ZAINSPIRUJ SIĘ
Aby znaleźć rozwiązanie, trzeba rozmawiać i działać. Poznaj historię Basi
- Klaudia Urban
- 4 października 2022
- 8 MIN. CZYTANIA
Aby znaleźć rozwiązanie, trzeba rozmawiać i działać
Basiu, bardzo się cieszę, że mamy dziś okazję porozmawiać! Czy praca w branży nieruchomości to od zawsze był Twój plan na zawodową przyszłość?
Dziękuję, mi również jest bardzo miło, że mamy okazję porozmawiać. Odpowiadając na Twoje pytanie – nie, praca w branży nieruchomości to był absolutny przypadek. Jeszcze w trakcie studiów, po przeprowadzce do Warszawy szukałam pracy. I tak, wśród różnych ofert, natrafiłam na ogłoszenie Colliers – Dział Zarządzania Nieruchomościami poszukiwał asystentki zarządcy nieruchomości. Zainteresowało mnie to ogłoszenie i aplikowałam. Wówczas branża nieruchomości była dla mnie czymś zupełnie nowym, jednak jak tylko rozpoczęłam pracę w Colliers od pierwszych dni wiedziałam, że to jest to!
Wiem, że obecnie zajmujesz się nieco innym obszarem niż wcześniej, zanim zostałaś mamą. Proszę opowiedz, jak rozwijała się Twoja kariera, od jakiego stanowiska zaczynałaś?
Moja przygoda z Colliers zaczęła się w 2009 roku w dziale Zarządzania Nieruchomościami i rozwijała się od stanowiska asystentki zarządcy nieruchomości do starszego zarządcy nieruchomości. Czerpałam dużo satysfakcji z wykonywanej pracy. Ważne też dla mnie było to, że mogę się rozwijać zawodowo wykonując to, co kocham.
Praca w zarządzaniu nieruchomościami jest bardzo wymagająca. Na zarządcy nieruchomości spoczywa ogromna odpowiedzialność za bezpieczne funkcjonowanie nieruchomości i jej użytkowników. Zawód ten łączy ze sobą pracę w terenie, bezpośrednio w nieruchomości, część administracyjną z elementami typowej pracy biurowej oraz część raportową.
Co w praktyce oznacza bycie zarządcą nieruchomości? Charakter pracy wiąże się z dostępnością zarządcy 24/7, na wypadek awarii w budynku. Jest to praca z ludźmi – klientami i podwykonawcami, dzięki czemu poznaje się wiele ciekawych osób i buduje relacje na lata.
W życiu zarządcy każdy dzień jest inny, dynamiczny i przynosi nowe wyzwania do rozwiązania. Jest w tym wszystkim także przestrzeń na pracę koncepcyjną i kreatywną. Dopóki nie pojawiła się rodzina, taki tryb pracy bardzo mi odpowiadał i nakręcał mnie do działania.
Wiedziałam, że chcę znaleźć dla siebie nowe zawodowe zajęcie w Colliers
Co się zmieniło, gdy zostałaś mamą?
Gdy zostałam mamą i przyszło mi łączyć intensywne życie zawodowe z życiem rodzinnym, w pewnym momencie poczułam, że dotychczasowy model pracy nie jest już dla mnie odpowiedni. Po pierwszym urlopie macierzyńskim czas pokazał, że pokłady mojej energii są ograniczone i w dotychczasowym układzie są niewystarczające do zaspokojenia potrzeb klientów i rodziny. Był to proces, w efekcie którego musiałam przyznać przed sobą samą, że przyszedł czas na zmiany.
Było to dla mnie bardzo trudne, bo uświadomiło mi, że macierzyństwo wtargnęło w każdy zakątek mojego życia, także ten zawodowy. Zrozumiałam, że w obecnej sytuacji, chcąc być aktywną zawodowo, potrzebny jest mi bardziej unormowany i przewidywalny tryb pracy.

Rozpoczęłaś poszukiwanie zawodowej alternatywy?
Po drugim urlopie macierzyńskim wiedziałam, że chcę znaleźć dla siebie nowe zawodowe zajęcie w Colliers. Wiedziałam też, że, aby znaleźć rozwiązanie, trzeba rozmawiać i działać. W moim przypadku wyszło dosyć spontanicznie – przy kawie z koleżanką z pracy dowiedziałam się, że w firmie tworzy się nowy zespół i jest potrzebne wsparcie w zakresie raportowania ESG. Zainteresował mnie ten temat i zainicjowałam rozmowy z osobą odpowiedzialną za ten obszar.
Okazało się, że moje kompetencje nabyte jako zarządca nieruchomości mogą być bardzo pomocne w nowej roli. Co więcej, Colliers w tamtym czasie potrzebował do tej roli kogoś w niepełnym wymiarze godzin, a to z kolei było zbieżne z moją dyspozycyjnością. Zmieniłam dział i aktualnie pracuję jako Sustainability Coordinator w dziale ESG | Strategic Advisory.
Tym samym, obecnie w Colliers jestem odpowiedzialna za koordynowanie procesu raportowania ESG. Biorę także czynny udział w przeprowadzeniu naszej firmy przez transformację ESG. W ramach programu „Małe kroki, duży wpływ” wdrażam wewnętrzne „zielone” inicjatywy.
Wiem, że kultura organizacyjna, wartości i atmosfera, to wszystko sprawia, że Colliers to idealne miejsce do pracy dla Ciebie. Opowiedz proszę więcej – czym wyróżnia się Colliers i co najbardziej cenisz w swojej pracy?
Bardzo cenię sobie pracę w Colliers właśnie z tych powodów, które wymieniłaś, czyli kultury organizacyjnej, wartości, którymi firma się kieruje i ogólnie panującej przyjaznej atmosfery.
Z perspektywy mamy czułam się przez Colliers zaopiekowana już od chwili, kiedy dowiedziałam się, że nią zostanę. Będąc w ciąży, przez 3 miesiące miałam możliwość pracy w wymiarze 6-ciu godzin dziennie bez zmiany wynagrodzenia. Z drugiej strony, czułam się też bezpieczna, że po powrocie z urlopu macierzyńskiego znajdzie się dla mnie w firmie zajęcie. Dodatkowo, w Colliers rodzicom przysługuje rocznie 6 dodatkowych dni „na dziecko”.
Kiedy po drugim urlopie macierzyńskim poczułam potrzebę powrotu do życia zawodowego, określiliśmy z mężem warunki, na jakich, na tym etapie rodzinnym, mogłabym wrócić do pracy, tj. niepełny wymiar czasu pracy, możliwość pracy zdalnej i nowy charakter pracy. Colliers spełnił wszystko! Za co jestem ogromnie wdzięczna. Było to dla mnie bardzo ważne, gdyż zależy mi, aby być mamą aktywną zawodowo.
Branża nieruchomości daje możliwości rozwoju w wielu obszarach. W jakich rolach można szukać pracy w Colliers?
Colliers jest bardzo ciekawym i różnorodnym miejscem pracy. Jesteśmy firmą międzynarodową, działającą na polskim rynku nieruchomości komercyjnych od ponad 20 lat. Wiodącymi kierunkami, w których wciąż się rozwijamy są usługi bezpośrednio związane z nieruchomościami, jak: zarządzanie, wynajem, doradztwo budowlane, czy certyfikacje budynków.
Szczególną uwagę chciałabym jednak zwrócić na nasze nowe oblicze. Ciekawą koncepcją w Colliers jest rozwijająca się od kilku lat platforma Strategic Advisory, która zrzesza różne zespoły kompetencji, a jej celem jest dostarczenie usług wykraczających poza ramy nieruchomości. W ramach tej platformy funkcjonuje, m. in. zespół ESG, Data Science czy też Technology.
Chcesz zobaczyć na jakie stanowiska aktualnie rekrutuje Colliers? Sprawdź i aplikuj!
Co według Ciebie jest kluczowe, by z powodzeniem móc połączyć życie rodzinne i zawodowe?
Elastyczność – to klucz do sukcesu. Pracodawcy i pracownika. Elastyczność w zakresie dostosowania obowiązków, wymiaru etatu, dostępności w ciągu dnia oraz formy pracy (zdalnej czy hybrydowej). W praktyce, niezbędne jest także wsparcie bliskich.

A co najlepiej działa się u Ciebie? Masz jakieś sprawdzone strategie i rozwiązania, które sprawiają, że wszystko toczy się właściwym rytmem?
W moim przypadku bez wsparcia i zaangażowania męża, mój powrót do pracy nie byłby możliwy. Pomoc dziadków również jest na wagę złota. Po pierwszym urlopie macierzyńskim od razu wróciłam do pracy na pełnych obrotach, tj. na pełen etat i do zarządzania nieruchomościami. Dziś, z perspektywy czasu wiem, że w moim przypadku nie było to dobre rozwiązanie dla żadnej ze stron. Jak już wcześniej wspominałam – czas pokazał, że brakowało mi energii, żeby wszystko łączyć. W efekcie, doba była za krótka na odpowiednie zadbanie o pracę, dom, rodzinę i też o siebie.
Po drugim urlopie macierzyńskim, bogatsza o wcześniejsze doświadczenia zdecydowałam się wracać do życia zawodowego przede wszystkim stopniowo – początkowo zaczynałam od ¼ etatu, obecnie jest to ½ etatu. To podejście sprawdza się jak na razie wyśmienicie.
Na koniec, czego życzyć Tobie i wszystkim pracującym rodzicom, w kontekście roku szkolnego, który niedawno się rozpoczął? 😉
Każdego dnia, odkąd jestem mamą, życzę sobie spokoju ducha. Ze względu na porę roku – jak najmniej katarków i kaszelków. A tak poważnie, to życzę wszystkim pracującym rodzicom podchodzenia do szkolnych i przedszkolnych wyzwań ze spokojem i dystansem.
I ja przyłączam się do tych życzeń! Serdecznie dziękuję za rozmowę!
Zdjęcia: archiwum prywatne Basi