Czego szukasz

Co to jest majątek wspólny małżonków?

Nieporozumienia finansowe w małżeństwie? Zdarzają się każdemu. Jak zarządzać majątkiem? Mądra Polka przed szkodą – warto wiedzieć co tworzy wspólny majątek małżonków, a co jest majątkiem osobistym każdego z małżonków. Prawo rodzinne i spadkowe to nowa seria artykułów prawnych przygotowanych wspólnie z prawnikami Kancelarii Frączyk i Partnerzy.

  • Kinga Skibińska - Moskała - 07/04/2015

Alicja i Jerzy zaledwie kilka dni temu połączyli się „świętym węzłem małżeńskim”, ale już nie mogą dogadać się w kwestii pieniędzy. Każde z nich ma swoją wizję na zainwestowanie środków pochodzących z prezentów ślubnych – państwo młodzi nie spodziewali się aż takiej hojności ze strony swoich gości! Dlatego też Alicji marzy się egzotyczna podróż poślubna, pomimo że już dawno ustalili, że jadą w Bieszczady… Jerzy twardo stąpa po ziemi i za żadne skarby nie chce zmienić ich wcześniejszych planów. Twierdzi, że „nadwyżkę” mogą przeznaczyć na upragniony remont kuchni i nową sofę do salonu. W końcu Alicja dostała całkiem niedawno mieszkanie od swoich  rodziców, które przecież po ślubie należy do nich obojga. Czy Jerzy ma rację?

 

Czym jest ustawowy ustrój majątkowy?

Zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego już z chwilą zawarcia małżeństwa nawiązuje się między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (tzw. wspólność ustawowa). Sformułowanie „z mocy ustawy” oznacza, że ustrój ustawowej wspólności majątkowej powstaje zawsze w momencie zawarcia małżeństwa, chyba że małżonkowie nawiążą stosowną umowę regulującą ich stosunki majątkowe. Małżonkowie mogą bowiem przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa zwana również intercyzą). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa.

Majątek wspólny małżonków obejmuje przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich, jeżeli dany przedmiot nie wchodzi do majątku osobistego małżonka. Oznacza to, że pomiędzy małżonkami istnieją trzy majątki: osobisty żony, osobisty męża oraz majątek wspólny małżonków.

Co wchodzi do majątku wspólnego, a co do majątku osobistego każdego z małżonków?

Majątek wspólny

Do majątku wspólnego w ramach wspólności ustawowej należą w szczególności:

1) pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków (czyli przykładowo pobrana od pracodawcy comiesięczna pensja, co do zasady otrzymane już wynagrodzenie pochodzące z umów zlecenie i umów o dzieło);

2) dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków (np. czynsz z wynajmowanego mieszkania niezależnie od faktu, czy lokal ten stanowi własność obojga czy jednego z małżonków co miesiąc zasila majątek wspólny małżonków);

3) środki zgromadzone na rachunku otwartego lub pracowniczego funduszu emerytalnego każdego z małżonków;

4) kwoty składek emerytalnych zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;

5) przedmioty zwykłego urządzenia domowego służące do użytku obojga małżonków nabyte w trakcie trwania wspólności, także w wypadku, gdy zostały otrzymane przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.

Majątek osobisty

Kodeks rodzinny i opiekuńczy wymienia w znacznie szerszym katalogu elementy wchodzące do  majątków osobistych każdego z małżonków. Są to:

1) przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej (czyli przed zawarciem małżeństwa),

2) przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił (a zatem jeżeli np. spadkodawca wskazuje w testamencie, że udział spadkowy przypadnie obojgu małżonkom, oznacza to, że oboje małżonkowie są spadkobiercami),

3) prawa majątkowe wynikające ze wspólności łącznej podlegającej odrębnym przepisom (np. majątek wspólników spółki cywilnej),

4) przedmioty majątkowe służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków (np. o odzież, obuwie, ale również przedmioty majątkowe, które służą wyłącznie jednemu z małżonków, np. konsola do gier, w tym także o przedmioty zwykłego urządzenia domowego, o ile spełniają przesłankę wyłącznej użyteczności dla jednego z małżonków),

5) prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie (np. prawa alimentacyjne),

6) przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę; nie dotyczy to jednak renty należnej poszkodowanemu małżonkowi z powodu całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy zarobkowej albo z powodu zwiększenia się jego potrzeb lub zmniejszenia widoków powodzenia na przyszłość;

7) wierzytelności z tytułu wynagrodzenia za pracę lub z tytułu innej działalności zarobkowej jednego z małżonków;

8) przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków;

9) prawa autorskie i prawa pokrewne, prawa własności przemysłowej oraz inne prawa twórcy;

10) przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

W przypadku, jeżeli prawa majątkowe nie zawierają się w żadnej z wyżej wskazanych kategorii kierujących je do majątku osobistego danego małżonka, należą one do majątku wspólnego. Oznacza to, iż w przypadku sporu małżonek dążący do objęcia danego prawa majątkowego swoim majątkiem osobistym będzie zmuszony udowodnić, iż dane prawo nie należy do majątku wspólnego.

Reasumując, prezenty uzyskane przez Alicję i Jerzego weszły do ich majątku wspólnego, ale mieszkanie otrzymane przez Alicję od jej rodziców jest już elementem jej majątku osobistego. W przypadku zakupu mebli czy innych przedmiotów użytku domowego po ślubie, wejdą one do majątku wspólnego małżonków niezależnie od tego, czy środki przeznaczone na zakup sofy, telewizora czy ekspresu do kawy pochodzić będą z ich majątku wspólnego, czy też z majątku osobistego Alicji bądź Jerzego.

Jak małżonkowie powinni korzystać z przedmiotów wchodzących w zakres majątku wspólnego, w przypadku Alicji i Jerzego np. z prezentów ślubnych? O tym w kolejnym artykule. Zapraszamy do lektury już wkrótce.


Bibliografia:

1) Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz pod red. Henryka Doleckiego (Warszawa 2010)

2) Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Małżeństwo. Komentarz do art. 1-61(6) Grzegorz Jędrejek (Warszawa 2013)

Powyższy materiał ma charakter wyłącznie informacyjny. Zamieszczonych w nim treści nie należy traktować jako porady prawnej w konkretnej sprawie ani źródła prawa. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub indywidualnej porady prawnej z gwarancją odpowiedzialności, należy skontaktować się z prawnikiem.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kinga Skibińska - Moskała
Radca prawny i członkini Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Świadczy usługi zarówno doraźnego, jak i stałego doradztwa prawnego na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych na obszarze województwa małopolskiego i śląskiego. Prywatnie pasjonatka narciarstwa alpejskiego i Les Mills BODYPUMP® oraz wielbicielka psów.
Podyskutuj

Jak rozmawiać z dziećmi o zagrożeniach na wakacyjnych wyjazdach?

"Jeżeli rodzice chcą, żeby dzieci przestrzegały ich wskazówek odnośnie zagrożeń na koloniach, muszą poświęcać im mnóstwo czasu. Dziecko musi czuć się ważne i potrzebne i wtedy będzie otwarte na rozmowę z rodzicem. Ważne jest również, aby sytuacja, w której znajdzie się dziecko na wakacjach, nie przerastała go ze względu na wiek i etap rozwoju. ". O to jak rozmawiać z dziećmi o zagrożeniach na wakacyjnych wyjazdach, czy to tych w rówieśniczej grupie, czy to tych pod naszą - rodziców - opieką, zapytałyśmy psycholożkę Oliwię Samelak. Zapraszamy do lektury!
  • Ewa Moskalik - Pieper - 30/07/2020
mama i córka siedzą na kanapie i rozmawiają

Oliwio, jak rozmawiać z dziećmi o zagrożeniach na wakacyjnych wyjazdach, aby ich nie nastraszyć?

Jak mówi stare powiedzenie, lepiej zapobiegać niż leczyć. Aby pomóc dziecku unikać zagrożeń na wakacyjnych wyjazdach, trzeba zastanowić się na początku, co najczęściej wywołuje u dziecka tak zwane niepożądane zachowania, czyli zachowania, które mogą spowodować, że wpakuje się w kłopoty.

Pierwsza i najczęstsza grupa przyczyn to przemęczenie i dyskomfort związany z niezaspokojonymi potrzebami. Dzieci podobnie jak dorośli, najczęściej tracą kontrolę nad własnym zachowaniem, gdy nie są zaspokojone ich podstawowe potrzeby. Kiedy dzieci są rozdrażnione, zmęczone lub głodne, są bardziej podatne na wypadki i nierozpoznanie niebezpieczeństwa.

Pozytywnych wzorców w zakresie dbania o własne potrzeby dziecko uczy się obserwując rodziców. Jeżeli bardzo często widzi mamę, która nie jest wypoczęta i która nie troszczy się o siebie samą, nie wypracuje sobie wzorców, które pozwalałyby mu na słuchanie sygnałów własnego ciała i unikanie zagrożeń.

Ważne jest również, aby sytuacja, w której znajdzie się dziecko na wakacjach, nie przerastała go ze względu na wiek i etap rozwoju. Jak czuje się Twoje dziecko? W jaki sposób otoczenie, w którym się znajdzie na wakacjach, może wpływać na jego zachowanie? Czy dziecko naśladuje zachowania konkretnych osób? Odpowiedzi na powyższe pytania, pomogą Ci rozpoznać określone sytuacje, które poprzedzają reakcję dziecka i o nich porozmawiać.

A czy możemy przytaczać jakieś historie, którymi zobrazujemy dziecku niebezpieczeństwo?

Polecam bardzo pomocny zestaw książeczek z cyklu świat emocji, przede wszystkim warto przeczytać dziecku bajkę o strachu. Każdemu rodzicowi polecam także książkę „Radość rodzicielstwa” L.W. Coyne i A.R.Murell.

Przeczytaj także: Gdzie spędzić niezapomniane wakacje w Polsce?

Dzieci są ufne wobec ludzi, często zakładają, że każdy człowiek jest dobry, zatem jak wytłumaczyć dziecku, że są ludzie, którzy mogą mieć złe intencje?

Powinniśmy nauczyć dziecko słuchania swojego wewnętrznego kompasu. Jeżeli poczuje intuicyjnie, że dana osoba może nie być przyjazna, żeby umiało się wycofać.

Dziecko musi umieć rozpoznawać symptomy z ciała – takie ukłucie w środku sygnalizujące, że dana osoba nie jest wobec nich szczera. Chodzi również o to, aby dziecko nie ulegało presji otoczenia, żeby nie szło ślepo za tłumem, żeby umiało powiedzieć NIE.

Trzeba wytłumaczyć dziecku, że nie musi się wszystkim podobać i nie musi nikomu niczego udowadniać. Jeśli nie będzie fajne dla wszystkich, to pozostanie fajne dla wybranych i to wystarczy.

Słuchanie wewnętrznego głosu wymaga ogromnej odwagi. Dziecko powinno rozumieć, że zachowanie się inaczej niż większość, nie jest tchórzostwem tylko aktem odwagi. Kiedy jako dziecko podawałam tacie za przykład „innych”, zawsze odpowiadał: „Nieważne co inni, ważne co ty. Ty nie jesteś inni. Jesteś sobą i tak jest dobrze.

Podobnie jest ze zwierzętami. Dzieci je uwielbiają, ale mogą narazić się na duże niebezpieczeństwo podchodząc zbyt blisko nieznanego zwierzęcia. Jak ustrzec dziecko nie niszcząc jego sympatii do zwierząt?

Dziecko przejmuje wzorce reagowania wobec zwierząt od rodziców. Kiedy idę z dzieckiem do lasu, to informuję je, że może pojawić się dzik i jak należy się w tej sytuacji zachować. Dziecko wie również, że bąk może użądlić. Nie może tutaj jednak dojść do przesady. Chodzi o zdrowe mechanizmy bezpieczeństwa – wyczuwanie zagrożeń, bez nadmiernych, zbyt silnych reakcji.

To naturalne, że rodzic martwi się o dziecko. Ważne, żeby nie obciążać dziecka własnym lękiem i nie budować w nim nastawienia lękowego wobec świata. Zamiast reagować na nasze niepokojące myśli, musimy nauczyć się reagować na potrzeby naszych dzieci. To trudne, ponieważ nasz umysł wynajduje mnóstwo rzeczy, którymi możemy się martwić. Ważne jest również, aby dziecko nie wstydziło się prosić o pomoc dorosłych, kiedy dostrzeże zagrożenie.

Przeczytaj także: 10 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi w wakacje

Mój syn wyjeżdża po raz pierwszy na kolonie? Jak przygotować i porozmawiać z nim o zagrożeniach, nie strasząc go? Jak sobie ma radzić w trudnych chwilach?

Rodzic może porozmawiać z dzieckiem na absolutnie każdy temat, jeżeli ich relacja opiera się na zaufaniu. U dziecka nie da się wytworzyć posłuszeństwa, jeśli dziecko nie czuje się bezpiecznie w relacji z rodzicem.

Jeżeli rodzice chcą, żeby dzieci przestrzegały ich wskazówek odnośnie zagrożeń na koloniach, muszą poświęcać im mnóstwo czasu. Dziecko musi czuć się ważne i potrzebne i wtedy będzie otwarte na rozmowę z rodzicem.

Pokaż, że zawsze będziesz przy dziecku. Warto zapewnić dziecko, że jeśli coś się wydarzy na koloniach, to rodzic natychmiast wsiądzie w samochód, nawet w nocy i przyjedzie dziecko przytulić. Można też dać dziecku jakiś rekwizyt, np. otulający kocyk, aby mogło czuć się bezpieczniej na wyjeździe.

Jak skłonić dziecko do rozmowy o przykrych zdarzeniach? Czy warto naciskać, czy lepiej poczekać, obserwować?

I tu znowu jest kwestia relacji rodzica z dzieckiem. Należy zapewniać dziecko, że może przyjść do rodzica z każdym problemem i nawet jeśli zrobi coś złego, to nigdy nie zostanie odepchnięte.

Trzeba przekonać dziecko, że może powiedzieć rodzicowi nawet najgorszą prawdę i że nie musi kłamać, żeby uzyskać akceptację ze strony rodzica. Jak powiedział Fred Rogers: „Jestem przekonany, że gdyby udało nam się zaakceptować siebie samych i nasze dzieci takimi, jacy jesteśmy i jakie one są, zrozumielibyśmy na czym polega sztuka dobrego rodzicielstwa”.

Okazywanie dziecku współczującego uznania i akceptacji jego własnych doświadczeń, jest tym, co według terapii akceptacji i zaangażowania, pomaga dziecku osiągnąć w życiu to, co dla niego najważniejsze.

Przeczytaj także: Jak zaplanować podróż z niemowlakiem?

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik Pieper

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Mleko następne – jakie wybrać i kiedy wprowadzić?

Mleko następne to kolejny krok w żywieniu niemowląt, zaraz po tzw. mleku początkowym. Jest ono przeznaczone dla dzieci powyżej 6 miesiąca życia i wzbogacone we wszystkie składniki odżywcze, które są potrzebne maluszkowi do prawidłowego rozwoju. Mleko następne jest oznaczane przez producentów cyfrą 2.
  • Zofia Kowalska - 29/07/2020
tata z dzieckiem na rękach

Co to jest mleko następne?

Mleko następne to pokarm podawany niemowlęciu, które nie jest karmione piersią. Jego skład specjalnie opracowano tak, aby zaspokoić wszystkie potrzeby i zapewnić dziecku prawidłowy rozwój. Przede wszystkim zawiera ono dużą ilość białka, węglowodany oraz żelazo – pierwiastek ten nie był obecny w mleku początkowym, ponieważ organizm zgromadził jego spore zapasy w życiu płodowym. Dodatkowo produkt może zawierać także prebiotyki, probiotyki lub kwas linolowy. Mleko następne ma na opakowaniu specjalne oznaczenie. Jest to cyfra „2”.

W zależności od rodzaju mleko następne może mieć też inne oznaczenia:

  • HA – oznacza mleko hipoalergiczne przeznaczone dla dzieci, u których może wystąpić reakcja alergiczna na białko krowie;
  • AR – przeznaczone dla dzieci z tendencją do ulewania;
  • GR – przeznaczone dla dzieci z niedowagą, bardzo aktywnych lub takich, które są ciągle głodne (zawiera kleik ryżowy, który daje poczucie sytości);
  • SL – mleko, które nie zawiera laktozy.

Kiedy wprowadzić mleko następne?

Mleko następne należy wprowadzić, gdy dziecko ukończy 6 miesiąc życia. Jest to czas, gdy potrzebuje ono nie tylko więcej energii, ale także żelaza, którego nie zawiera mleko początkowe. Ten czas nie jest przypadkowy – w tym wieku do diety dziecka są wprowadzane produkty naturalne, dlatego mieszanka mleka modyfikowanego powinna mieć też więcej białka.

Mleko następne powinno być wprowadzane stopniowo. Można to zrobić na dwa sposoby:

  • zmiana jednego posiłku z mleka początkowego na posiłek z mleka następnego;
  • mieszanie w butelce mleka początkowego z mlekiem następnym.

Nagła zmiana może spowodować problemy ze strony układu pokarmowego. Zwykle okres adaptacji do nowego pokarmu wynosi ok. 7 dni. W tym czasie należy uważnie obserwować dziecko, ponieważ może okazać się, że konieczna jest zmiana produktu.

Jakie mleko następne wybrać?

Najlepiej jest wybrać mleko następne tego samego producenta, co mleko początkowe. Dzięki temu jest większa szansa na to, że maluch będzie je dobrze tolerował. Nie jest to jednak regułą – rodzice, którzy chcą wybrać produkt innej marki, mogą to zrobić.

Na rynku dostępnych jest kilkanaście produktów, dlatego wybór mleka następnego nie jest łatwy. Najważniejsze jest to, aby mieszanka była dostosowana do potrzeb maluszka, czyli trzeba kierować się dodatkowym oznaczeniem (HA, SL, AR, GR). Następnie należy zwrócić uwagę na jego skład, a więc zawartość dodatkowych substancji odżywczych i probiotyków, ale także syropu glukozowego, oleju palmowego, lecytyny sojowej. Produkt powinien posiadać także wszelkie certyfikaty, które poświadczają, że jest on bezpieczny oraz spełnia wszystkie normy w Unii Europejskiej.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail