ZAINSPIRUJ SIĘ
5 kroków jak zarabiać na organizacji zajęć dla dzieci
- Marta Szyszko
- 14 kwietnia 2016
- 6 MIN. CZYTANIA
Na własnej skórze doświadczyłam, że chcieć to móc. Razem z sąsiadką przekonałyśmy Urząd Gminy, że w naszej dzielnicy nie ma żadnych zajęć dla małych dzieci. Wkrótce otrzymałyśmy lokal i budżet na pomoce dydaktyczne, same prowadziłyśmy zajęcia, własne dzieci zabierając do pracy, bo w końcu dla nich to robiłyśmy. Dziś na bazie swoich doświadczeń podpowiem, jak zorganizować zajęcia dodatkowe dla dzieci w 5 krokach.
1. Zbadaj grunt, czyli rozmowy z rodzicami
Podpytaj rodziców, na jakie zajęcia posyłają swoje dzieci, czy są z nich zadowoleni, może brakuje propozycji dla określonej grupy wiekowej? Tak było w moim przypadku, szkoły organizowały mnóstwo zajęć dodatkowych, przedszkoli nie brakowało, ale mamy z maluszkami do lat 3 nie miały się gdzie podziać.
Gdy już określisz wiek i tematykę zajęć dodatkowych (np. sportowe, kreatywne, muzyczne, plastyczne, językowe), weź też pod uwagę, ile rodzice są gotowi zapłacić za zajęcia i o jakich porach mogą wygospodarować na nie czas. Dla przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym zarezerwuj popołudnia i wieczory. Dla maluszków do lat trzech godziny poranne. Będą wtedy najbardziej wypoczęte i chętne do współpracy, o ile nie koliduje to z porą drzemki lub obiadu.
2. Stwórz biznes plan
Już wiesz, jakich zajęć dodatkowych brakuje w twojej okolicy, może nawet kilkoro rodziców zadeklarowało, że zapiszą dzieci na twoje zajęcia. Przyszedł czas na biznes plan.
Zanotuj wszystkie koszty na start biznesu, przykładowo:
- remont lokalu i wyposażenie
- pomoce dydaktyczne
- wyposażenie kącika dla mamy z dzieckiem (jeśli organizujesz zajęcia dla dzieci do lat 3)
- oprogramowanie do wystawiania faktur i paragonów
- druk ulotek i plakatów
- projekt logo, strony www, etc…
Do tego dochodzą stałe opłaty:
- comiesięczna opłata za wynajem lokalu
- telefon służbowy
- internet
- ZUS
- usługa księgowego
- wynagrodzenie dla animatorek, sprzątaczki, etc…
Weź pod uwagę koszty zmienne:
- materiały plastyczne potrzebne na zajęcia
- rachunki (prąd, woda), etc…
Biznesplan pozwoli ci oszacować, ilu klientów musisz zdobyć i jaka musi być stawka za zajęcia, żebyś wyszła na swoje.
3. Wynajmij lub wygospodaruj lokal
Jeśli mieszkasz w domu jednorodzinnym lub dysponujesz przestrzenią do zagospodarowania na zajęcia dodatkowe, możesz organizować je u siebie. To najtańsza opcja dobra na start, jednak z czasem może stać się uciążliwa dla domowników, którzy na czas zajęć mogą nie czuć się swobodnie, ale też dla ciebie, bo pracując w domu trudniej rozgraniczyć czas prywatny od zawodowego. Mały lokal to mniej przestrzeni na stworzenie grup, a więc też ograniczone możliwości zarobkowe.
A może w twojej okolicy brakuje inicjatyw skierowanych do dzieci? Zwróć się do Urzędu Gminy, informując, że chcesz zorganizować zajęcia dodatkowe, być może uda się wynegocjować lokal po preferencyjnych stawkach? Możesz zaproponować, że część zajęć poprowadzisz bezpłatnie, ale w programie pojawi się też oferta komercyjna. Urząd Gminy wesprze cię w działaniach promocyjnych, oddolne inicjatywy cieszą się popularnością w mediach. To rozwiązanie dla mam, które nie mają sporych inwestycji na start biznesu.
Zorientuj się czy w pobliskiej szkole lub domu kultury są wolne sale. Jeśli nie, nie zniechęcaj się. Być może jest w okolicy klubokawiarnia dla mam z dziećmi lub coworking dla mam, które zechcą współpracować? Nie musisz od razu brać odpowiedzialności za cały lokal, który po drodze trzeba wyposażyć i odremontować, ale jeśli dysponujesz odpowiednimi środkami, to takie rozwiązanie da ci największą niezależność, gdybyś na przykład chciała rozwijać biznes i organizować więcej grup.
Szukając lokalu zwróć uwagę na podjazd dla wózków i przestrzeń na wózki w środku, jeśli organizujesz zajęcia dla dzieci do lat 3.
4. Zareklamuj się
Na początek opowiadaj zaprzyjaźnionym rodzicom o swoich planach, już na etapie rozmów możesz znaleźć kilka nazwisk na listę chętnych. Rozwieś plakaty informujące o zajęciach dodatkowych w pobliskich placówkach oświatowych, domach kultury, klubach mam. Zostaw ulotki w lokalach usługowych (jak kosmetyczka, fryzjer, dentysta). Zawsze pytaj o zgodę na rozwieszenie ogłoszenia lub zostawienie materiałów promocyjnych.
Początek roku szkolnego jest dobrym momentem, by wręczyć ulotki rodzicom przyprowadzającym dzieci po wakacjach.
Załóż profil firmowy na Facebooku, zaproś znajomych do jego polubienia i udostępniania, utwórz wydarzenie na Facebooku – inaugurację zajęć dodatkowych, skuś bezpłatnymi zajęciami pokazowymi. Zachęć rodziców do przyprowadzania swoich znajomych. Oferuj zniżki za polecenie nowego klienta.
Strona internetowa i logo będą twoją wirtualną wizytówką, z której rodzice dowiedzą się szczegółów i którą będą polecać znajomym, dlatego warto w nie zainwestować na samym początku.
5. Załóż działalność gospodarczą
Organizowanie zajęć dodatkowych dla dzieci to działalność usługowo – handlowa, a więc wymagane jest założenie firmy i opłacanie ZUS – u. Kiedy powinnaś o tym pomyśleć? Jeśli skorzystasz z pomocy księgowego, który za ciebie przygotuje wniosek, a ty jedynie będziesz musiała podpisać go w urzędzie, spokojnie wystarczy tydzień przed rozpoczęciem zajęć dodatkowych. Wcześniej niepotrzebne jest to dodatkowe finansowe obciążenie.
Potrzebujesz dodatkowej zachęty? Przyłącz się do sieci!
Jeżeli nie chcesz przez to wszystko przechodzić sama, brakuje ci pomysłu na własne zajęcia dodatkowe, oczekujesz wsparcia na każdym kroku – to sprawdź ofertę Akademii Bystrzak – franczyzy, która sprawdziła się w wielu miejscach Polski, a zadowolone mamy rozwijają z nim swoje pasje i finansową niezależność.
Bystrzak wesprze cię w formułowaniu biznes planu, udostępni sprawdzone zestawy pomocy dydaktycznych, udzieli wsparcia metodycznego, przeszkoli trenerów do prowadzenia zajęć, a nawet pomoże w szukaniu odpowiedniego lokalu.
Bystrzak to biznes, który pokochały mamy – wyróżnia go elastyczność, przystępna opłata licencyjna i entuzjazm rodziców, a przede wszystkim uczestników zajęć.
Pamiętaj, że zajęcia dodatkowe dla dzieci cieszą się największym zainteresowaniem od września, dlatego twoja placówka powinna być do tego czasu gotowa. Wiosna to najlepszy moment, by rozpocząć działania związane z organizacją zajęć dodatkowych dla dzieci. Gotowa? Do dzieła!