Czego szukasz

Działalność gospodarcza w domu? Sprawdź, co zyskuje Twoja rodzina!

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej zapewnia dużą swobodę działania i kontroli nad swoimi finansami. Osoby, które dopiero zakładają firmę, stają przed wyborem siedziby, którą muszą wskazać przy rejestracji własnego biznesu – wówczas często pada pytanie: czy wynająć biuro, czy raczej otworzyć firmę w swoim domu. Czy prowadzenie działalności gospodarczej w domu jest korzystne z finansowego punktu widzenia? Jakie są zalety tego rozwiązania?

  • Jagoda Jasińska - 19/02/2021
laptop, telefon, dokumenty na stole


Firma w domu a sprawy podatkowe

Jeśli nasz dom jest siedzibą naszego biznesu, to niezwykle ważne są kwestie podatkowe, które wyglądają nieco inaczej niż w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w biurze. Wówczas, gdy zdecydujemy się na taki krok, konieczne będzie udokumentowanie, że mamy prawo do użytkowania danego lokalu – może to być dokument własności, najmu lub tzw. umowa życzenia w formie pisemnej. Co ważne, jeśli wynajmujemy mieszkanie i chcemy w nim prowadzić działalność gospodarczą, to musimy uzyskać zgodę właściciela danego lokalu.

W niektórych przypadkach prowadzenie firmy w domu wiąże się z koniecznością uiszczenia wyższego podatku od nieruchomości (w części przeznaczonej na działalność gospodarczą). Mowa tu przede wszystkim o firmach, których zakres działalności wymaga zmiany sposobu użytkowania lokalu, czyli np. gabinecie dentystycznym, czy też salonie kosmetycznym lub fryzjerskim. Może odbić się to negatywnie na naszym portfelu – w 2021 r. podatek od nieruchomości dla lokali mieszkalnych wynosi 0,85 zł za 1m2 powierzchni użytkowej, natomiast w przypadku pomieszczeń przeznaczonych na działalność gospodarczą jest to aż 24,84 za 1m2.

Warto jednak podkreślić, że wyższego podatku nie muszą bać się osoby, do których zakres ich działalności nie wymaga zmiany użytkowania lokalu, czyli np. pracownicy biurowi (programiści, graficy, marketingowcy, etc.)

Prowadzenie działalności gospodarczej w domu a opłaty eksploatacyjne

Nie bez powodu mówi się, że uczynienie miejsca zamieszkania siedzibą swojej firmy w domu, może przynieść spore oszczędności. Jak wiadomo prowadzenie własnego biznesu, pociąga za sobą różne koszty w tym m.in. użycie mediów: wody, energii czy internetu. Z tego powodu można zakwalifikować je jako tzw. koszty prowadzenia działalności gospodarczej i ująć je w rozliczeniu podatkowym.

Warto jednak podkreślić, że nie mogą to być całościowe kwoty, a jedynie ich części (proporcjonalne do zajmowanej przestrzeni i liczby domowników). Jakie to mogą być koszty? Czynsz, media (woda, gaz, energia), telefon i internet, prywatny kredyt hipoteczny, wyposażenie do firmy, remont mieszkania. Należy pamiętać, że musimy mieć dowód na poniesienie tych kosztów w postaci faktury VAT wystawionej na właściciela firmy.

Biznes w domu a usługi dla firm

Wiele osób zastanawia się, czy prowadząc firmę z domu, można korzystać z usług dedykowanych dla klientów biznesowych. Odpowiedź na to pytanie jest oczywiście twierdząca, co więcej, możemy comiesięczne rachunki za te usługi zaliczyć do kosztów prowadzenia firmy. W obecnych czasach, trudno wyobrazić sobie prowadzenie własnej firmy bez szybkiego, stabilnego i bezpiecznego łącza internetowego. Wszystkie te kryteria spełnia internet od UPC Biznes, który można zamówić w pakiecie z telewizją dla klientów biznesowych.

Internet + TV dla firm od UPC to rozwiązanie, które zadowoli nawet najbardziej wymagających użytkowników. W zależności od wybranego pakietu, oprócz szybkiego i stabilnego internetu światłowodowego, zyskujemy również telewizję od 131 do 181 kanałów, w tym większość dostępnych w jakości HD.

Dodatkowo wybierając ten pakiet usług od UPC Biznes, mamy zapewnioną dedykowaną obsługę klienta, dzięki czemu mamy gwarancję, że wszystkie nasze ewentualne problemy zostaną rozwiązane w krótkim czasie. Na korzyść tej oferty przemawiają również dedykowane usługi dla firm, w tym m.in. Pakiet Bezpieczna firma czy Stały Adres IP. Jeśli prowadzimy własny e-commerce, to z pewnością zainteresuje nas również bezpłatny poradnik dla początkujących od UPC Biznes.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska

Nie potrafię stać w miejscu. Historia Zuzanny – projekt Mommypreneurs

"Dzięki części praktycznej, poznałam podstawy Web Design, wystarczające do rozpoczęcia własnej przygody z Wordpressem" - opowiada Zuzanna Klajn, jedna z uczestniczek projektu Mommypreneurs, przygotowanego przez Uniwersytet Łódzki, umożliwiającego młodym kobietom zdobycie nowych kompetencji i powrót na rynek pracy. Przeczytaj co Zuzannie dał udział w projekcie!
  • Karolina Wojtaś - 23/02/2021
Zuzanna Klajn z dzieckiem

Zuzanno, skorzystałaś z projektu Mommypreneurs – Przedsiębiorcza Mama. Co Cię do tego skłoniło? Skąd ten impuls: „O, chcę wziąć w tym udział, to coś dla mnie?”

Nie potrafię stać w miejscu! Lubię pracować, uczyć się i rozwijać. Mimo nowych obowiązków i wyzwań związanych z pojawieniem się na świecie syna, nadal czułam silną potrzebę realizacji. Zaczęłam szukać w sieci miejsc, które tę potrzebę rozumieją. Tak trafiłam m.in. na portal mamopracuj.pl, a stamtąd do projektu „Mommypreneurs”.

Czym zajmowałaś się przed projektem i przed ciążą?

Zanim zdecydowałam się zostać mamą, pracowałam w branży kosmetycznej. Wspierałam kierownika perfumerii w zarządzaniu zespołem, prowadziłam szkolenia z obsługi klienta i sprzedaży, a jako ekspert doradzałam klientom w zakresie pielęgnacji i makijażu. Chętnie przyjmowałam również zlecenia towarzyszące wydarzeniom kulturalnym. Dzięki temu miałam okazję przygotowywać do występów scenicznych laureatów przeglądów muzycznych oraz gwiazdy takie jak Kasia Kowalska czy Emilia Komarnicka. Ta praca nie pozwalała na monotonię czy nudę.

Czy projekt pokrywał się z Twoimi wyobrażeniami? Co sprawiało Ci największą trudność, a co było zaskakująco łatwe?

Projekt przerósł moje oczekiwania! Początkowo obawiałam się, że nie uda mi się wygospodarować wystarczającej ilości wolnego czasu, żeby wziąć w nim udział, ale dzięki wsparciu męża mogłam całkowicie skupić się na zdobywaniu nowej wiedzy. Zajęcia odbywały się zdalnie, co znacznie ułatwiło organizację dnia i opieki nad dzieckiem. Poza tym, że szkolenie było ciekawe merytorycznie, okazało się świetną okazją do poznania kobiet, które – podobnie jak ja, zmagają się z tymczasowym wykluczeniem zawodowym.

Szczególnie wartościowy był dla mnie „Program rozwojowy FRIS®”, który wystartował w listopadzie, już po zakończeniu zasadniczej części projektu. Webinary i konsultacje z Beatą Stępniak-Furkałowską skupiały się głównie na kompetencjach miękkich oraz świadomym planowaniu rozwoju w oparciu o wiedzę na temat naszych naturalnych, indywidualnych predyspozycji. Dzięki tym spotkaniom zyskałam świeże spojrzenie na swoje mocne strony i odkryłam nowe możliwości ich wykorzystania.

W pewnym momencie projekt został zakończony, trzeba było zacząć działać na własną rękę. Jak wspominasz te początki? Czy dzięki projektowi rzeczywiście było łatwiej?

Bezpośrednio po zakończeniu projektu czułam pewnego rodzaju pustkę. Miałam ogromną chęć do działania, ale brakowało mi spotkań w gronie kobiet, z którymi tak dobrze się rozumiałam. Naturalną kontynuacją „Mommypreneurs” okazała się być grupa na Facebooku, w której wraz z kilkoma innymi uczestniczkami inspirowałyśmy się nawzajem.

Pierwszą próbą wykorzystania wysokiej motywacji i wolnego czasu był powrót do dawnego hobby – szycia na maszynie. Założyłam fanpage, na którym pokazuję rzeczy stworzone w duchu less waste. Pracownia Stay Wild, to moja odskocznia od rutyny dnia codziennego, dzięki której mogę realizować pomysły w zgodzie z ideą, z którą się identyfikuję.

A dzisiaj – po kilku miesiącach, które korzyści ze szkolenia wydają Ci się najbardziej znaczące?

Po skończonym urlopie macierzyńskim miałam nadzieję na szybki powrót do pracy etatowej. Niestety pandemia szybko zweryfikowała te plany. Nowa, nieprzewidywalna rzeczywistość wymusiła na mnie reorganizację planów zawodowych.

Z perspektywy czasu najbardziej znaczące okazały się te elementy szkolenia, które pozwoliły mi zdobyć konkretną wiedzę. Dzięki części praktycznej, którą prowadził Pan Paweł Dul, poznałam podstawy Web Design, wystarczające do rozpoczęcia własnej przygody z WordPressem. Tak narodził się pomysł stworzenia Meet Me Again (http://meetmeagain.pl). To miejsce, w którym mogę w pełni wykorzystać swój potencjał, pomagając małym przedsiębiorcom profesjonalnie budować swoją obecność w Internecie. I choć to dopiero początek, a przede mną dużo nauki, to mam poczucie, że dam radę przetrwać ten trudny czas.

Młodym mamom trudno czasem uwierzyć, że poradzą sobie z czymś nowym. Boją się wyjść z inicjatywą, zostawić dzieci pod czyjąś opieką, zadbać – dla odmiany – o siebie. Jakieś rady dla takich mam?

Moja rada: póki nie spróbujesz, nie będziesz wiedziała, czy Ci się uda.

Nie da się spędzić dwudziestu czterech godzin na pełnych obrotach, ale jeśli chcesz się rozwijać, szukaj okazji. Bądź dla siebie wyrozumiała i nie bój się prosić bliskich o pomoc, bo spełniona kobieta to szczęśliwa mama.

Dziękuję za rozmowę.

Zdjęcie: prywatne archiwum Zuzanny

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Karolina Wojtaś
Mama, żona, psycholog i redaktor. Spełniona zawodowo dzięki miłości do pisania, szczęśliwa prywatnie dzięki mężowi i dwóm cudownym synom. W krótkim czasie "tylko dla siebie” czyta, szyje… albo znowu pisze.

Branża eventowa i gastronomiczna. Jak poradzić sobie ze stratą pracy?

W sytuacji, w której przebywanie ze sobą w tej samej przestrzeni jest dla nas niebezpieczne, branża eventowa i gastronomiczna przeżywają największy kryzys. Może się więc zdarzyć, że zostałaś bez zajęcia i bez środków do życia. Co wtedy zrobić? Jakie są możliwości? Jak ich szukać?
  • Monika Sowińska - 22/02/2021
młoda kobieta stoi w drzwiach swojej restauracji


Jak poradzić sobie ze stratą pracy?

Czy na konferencji, czy w restauracji, chodzi o to, by stworzyć ludziom warunki, w których zechcą oni ze sobą przebywać, rozmawiać, wymieniać się wiedzą, historiami, przeżyciami… Obie te branże są po to, by łatwej i przyjemniej było nam nawiązywać relacje, współtworzyć, dzielić się emocjami oraz zdobywać kolejne doświadczenia. Obie łączą ze sobą ludzi, często budują społeczność.

Włącz przedsiębiorczość


Jeśli nie wiesz do końca o co chodzi, przyjrzyj się osobom, które uważasz za przedsiębiorcze. Najważniejszą ich cechą jest aktywne poszukiwanie możliwości. Aktywne, znaczy w działaniu. Nie oznacza to, że masz przestać myśleć. To zawsze jest w cenie i powinno poprzedzać działanie, a potem mu towarzyszyć. Nie możesz jednak zamknąć się w domu z pomysłami, a co gorsza z domysłami i nie zweryfikować ich na rynku. Pamiętaj o tym i działaj.

Druga ważna rzecz, to uruchomienie wszelkich swoich znajomości, rozesłanie wici, że szukasz nowej pracy, nowego zajęcia, zleceń, klientów. Ważne jednak, by mówić też o tym jakiego typu zajęcie to może być, jakiego będziesz w stanie się podjąć.

Trzecia sprawa, to patrz dalej i szerzej niż to, co robiłaś dotychczas. Od czego zacząć?

Przeczytaj także: Kiedy możesz stracić pracę będąc w ciąży lub na macierzyńskim?

Zrób rachunek swoich mocy

Zbierz swoje doświadczenie i wypisz:

  • stanowiska, na których pracowałaś
    Postaraj się o kilka wariantów: rzeczywisty, pokrewny, inaczej, np. zabawniej/ poważniej brzmiący…
  • zadania, które realizowałaś
    Tu stawiaj na ilość. Nie ograniczaj się. Dziel duże na mniejsze. Odrzuć wstyd i ocenę. Wypisuj.
  • aktywności podejmowane poza pracą
    Może działasz społecznie. Może biegasz dla siebie i wiesz wszystko na ten temat. Może ktoś z bliskich wymaga specjalnej troski i wiesz jak jej udzielać lub skąd czerpać wsparcie.
  • hobby
    Tu wymień nie tylko dziedzinę, ale także jaka to jest wiedza, umiejętności, aktywności, znajomości.
  • Twoje własne talenty
    Może chodziłaś do ogniska muzycznego i potrafisz grać na jakimś instrumencie. Może masz sposoby na szybkie i smaczne gotowanie dla dużej liczby osób. Może łatwo rymujesz, naśladujesz jakieś dźwięki, umiesz zorganizować szafę, znasz metody angażujące dzieci do nauki…

Przyłóż swoje moce do potrzeb rynku

To może przypominać dziecięcą zabawkę, która polega na wkładaniu klocków w odpowiadające im kształtem dziury pudełka. Z tym, że Ty masz w zasadzie plastelinę w ilości wynikającej z zadania powyżej. Możesz z tego, co masz ulepić właściwy kształt we właściwym rozmiarze.

Przeglądając ogłoszenia o pracy, rozmawiając ze znajomymi, dzwoniąc do agencji pośrednictwa, zastanawiając się nad własnymi usługami, szukaj:

  • zadań pokrewnych, które mogłabyś realizować w oparciu o to, co robiłaś,
  • zadań, których nie robiłaś profesjonalnie, ale ważna jest w nich wiedza lub doświadczenie, które masz z aktywności poza pracą lub hobby,
  • zawodów/stanowisk, na które możesz odpowiedzieć na podstawie wcześniej wykonanego rachunku, łącząc różne aspekty swojego doświadczenia, hobby, talentu i innych aktywności.

Przeczytaj także: Jak wspierać bliską osobę, która straciła pracę?

Przykłady

Wiele sfer życia przeniosło się do świata cyfrowego. Tam nadal odbywają się konferencje i liczne spotkania online, które trzeba organizować, prowadzić, moderować i realizować. Może więc okazać się, że łatwo znajdziesz następną pracę, zmienią się tylko narzędzia.

Osoby pracujące w branży eventowej są cennym nabytkiem w marketingu online, w agencjach PR. Potrzebne są tam kreatywne głowy do tworzenia ciekawych treści, tzw. kontentu. Składają się na niego teksty pisane, rymowane, krótkie i długie, a także oprawa graficzna oraz nagrania audio (podcasty, piosenki) i video. Jest to zajęcie zarówno dla osób odpowiedzialnych za część kreatywną, jak i techniczną, gdzie liczy się znajomość kamer, mikrofonów, ustawień i montażu.

Wiele początkujących e-biznesów z radością skorzysta z takich usług także od osób indywidualnych, nie tylko od konkretnej agencji. Może to być początek Twojego własnego biznesu, jeśli okaże się, że liczba klientów rośnie, a Ty podejdziesz do tego planowo. Możesz połączyć siły z kimś, kto świadczy usługi uzupełniające do Twoich. Nie każdy przecież wie jak zachować się przed kamerą lub jak rozpisać scenariusz spotkania online, a to wiedza bezcenna w dobie live’ów i webinarów.

Internet to także liczne fora i media społecznościowe, na obsłudze których naprawdę zna się niewiele osób, niewiele też chce się nimi regularnie zajmować, niektórzy po prostu nie są wystarczająco kreatywni i chętnie skorzystają z pomocy. Szczególnie w cenie jest umiejętność budowania społeczności.

Osoby dobrze zorganizowane, odważne w stosunku do nowych sytuacji i komunikatywne zawsze potrzebne są w sprzedaży. Sprzedaż, wbrew pozorom, opiera się na nawiązaniu relacji, okazaniu zainteresowania, wybadania potrzeb i umiejętnego przekonania do konkretnego rozwiązania. To wszystko wpisuje się w sedno branży eventowej.
Nie upieraj się jednak, jeśli nie możesz znaleźć dla siebie miejsca.

Ostatnio znana szefowa kuchni opowiadała w wywiadzie, o tym jak radzi sobie po zamknięciu swojej wymarzonej restauracji. Jak teraz organizuje sobie czas? Pomaga wypiekać chleb w zaprzyjaźnionej piekarni, układa książki na półkach w księgarni, tworzy nowe przepisy i planuje stworzenie kolejnego miejsca, gdy już wrócimy do kawiarnianych i restauracyjnych spotkań. Każde zajęcie jest lepsze niż siedzenie w domu i zamartwianie się.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.


Działaj!

Nie czekaj bezczynnie. Nie przestawaj szukać. Konsekwencja popłaca.
Bądź otwarta. Także na obszary będące dotychczas poza Twoim zasięgiem.
Poszerzaj swoją wiedzę, umiejętności. To tworzy kolejne możliwości.
Próbuj nowych aktywności. Nawet jeśli są oderwane od tego, co kiedykolwiek robiłaś.

Angażuj się w wydarzenia online. Teraz tam jest Twoja branża.
Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem. A może własny kanał, podcast, blog? Wszystkie te aktywności zwiększają Twoje szanse na znalezienie nowego, dającego utrzymanie, zajęcia.

Powodzenia!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Sowińska
Coach przedsiębiorczych, mentorka start’upów, menedżerka e-biznesów z ponad 15-letnim doświadczeniem. Uczy początkujących przedsiębiorców skutecznego działania we współczesnym – dynamicznym i cyfrowym świecie. Pomaga zmienić wizję w realny, prosperujący biznes. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek, książek i kultury francuskiej.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×