Czego szukasz

Jak i kiedy poprosić pracodawcę o podwyżkę?

Dla wielu z nas taka sytuacja jest doskonale znana: od lat pracujemy w jednej firmie, z roku na rok projektów przybywa i zadań jest coraz więcej, firma się rozwija, a my zarabiamy dokładnie tyle samo ile w momencie rozpoczęcia pracy. Wreszcie decydujemy się poprosić szefa o podwyżkę i zaczynamy się stresować. Nie wiemy jak to zrobić i od czego zacząć.

Jak poprosić szefa o podwyżkę?

Oto kilka rzeczy, o których warto pamiętać:

1) Wybierzmy dobry moment na rozmowę. Na pewno nie należy rozmawiać o podwyżce, jeśli wiemy, że firma ma kłopoty finansowe lub plany budżetowe nie są realizowane. Niepowodzenie takiej rozmowy jest wtedy raczej przesądzone.

Jeśli natomiast firma świetnie się rozwija, zatrudniane są nowe osoby, a nasze wynagrodzenie od lat stoi w miejscu nic nie stoi na przeszkodzie, żeby porozmawiać z szefem.

Ocena roczna

Najlepszym momentem na rozmowę jest ocena roczna – to podczas niej omawiamy swoją dotychczasową pracę, ustalamy cele na kolejny rok oraz rozmawiamy o naszym rozwoju, w tym o kwestiach finansowych, jeśli stanowią one dla nas problem. Jeśli w Twojej firmie oceny pracy zdarzają się rzadziej niż raz na rok lub w ogóle ich nie ma (może tak być np. w małych firmach), dobrym momentem będzie na przykład zakończenie jakiegoś ważnego dla firmy projektu, którego byliśmy liderem lub ważnym ogniwem zespołu projektowego.

Możemy też porozmawiać w każdym innym dowolnym terminie, pod warunkiem, że umówimy się z szefem na konkretny dzień i godzinę, zaznaczając, że chcemy porozmawiać o swoim rozwoju w firmie. To, wprawdzie ogólnie, ale zasygnalizuje mu temat rozmowy.

2) Jak do każdej ważnej rozmowy, tak i do tej warto się dobrze przygotować: zastanów się najpierw jaką wartość stanowi Twoja praca dla firmy. Pomyśl o tym, jakie projekty ostatnio realizowałaś, w co byłaś zaangażowana, jakie być może nowatorskie rozwiązania zaproponowałaś w firmie lub swoim dziale, czy i jak poszerzyły się Twoje obowiązki lub jak wyglądała realizacja Twojego budżetu. Mów językiem kompetencji i korzyści jakie niosą one dla firmy. Nigdy nie używaj argumentów związanych np. z życiem osobistym („Potrzebuję podwyżkę, bo kupuję nowe mieszkanie”) i nie szantażuj („Mam kilka innych, dużo lepszych ofert pracy”).

Jeśli wiesz, że takie rozmowy są dla Ciebie stresujące, warto wynotować sobie na kartce rzeczy, o których chcesz powiedzieć. To pozwoli Ci uporządkować myśli, ale też ułatwi Ci rozmowę i pozwoli na bycie konkretnym, a to bardzo ważne!

Pomyśl ile chcesz zarabiać

3) Jeśli przychodzisz rozmawiać o pieniądzach, musisz wiedzieć jaka kwota będzie dla Ciebie satysfakcjonująca. Zorientuj się jak wygląda wynagrodzenie na podobnych stanowiskach w innych firmach – w internecie można znaleźć raporty płacowe z różnych branż i firm, poza tym czasem wystarczy porozmawiać ze znajomymi. Warto też sprawdzić w dziale HR swojej firmy, jak wygląda kwestia przyznawania podwyżek lub premii.

Podczas rozmowy z szefem zapytaj co mógłby Ci zaproponować, ale też bądź przygotowana na przedstawienie swoich oczekiwań. Pamiętaj, aby zawsze nieco je zawyżyć, to da Ci możliwość negocjacji.

4) Pamiętaj, żeby emocje zostawić za drzwiami. To ma być partnerska, rzeczowa i spokojna rozmowa dwojga dorosłych ludzi. Nie zaczynaj rozmowy od razu od kwestii finansowych. Wprowadź szefa w temat, nakreślając swoją sytuacje, zakres obowiązków, wskazując na korzyści, jakie Twoja praca przynosi firmie. Warto też zaznaczyć, że bardzo dobrze Ci się w niej pracuje i co cenisz w swoim miejscu pracy. To pokaże, że czujesz się częścią zespołu i że jesteś zaangażowana w rozwój swojej organizacji oraz, że nadal chcesz być jej częścią.

Przygotuj się na wynik rozmowy

5) Przygotuj się również na różne reakcje szefa i wynik tej rozmowy. Oczywiście, w sytuacji idealnej kończy się ona sukcesem, a Ty otrzymujesz wymarzoną podwyżkę. Może się jednak zdarzyć, że szef nie będzie Ci jej chciał przyznać – zastanów się, jakich argumentów może użyć i jak możesz na nie zareagować. Jeśli natomiast Twoje kontrargumenty nie pomogą i niestety podwyżka nie zostanie przyznana, warto ustalić z szefem, kiedy moglibyście do tej rozmowy powrócić lub zapytać, co możesz zrobić, aby taką podwyżkę uzyskać. Być może jest możliwość uzyskania innych, dodatkowych form wynagrodzenia: np. firma może zapłacić za szkolenie, które byłoby dla Ciebie szczególnie interesujące lub dofinansować studia podyplomowe, o których myślisz od dłuższego czasu.

6) Pamiętaj o uśmiechu 🙂 nawet jeśli rozmowa nie potoczy się po Twojej myśli, należy z niej wyjść z podniesioną głową. Nie udało się teraz, uda się następnym razem. Może być też tak, że kwestia wynagrodzenia jest na tyle ważna, że odbiera nam motywację do pracy i przeważa nad plusami, jakie daje nam dana firma. Wtedy być może należy rozważyć zmianę pracy i po prostu rozpocząć poszukiwania.

Powodzenia!

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Rekruterka, coach kariery. Od 2008 roku związana z branżą rekrutacyjną. Posiada 18-letnie doświadczenie biznesowe z obszaru szkoleń i sprzedaży. Obecnie realizuje projekty rekrutacyjne i aktywnie wspiera osoby szukające pracy, m.in. prowadzi warsztaty dotyczące przygotowania CV oraz efektywnej prezentacji podczas rozmów o pracę. Prowadzi coaching kariery. Więcej informacji na www.hr-inspire.pl
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie