Czego szukasz

Co to jest model biznesowy i jak go napisać?

Wyobraź sobie, że informacje dotyczące organizacji Twojej firmy masz na jednym arkuszu. Wynika z niego jasno, kto jest Twoim klientem, jak do niego dotrzeć, jaką dajesz mu wartość i jakie chcesz mieć z nim relacje. Masz tam również opisane źródła Twoich kosztów i przychodów, schemat działań biznesowych oraz partnerów. Znajdują się też rozpisane Twoje zasoby. Brzmi interesująco?

  • Marta Szelejak - 24/02/2016

Czym model biznesowy różni się od biznes planu?

Różnica między modelem biznesowym a biznes planem polega na tym, że pierwszy jest bardziej przejrzysty, mniej formalny. Pozwala ogarnąć wzrokiem wszystkie założenia organizacyjne firmy i lepiej wychwycić nieścisłości. Przy wnioskach o dotację i w innych formalnych konkursach wymagany jest biznes plan.

Czym jest model biznesowy?

Tak właśnie wygląda model biznesowy, czyli jeden duży arkusz papieru (typu flipchart), podzielony na 9 sekcji wspomnianych powyżej. Korzystają z niego zarówno startupy, jak i duże przedsiębiorstwa. Tworzy się na nim założenia, które później są testowane w rzeczywistości. Robi się to w celu usystematyzowania działań firmy. Jest mapą, a jak ją stworzyć i odczytywać, o tym poniżej.

Będę wymiennie używać słów produkt i usługa, więc proszę o dostosuj je właściwie do swojego biznesu. W nawiasie podałam angielskie nazwy, ponieważ pod podanym linkiem można ściągnąć anglojęzyczną wersję szablonu.

Najlepiej przygotować duży szablon, dostępny np. tutaj. Można także po prostu przerysować go na dużym arkuszu, a następnie zaopatrzyć się w małe karteczki samoprzylepne, coś do pisania, mieć dużo miejsca na rozłożenie arkusza i do dzieła.

BMC2

Źródło grafiki: www.pi.gov.pl

Business model canvas czyli co?

Business model canvas to szablon modelu biznesowego, czyli duży arkusz papieru typu flipchart, na którym rysujemy dziewięć pól. Każde z nich obrazuje dany segment funkcjonowania firmy.

Segmenty klientów (Customer Segment)

W tej części zastanów się, kto tak naprawdę jest twoim klientem. Dla kogo tworzysz i kto ma być odbiorca twoich usług lub produktów. Do kogo chcesz dotrzeć? Jeśli masz kilka grup niepowiązanych ze sobą, to na kim ci najbardziej zależy? Bardzo ważne jest precyzyjne określenie tego, ponieważ jest to tak naprawdę punkt kluczowy. Jeśli dobrze określisz klientów, trafnie dobierzesz kolejne działania.

Propozycja wartości (Value Propostition)

Tutaj określasz korzyści, które odniesie klient ze współpracy z tobą. Zastanawiasz się, jakie potrzeby i problemy mają twoi odbiorcy i dostosowujesz do tego produkty. Tutaj też należy określić, co masz unikatowego, czym się możesz wyróżnić na tle konkurencji. Wartością dla klienta oprócz samego produktu i korzyści związanych z jego użytkowania może być także cena, czas dostawy produktu, dostępność, elastyczność w wykonywaniu usługi, miejsce dostawy lub odbycia np. spotkania.

Kanały (Channels)

Są to drogi dotarcia do klientów, czyli skąd klienci mają wiedzieć o twojej firmie? A jak już się dowiedzą, to jak mają skorzystać z usług? Jak dostarczysz im wartość? Te pytania można sprowadzić do kategorii: komunikacja, stworzenie możliwości zakupu, sprzedaż i dostarczenie produktu.

Relacje z klientami (Customer Relationships)

Ten segment odnosi się do rodzaju interakcji, w które chcesz wejść z klientami. Będzie to zależało oczywiście od typu działalności, jaki prowadzisz. Inaczej będzie to wyglądało w przypadku sprzedaży on line a inaczej przy osobistych spotkaniach, będzie tez zależało od tego, kim są klienci. Tutaj należy zadać sobie pytanie, jakich relacji oni oczekują nasi? Na czym im zależy? Na bardzo osobistych relacjach, opierających się na zaufaniu czy może na zdystansowanych czy w pełni zautomatyzowanych? Jakie będą etapy tworzenia relacji? Co będzie najpierw, a co na końcu? Kto będzie obsługiwał klienta? Co jest twoim celem w relacji – pozyskanie klientów czy zatrzymanie obecnych? Być może klienci oczekują stworzenia społeczności lub chcą współtworzyć produkt?

Struktura kosztów (Cost structure)

Rozpisz wszystkie koszty, które ponosisz. Podziel je na stałe, np. obsługa księgowa, ZUS, wsparcie IT oraz zmienne. Jak ma się suma przychodów do sumy kosztów? Gdzie można poszukać oszczędności? Ważne, aby uwzględnić tutaj również takie koszty, jak stres, czas, zmęczenie, ponieważ ukaże to, ile naprawdę inwestujesz w rozwój działalności i czy koszty przypadkiem nie są niewspółmiernie wyższe od przychodów.

Struktura przychodów (Revenue Streams)

Tutaj wpisuj wszystko, co przynosi zysk oraz określ, w jaki sposób to się dzieje. Za co konkretnie będą klienci płacić? Jakie kwoty? Czy są adekwatne do poniesionych kosztów? W jaki sposób będą płacić? Jak należy wycenić produkt? Ile zostanie ci środków po opłaceniu kosztów? Czy będziesz zarabiać w inny sposób, niż tylko na klientach – być może np. na reklamach?

Kluczowe zasoby (Key Resources)

Ten segment jest dość rozbudowany, ponieważ musisz uwzględnić wszystkie najważniejsze zasoby, czyli to, czym dysponujesz. Najlepiej podzielić to na zasoby: fizyczne (biuro, sprzęt, środek transportu, potrzebne programy np. komputerowe), finansowe (kredyty, środki własne itp.), intelektualne (nasza wiedza, umiejętności, zdolności, patenty) oraz ludzkie (czyli my i osoby wspierające).

Kluczowe działania (Key Activites)

Należy zastanowić się, które działania mają sens i przyniosą największy efekt, a które można sobie na razie lub zupełnie odpuścić. Chodzi o te czynności, które przełożą się na zysk lub pomogą osiągnąć założony cel, np. większą rozpoznawalność. Jakie działania masz podjąć, aby zwiększyć ilość klientów? Jakie działania są niezbędne na tym etapie? Jakie działania podjąć, aby zacząć wytwarzać to, co chcesz? Z których możesz zrezygnować? Co warto zrobić inaczej?

Kluczowi partnerzy (Key Partners)

Tutaj należy się zastanowić, kto może ci pomóc, z kim nawiązać współpracę? Kto może być partnerem biznesowym, a kto dostawcą, np. firmą, która dostarczy twoje usługi? Czego potrzebujesz od partnerów i co im możemy dać w zamian? Jak się będziesz z nimi rozliczać?

Podsumowanie

Czy warto robić taki model? Moim zdaniem warto. Daje to możliwość spojrzenia z lotu ptaka na twój biznes. Gdy wszystko wypełnisz, często zauważysz nieścisłości, które powstały. Może być tak, że nie ruszasz z miejsca, bo np. dwa elementy całkowicie się wykluczają. Zdarza się, że masz dwa segmenty klientów, których nie da się pogodzić i potrzebujesz dla każdego z nich osobnego modelu lub być może dojdziesz do wniosku, że jeden segment po prostu odpuścisz. Być może ponoszone miesięczne koszty są tak duże, że warto zastanowić się nad radykalną zmianą? Jedno jest pewne – będziesz mieć wszystko w jednym miejscu, a widząc to dokładnie, podejmiesz lepsze decyzje.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szelejak
Pomagam kobietom przejść przez fazę utknięcia w prowadzeniu firmy. Dzięki pracy ze mną zaczynają bardziej wierzyć w siebie i działać z odwagą. Wspieram poprzez indywidualne sesje coachingowe, mastermindy oraz warsztaty. marta.szelejak.pl
Podyskutuj

Wiem, że moja praca ma sens. I to napędza mnie do działania!

„Myślę, że aby spełniać się zawodowo, trzeba lubić to, co się robi. Staram się zbudować relację i wzajemne zaufanie z każdym ze swoich klientów. Cieszę się, kiedy w trudnych chwilach jestem dla nich wsparciem. To pewnego rodzaju misja.” – Jak robić to, co się lubi, zarabiać i jednocześnie wychowywać małe dziecko? Na te pytania odpowiada nam Natalia Batko, doradca ubezpieczeniowy w firmie MetLife. A może chcesz porozmawiać o pracy? Wyślij zgłoszenie >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 18/03/2020
Natalia Batko, doradca ubezpieczeniowy w firmie MetLife

Natalio, bardzo dziękuję że znalazłaś czas na rozmowę ze mną, tym bardziej, że masz obecnie sporo obowiązków. Jestem przekonana, że Twoja historia będzie bardzo ciekawa dla naszych czytelniczek! Pracujesz na stanowisku doradcy ubezpieczeniowego od wielu lat, ale teraz o Twoim dniu decyduje jednak ktoś inny. Ile miesięcy ma Twój maluszek?

Ja również dziękuję, cieszę się, że mogę opowiedzieć o sobie Mamo Pracuj. W branży ubezpieczeniowej pracuję od prawie 10-ciu lat, a mój obecny „szef” to moja córeczka. Ma na imię Julia i ma niespełna rok.

Gratuluję! Taka szefowa to skarb! 😉 A co Cię przyciągnęło do pracy w MetLife na początku Twojej kariery?

Kiedy zaczynałam pracę w ubezpieczeniach miałam 20 lat. Już wtedy wiedziałam, że sprzedaż bezpośrednia, to coś dla mnie. Dobrze czułam się w kontakcie z ludźmi, imponowało mi to, że mogę decydować o wysokości swoich zarobków, dodatkowo sama organizowałam swój czas pracy.

W rozmowie powiedziałaś, że dzięki umowie agencyjnej, cały czas zarabiasz, choć chwilowo rodzina jest najważniejsza. Jak to wygląda? Na czym polega umowa agencyjna?

Umowa agencyjna to jeden z najważniejszych atutów, dzięki  któremu zdecydowałam się na współpracę z MetLife. Umowa jest jasno skonstruowana, przejrzysta, a co najważniejsze, stanowi zabezpieczenie dla doradcy. Pracując w MetLife  przez lata budowałam swoją bazę klientów, dzięki czemu wypracowałam stałą prowizję. Otrzymuję ją zarówno wtedy, kiedy pracuję, jak i będąc na zwolnieniu lekarskim, czy jak obecnie, na urlopie macierzyńskim.

Weź udział w naszym webinarze pt. „Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego!”

W wywiadzie z Anitą Majchrzak, Kierownik Zespołu w MetLife (do przeczytania tutaj) pojawia się temat wsparcia i zrozumienia rodziny. Miałaś takie wsparcie?

Kiedy moja rodzina dowiedziała się, że chcę zostać Doradcą Ubezpieczeniowym, komentarze były różne, od tych pozytywnych do takich pełnych obaw i wątpliwości. Jednak znając mój upór, bliscy doskonale wiedzieli, że mimo wszystko postawię na swoim.

A jak jest teraz? Masz wsparcie najbliższych?

Zarówno na początku mojej kariery, jak i teraz, moja rodzina bardzo mi pomaga. Mam wspaniałego męża i córeczkę – to oni są dla mnie największym wsparciem i motywacją. Mąż jest ze mną, w tych dobrych, jak i gorszych momentach. Mocno we mnie wierzy i trzyma kciuki za rozwój mojej kariery zawodowej.

Co jest Twoim zdaniem kluczowe w pracy doradcy?

Myślę, że aby spełniać się zawodowo, trzeba lubić to, co się robi. Staram się zbudować relację i wzajemne zaufanie z każdym ze swoich klientów. Cieszę się, kiedy w trudnych chwilach jestem (lub mogę być) dla nich wsparciem.

Kilka miesięcy temu, skontaktowała się ze mną moja wieloletnia klientka. Jej drżący głos wskazywał, że coś jest nie tak. Jak się później  okazało, zachorowała na złośliwy nowotwór piersi. Klientka otrzymała z polisy zdrowotnej dodatkowe świadczenie, które pozwoliło jej na skorzystanie z najnowszej terapii aby szybko wrócić do zdrowia. 

W takich sytuacjach wiem, że to co robię, ma sens. To pewnego rodzaju misja.

To takie sytuacje życiowe, których nie przewidzimy… Natalio, opowiedziałaś mi także, że po dwóch latach zorientowałaś się, że w Twoim przypadku najlepiej sprawdza się współpraca z klientami firmowymi. I to dodało Ci wiatru w skrzydła. Rozumiem, że to Ty sama decydujesz z kim lepiej Ci się współpracuje?

Portfel moich klientów jest bardzo zróżnicowany. Są to rodziny z dziećmi, seniorzy, ale też lekarze, prawnicy, a nawet pracownicy platform wiertniczych pracujący na morzu. Jednak znaczną część stanowią klienci biznesowi, właściciele mniejszych i większych firm. Praca z nimi wszystkimi daje mi ogromną satysfakcję i poczucie spełnienia zawodowego.

Co jeszcze daje Ci ta praca, co cenisz najbardziej?

Najwięcej satysfakcji dają mi dobre relacje z moimi klientami, niezależność oraz elastyczne warunki pracy. Dzięki temu, mogę łączyć pracę zawodową z życiem rodzinnym i wychowaniem córeczki Julki.

Dziękuję! I życzę Ci wielu radości i dużo satysfakcji z bycia mamą i dalszego rozwoju kariery!

I już teraz zapraszam na wspólny webinar MetLife i Mamo Pracuj pt. „Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego!”

A jeśli chciałabyś /chciałbyś dowiedzieć się więcej o pracy w firmie MetLife – wypełnij formularz i porozmawiaj o swojej przyszłej pracy!

Zdjęcia: archiwum domowe Natalii Batko.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 

Wirtualny adres biura – co to jest i kiedy warto się na niego zdecydować?

Co to jest wirtualny adres firmy? To adres, który istnieje faktycznie, podobnie jak siedziba firmy. Różnica polega na tym, że to nie przedsiębiorca musi szukać lokalu pod wynajem lub do kupna, aby móc posiadać oficjalny adres firmowy. To wszystko uzyskuje, korzystając z usług biura wirtualnego.
  • Alicja Zielińska - 17/03/2020
budynek biurowy

Wirtualny adres biura

Najważniejszy punkt oferty wirtualnych biur, to właśnie możliwość posiadania oficjalnego adresu firmowego. Pracując z dowolnego miejsca w kraju, bez konieczności dokonywania dużych inwestycji w lokal – wynajmowany bądź na własność.

Taki oficjalny adres staje się wizytówką przedsiębiorstwa. Dla nowo powstających firm jest zaś okazją do tego, by od początku budować pozytywny wizerunek na rynku, ale nie ponosząc wysokich kosztów związanych z szukaniem lokalu usługowego.

Co to jest wirtualny adres – wirtualne biuro?

Firma decydując się na skorzystanie z usług jednego z listy biur wirtualnych, uzyskuje adres zwykle w centrum dużego miasta lub regionie, charakteryzującym się skupiskiem przedsiębiorstw. Ten adres pojawia się na firmowej korespondencji, można go wykorzystać w materiałach reklamowych oraz na stronie www. W każdym produkcie, który trafia do rąk klientów. Na dokumentach, które przechodzą przez ręce współpracowników i odbiorców.

Jak działa wirtualny adres?

Wirtualny adres działa w taki sam sposób, jak ten, który posiada firma z własnym lub wynajmowanym lokalem. Przedsiębiorca jednak może pracować z dowolnego miejsca w kraju. Może również realizować firmowe zadania zdalnie, ale dla jego klienta oficjalnymi danymi kontaktowymi są te uzyskane dzięki biurze wirtualnemu.

Adres dla firmy zlokalizowany w mieście Warszawa, pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Prestiżowa lokalizacja staje się często zaczątkiem owocnej współpracy. Wzbudza zaufanie wśród odbiorców. Nie chodzi tylko o wygodę prowadzenia biznesu, lecz o tworzenie wizerunku firmy, który dla klientów ma ogromne znaczenie.

Adres wirtualny dla kogo jest idealnym rozwiązaniem? Kiedy warto?

Wirtualny adres to usługa tak naprawdę dla każdej firmy. Największym zainteresowaniem cieszy się pośród przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność. Zakładanie firmy pod względem formalnym, odbywa się dość szybko i bez większych kłopotów. Jednak miejsce prowadzenia działalności, gromadzenia dokumentacji, ustalania harmonogramu spotkań z klientami, to już kwestia wiążąca się ze sporymi wydatkami.

Wybierając przykładowo polecany przez nas adres wirtualny w Warszawie w Vimar Office, właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, może się zajmować prowadzeniem firmy z dowolnego miejsca, w tym z domu. Za korespondencję, gromadzenie dokumentów, a nawet realizację spraw sekretarskich i administracyjnych, odpowiada jednak biuro wirtualne. Na korespondencji widnieją dane odpowiadające lokalizacji z centrum Warszawy. Tutaj również można spotykać się z klientami, dla których dogodny dojazd, pobliskie parkingi i inne punkty usługowe, dają poczucie profesjonalnego podejścia.

Na tych samych zaletach skorzystają firmy mające na swoim koncie bagaż doświadczeń i stałe grono odbiorców. Podczas przygotowań do otwarcia kolejnego oddziału w innym mieście, nie muszą martwić się o wynajem lub kupno kolejnego lokalu. Tymczasowo, ale i na stałe mogą korzystać z wirtualnego adresu, aby zajmować się zadaniami, których nie można powierzyć w ręce firm zewnętrznych.

Ile kosztuje wirtualny adres biura?

Wynajem adresu w Warszawie to koszty zaczynające się średnio od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W tym przedziale mieści się przede wszystkim uzyskanie oficjalnego adresu firmowego. Pozostałe usługi zależne są od wybranej oferty, pakietu i indywidualnych ustaleń.

Gdzie warto wybrać wirtualny adres dla firmy?

Pod uwagę należy wziąć potrzeby klientów. Dla nich dogodny dojazd, z każdego zakątka kraju i niezależnie od wybranego środka transportu, ma duże znaczenie. Podobnie jak możliwość znalezienia dodatkowych punktów usługowych w pobliżu firmy, do której się wybierają. Adres wirtualny w Warszawie staje się zatem sposobem na zatrzymanie stałych klientów, ale i pozyskanie nowych. Warto zapoznać się ofertą Vimar Office, która my osobiście polecamy.

Koszty wirtualnego adresu

Już za 70 zł netto miesięcznie można uzyskać adresy korespondencyjny oraz rejestracji firmy. To dopiero część z usług znajdujących się w pakiecie opiewającym na taką kwotę. Szczegółowe ceny zależą od potrzeb przedsiębiorcy, a więcej informacji w tym temacie można znaleźć pod linkiem wcześniej prowadzącym do strony biura wirtualnego w Warszawie Vimar Office.

Oszczędność na wynajmie lub kupnie lokalu. Możliwość prowadzenia działalności z dowolnego miejsca. Świetnie wyposażone, nowoczesne sale konferencyjne i pomieszczenia przeznaczone do spotkań z klientami. Profesjonalna obsługa, płatność tak naprawdę tylko za to, z czego korzysta firma. To najważniejsze zalety, jakie niesie ze sobą wirtualny adres do rejestracji firmy w Warszawie.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail