Czego szukasz

Co się dzieje, kiedy troszczysz się o siebie?

Drogie Mamy, w codziennym życiu troszcząc się o dzieci, męża – rodzinę, pracując lub nie, często zapominamy, czujemy, że nie mamy czasu zatroszczyć się o swoje zdrowie. Kiedy opiekujemy się naszymi małymi dziećmi wydaję się nam, że możemy góry przenosić, nieważne że kolejna noc nie przespana, ale patrząc na uśmiech dziecka dostajemy energii i działamy na pełnych obrotach…. Do czasu.

  • Emilia Lorenc - 03/06/2015

To wszystko prawda, jednak warto zadbać o swoją energię, zdrowie nie tylko w danej chwili ale także myśląc o przyszłości… Bo tej energii ma nam starczyć na wiele lat. Każda z nas ma jeszcze tyle planów do zrealizowania!

Wszystko jest możliwe?

Wszystko to jest możliwe i, choć czasem wydaje Ci się, że pogodzenia wszystkiego to prawie fizyka kwantowa, jesteś w stanie realizować się jako matka, żona, kobieta, jako Ty.  Pomyślisz, ok, ale jak? Sekretem jest zadbanie o siebie, o swoje Ja, każdego dnia nie odkładając tego na jutro.

Dlatego zachęcam Cię dzisiaj do znalezienia chwili dla siebie i przyjrzenia się sobie samej.

Odpowiedz sobie na pytanie: czy masz wystarczająco dużo energii, aby nie tylko troszczyć się o swoją rodzinę ale aby znaleźć czas na realizację swoich planów, marzeń. Czy je kreujesz? Myślisz o nich? Choć czasem? I co? Jak to jest u Ciebie?

Trudno w wirze codzienności zadbać o siebie, wiem to doskonale, ale naprawdę warto, wierzcie mi. Zdrowie to równowaga ciała, duszy i psychiki i każda ta płaszczyzna potrzebuje troski od Ciebie.
Jak o siebie zadbać? Poznaj cztery elementy kluczowe dla zdrowia i szczęścia każdej z nas!

Jedzenie…

Zadbaj o swoje żywienie. Stając się mamą często zaczynamy zwracać uwagę na to, co powinno jeść nasze dziecko. I to jest nasz błąd… Jak to? Bo powinniśmy zwracać uwagę na to co je cała nasz rodzina. Pamiętaj że twój organizm też potrzebuje takiej troski, ponieważ chcesz mieć energię, cieszyć się zdrowiem i pięknie wyglądać.

  • Więc, nie jedz na stojąco robiąc posiłek dla dziecka, tylko zjedz wspólnie z całą rodziną.
  • Nie wrzucaj co masz pod ręką do swojego żołądka tylko dbaj o urozmaiconą dietę.
  • Dbaj o regularne odżywcze posiłki, bazując na produktach naturalnych, pełnych kolorów z warzyw i owoców.
  • Jeśli jesteś mamą która zaczęła pracę, zatroszcz się by zawsze zabrać ze sobą dobry posiłek.

Woda…

Pamiętaj że najważniejszym pokarmem dla twojego organizmu jest woda. Co pijesz w tej chwili? Wodę, herbatę ziołową? A może kolejną kawę? Wstań, weź szklankę z wodą i czytaj dalej ;-).

Sen…

Zadbaj o sen. Mając rodzinę i chcąc jeszcze realizować swoje pasje, chcąc pracować… jednym z naszych marzeń jest to, aby doba miała więcej godzin… Ale niestety (a może właśnie “stety”?) nie jesteśmy w stanie tego zmienić. Dlatego najważniejsza jest priorytetyzacja zadań w ciągu dnia. Nigdy nie wykonasz swoje planu w 100 % – Jak wykonasz 80 % to już jest sukces. Pamiętaj jednak, że jesteś w stanie wykonać owe 80 % tylko wtedy gdy wcześniej wykonasz zadanie podstawowe. Jakie? regeneracja sił poprzez odpoczynek, w tym sen. Dbaj o to, by spać w wywietrzonym pokoju, nie zaraz po kolacji, czy trudnej rozmowie ale po chwili wyciszenia – medytacji, słuchając spokojnej muzyki…

Ćwiczenia…

Czy wiesz, że najlepszym oczyszczeniem dla umysłu jest aktywność fizyczna. I teraz wiele z Was mi powie; no tak, ja to mam dopiero codzienny trening biegania za dzieckiem. Tak faktycznie to jest bardzo dobre, ale czy myślałaś może o tym że potrzebujesz przynajmniej raz w tygodniu pobiegać z koleżanką, iść na jogę, lub w samotności iść na spacer by mieć możliwość na swobodny przepływ myśli w głowie.

Ze swojego doświadczenia wiem, że nic na mnie lepiej nie działa jak spacer, rower prosto przed siebie, gdzie z wiatrem oczyszczają się moje myśli i pojawiają się nowe.

Myślę, że każda z Was to potwierdzi, że jeśli zrobimy coś dla siebie, od razu czujemy się lepiej, mamy więcej energii, stajemy się twórcze… bo w każdej z nas jest tak ogromny potencjał, nie tylko bycia mamą, ale kobietą w pełni tego słowa znaczeniu – czyli bycia sobą.

Pisząc ten tekst, chciałabym każdej z Was, i sobie samej, powiedzieć jedno: znajdźcie czas dla siebie, dbając o swoje zdrowie.

Zacznij od dziś!

Zdjęcie: Pixabay

 

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Emilia Lorenc
Diagnosta laboratoryjny, doradca dietetyczny. Wraz z mężem, lekarzem, na co dzień dbają o zdrowie rodzin. Prowadzą Fundację Instytut Medycyny Integracyjnej, a w ramach niej projekty, m.in www.zdrowyprzedszkolak.org. Więcej na stronie www.lorencmedical.com.
Podyskutuj

Pomysły na lekkie obiady na upał

Lato w pełni! Słoneczko muska skórę, ale potrafi też porządnie przygrzać w głowę. Musimy wtedy pamiętać o tym by ją czymś osłonić i do tego dużo pić, No ale nie samą wodą człowiek żyje, czasem trzeba coś zjeść, bo nawet jak Wy nie macie apetytu to dzieci bywają głodne bardzo często, zwłaszcza jak się nudzą albo długo posiedzą w basenie. Mąż pewnie też zerka ostentacyjnie na lodówkę. Zapytałyśmy się na naszym facebook'owym profilu co gotujecie w upały. Zebrałyśmy Wasze odpowiedzi i serwujemy Wam garść kulinarnych inspiracji, idealnych na lato!
  • Agnieszka Wadecka - 08/07/2019
smaczny obiad na lato

Zupy na ciepło i na zimno

Wśród waszych odpowiedzi niejednokrotnie padały takie odpowiedzi jak chłodnik, gazpacho i zupy.

Lato obfituje w pyszne warzywa dlatego bez problemu zrobicie:

  • chłodnik z buraczków,
  • pomidorowe gazpacho.

Albo zupy:

  • kalafiorową,
  • koperkową,
  • krem z warzyw sezonowych lub
  • ogórkową na samodzielnie kiszonych ogórkach. Mniam!

obiad na słodko

Na słodko

Jesienią i zimą lubimy jeść gorące, półpłynne, rozgrzewające obiady. Pewnie gdy robi się o kilka stopni za gorąco to marzycie o chłodnym popołudniu i pysznej fasolce po bretońsku albo pikantnym gulaszu, prawda? No ale jednocześnie na samą myśl o gotowaniu takich gorących dań leje się pot.

Co w takim razie zrobić na obiad? Może coś na słodko?

  • zapiekany ryż z jabłkami i cynamonem,
  • ryż z truskawkami lub borówkami (o, mamo, smak dzieciństwa!),
  • owoce pod kruszonką,
  • serek z owocami lub domowy mus,
  • albo naleśniki?!

Klasyka gatunku

Wśród odpowiedzi nie brakło klasycznej letniej potrawy obiadowej czyli młodych ziemniaczków, najlepiej z koperkiem lub mizerią. Stawiacie też na szparagi albo z pyszną pieczoną rybkę z surówkami czyli obiad, który jednoznacznie kojarzy się z wypoczynkiem nad wodą.

Dla równowagi pani Ania napisała, że na obiad je… Oliwki i to w dużej ilości. I my takie gotowanie rozumiemy 😀

szparagi, ziemniaki i pomidory

Oryginalnie i oszczędnie

Na sam koniec zostawiam Wam kulinarne hity. Oto odpowiedzi pani Beaty i pani Katarzyny:

  • „Nic :D”
  • „Nic. Wtedy na dwa dni mam.”

Gdy temperatura wykracza ponad 35 stopni jest to najbardziej słuszne danie obiadowe.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.

Urlop macierzyński w Polsce jednym z najdłuższych w UE

W najnowszym raporcie portalu ALEO.com - “Rynek pracy z kobiecej perspektywy” - możemy porównać długość urlopów macierzyńskich w całej Unii Europejskiej. Polska zajmuje piąte miejsce wśród państw, które gwarantują mamom najdłuższy pełnopłatny urlop macierzyński. Najdłużej z dzieckiem mogą zostać Bułgarki, aż 46 tygodni.
  • Dominika Wassermann - 11/06/2019
mama z malutkim dzieckiem na rękach

Urlop macierzyński to ważny czas dla dziecka

Po urodzeniu dziecka bardzo ważną kwestią jest, aby maluch był jak najdłużej z mamą. Wydawać by się mogło, że w pierwszych miesiącach dziecko głównie śpi i je, ale jest to niezwykle ważny okres w rozwoju małego człowieka. W tym czasie zaczyna kształtować się jego osobowość, sposób budowania relacji, poczucie bezpieczeństwa oraz poczucie własnej wartości, tego jak będzie postrzegał siebie.

Jak zatem rządy krajów Unii Europejskiej dbają o to żeby mamy miały czas dla siebie i nowo narodzonego potomka?

Długość urlopu macierzyńskiego w poszczególnych krajach znacznie się różni. W Polsce jest to 20 tygodni pełnopłatnego urlopu. Można go jednak przedłużyć wykorzystując urlop rodzicielski i w ten sposób być w domu z dzieckiem przez cały rok. Jednak przez te kolejne tygodnie będziemy otrzymywać tylko 60% wynagrodzenia.

Polska znajduje się w czołówce krajów UE jeśli chodzi o długość pełnopłatnego urlopu macierzyńskiego. Z dłuższego urlopu mogą korzystać Greczynki, Słowaczki, Chorwatki oraz Bułgarki. W Bułgarii jest to rekordowy czas aż 11 miesięcy. My znajdujemy się na piątym miejscu ex aequo z Estonią. W Estonii jednak sprawa wygląda nieco inaczej. Estonki mogą wziąć kolejne 146 tygodni wolnego i otrzymywać w tym czasie 44% wynagrodzenia sprzed porodu.

Urlop macierzyński – gdzie jest najkrótszy?

Wyprzedzamy w tym rankingu kraje skandynawskie. W Szwecji i Danii pełnopłatny urlop to zaledwie 10 tygodni.

Najkrócej w domu z dzieckiem mogą pozostać Portugalki – zaledwie 6 tygodni.

Średnia długość pełnopłatnego urlopu macierzyńskiego w UE wynosi 16,7 tygodnia.

Raport oparty jest o dane Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.

Czy ma to wpływ na przyrost naturalny?

Co ciekawe badania statystyczne pokazują, że długość urlopu macierzyńskiego niekoniecznie pokrywa się z dzietnością. We Francji i Irlandii pełnopłatny urlop trwa kolejno 18 i 16 tygodni, a dzietność w tych krajach to prawie dwoje dzieci przypadających na każdą kobietę w wieku rozrodczym. Podobnie współczynnik dzietności wygląda w Szwecji – 1,78 i Danii – 1,75.

Najniższe wskaźniki płodności zanotowano na Malcie, w Hiszpanii, Włoszech, Cyprze, Grecji, Portugalii i Luksemburgu. Dzietność w tych krajach plasuje się między 1,26 a 1,39.

W Polsce współczynnik ten wynosi 1,48 i wzrósł o 5,2, co oznacza że w porównaniu z rokiem 2016 urodziło się w naszym kraju prawie 20 000 więcej dzieci.

Jednak w żadnym kraju Europy przyrost naturalny nie jest na tyle wysoki, żeby zapewnić zastępowalność pokoleń. Aby tak było współczynnik dzietności musiałby wynosić 2,1. To pokazuje, że Europa staje się kontynentem starych ludzi.

Ciekawe jest też, że w Stanach Zjednoczonych gdzie nie istnieje urlop macierzyński dzietność plasuje się na poziomie 1,72.

Najwyższy wskaźnik dzietności na świecie ma Niger – 7,1.

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Wassermann
Absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, oraz Liceum Plastycznego w Nowym Wiśniczu , która po dziesięciu latach postanowiła powrócić do zajmowania się grafiką komputerową. Prywatnie "zwierzolub", opiekunka 3 kotów, miłośniczka kuchni roślinnej, spędzająca wolny czas na rowerowych wycieczkach.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail