Czego szukasz

5 zasad, o których warto pamiętać, gdy karmisz piersią

Jaka powinna być dieta Mamy karmiącej piersią? Obawiasz się, że będziesz musiała z wielu potraw zrezygnować? O jedno na pewno nie musisz się martwić, Twój pokarm to najlepsze co możesz dać swojemu dziecku, a więc wystarczy, że zadbasz o jakość swoich posiłków i będziesz miała frajdę ze spożywania ich. Bo szczęśliwa mama, to szczęśliwe dziecko!

  • Ewa Moskalik - Pieper - 24/10/2017
Kobieta karmi piersią dziecko

Według najnowszych trendów karmienie piersią nie powinno wymagać od mamy wielkich poświęceń kulinarnych. Jednak wokół diety mamy karmiącej piersią narosło niepotrzebnie zbyt wiele mitów. Pomimo to, dopóki karmisz piersią warto, abyś przywiązywała wagę do tego co wkładasz na talerz, bo ma to też wpływ na Twoje zdrowie i szybką rekonwalescencję po porodzie.

W naszej kulturze nadal pokutuje wiele zakazów dotyczących diety mamy karmiącej, a w rzeczywistości zasady odżywiania się w tym okresie nie są bardzo skomplikowane.

Jednak niezależnie, czy będziesz chciała wyeliminować ryzykowne Twoim zdaniem produkty z jadłospisu, czy jeść wszystko na co masz ochotę, są sprawy, o których powinnaś pamiętać:

1. Dbaj o regularność i jakość swoich posiłków

Pamiętaj, aby odżywiać się zdrowo i regularnie, bo w ten sposób dostarczasz swojemu organizmowi energii – wszystkie wiemy jak wyczerpujące potrafią być pierwsze miesiące macierzyństwa. Staraj się odżywiać tyle razy w ciągu dnia, ile tego potrzebujesz. Po prostu zaufaj sobie i swojemu organizmowi. Są osoby, którym wystarczą trzy pełne posiłki w ciągu dnia, a są też takie, które zjadają tych posiłków więcej, ale mniejszych. Każdy ma inne potrzeby i przyzwyczajenia.

Nie zapominaj o tym, że zróżnicowana dieta jest bardzo korzystna zarówno dla Ciebie, jak i Twojego dziecka. Może nawet pomagać mu kształtować późniejsze nawyki żywieniowe, ponieważ to co jesz ma wpływ na smak i zapach Twojego mleka, co nie oznacza, że dziecko będzie wybrzydzać. Dzieci bardzo lubią mleko z aromatami.

Nie możesz zaniedbywać swojej diety, bo wyczerpując naturalne zasoby swojego organizmu narażasz na problemy własne zdrowie.

Najlepiej, żeby Twoje posiłki były przygotowywane w domu, w ten sposób unikniesz żywności przetworzonej, bo ta na pewno może zaszkodzić zarówno Tobie, jak i dziecku. Im więcej w Twoim pożywieniu produktów bliskich pierwotnej postaci, tym lepiej dla Ciebie i dla Twojej pociechy.

2. Zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze

Podstawowy skład mleka matki na szczęście nie jest całkowicie uzależniony od tego jak się odżywiasz. Jego stały skład, czyli tłuszcz, białko i węglowodany dostarczasz swojemu dziecku zawsze. Jednak powinnaś pamiętać o większym zapotrzebowaniu na niektóre składniki odżywcze i energetyczne, co nie oznacza, że masz jeść “za dwoje”, ale tak, żeby tej energii starczyło “dla dwojga”.

Przeciętnie dzienne zapotrzebowanie energetyczne kobiety karmiącej wynosi ok. 400 – 500 kalorii więcej niż przed urodzeniem dziecka. Zatem warto o zwiększenie kalorii o ok. 500 kcal/dobę. Jednak nie obawiaj się, wystarczy, żeby to był jeden posiłek więcej lub jakieś dwie przekąski. A jeśli więcej ważysz, to zapotrzebowanie jest mniejsze.

3. Odżywiaj się zdrowo

To powinna być Twoja podstawowa reguła – zdrowe odżywianie. Wybieraj produkty jak najlepszej jakości. Produkty, co do których masz pewność, że są świeże, naturalne i pozbawione wszelkich szkodliwych dla zdrowia chemicznych dodatków.

Ważne, abyś podczas karmienia piersią regularnie dostarczała swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych makro- i mikroelementów. W Twojej diecie nie może zabraknąć wszystkich składników z piramidy zdrowego żywienia, czyli:

  • produktów zbożowych (kasze i pieczywo)
  • warzyw i owoców (mogą być surowe, pieczone lub gotowane)
  • produktów białkowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego

Nie ma potrzeby odżywiania się tylko gotowaną piersią kurczaka, ryżem i wodą. W ten sposób nie dostarczysz swojemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Jeśli chcesz eliminować jakieś produkty ze swojej diety z obawy przed alergią Twojego dziecka, to kieruj się tylko tym na co sama jesteś uczulona.

W diecie dziecka nie stosuje się diety eliminacyjnej w celu wykluczenia prawdopodobnej alergii. Nie pozbywaj się sama z diety produktów, bo boisz się, że uczulą Twoje dziecko. Jeżeli Twój maluszek na coś będzie miał alergię, Ty pierwsza to zauważysz.

To, co na pewno możesz zrobić, żeby uniknąć ryzyka chorób i alergii u swojego dziecka to wyeliminowanie składników będących bardzo często ich przyczyną. W Twojej diecie nie powinno być żywności bogatej w konserwanty, w sztuczne barwniki i inne dodatki chemiczne. Jak również alkoholu ani nikotyny.

4. Pamiętaj o płynach

O tym absolutnie nie możesz zapominać. Zresztą, zaraz po nakarmieniu dziecka organizm matki sam się domaga uzupełnienia potrzebnej ilości płynu. Po prostu w czasie karmienia masz większe pragnienie. Zadbaj więc o to, żebyś zawsze miała pod ręką coś do picia. Możesz nawet wypijać 2 – 3 litrów na dobę, ale możesz też mniej. Po prostu pij tyle ile potrzebujesz. Najlepiej nisko zmineralizowaną wodę, świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe. Mogą też wypijać herbaty ziołowe, owocowe, np. herbatę rooibos.

Zdecydowanie w czasie karmienia nie powinnaś sięgać po napoje mocnosłodzone i gazowane. Jeśli chcesz wypić kawę, to możesz sobie pozwolić na jedną lub dwie filiżanki na dobę. Taka ilość raczej nie wpłynie na niepokój dziecka. Podobnie z czarną herbatą. Jej ilość powinnaś też mocno ograniczyć.

Pamiętaj też, że zdecydowany zakaz w czasie karmienia piersią dotyczy alkoholu, nawet tego niskoprocentowego.

5. Zbędne kilogramy

Okres karmienia piersią nie jest dobrym momentem na myślenie o zgubieniu kilogramów, których Ci przybyło podczas ciąży. Eliminując coś ze swojej diety z myślą o odchudzaniu, po prostu osłabiasz bardzo swój organizm. Na to przyjdzie jeszcze czas.

Możesz jednak próbować sobie świadomie pomóc i stać się ekspertem żywieniowym dla własnych potrzeb. Możesz dostarczać swojemu organizmowi posiłków o wysokiej wartości. I tak zamiast tłustej kiełbasy lub spaghetti z sosem, zjeść np. indyka z warzywami. A tak przy okazji, czy wiesz, że np. brokuł jest prawdziwym potrójnym uderzeniem, bo jest warzywem zielonym i liściastym, zawiera witaminę C i wapń? Możesz poszukać też innych gwiazd wśród zdrowej żywności.

Wpis powstał we współpracy z platformą Zdrowy Start w przyszłość.

Zdjęcie: 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Podyskutuj

15 pomysłów na śniadania do szkoły, które zachwycą dzieci

Czujesz jeszcze moc i wenę przygotowując dziecku śniadanie do szkoły, czy powoli tracisz inspirację i masz ochotę rano polecieć po słodką bułkę do piekarni obok? Ja się jeszcze trzymam i kroję marcheweczki, ogóreczki i papryczki w paski, ale zrobiłam dla nas listę ratunkową. Zobacz, może Ci się przyda!
  • Ewa Moskalik - Pieper - 14/10/2020
dziewczynka wychodzi do szkoły

Śniadania do szkoły

Nie zawsze lubiane przez dzieci i czasem budzące grozę w rodzicach: śniadania do szkoły, nie muszą być codzienną udręką. Mogą stać się przyjemnością dla obu stron. Jeśli nie masz czasu na przygotowywanie bardzo zdrowych i własnoręcznie zrobionych oraz w niekończących się ilościach przekąsek, zdaj się na to co dostępne na bazarach i w sklepach, a co nie straszy tablicą Mendelejewa w składnikach na etykiecie.

Postaraj się, żeby było zdrowo, z jak najmniejszą ilością cukru (bo cukier przeszkadza dziecku skupić się na lekcjach, a tego przecież nie chcesz 🙂 ) i … skonsultuj menu ze swoją pociechą. Razem ustalcie co lubi dostawać do zjedzenia w szkole, a może po jakimś czasie da się też namówić do zapakowania np. warzyw na parze.

Przeczytaj także: Jak przetrwać poranek i nie zwariować? 

Zdrowy wybór

Moda na zdrowe odżywianie trwa w najlepsze i to bardzo dobrze, bo w ten sposób do każdego dojdzie choć znikoma wiedza o tym co trzeba, a czego nie powinniśmy jeść. Jednak nasze dzieci często mają w nosie modę, zwłaszcza jeśli chodzi o jedzenie, a jeśli  kierują się modą, to niestety taką, która nas rodziców stawia na baczność. Podjadanie czipsów, słodkich batoników, czy innych niezdrowych przekąsek bywa wśród dzieci nagminne. Dlatego warto rozmawiać i tłumaczyć do skutku, samemu przy tym ostentacyjnie i z zachwytem podgryzając marchewkę. Działanie przez przykład…działa!

10 pomysłów na śniadania do szkoły

1. Owoce – jabłka, gruszki, winogrona, śliwki – jeszcze teraz jest ich dostatek, a zimą banany, mandarynki, pomarańcze, pokrojony w paski melon.

2. Warzywa w słupki i nie tylko (czyli wszystko co da się pokroić: rzodkiewki, marchewki, fasolka szparagowa, papryka, ogórek, seler naciowy, rzepa, kalarepa i pomidorki koktajlowe.

3. Niezawodne (nie zawsze niestety 🙂 ) kanapki – a co w środku to już tylko kwestia wyobraźni i oczywiście gustu dziecka – wszelkiego rodzaju pasty roślinne, ulubione dżemy, masło orzechowe (jeśli może zjeść), pasztet, wędlina (dzieci lubią kabanosy), sery – czyli czego dusza zapragnie. Warto też zmieniać rodzaj pieczywa.

4. Nabiał – są dzieci, które uwielbiają wszelkiego rodzaju sery oraz jajka. Bardzo wdzięczne do spakowania do śniadaniówki są jaja przepiórcze, ale jaja kurze przekrojone wzdłuż też dadzą radę. 🙂 Jeśli Twoje dziecko lubi np. mozzarellę możesz przygotować sałatkę Caprese, (fajna jest też ta mozzarella w postaci małych kuleczek), a ser biały wykorzystać do zrobienia pasty np. z awokado.

5. Suszone owoce i orzechy – to świetny pomysł na dodatek do zimowego śniadania i nie tylko. Zimą o świeże owoce zdecydowanie trudniej, a dzieciom potrzeba witamin przez cały rok.

6. Domowe tosty – nawet na zimno są smaczne i chętnie zjadane, a może czasem uda się w nich przemycić jakieś warzywo, albo pieczywo z ciemniejszej mąki. 🙂

Poznaj także przepisy na smaczne i szybkie śniadania na ciepło – w domu

7. Napoje mleczne i jogurty – bardzo lubiane przez większość dzieciaków, mogą być do picia i do wyjadania łyżeczką (a idealny byłby jogurt naturalny z granolą, którą wspólnie z dziećmi można przygotować w domu).

8. Domowe wypieki – ulubione ciasto, ciasteczka zbożowe, rogaliki – oczywiście najbardziej pożądane byłyby wypieki bez cukru, albo choć z mniejszą jego ilością. 😉

9. Naleśniki i pancakes lub inne placki przekładane ulubionym powidłem, dżemem (pewnie same placki naleśnikowe też cieszyłyby się dużym powodzeniem. 🙂 )

10. Gofry – dzieci je uwielbiają, Zjedzą suche, ale można też dodać do nich owoce. Pomarańcze, winogorna, mandarynki mogą być jako dodatek lub owoce dodane do ciasta. U nas sprawdziły się z borówkami.

11. Sałatka z ulubionych składników – najlepiej z takich, które najbardziej lubi Twoje dziecko, może być groszek, kukurydza, ugotowany makraon i fasolka szparagowa i np. kawałki kurczka. To wszystko polane odrobiną oliwy z oliwek.

12. Mięsne kotlety mielone w bułce plus ogórek kiszony – coś na kształt domowego hamburgera – dzieciom, które lubią inne warzywa, można przemycić w środku paprykę (nawet konserwową) i plasterek cebuli (to już pewnie nie dla wszystkich, choć znam dzieci, które ją bardzo lubią 😉 )

13. Wrap a la McDonalds – taki udawany, bo zależy co masz. Można zrobić z placka jak na naleśniki, a można z omleta, który można zrobić bardzo szybko. Zawijamy w nim co nam wpadnie do głowy. U nas smarujemy białym serkiem i przemycamy paski ogórka (kiszonego lub świeżego), papryki, ale przede wszystkim z wrapem świenie wchodzi sałata i rukola.

14. Sałatka owocowa – nie wszystkie owoce są lubiane przez nasze dzieci, moje np. nie przepadają za ananasem i kiwi, ale jak pomieszam im to w sałatce, to znika wszystko. Czasem okraszę to rodzynkami, czasem dodam odrobinę miodu, bywa, że i łyżkę jogortu.

15. Coś do picia – woda, herbata, soki i przeciery owocowe – oczywiście najzdrowsza woda lub o tej porze roku ciepła herbata, jeśli jednak dziecko nie chce jeść żadnych owoców i warzyw, to alternatywą jest właśnie sok. Najlepiej jednak wybierać te bez cukru, albo przynajmniej omijać szerokim łukiem napoje słodzone.

A może przydadzą Ci się przepisy na szybkie obiady, takie, które zrobisz w 15 minut?

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Podyskutuj

Świąteczne stylizacje dla najmłodszych – w co ubrać dziewczynkę na ważną rodzinną uroczystość?

Jesteś mamą małej dziewczynki? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi tak, pewnie niejednokrotnie zastanawiałaś się, w co ubrać swoją pociechę na ważną uroczystość rodzinną. I choć sklepowe półki uginają się od ilości towaru, to ciężko znaleźć produkt, który będzie odpowiadał zarówno małej księżniczce, jak i jej mamie. W tym tekście podpowiadamy, na jakie kwestie warto zwrócić uwagę, wybierając elegancką sukienkę dla dziewczynki.
  • Alicja Zielińska - 13/10/2020

Jak ubrać dziecko na ważną uroczystość?

Rodzice powinni pamiętać o tym, że do wyboru stylizacji na całodzienne, a czasami nawet całonocne przyjęcia muszą podejść z rozwagą i odpowiednią dozą dystansu. W takiej sytuacji nie można przesadzić zarówno w jedną, jak i w drugą stronę. Z uwagi na to warto zapoznać się z podstawowymi zasadami mody dziecięcej, aby dowiedzieć się, jak ubrać malucha i jednocześnie nie zaliczyć wpadki.

Dopasuj stylizację do wieku dziecka

Cekiny, piórka i falbanki to piękne dodatki do każdej kreacji, jednak musimy pamiętać o tym, że ich zbyt duża ilość nie jest odpowiednia dla małej dziewczynki. Wyjątkiem w tej sytuacji jest sukienka dla księżniczki na bal przebierańców. Jeśli jednak Twoja pociecha marzy wręcz o bajkowej kreacji, możesz zgodzić się na niewielkie ustępstwa. Najważniejsze jest jednak to, aby nie skrzywdzić dziewczynki kreacją, która będzie wzbudzać salwy śmiechu.

Zadbaj o awaryjną stylizację

Każda uroczystość rodzinna wymaga odpowiedniego stroju. Nawet najpiękniejsza sukienka świąteczna dla dziewczynki, gdy zostanie zalana sokiem, straci swój blask. Co więcej, żaden maluch nie będzie chciał bawić się dalej, gdy zaliczy podobną wpadkę. Z uwagi na to, warto mieć pod ręką stylizację zapasową.

Ubierz dziecko odpowiednio do pogody

Jeśli przyjęcie odbywa się latem, w ofertach sklepów stacjonarnych i internetowych bez problemu znajdziemy różnorodne sukienki świąteczne dla dziewczynek. Powinny nas jednak zainteresować modele z krótkim rękawem lub na ramiączkach, dzięki temu zapewnimy dziecku przewiewność. W sytuacji, gdy ważna uroczystość rodzinna odbywa się jesienią lub zimą, nie możemy zapomnieć o sweterku, który zagwarantuje dziewczynce nieco ciepła.

Nie zapomnij o wygodnym obuwiu

Eleganckie obuwie takie jak pantofelki wydają się idealnym rozwiązaniem na wesele czy inne przyjęcie okolicznościowe. Rodzice powinni jednak pamiętać o tym, że takie modele będą szybko uwierać malucha. Co więcej, niewłaściwe obuwie może także sprawić, że nasza pociecha nabawi się kontuzji podczas zabawy z rówieśnikami.

Wybieraj materiały premium

Warto zwracać uwagę na to, aby sukienki świąteczne dla dziewczynek były wykonane z materiałów najwyższej jakości. Okazuje się, że wiele elementów garderoby przeznaczonych dla dzieci jest wykonanych ze specjalnej bawełny premium, która jest wyjątkowo miękka i specjalnie wygładzana.

Elegancki zestaw dla dziewczynki

Dla małych księżniczek najlepszym rozwiązaniem są sukienki świąteczne o prostym kroju i fasonie. Wszelkiego rodzaju zdobienia, a także koronki i falbany są ładne, jednak nie każda dziewczynka będzie czuła się w nich wygodnie. W chłodniejsze dni rajstopki można zamienić na ciemne i eleganckie legginsy, które nie krępują ruchów. Buty, które będą uzupełnieniem stylizacji, powinny być wygodne, dlatego w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będą balerinki z miękką podeszwą. Pantofelki na delikatnym obcasie są eleganckie, ale z pewnością mniej wygodne.

Czerwone sukienki świąteczne dla dziewczynek

Czerwone sukienki dla dziewczynek świetnie wpisują się w świąteczny klimat. Jeżeli połączymy je z eleganckimi dodatkami, do których zaliczamy czarne trzewiki i uroczą kokardę – otrzymamy zestaw idealny. Modele odcięte w pasie z rękawami zakończonymi pufką to kreacje godne królowej.

Z drugiej strony jest to strój wygodny i praktyczny, ponieważ sukienki odcinane w pasie nie krępują ruchów dziecka. Całą stylizację możemy wykończyć opaską, która ujarzmi niesforną fryzurę małej damy.

Okazuje się, że sporo rodziców ma problem z odpowiednim wyborem stroju dla dziecka na uroczyste przyjęcie w gronie rodziny. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem są sukienki świąteczne dla dziewczynki dostępne w niemal każdym sklepie odzieżowym. Klasyczne i proste kreacje to najlepsze rozwiązanie.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail