielania sobie wzajemnie wsparcia, tj. wzajemnych korzyści takich jak dostęp do informacji, udzielenie opinii lub wsparcie emocjonalne” – to najtrafniejsza definicja networkingu. Zatem ważne jest aby opierał się on na wzajemności. 

Największa światowa organizacja networkingowa BNI działająca w Polsce, stworzyła tradycję śniadań biznesowych, podczas których przedsiębiorcy mają możliwość lepiej się poznać. Spotykamy się o 7 rano aby porozmawiać o swoim biznesie, o sukcesach i pomysłach. W przyjaznej atmosferze wymieniamy się wzajemnymi kontaktami i umożliwiamy zrobienie biznesu innym. Jest to najlepszy sposób na prowadzenie firmy. Przyjemny i skuteczny, a wczesna poranna pora spotkania nie wpływa na nasze codzienne obowiązki. 

Myślisz o tym, aby założyć swój biznes, szukasz partnerów lub inwestorów? A może prowadzisz już swoją firmę i chcesz dotrzeć do nowych klientów? Jeżeli szukasz sposobów na to, żeby rozwinąć swoją karierę zawodową – wybierz się na spotkanie networkingowe.

Pamiętaj jednak, aby na co dzień wykorzystywać networking szukając wśród znajomych zaufanych partnerów, dostawców usług czy pracowników. Bądź otwarta na ludzi, a nawiązywanie kontaktów przyjdzie Ci z łatwością. Wykorzystaj networking aby rozwinąć własną firmę, wypromować siebie i swój pomysł. Szybko i przyjemnie zdobędziesz nowych klientów i wartościowe kontakty biznesowe. Przecież psychologia biznesu dowodzi, że kobiety mają naturalne predyspozycje do networkingu. Sprawdź sama!

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to zajrzyj jeszcze do innych naszych wpisów, które zostały stworzone z myślą o pierwszych krokach w biznesie:

Zdjęcie: Storybloks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Hycnar
Współzałożycielka firmy HarmoniquePR – Agencji Public Relations. Trenerka biznesu z wiedzą popartą wieloletnim doświadczeniem. Członek międzynarodowej grupy Business Network International.  Ceni sobie profesjonalne podejście do biznesu oraz umiejętności komunikacyjne. Specjalistka w budowaniu trwałych i harmonijnych relacji. Wulkan energii, zaraża optymizmem. U ludzi uwielbia szczery i promienny uśmiech.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail