Czego szukasz

5 kroków jak zarabiać na organizacji zajęć dla dzieci

Dlaczego prowadzenie zajęć dodatkowych dla dzieci to biznes stworzony dla mamy? Spotykani na placu zabaw rodzice podpowiedzą, jakich zajęć potrzebują, a ty angażując się w niewielkim wymiarze godzin, możesz zarabiać i wykonywać swoje obowiązki elastycznie, spełniając się w roli mamy.

  • Marta Szyszko - 14/04/2016

Na własnej skórze doświadczyłam, że chcieć to móc. Razem z sąsiadką przekonałyśmy Urząd Gminy, że w naszej dzielnicy nie ma żadnych zajęć dla małych dzieci. Wkrótce otrzymałyśmy lokal i budżet na pomoce dydaktyczne, same prowadziłyśmy zajęcia, własne dzieci zabierając do pracy, bo w końcu dla nich to robiłyśmy. Dziś na bazie swoich doświadczeń podpowiem, jak zorganizować zajęcia dodatkowe dla dzieci w 5 krokach.

1. Zbadaj grunt, czyli rozmowy z rodzicami

Podpytaj rodziców, na jakie zajęcia posyłają swoje dzieci, czy są z nich zadowoleni, może brakuje propozycji dla określonej grupy wiekowej? Tak było w moim przypadku, szkoły organizowały mnóstwo zajęć dodatkowych, przedszkoli nie brakowało, ale mamy z maluszkami do lat 3 nie miały się gdzie podziać.

Gdy już określisz wiek i tematykę zajęć dodatkowych (np. sportowe, kreatywne, muzyczne, plastyczne, językowe), weź też pod uwagę, ile rodzice są gotowi zapłacić za zajęcia i o jakich porach mogą wygospodarować na nie czas. Dla przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym zarezerwuj popołudnia i wieczory. Dla maluszków do lat trzech godziny poranne. Będą wtedy najbardziej wypoczęte i chętne do współpracy, o ile nie koliduje to z porą drzemki lub obiadu.

2. Stwórz biznes plan

Już wiesz, jakich zajęć dodatkowych brakuje w twojej okolicy, może nawet kilkoro rodziców zadeklarowało, że zapiszą dzieci na twoje zajęcia. Przyszedł czas na biznes plan.

Zanotuj wszystkie koszty na start biznesu, przykładowo:

  • remont lokalu i wyposażenie
  • pomoce dydaktyczne
  • wyposażenie kącika dla mamy z dzieckiem (jeśli organizujesz zajęcia dla dzieci do lat 3)
  • oprogramowanie do wystawiania faktur i paragonów
  • druk ulotek i plakatów
  • projekt logo, strony www, etc…

Do tego dochodzą stałe opłaty:

  • comiesięczna opłata za wynajem lokalu
  • telefon służbowy
  • internet
  • ZUS
  • usługa księgowego
  • wynagrodzenie dla animatorek, sprzątaczki, etc…

Weź pod uwagę koszty zmienne:

  • materiały plastyczne potrzebne na zajęcia
  • rachunki (prąd, woda), etc…

Biznesplan pozwoli ci oszacować, ilu klientów musisz zdobyć i jaka musi być stawka za zajęcia, żebyś wyszła na swoje.

Curious little girl posing with microscope, close-up

3. Wynajmij lub wygospodaruj lokal

Jeśli mieszkasz w domu jednorodzinnym lub dysponujesz przestrzenią do zagospodarowania na zajęcia dodatkowe, możesz organizować je u siebie. To najtańsza opcja dobra na start, jednak z czasem może stać się uciążliwa dla domowników, którzy na czas zajęć mogą nie czuć się swobodnie, ale też dla ciebie, bo pracując w domu trudniej rozgraniczyć czas prywatny od zawodowego. Mały lokal to mniej przestrzeni na stworzenie grup, a więc też ograniczone możliwości zarobkowe.

A może w twojej okolicy brakuje inicjatyw skierowanych do dzieci? Zwróć się do Urzędu Gminy, informując, że chcesz zorganizować zajęcia dodatkowe, być może uda się wynegocjować lokal po preferencyjnych stawkach? Możesz zaproponować, że część zajęć poprowadzisz bezpłatnie, ale w programie pojawi się też oferta komercyjna. Urząd Gminy wesprze cię w działaniach promocyjnych, oddolne inicjatywy cieszą się popularnością w mediach. To rozwiązanie dla mam, które nie mają sporych inwestycji na start biznesu.

Zorientuj się czy w pobliskiej szkole lub domu kultury są wolne sale. Jeśli nie, nie zniechęcaj się. Być może jest w okolicy klubokawiarnia dla mam z dziećmi lub coworking dla mam, które zechcą współpracować? Nie musisz od razu brać odpowiedzialności za cały lokal, który po drodze trzeba wyposażyć i odremontować, ale jeśli dysponujesz odpowiednimi środkami, to takie rozwiązanie da ci największą niezależność, gdybyś na przykład chciała rozwijać biznes i organizować więcej grup.

Szukając lokalu zwróć uwagę na podjazd dla wózków i przestrzeń na wózki w środku, jeśli organizujesz zajęcia dla dzieci do lat 3.

4. Zareklamuj się

Na początek opowiadaj zaprzyjaźnionym rodzicom o swoich planach, już na etapie rozmów możesz znaleźć kilka nazwisk na listę chętnych. Rozwieś plakaty informujące o zajęciach dodatkowych w pobliskich placówkach oświatowych, domach kultury, klubach mam. Zostaw ulotki w lokalach usługowych (jak kosmetyczka, fryzjer, dentysta). Zawsze pytaj o zgodę na rozwieszenie ogłoszenia lub zostawienie materiałów promocyjnych.

Początek roku szkolnego jest dobrym momentem, by wręczyć ulotki rodzicom przyprowadzającym dzieci po wakacjach.

Załóż profil firmowy na Facebooku, zaproś znajomych do jego polubienia i udostępniania, utwórz wydarzenie na Facebooku – inaugurację zajęć dodatkowych, skuś bezpłatnymi zajęciami pokazowymi. Zachęć rodziców do przyprowadzania swoich znajomych. Oferuj zniżki za polecenie nowego klienta.

Strona internetowa i logo będą twoją wirtualną wizytówką, z której rodzice dowiedzą się szczegółów i którą będą polecać znajomym, dlatego warto w nie zainwestować na samym początku.

f6c988fd-cf21-49b8-8e7c-5a630d46f88d

5. Załóż działalność gospodarczą

Organizowanie zajęć dodatkowych dla dzieci to działalność usługowo – handlowa, a więc wymagane jest założenie firmy i opłacanie ZUS – u. Kiedy powinnaś o tym pomyśleć? Jeśli skorzystasz z pomocy księgowego, który za ciebie przygotuje wniosek, a ty jedynie będziesz musiała podpisać go w urzędzie, spokojnie wystarczy tydzień przed rozpoczęciem zajęć dodatkowych. Wcześniej niepotrzebne jest to dodatkowe finansowe obciążenie.

Potrzebujesz dodatkowej zachęty? Przyłącz się do sieci!

Jeżeli nie chcesz przez to wszystko przechodzić sama, brakuje ci pomysłu na własne zajęcia dodatkowe, oczekujesz wsparcia na każdym kroku – to sprawdź ofertę Akademii Bystrzak – franczyzy, która sprawdziła się w wielu miejscach Polski, a zadowolone mamy rozwijają z nim swoje pasje i finansową niezależność.

Bystrzak wesprze cię w formułowaniu biznes planu, udostępni sprawdzone zestawy pomocy dydaktycznych, udzieli wsparcia metodycznego, przeszkoli trenerów do prowadzenia zajęć, a nawet pomoże w szukaniu odpowiedniego lokalu.

Bystrzak to biznes, który pokochały mamy – wyróżnia go elastyczność, przystępna opłata licencyjna i entuzjazm rodziców, a przede wszystkim uczestników zajęć.

Pamiętaj, że zajęcia dodatkowe dla dzieci cieszą się największym zainteresowaniem od września, dlatego twoja placówka powinna być do tego czasu gotowa. Wiosna to najlepszy moment, by rozpocząć działania związane z organizacją zajęć dodatkowych dla dzieci. Gotowa? Do dzieła!

Smiling schoolgirl looks through magnifying glass, close-up

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szyszko
Mama pełną parą, która od spraw domowych i trywialnych ucieka w nałóg… pisanie. Dzieli się matczyną dolą i z innymi rodzicielkami na portalu www.niedoskonalamama.pl. Prowadzi także blogi www.takeitizi.pl oraz www.kobietawe-biznesie.pl.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail