Czego szukasz

Co to jest model biznesowy i jak go napisać?

Wyobraź sobie, że informacje dotyczące organizacji Twojej firmy masz na jednym arkuszu. Wynika z niego jasno, kto jest Twoim klientem, jak do niego dotrzeć, jaką dajesz mu wartość i jakie chcesz mieć z nim relacje. Masz tam również opisane źródła Twoich kosztów i przychodów, schemat działań biznesowych oraz partnerów. Znajdują się też rozpisane Twoje zasoby. Brzmi interesująco?

  • Marta Szelejak - 24/02/2016

Czym model biznesowy różni się od biznes planu?

Różnica między modelem biznesowym a biznes planem polega na tym, że pierwszy jest bardziej przejrzysty, mniej formalny. Pozwala ogarnąć wzrokiem wszystkie założenia organizacyjne firmy i lepiej wychwycić nieścisłości. Przy wnioskach o dotację i w innych formalnych konkursach wymagany jest biznes plan.

Czym jest model biznesowy?

Tak właśnie wygląda model biznesowy, czyli jeden duży arkusz papieru (typu flipchart), podzielony na 9 sekcji wspomnianych powyżej. Korzystają z niego zarówno startupy, jak i duże przedsiębiorstwa. Tworzy się na nim założenia, które później są testowane w rzeczywistości. Robi się to w celu usystematyzowania działań firmy. Jest mapą, a jak ją stworzyć i odczytywać, o tym poniżej.

Będę wymiennie używać słów produkt i usługa, więc proszę o dostosuj je właściwie do swojego biznesu. W nawiasie podałam angielskie nazwy, ponieważ pod podanym linkiem można ściągnąć anglojęzyczną wersję szablonu.

Najlepiej przygotować duży szablon, dostępny np. tutaj. Można także po prostu przerysować go na dużym arkuszu, a następnie zaopatrzyć się w małe karteczki samoprzylepne, coś do pisania, mieć dużo miejsca na rozłożenie arkusza i do dzieła.

BMC2

Źródło grafiki: www.pi.gov.pl

Business model canvas czyli co?

Business model canvas to szablon modelu biznesowego, czyli duży arkusz papieru typu flipchart, na którym rysujemy dziewięć pól. Każde z nich obrazuje dany segment funkcjonowania firmy.

Segmenty klientów (Customer Segment)

W tej części zastanów się, kto tak naprawdę jest twoim klientem. Dla kogo tworzysz i kto ma być odbiorca twoich usług lub produktów. Do kogo chcesz dotrzeć? Jeśli masz kilka grup niepowiązanych ze sobą, to na kim ci najbardziej zależy? Bardzo ważne jest precyzyjne określenie tego, ponieważ jest to tak naprawdę punkt kluczowy. Jeśli dobrze określisz klientów, trafnie dobierzesz kolejne działania.

Propozycja wartości (Value Propostition)

Tutaj określasz korzyści, które odniesie klient ze współpracy z tobą. Zastanawiasz się, jakie potrzeby i problemy mają twoi odbiorcy i dostosowujesz do tego produkty. Tutaj też należy określić, co masz unikatowego, czym się możesz wyróżnić na tle konkurencji. Wartością dla klienta oprócz samego produktu i korzyści związanych z jego użytkowania może być także cena, czas dostawy produktu, dostępność, elastyczność w wykonywaniu usługi, miejsce dostawy lub odbycia np. spotkania.

Kanały (Channels)

Są to drogi dotarcia do klientów, czyli skąd klienci mają wiedzieć o twojej firmie? A jak już się dowiedzą, to jak mają skorzystać z usług? Jak dostarczysz im wartość? Te pytania można sprowadzić do kategorii: komunikacja, stworzenie możliwości zakupu, sprzedaż i dostarczenie produktu.

Relacje z klientami (Customer Relationships)

Ten segment odnosi się do rodzaju interakcji, w które chcesz wejść z klientami. Będzie to zależało oczywiście od typu działalności, jaki prowadzisz. Inaczej będzie to wyglądało w przypadku sprzedaży on line a inaczej przy osobistych spotkaniach, będzie tez zależało od tego, kim są klienci. Tutaj należy zadać sobie pytanie, jakich relacji oni oczekują nasi? Na czym im zależy? Na bardzo osobistych relacjach, opierających się na zaufaniu czy może na zdystansowanych czy w pełni zautomatyzowanych? Jakie będą etapy tworzenia relacji? Co będzie najpierw, a co na końcu? Kto będzie obsługiwał klienta? Co jest twoim celem w relacji – pozyskanie klientów czy zatrzymanie obecnych? Być może klienci oczekują stworzenia społeczności lub chcą współtworzyć produkt?

Struktura kosztów (Cost structure)

Rozpisz wszystkie koszty, które ponosisz. Podziel je na stałe, np. obsługa księgowa, ZUS, wsparcie IT oraz zmienne. Jak ma się suma przychodów do sumy kosztów? Gdzie można poszukać oszczędności? Ważne, aby uwzględnić tutaj również takie koszty, jak stres, czas, zmęczenie, ponieważ ukaże to, ile naprawdę inwestujesz w rozwój działalności i czy koszty przypadkiem nie są niewspółmiernie wyższe od przychodów.

Struktura przychodów (Revenue Streams)

Tutaj wpisuj wszystko, co przynosi zysk oraz określ, w jaki sposób to się dzieje. Za co konkretnie będą klienci płacić? Jakie kwoty? Czy są adekwatne do poniesionych kosztów? W jaki sposób będą płacić? Jak należy wycenić produkt? Ile zostanie ci środków po opłaceniu kosztów? Czy będziesz zarabiać w inny sposób, niż tylko na klientach – być może np. na reklamach?

Kluczowe zasoby (Key Resources)

Ten segment jest dość rozbudowany, ponieważ musisz uwzględnić wszystkie najważniejsze zasoby, czyli to, czym dysponujesz. Najlepiej podzielić to na zasoby: fizyczne (biuro, sprzęt, środek transportu, potrzebne programy np. komputerowe), finansowe (kredyty, środki własne itp.), intelektualne (nasza wiedza, umiejętności, zdolności, patenty) oraz ludzkie (czyli my i osoby wspierające).

Kluczowe działania (Key Activites)

Należy zastanowić się, które działania mają sens i przyniosą największy efekt, a które można sobie na razie lub zupełnie odpuścić. Chodzi o te czynności, które przełożą się na zysk lub pomogą osiągnąć założony cel, np. większą rozpoznawalność. Jakie działania masz podjąć, aby zwiększyć ilość klientów? Jakie działania są niezbędne na tym etapie? Jakie działania podjąć, aby zacząć wytwarzać to, co chcesz? Z których możesz zrezygnować? Co warto zrobić inaczej?

Kluczowi partnerzy (Key Partners)

Tutaj należy się zastanowić, kto może ci pomóc, z kim nawiązać współpracę? Kto może być partnerem biznesowym, a kto dostawcą, np. firmą, która dostarczy twoje usługi? Czego potrzebujesz od partnerów i co im możemy dać w zamian? Jak się będziesz z nimi rozliczać?

Podsumowanie

Czy warto robić taki model? Moim zdaniem warto. Daje to możliwość spojrzenia z lotu ptaka na twój biznes. Gdy wszystko wypełnisz, często zauważysz nieścisłości, które powstały. Może być tak, że nie ruszasz z miejsca, bo np. dwa elementy całkowicie się wykluczają. Zdarza się, że masz dwa segmenty klientów, których nie da się pogodzić i potrzebujesz dla każdego z nich osobnego modelu lub być może dojdziesz do wniosku, że jeden segment po prostu odpuścisz. Być może ponoszone miesięczne koszty są tak duże, że warto zastanowić się nad radykalną zmianą? Jedno jest pewne – będziesz mieć wszystko w jednym miejscu, a widząc to dokładnie, podejmiesz lepsze decyzje.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szelejak
Pomagam kobietom przejść przez fazę utknięcia w prowadzeniu firmy. Dzięki pracy ze mną zaczynają bardziej wierzyć w siebie i działać z odwagą. Wspieram poprzez indywidualne sesje coachingowe, mastermindy oraz warsztaty. marta.szelejak.pl
Podyskutuj

To nie autyzm trzeba leczyć, ale ignorancję na jego temat – mówi Olga Legosz

- Osoby dotknięte spektrum autyzmu mogą naprawdę dobrze funkcjonować w społeczeństwie, trzeba im po prostu pomóc - mówi Olga Legosz , którą do założenia placówki BlueBees zainspirowała choroba córki. Stworzyła miejsce, w którym każde dziecko może być sobą.
  • Ewa Moskalik - Pieper - 30/12/2019
Olga Legosz

Olgo, jest Pani założycielką przedszkola BlueBees. To miejsce dla dzieci z autyzmem. Skąd pomysł i potrzeba założenia takiej placówki.

Moja córka ma spektrum autyzmu, dlatego zależało mi na tym aby stworzyć takie miejsce, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Miejsce, w którym zgodnie z założeniami Marii Montessori „każde dziecko jest wyjątkowe, ma swoją osobowość, własny rytm życia, specyficzne cechy i ewentualne ograniczenia”.

Do tego zdaję sobie sprawę jakim wyzwaniem jest połączenie logistyki dnia codziennego z pracą i terapią dziecka. BlueBees to miejsce, w którym wszystko to, co dzieciakom z autyzmem jest potrzebne, znajduje się w jednym miejscu. To także ukłon w stronę wszystkich rodziców, bo wiem jak trudno jest pracować albo wrócić do pracy mając tyle na głowie.

Jaka jest Wasza misja i czym różnicie się od innych ośrodków, również skierowanych na pomoc dzieciom z autyzmem?

W Blue Bees ze szczególną starannością zadbaliśmy o to, co w środku – nie tylko pod względem programu, ale także wyglądu. Chcieliśmy stworzyć przyjazną i ładną przestrzeń, bo niestety często i szpitale i placówki terapeutyczne są po prostu zaniedbane i brzydkie. Stawiamy na budowanie wewnętrznej motywacji naszych podopiecznych. Chcemy, aby stawali się coraz bardziej samodzielni i umieli podejmować inicjatywę.

Główne założenie Akademii, to dbałość o całościowy rozwój edukacyjny, emocjonalny i społeczny dzieci. Stworzyliśmy autorski program edukacyjny połączony z podejściem pedagogicznym Montessori. Podczas pobytu w przedszkolu dzieciaki uczestniczą w terapii indywidualnej, w zajęciach w parach oraz w zajęciach grupowych. Mamy też salę do integracji sensorycznej, gdzie prowadzona jest między innymi dogoterapia.

Skąd taka nazwa Blue Bees?

Od niebieskich pszczół – Peacock Carpenter Bee z Australii. Są niezwykłe i wyjątkowe – zupełnie jak dzieci dotknięte spektrum Autyzmu. Nie mają żądeł i produkują tylko tyle miodu, ile jest im potrzebne do przeżycia. W odróżnieniu od innych pszczół, potrafią sobie też na przykład zrobić domek w drewnie. To piękny symbol podopiecznych przedszkola BlueBees, bo pomimo wielu czasem dziwnych, a czasem trudnych sytuacji, które mogą być udziałem osób z ASD, zdajemy sobie sprawę z ich wielu wspaniałych cech i mocnych stron, które warto pokazać światu.

Nabór do Akademii trwa cały rok?

Dokładnie, przyjmujemy cały rok, rozmowy zarówno z rodzicami jak i dziećmi trwają nieustająco. Tutaj wiele zależy od tego, czy jest wolne miejsce w danej grupie wiekowej, a co najważniejsze, decydują możliwości funkcjonowania dziecka pośród rówieśników.

Nadal niewiele osób zdaje sobie sprawę czym naprawdę jest autyzm? Czy to jest ciężkie schorzenie?

Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę, że to nie jest choroba. To nie autyzm trzeba leczyć, ale ignorancję na jego temat. Osoby dotknięte spektrum autyzmu mogą naprawdę dobrze funkcjonować w społeczeństwie, trzeba im po prostu pomóc.

Wiele takich osób czuje się źle i nieswojo nie dlatego, że ma autyzm, ale dlatego, że trudno im funkcjonować w społeczeństwie, które nie zawsze potrafi się z nimi komunikować. Potrzebna jest więc po prostu zmiana myślenia całego społeczeństwa.

Czy chciałaby Pani przekazać coś innym rodzicom, wychowującym, podobnie jak Pani, dziecko z autyzmem?

Abyśmy patrzyli na człowieka przez pryzmat jego indywidualnych cech, możliwości i ograniczeń. Ważne jest też akceptowanie inności każdego dziecka.

Dzieci ze spektrum nie można wykluczać z życia społecznego i trzeba je traktować normalnie.

Akceptujmy, nie bójmy się korzystać z pomocy terapeutów i specjalistów oraz obserwujmy, ponieważ każde zachowanie może być dla nas ważnym komunikatem.

Istotne jest też abyśmy dali naszym dzieciom poczucie bezpieczeństwa i pozwalali rozwijać im ich nietypowe zainteresowania. Pamiętajmy, że autystyczne umysły potrafią naprawdę sporo – tworzą wynalazki i dzieła sztuki, przełamują bariery i często znajdują rozwiązania będące poza zasięgiem osób neurotypowych. Nasza wspólna droga jest trudnym, ale też fascynującym wyzwaniem. Cieszmy się z tego!

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik Pieper

Zdjęcie: archiwum prywatne Olgi

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Mały ZUS plus – niższe składki dla małych firm od 2020

Rząd przyjął projekt ustawy Mały ZUS plus. Mały ZUS plus to niższe stawki dla najmniejszych firm. Kogo obejmą nowe przepisy i ile można będzie zaoszczędzić? Kto skorzysta na niższych składkach? Nowe przepisy wejdą w życie od 1 lutego 2020. Przeczytaj.
  • Dominika Wassermann - 19/12/2019
daszek z dłoni nad monetami, z których wyrasta roślina

Mały ZUS plus

18 grudnia 2019 Senat poparł projekt ustawy w sprawie wprowadzenie tzw. małego ZUS-u plus dla firm. To kontynuacja zmian wprowadzonych na początku 2019 roku. Z obniżonych składek ZUS korzysta już 180 tysięcy przedsiębiorców. Teraz obniżki składek obejmą dodatkowo 320 tys właścicieli firm.

Mały ZUS plus – kto może skorzystać z ulg?

Projekt ma na celu pomoc najmniejszym firmom. Ich składki będą uzależnione od przychodu z poprzedniego roku. Nowe przepisy obejmą przedsiębiorców, których przychód w 2019 roku nie przekroczył 120 tysięcy złotych. Czyli miesięczny dochód musi zamknąć się w kwocie 6 tysięcy złotych, a przychód nie może przekroczyć 10 tysięcy.

Do tej pory z obniżki składek korzystali ci których przychód nie przekroczył 63 tysięcy złotych rocznie. Więc jak widać, kwota ta podwoiła się, co znacznie poszerza zasięg ulg.

Dla skarbu państwa to koszt ok 1,3 mld złotych. W następnych latach kwota ta będzie rosnąć.

Na czym polega działalność nierejestrowana? Sprawdź!

Mały ZUS plus – od 1 lutego 2020

Pierwsze plany zakładały, że mały ZUS plus będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020, jednakże niezbędne okazało się przesunięcie terminu obowiązywania ustawy na 1 lutego 2020. Aktualnie ustawa czeka na podpis Prezydenta.

Czy mały ZUS plus się opłaca?

Jak twierdzi minister rozwoju Jadwiga Emilewicz – oszczędności dla firmy to nawet kilkaset złotych miesięcznie i kilka tysięcy złotych w skali roku.

Na przykładzie: dla przedsiębiorcy którego średni dochód w 2019 roku wyniósł 2 800 zł składka na ubezpieczenie społeczne w 2020 roku wyniesie 442,96 złotych, plus ubezpieczenie zdrowotne. Czyli w kieszeni zostanie mu prawie 550,00 zł miesięcznie.

Co trzeba zrobić żeby z małego ZUS plus skorzystać?

Przepisy mają wejść w życie z początkiem 2020 roku. Dokładna data będzie zależała od tempa prac sejmu. Ale żeby skorzystać z programu mały ZUS plus, trzeba będzie złożyć wniosek. Będzie na to dokładnie miesiąc.

Jeśli jednak uprawnienia do niższego ubezpieczenia uzyskamy w ciągu roku, będziemy mieć 7 dni na złożenie wniosku.

Warunkiem koniecznym jest też prowadzenie działalności w poprzednim roku, przez co najmniej 60 dni.

Obniżona składka może być opłacana maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu kolejnych 5 lat prowadzenia działalności.

Dodatkowo trzeba będzie przekazywać dane dotyczące dochodu oraz form opodatkowania. Nie będzie to jednak wymagało wypełniania dodatkowych formularzy. Informacje te można będzie zawrzeć w raporcie miesięcznym lub w deklaracji rozliczeniowej.

Kogo nie obejmie ulga mały ZUS plus?

Oprócz tych którzy przekroczą roczny przychód powyżej 120 tysięcy zł, z obniżonej składki nie będą mogli skorzystać także przedsiębiorcy którzy:

  • rozliczali się w poprzednim roku w formie karty podatkowej i jednocześnie korzystali ze zwolnienia sprzedaży z podatku VAT.
  • wykonują działalność na rzecz swoich byłych pracodawców

Zasiłek macierzyński i własna firma? Wszystko co musisz wiedzieć o składkach.

Źródła: WP Finanse, Business Insider Polska, Rzeczpospolita

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Wassermann
Absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, oraz Liceum Plastycznego w Nowym Wiśniczu , która po dziesięciu latach postanowiła powrócić do zajmowania się grafiką komputerową. Prywatnie "zwierzolub", opiekunka 3 kotów, miłośniczka kuchni roślinnej, spędzająca wolny czas na rowerowych wycieczkach.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail