Czego szukasz

10 kroków do własnej strony www

Każda kobieta, która ma ochotę założyć własny biznes, myśli o uruchomieniu klubu mam, planuje lokalne wydarzenie albo chce zareklamować swoje rękodzieło, powinna zacząć od stworzenia strony internetowej. Co na początek? Domena, grafik czy informatyk? Wydaje się skomplikowane? A może chcesz wygrać usługę stworzenia własnej strony? Szczegóły w artykule!

  • Agata Dutkowska - 13/06/2012

Oto 10 złotych zasad, które mają na celu uchronić cię przed wieloma pułapkami, które czyhają na drodze do upragnionej WWW

1. DOMENA I HOSTING

Jeżeli chcesz zajmować się profesjonalną działalnością biznesową, musisz mieć profesjonalnie brzmiącą domenę (czyli adres strony). Najlepiej sprawdza się po prostu nazwa twojej firmy albo twoje imię i nazwisko i rozszerzenie .pl, .com, albo .eu. Dla lokalnych działań warto rozważyć domenę z dopiskiem np. „krakow” czy „bielsko”, w ten sposób unikniemy zapytań z całego kraju.

Domenę wykupuje się (opłata pobierana jest na rok) u specjalnego dostawcy (najbardziej znani to Nazwa.pl i Home.pl) – ceny różnią się w zależności od rozszerzenia, ale warto sprawdzić różnych dostawców. W 2 minuty możesz sprawdzić, czy twoja wymarzona domena jest wolna, czy też ktoś już ją posiada.

Oprócz domeny musisz wykupić również hosting (czyli miejsce na serwerze, gdzie będzie ulokowana twoja strona). Nie daj się skusić na darmowy hosting, który dostajesz pod warunkiem, że do nazwy twojej domeny dodane będzie rozszerzenie sugerujące, że jest to darmowa domena. To nie wygląda dobrze.

Koszt domeny na pierwszy rok to często kilkanaście złotych, później około stu-dwustu złotych na rok. Zanim kupisz domenę – przeczytaj dokładnie umowę, domena za 0 zł w pierwszym roku może oznaczać wysokie opłaty w kolejnych latach. Hosting – zależnie od wielkości miejsca jakie potrzebujesz i tzw. przepustowości, czyli tego ile osób może jednocześnie oglądać Twoją stronę. Na początek warto zainwestować w najniższy pakiet, a później w miarę potrzeby go rozszerzać. Też polecamy dokładne zapoznanie się z regulaminem i najlepiej konsultację u zaprzyjaźnionego informatyka.

2. INSPIRACJA I SZKIC

Poszukaj stron, które cię inspirują. Dowiedz się, kto je robił. Najprościej zapytać o to właściciela albo właścicielkę strony – pisząc do nich e-mail. Każdemu zrobi się miło, gdy dowie się, że jego strona ci się podoba.

Zanim znajdziesz kogoś, kto zaprojektuje twoją stronę, zrób swój własny szkic. Ustal, ile chcesz mieć zakładek. Wybierz kolorystykę – najlepiej maksymalnie trzy, cztery kolory. Bardzo często jest tak, że ktoś inny projektuje stronę graficznie, a ktoś inny ją programuje. Graficy współpracują najczęściej z osobami, które potrafią umieścić stronę w Internecie. Zanim zlecisz zrobienie strony, pamiętaj o tym, że graficy często bardziej skupiają się na estetyce niż na tym, żeby uczynić twoją stronę skuteczną marketingowo. Porozmawiaj o swojej stronie z zaprzyjaźnionym grafikiem i informatykiem, albo przynajmniej z kimś znajomym, kto robił swoją stronę www.

3. PORA NA GRAFIKA

Jeżeli nie jesteś ekspertem od grafiki, to pora rozejrzeć się za specjalistą, który zaprojektuje Twoją stronę. Jak najdokładniej opisz mu to, co chcesz, aby strona zawierała, pokaż swoje szkice i inspiracje. Pokaż grafikowi strony, które podobają Ci się i powiedz dlaczego. Grafik „narysuje” Twoją stronę.

Cena usługi – od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od stopnia zaawansowania projektu.

4. INFORMATYK I ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ

W tym samym czasie należy znaleźć informatyka, który „postawi” naszą stronę. Często firmy zajmujące się robieniem stron www mają w ofercie usługi informatyka i grafika. Jeżeli wybierasz informatyka i grafika osobno, upewnij się, że ich praca będzie kompatybilna.

Koniecznie zadbaj o to, aby mieć możliwość modyfikacji treści na swojej stronie. Inaczej będziesz skazana na zwracanie się z każdą poprawką do osoby, która ci ją tworzyła. W informatycznym języku mówi się na to, że musisz mieć dostęp do CMS (content management system), czyli że strona powinna mieć system zarządzania treścią. Jest to zazwyczaj prosty w obsłudze panel, w którym wpisujesz teksty w odpowiednie okienka. W idealnym przypadku osoba, która tworzy stronę, powinna przeszkolić cię z obsługi CMS, tak, abyś sama mogła aktualizować wszystkie elementy treści. Pozwoli ci to na tworzenie żywej strony, która zachęca do ponownych odwiedzin. Jeżeli zaczniesz regularnie umieszczać na niej treści interesujące Twoich odbiorców, możesz mieć pewność, że szybko awansujesz w ich oczach i będą twoją stronę polecać swoim znajomym. Treści te mogą mieć różną formę, w zależności od twojej branży – artykułów, wykładów, postów blogowych, nagrań audio, wywiadów video, recenzji książek, które polecasz, dobrych rad dotyczących dziedziny, w której się specjalizujesz i tak dalej…

Cena usługi informatyka – od kilkuset złotych do kilku tysięcy, zależnie od stopnia zaawansowania strony. Już po postawieniu strony potrzebna może być pomoc informatyka w przypadku jakiejś awarii czy większych zmian. Warto w budżecie przewidzieć na takie sytuacje ok. 50 – 100 zł za godzinę pracy.

5. CZYM SIĘ ZAJMUJĘ?

Najważniejsze jest to, aby odbiorca, wchodząc na twoją stronę, od razu wiedział, gdzie się znajduje i czego strona dotyczy. Na samej górze warto zatem umieścić nazwę firmy i napis, który dokładnie wyjaśnia, czym się zajmujesz. Na wielu stronach brakuje tego elementu i jest to duży błąd.

6. JAKIE TEKSTY?

Badania wykazują, że w Internecie lepiej czyta się teksty pisane czarną czcionką na jasnym tle, niż na odwrót. Najlepszy rozmiar czcionki to 16 pikseli. Pisanie tekstów na stronę jest wielką sztuką. Opanujesz ją, jeśli będziesz pamiętać o tym, że w Internecie łatwo o rozproszenie uwagi. Długie teksty sprawdzają się, jeśli są naprawdę wciągające. Pisz zwięźle. Bezlitośnie skracaj niepotrzebne zdania. Jeśli początek (nagłówek, pierwsze zdanie) nie przykuje uwagi odbiorcy, ryzykujesz, że opuści twoją stronę.

7. ZDJĘCIA

Nie używaj zdjęć, po których od razu widać, że zostały zakupione w bankach zdjęć albo znalezione w Internecie. Nawet, jeśli pozornie wyglądają profesjonalnie, nie wnoszą żadnej wartości dodanej i nie oddają wyjątkowości twojego biznesu.
Zdjęcia wykorzystywane na stronie możecie dowolnie obrabiać za pomocą darmowych programów, takich jak np. Gimp 2.8 (do pobrania TUTAJ).

8. KTO ZA TYM STOI?

Jeżeli oferujesz coś, co ma osobisty charakter (coś, co sama tworzysz, coś w czymś jesteś ekspertką) – koniecznie zamieść swoje zdjęcie. Powinno być specjalnie zrobione na potrzeby strony. Zdjęcia paszportowe i wklejone zdjęcia z wakacji wyglądają niekorzystnie. Pamiętaj, aby na stronie była zakładka „o mnie” i „kontakt”. To jedne z najczęściej czytanych podstron każdej firmy / organizacji!

9. WORDPRESS

Jednym z najlepszych narzędzi do tworzenia żywych stron jest WordPress, program, który można pobrać ze strony www.wordpress.org (Uwaga! Nie mylić z serwisem blogowym www.wordpress.com). Jego opanowanie wymaga czasu i zaparcia, ale jest o wiele łatwiejsze niż nauka programowania stron w języku html. Możesz podjąć się tego sama (w Internecie znajdziesz sporo tutoriali – płatnych oraz bezpłatnych) albo zwrócić się do kogoś, kto projektuje strony za pomocą WordPressa.  Samo narzędzie jest całkowicie darmowe i posiada tysiące darmowych aplikacji, które uzupełnią twoją stronę o każdą możliwą funkcjonalność (integracja z Facebookiem, forum, e-sklep, galerie zdjęć, filmy video na stronie itd.). Strona Latającej Szkoły dla Kobiet została stworzona za pomocą WordPressa.
 

10. POZYCJONOWANIE

Już w trakcie prac nad stroną warto zainteresować się profesjonalnymi usługami pozycjonowania stron. Specjaliści zadbają o to, aby Twoja strona pojawiała się jak najwyżej w wyszukiwarkach i aby jak najwięcej osób ją odnalazło.

Koszt usług pozycjonowania jest bardzo różny. Najlepiej spotkać się z kimś kto się tym zajmuje i niezobowiązująco porozmawiać.

DO BOJU!

A teraz do dzieła! Im prostsza strona, tym łatwiej i oczywiście taniej. Jeśli jesteś krawcową, tłumaczem, lekarką, masz sklep z pietruszką albo kawiarnię, a Twoja strona ma tylko informować o prowadzonej w realu działalności, to nie musi być skomplikowana.
Jeśli planujesz założyć sklep internetowy lub prowadzić działalność „internetową” to czeka Cię więcej pracy, bo strona jest Twoją działalnością. Ale nie zrażaj się, po pierwszych zmaganiach obsługa strony będzie dla Ciebie przysłowiową „bułką z masłem”.

Jeżeli nasz artykuł zainspirował Was do działania i zabieracie się za własną stronę – napiszcie o tym do nas! Będziemy Wam kibicować, a może nawet za kilka miesięcy napiszemy o Was na łamach Mamo Pracuj?

Serwis Mamo Pracuj wraz z autorką artykułu, Agatą Dutkowską zaprasza do konkursu, w którym można wygrać stronę internetową – szczegóły TUTAJ.

Portal Mamo Pracuj został zaprojektowany przez Pole Znaku i postawiony przez Rubicon Studio.

Zdjęcie: www.freedigitalphotos.net

Współautorki artykułu: Agnieszka Kaczanowska, Joanna Gotfryd

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agata Dutkowska
Założycielka Latającej Szkoły dla Kobiet www.latajacaszkola.pl, doświadczona trenerka z sześcioletnią praktyką, specjalistka od kreatywnych biznesów – redaktorka i pomysłodawczyni przewodnika „Kraków kobiet” (ha!art).
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail