Czego szukasz

Jak efektywnie pracować z domu – 3 sposoby na samodyscyplinę

Elastyczność to z pewnością jedna z pierwszych myśli, jakie przychodzą Ci do głowy, gdy myślisz o pracy z domu. Jako mama doskonale wiem, że elastyczność w pracy bardzo się przydaje, szczególnie gdy dzieci są jeszcze małe. Ale… praca z domu wymaga samodyscypliny. Choć zdajesz sobie z tego sprawę, trudno jest ją od siebie wyegzekwować. Są jednak sposoby, aby wyćwiczyć tę umiejętność.

  • Małgorzata Kowalczewska - 06/06/2016
Kobieta pracuje w domu przy laptopie

Praca z domu, a samodyscyplina

Elastyczność to z pewnością jedna z pierwszych myśli, jakie przychodzą Wam do głowy, gdy myślicie o pracy z domu. Jako mama doskonale wiem, że elastyczność w pracy bardzo się przydaje, szczególnie gdy dzieci są jeszcze małe. Niezależnie od tego, czy pracujecie na etacie i pracodawca od czasu do czasu daje Wam możliwość pracy zdalnej, czy też prowadzicie własny biznes i dom jest Waszym miejscem pracy, praktyka pokazuje, że tego typu rozwiązanie ma swoje plusy, ale jest też wyzwaniem. No bo jak tu zabrać się do zadań, jeśli w kuchni czeka dobra kawa, na około bałagan, pranie wysypuje się już z kosza, a w lodówce nie ma nic na obiad… To i tak „spokojne” rozpraszacze, bo zakładam, że dzieci są w przedszkolu/szkole/z opiekunką.

Praca z domu wymaga samodyscypliny.

Choć zdajemy sobie z tego sprawę, trudno jest ją od siebie wyegzekwować. Są jednak sposoby, aby wyćwiczyć tę umiejętność.

Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest samodyscyplina.

Samodyscyplina to umiejętność świadomego kontrolowania własnego zachowania i realizacji wcześniej wyznaczonych zadań/celów, pomimo przeszkód takich jak: czynniki zewnętrzne (inne osoby, otoczenie, warunki atmosferyczne itp.), czy osobista niechęć do czegoś.

Energia

Choćbyśmy nie wiem jak próbowali, nie uda nam się efektywnie pracować, jeśli zabraknie nam energii. Dbałość o jej odpowiedni poziom jest podstawą ćwiczenia samodyscypliny. Z czasem, gdy w różnych sferach życia będziemy już potrafili kontrolować swoje zachowanie, poziom potrzebnej energii nie będzie już tak wysoki, ponieważ działanie będzie nawykowe.

Teraz jednak warto zadbać o to, by codziennie dostarczyć sobie odpowiednią dawkę mocy. W tym celu: jedz zdrowo i śpij. Sen jest ważny, bo regenerujemy organizm w najlepszy z możliwych sposobów. Warto zatem zadbać o odpowiednią ilość godzin wypoczynku. Gdy już się wyśpimy, nasz organizm potrzebuje jeszcze odpowiedniej dawki glukozy – ale nie chodzi tu o słodycze, ale o produkty z niskim indeksem glikemicznym, czyli na przykład: owoce i warzywa, kuskus, chleb orkiszowy, zielony groszek, żurawina, biała fasola, makaron al dente, dziki ryż, siemię lniane, suszone pomidory, chrupkie pieczywo. Glukoza jest w tej postaci przyswajana powoli i powoli się uwalnia, co korzystnie dawkuje nam energię.

Małe kroki, duże zmiany

Jeśli chcesz ćwiczyć samodyscyplinę, nie zaczynaj od trudnych zadań. To kuszące, no bo przecież to „pracowe” zadania są tu najważniejsze. Samodyscyplina z pewnością pozwoli nam efektywnie pracować z domu, ale gdy od razu będziemy planować i starać się wytrwać w założonych celach zawodowych, jedyne co osiągniemy to zwiększony poziom frustracji. O naszej samodyscyplinie decyduje siła woli – i to ją musimy wzmocnić. Być może trudno będzie Wam w to uwierzyć, ale badania prowadzone przez amerykańskiego psychologa społecznego, Roya Baumeistera, dowiodły, że praca nad drobnymi przyzwyczajeniami przekłada się w sposób znaczący na kształtowanie samodyscypliny w ważnych obszarach. Pisząc drobne przyzwyczajenia, mam na myśli np. codzienne ścielenie łóżka, trzymanie porządku na biurku, pilnowanie, by z naszych wypowiedzi usunąć wtrącenia takie jak: „y-y”, „jakby”, „że tak powiem”, zmuszanie się do korzystanie z lewej ręki (gdy jesteśmy praworęczni) przy myciu zębów, czy dbanie o prawidłową postawę (proste plecy, częste ćwiczenia karku, gdy siedzimy przy komputerze). Ćwiczenia w tych mało znaczących obszarach naszego życia sprawiają, że dużo łatwiej będzie nam mobilizować się do pracy, czy innych, mało przyjemnych czynności.

Automotywacja

Przechodząc teraz do tych ważnych i trudnych zadań wymagających samodyscypliny, warto zastanowić się nad naszą motywacją. Już jako dzieci chętniej zabieraliśmy się za sprzątanie, gdy czekała na nas jakaś nagroda. Dlaczego więc teraz nie wyznaczyć sobie nagrody za sfinalizowanie projektu? Jeśli natomiast wiemy, że dopóki nie mamy nad sobą bata, nic nie zrobimy, pomóc nam może zobowiązanie finansowe i terminowe. Wyznaczmy konkretną godzinę i karę za jej niedotrzymanie. Powinna to być określona kwota, którą będziemy wpłacać na wcześniej wybrany cel (np. dobroczynny). Warto też zdawać sobie sprawę, że skupienie na przyszłości zdecydowanie bardziej pomaga nam zachować samodyscyplinę niż myślenie o teraźniejszości. Mając zatem zadanie do wykonania, zadaj sobie pytanie „Dlaczego chcę to zrobić?” i pomyśl o skutkach w dalszej perspektywie. Analizowanie typu „Jak mam to zrobić?” na etapie początkowym sprawia, że myślimy o teraźniejszości i nasza automotywacja maleje.

Samodyscyplina to ogromne wyzwanie. Dojdziemy do niej najlepiej metodą małych kroków.

Nie bądźmy dla siebie zbyt surowi – warto zachować pewną dozę elastyczności i spokoju. Na etapie, gdy pracujemy nad silną wolą, nie zawsze musimy terminowo osiągać wyznaczone cele. Ważne jednak, byśmy widzieli poprawę w naszym zachowaniu. Gdy będziemy pamiętać o odpowiedniej dawce energii, ćwiczeniach opartych na drobnych zmianach oraz wzmacnianiu swojej motywacji, z czasem praca z domu będzie dla nas coraz łatwiejsza.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Małgorzata Kowalczewska
Coach, socjolog, specjalista ds. PR, mama 2 dzieci, zafascynowana efektywnym działaniem (w tym temacie piszę bloga www.insade.pl), psychologią społeczną, możliwościami ludzkiego umysłu. Uwielbia chodzić po górach, jeździć na nartach i leniuchować w Borach Tucholskich.
Podyskutuj

Czy na zleceniu dostaniesz zasiłek macierzyński?

Pracując na umowę zlecenie kobiecie może być przyznany zasiłek macierzyński na takich samych prawach jak kobieta zatrudniona na etat. Są jednak pewne warunki, które należy spełnić. Jakie? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czego powinnaś dopilnować, aby otrzymać zasiłek w takiej samej wysokości jak kobieta na etacie!
  • Aneta Socha - Jaworska - 07/06/2019
mama bawi się z dzieckiem

Czym jest umowa zlecenie?

Umowa zlecenie zawierana jest między dwoma stronami – zleceniodawcą i zleceniobiorcą. Jest to umowa starannego działania, gdzie miejsce i czas wykonywania zlecenia nie mają większego znaczenia.

Zazwyczaj zleceniodawca jest firmą i po jego stronie jest wyliczenie oraz opłacanie składek i zaliczek na podatek za zleceniobiorcę. Może być też sytuacja taka, że umowa zlecenie zawierana jest między dwoma osobami prywatnymi. Wówczas podatek zobowiązany jest rozliczać zleceniobiorca (wykonawcę), a składki zleceniodawca (zlecającego).

Kiedy otrzymam zasiłek macierzyński?

Aby otrzymać zasiłek macierzyński trzeba podlegać pod ubezpieczenie chorobowe. Dla zleceniobiorcy składka chorobowa jest dobrowolna, zatem musi on zgłosić chęć jej opłacania zleceniodawcy. Najlepiej informację tą przekazać w formie pisemnej.

Osoba wykonująca zlecenie może od początku zawarcia umowy podlegać pod to ubezpieczenie, ale może także po pewnym czasie zgłosić się z takim wnioskiem.
Zasiłek macierzyński przysługuje bez okresu wyczekiwania, czyli nie musi minąć czas, by otrzymać świadczenie, wystarczające jest samo zgłoszenie do ubezpieczenia chorobowego.

Składka chorobowa w wysokości 2,45% opłacana jest z funduszy zleceniobiorcy, zatem po opłaceniu dobrowolnie tej składki, wynagrodzenie będzie nieco niższe.
Jakie dokumenty muszę złożyć?

Aby otrzymać zasiłek macierzyński z tytułu umowy zlecenie, trzeba:

  • być zgłoszonym do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego,
  • złożyć zaświadczenie lekarskie o przewidywanej dacie porodu – w przypadku występowania o zasiłek macierzyński za okres przed porodem (max 6 tygodni przed planowaną datą),
  • lub odpis skrócony aktu urodzenia dziecka lub jego kopia potwierdzona przez płatnika składek albo ZUS za zgodność z oryginałem – w przypadku występowania o zasiłek macierzyński za okres od dnia porodu,
  • przekazać druk Z-3a – ale tylko, gdy to ZUS będzie wypłacał zasiłek.

Czy otrzymam inne świadczenie, jeśli nie będę mieć prawa do zasiłku?

Jeśli zdarzy się tak, że kobieta urodzi dziecko, ale nie będzie mieć prawa do zasiłku macierzyńskiego, to może starać się o świadczenie rodzicielskie w wysokości 1000 zł. Co więcej mama, która otrzyma zasiłek mniejszy niż 1000 zł, może złożyć wniosek o wyrównanie go do kwoty 1000 zł netto.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Aneta Socha - Jaworska
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż: IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj). Więcej na: www.infakt.pl

Mamo Pracuj partnerem programu Facebook Pomaga w Rozwoju!

Nasza Fundacja obok Pracuj.pl i Harvard Business Review Poland, została partnerem programu "Facebook Pomaga w Rozwoju". Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, współzałożycielka naszego portalu wzięła udział w spotkaniu prasowym w związku ze startem platformy w Polsce. Program Facebook'a to szereg bezpłatnych kursów online z zakresu marketingu cyfrowego, przygotowania do poszukiwania pracy oraz rozwoju umiejętności miękkich. Każda mama, która chcę się rozwijać w tym zakresie, znajdzie coś dla siebie!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 06/06/2019
Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Fundacja Mamo Pracuj wraz z portalem Pracuj.pl oraz magazynem Harvard Business Review Poland, została partnerem programu „Facebook Pomaga w Rozwoju”!

Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Fundacja Mamo Pracuj została jednym z trzech partnerów nowego programu rozwojowego Facebook’a.

Program Facebook pomaga w rozwoju pozwala na udział w bezpłatnych kursach online z zakresu marketingu cyfrowego, przygotowania do procesu rekrutacyjnego przy poszukiwaniu pracy oraz rozwoju umiejętności miękkich.

Nasze materiały podpowiadające, jak wracić na rynek pracy po przerwie, zasilają wiedzowo platformę.

Z badania opinii, które zrealizowaliśmy wśród przedsiębiorców, wiemy, że 72% menedżerów określa kompetencje cyfrowe jako ważne w procesie rekrutacji – ważniejsze nawet niż to, jaką szkołę ukończył kandydat.

„Widzimy, że podnoszenie kompetencji cyfrowych jest niezbędne dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Dlatego wspieranie mieszkańców Polski w tym zakresie jest jednym z naczelnych celów Przestrzeni. Uruchamiając program “Facebook pomaga w Rozwoju” podejmujemy kolejny duży krok w jego realizacji” – wyjaśnia Jakub Turowski z Facebook’a

Program Facebook pomaga w Rozwoju to kursy obejmujące zagadnienia:

  • marketingu społecznościowego,
  • bezpieczeństwa w sieci,
  • analizy danych,
  • oraz porady na temat skutecznego planowania kariery.

Platforma jest dostępna dla każdego, dlatego zachęcamy do uczestnictwa osoby chcące się rozwijać lub planujące się przekwalifikować.

Polska w tyle krajów Europy

Zaledwie 40% Polaków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, a Polska znajduje się na 24 miejscu wśród 28 państw członkowskich UE (Dane Indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej DESI).

Program dostępny jest pod adresem rozwoj.fb.com i zawiera obecnie cztery kursy w dwóch ścieżkach. Pierwsza dotyczy marketingu cyfrowego i podzielona jest na dwa stopnie: „Pierwsze kroki” i „Idź dalej”. Druga związana jest karierą i oferuje kurs przygotowawczy do procesu rekrutacyjnego „Jak znaleźć pracę” i program „Zabłyśnij w pracy”, zajmujący się tematami współpracy w zespole i ćwiczeniem kompetencji miękkich. Kolejne programy mają rosnąc z czasem.

Odpowiedź na potrzeby konkretnych grup społecznych

Z rozwoju i poszerzania swoich umiejętności chcą korzystać również osoby, które powracają na rynek pracy. Jedną z takich grup są właśnie mamy, które szukają zatrudnienia.

„Przed kobietami wracającymi na rynek pracy po przerwie stoi wiele wyzwań. Muszą się mierzyć zarówno z nowymi obowiązkami domowymi, ale także inną rzeczywistością w firmie, zmianami technologicznymi czy nowymi wymaganiami i oczekiwaniami pracodawców. Często także ze stereotypowym podejściem do pracy kobiet. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb kobiet na rynku pracy, mądre wspieranie ich i umożliwienie ciągłego rozwoju, a przede wszystkim uelastycznienie form pracy” – Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, współzałozycielka portalu mamopracuj.pl i Wiceprezes Fundacji Mamo Pracuj tłumaczy

Dostęp do platformy jest całkowicie bezpłatny. Wymaga zalogowania się przez platformę Facebook, za pomocą numeru telefonu bądź adresu e-mail. 

Facebook pomaga w Rozwoju - przemawiająca Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Start programu ogłoszono 31 maja 2019 roku. W maju upłynął także rok od otwarcia Przestrzeni from Facebook, czyli centrum społeczności Facebooka w Warszawie, w którym odbywają się różnego rodzaju wydarzenia poświęcone debacie publicznej i rozwojowi kompetencji cyfrowych. W pierwszym roku działalności odbyło się tam ponad 350 wydarzeń, a miejsce odwiedziło przeszło 15 tysięcy osób.

Facebook pomaga w Rozwoju - Agnieszka Czmyr-Kaczanowska oraz prowadząca

Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Źródło: na podstawie materiałów prasowych

Zdjęcia: własność Facebook, autor: Bartek Bartosiński, fantasmatic.pl

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail