ZAINSPIRUJ SIĘ
Każda kobieta, która ma ochotę założyć własny biznes, myśli o uruchomieniu klubu mam, planuje lokalne wydarzenie albo chce zareklamować swoje rękodzieło, powinna zacząć od stworzenia strony internetowej. Co na początek? Domena, grafik czy informatyk? Wydaje się skomplikowane? A może chcesz wygrać usługę stworzenia własnej strony? Szczegóły w artykule!
Oto 10 złotych zasad, które mają na celu uchronić cię przed wieloma pułapkami, które czyhają na drodze do upragnionej WWW
1. DOMENA I HOSTING
Jeżeli chcesz zajmować się profesjonalną działalnością biznesową, musisz mieć profesjonalnie brzmiącą domenę (czyli adres strony). Najlepiej sprawdza się po prostu nazwa twojej firmy albo twoje imię i nazwisko i rozszerzenie .pl, .com, albo .eu. Dla lokalnych działań warto rozważyć domenę z dopiskiem np. „krakow” czy „bielsko”, w ten sposób unikniemy zapytań z całego kraju.
Domenę wykupuje się (opłata pobierana jest na rok) u specjalnego dostawcy (najbardziej znani to Nazwa.pl i Home.pl) – ceny różnią się w zależności od rozszerzenia, ale warto sprawdzić różnych dostawców. W 2 minuty możesz sprawdzić, czy twoja wymarzona domena jest wolna, czy też ktoś już ją posiada.
Oprócz domeny musisz wykupić również hosting (czyli miejsce na serwerze, gdzie będzie ulokowana twoja strona). Nie daj się skusić na darmowy hosting, który dostajesz pod warunkiem, że do nazwy twojej domeny dodane będzie rozszerzenie sugerujące, że jest to darmowa domena. To nie wygląda dobrze.
Koszt domeny na pierwszy rok to często kilkanaście złotych, później około stu-dwustu złotych na rok. Zanim kupisz domenę – przeczytaj dokładnie umowę, domena za 0 zł w pierwszym roku może oznaczać wysokie opłaty w kolejnych latach. Hosting – zależnie od wielkości miejsca jakie potrzebujesz i tzw. przepustowości, czyli tego ile osób może jednocześnie oglądać Twoją stronę. Na początek warto zainwestować w najniższy pakiet, a później w miarę potrzeby go rozszerzać. Też polecamy dokładne zapoznanie się z regulaminem i najlepiej konsultację u zaprzyjaźnionego informatyka.
2. INSPIRACJA I SZKIC
Poszukaj stron, które cię inspirują. Dowiedz się, kto je robił. Najprościej zapytać o to właściciela albo właścicielkę strony – pisząc do nich e-mail. Każdemu zrobi się miło, gdy dowie się, że jego strona ci się podoba.
Zanim znajdziesz kogoś, kto zaprojektuje twoją stronę, zrób swój własny szkic. Ustal, ile chcesz mieć zakładek. Wybierz kolorystykę – najlepiej maksymalnie trzy, cztery kolory. Bardzo często jest tak, że ktoś inny projektuje stronę graficznie, a ktoś inny ją programuje. Graficy współpracują najczęściej z osobami, które potrafią umieścić stronę w Internecie. Zanim zlecisz zrobienie strony, pamiętaj o tym, że graficy często bardziej skupiają się na estetyce niż na tym, żeby uczynić twoją stronę skuteczną marketingowo. Porozmawiaj o swojej stronie z zaprzyjaźnionym grafikiem i informatykiem, albo przynajmniej z kimś znajomym, kto robił swoją stronę www.
3. PORA NA GRAFIKA
Jeżeli nie jesteś ekspertem od grafiki, to pora rozejrzeć się za specjalistą, który zaprojektuje Twoją stronę. Jak najdokładniej opisz mu to, co chcesz, aby strona zawierała, pokaż swoje szkice i inspiracje. Pokaż grafikowi strony, które podobają Ci się i powiedz dlaczego. Grafik „narysuje” Twoją stronę.
Cena usługi – od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od stopnia zaawansowania projektu.
4. INFORMATYK I ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ
W tym samym czasie należy znaleźć informatyka, który „postawi” naszą stronę. Często firmy zajmujące się robieniem stron www mają w ofercie usługi informatyka i grafika. Jeżeli wybierasz informatyka i grafika osobno, upewnij się, że ich praca będzie kompatybilna.
Koniecznie zadbaj o to, aby mieć możliwość modyfikacji treści na swojej stronie. Inaczej będziesz skazana na zwracanie się z każdą poprawką do osoby, która ci ją tworzyła. W informatycznym języku mówi się na to, że musisz mieć dostęp do CMS (content management system), czyli że strona powinna mieć system zarządzania treścią. Jest to zazwyczaj prosty w obsłudze panel, w którym wpisujesz teksty w odpowiednie okienka. W idealnym przypadku osoba, która tworzy stronę, powinna przeszkolić cię z obsługi CMS, tak, abyś sama mogła aktualizować wszystkie elementy treści. Pozwoli ci to na tworzenie żywej strony, która zachęca do ponownych odwiedzin. Jeżeli zaczniesz regularnie umieszczać na niej treści interesujące Twoich odbiorców, możesz mieć pewność, że szybko awansujesz w ich oczach i będą twoją stronę polecać swoim znajomym. Treści te mogą mieć różną formę, w zależności od twojej branży – artykułów, wykładów, postów blogowych, nagrań audio, wywiadów video, recenzji książek, które polecasz, dobrych rad dotyczących dziedziny, w której się specjalizujesz i tak dalej…
Cena usługi informatyka – od kilkuset złotych do kilku tysięcy, zależnie od stopnia zaawansowania strony. Już po postawieniu strony potrzebna może być pomoc informatyka w przypadku jakiejś awarii czy większych zmian. Warto w budżecie przewidzieć na takie sytuacje ok. 50 – 100 zł za godzinę pracy.
5. CZYM SIĘ ZAJMUJĘ?
Najważniejsze jest to, aby odbiorca, wchodząc na twoją stronę, od razu wiedział, gdzie się znajduje i czego strona dotyczy. Na samej górze warto zatem umieścić nazwę firmy i napis, który dokładnie wyjaśnia, czym się zajmujesz. Na wielu stronach brakuje tego elementu i jest to duży błąd.
6. JAKIE TEKSTY?
Badania wykazują, że w Internecie lepiej czyta się teksty pisane czarną czcionką na jasnym tle, niż na odwrót. Najlepszy rozmiar czcionki to 16 pikseli. Pisanie tekstów na stronę jest wielką sztuką. Opanujesz ją, jeśli będziesz pamiętać o tym, że w Internecie łatwo o rozproszenie uwagi. Długie teksty sprawdzają się, jeśli są naprawdę wciągające. Pisz zwięźle. Bezlitośnie skracaj niepotrzebne zdania. Jeśli początek (nagłówek, pierwsze zdanie) nie przykuje uwagi odbiorcy, ryzykujesz, że opuści twoją stronę.
7. ZDJĘCIA
Nie używaj zdjęć, po których od razu widać, że zostały zakupione w bankach zdjęć albo znalezione w Internecie. Nawet, jeśli pozornie wyglądają profesjonalnie, nie wnoszą żadnej wartości dodanej i nie oddają wyjątkowości twojego biznesu.
Zdjęcia wykorzystywane na stronie możecie dowolnie obrabiać za pomocą darmowych programów, takich jak np. Gimp 2.8 (do pobrania TUTAJ).
8. KTO ZA TYM STOI?
Jeżeli oferujesz coś, co ma osobisty charakter (coś, co sama tworzysz, coś w czymś jesteś ekspertką) – koniecznie zamieść swoje zdjęcie. Powinno być specjalnie zrobione na potrzeby strony. Zdjęcia paszportowe i wklejone zdjęcia z wakacji wyglądają niekorzystnie. Pamiętaj, aby na stronie była zakładka „o mnie” i „kontakt”. To jedne z najczęściej czytanych podstron każdej firmy / organizacji!
9. WORDPRESS
Jednym z najlepszych narzędzi do tworzenia żywych stron jest WordPress, program, który można pobrać ze strony www.wordpress.org (Uwaga! Nie mylić z serwisem blogowym www.wordpress.com). Jego opanowanie wymaga czasu i zaparcia, ale jest o wiele łatwiejsze niż nauka programowania stron w języku html. Możesz podjąć się tego sama (w Internecie znajdziesz sporo tutoriali – płatnych oraz bezpłatnych) albo zwrócić się do kogoś, kto projektuje strony za pomocą WordPressa. Samo narzędzie jest całkowicie darmowe i posiada tysiące darmowych aplikacji, które uzupełnią twoją stronę o każdą możliwą funkcjonalność (integracja z Facebookiem, forum, e-sklep, galerie zdjęć, filmy video na stronie itd.). Strona Latającej Szkoły dla Kobiet została stworzona za pomocą WordPressa.
10. POZYCJONOWANIE
Już w trakcie prac nad stroną warto zainteresować się profesjonalnymi usługami pozycjonowania stron. Specjaliści zadbają o to, aby Twoja strona pojawiała się jak najwyżej w wyszukiwarkach i aby jak najwięcej osób ją odnalazło.
Koszt usług pozycjonowania jest bardzo różny. Najlepiej spotkać się z kimś kto się tym zajmuje i niezobowiązująco porozmawiać.
DO BOJU!
A teraz do dzieła! Im prostsza strona, tym łatwiej i oczywiście taniej. Jeśli jesteś krawcową, tłumaczem, lekarką, masz sklep z pietruszką albo kawiarnię, a Twoja strona ma tylko informować o prowadzonej w realu działalności, to nie musi być skomplikowana.
Jeśli planujesz założyć sklep internetowy lub prowadzić działalność „internetową” to czeka Cię więcej pracy, bo strona jest Twoją działalnością. Ale nie zrażaj się, po pierwszych zmaganiach obsługa strony będzie dla Ciebie przysłowiową „bułką z masłem”.
Jeżeli nasz artykuł zainspirował Was do działania i zabieracie się za własną stronę – napiszcie o tym do nas! Będziemy Wam kibicować, a może nawet za kilka miesięcy napiszemy o Was na łamach Mamo Pracuj?
Serwis Mamo Pracuj wraz z autorką artykułu, Agatą Dutkowską zaprasza do konkursu, w którym można wygrać stronę internetową – szczegóły TUTAJ.
Portal Mamo Pracuj został zaprojektowany przez Pole Znaku i postawiony przez Rubicon Studio.
Zdjęcie: www.freedigitalphotos.net
Współautorki artykułu: Agnieszka Kaczanowska, Joanna Gotfryd