Czego szukasz

Sprzedaż w internecie? Czyli gdzie? 5 miejsc

Możecie być twarde jak hordy Romanów Bratnych, odważne jak zastępy Angelin Jolie, ale kiedy przyjdzie do inwestowania pierwszych pieniędzy w wymarzony biznes – wszystkim wam zadrży ręka. Jak stworzyć sklep, ale nie wydać na niego wszystkich oszczędności? I jak wydać jak najmniej na starcie, kiedy jeszcze nie wiadomo, czy pomysł chwyci? Tu pojawia się internet i jego możliwości. Jest pięć miejsc, w których można sprzedawać w sieci. Sprawdź gdzie!

  • Redakcja Mamo Pracuj i DaWanda - 05/11/2014

1. Własny sklep internetowy

Pomysł dobry, ale dość drogi. Są dwa wyjścia: można kupić tzw. “sklep z półki” (koszt od kilkuset zł do kilkudziesięciu tysięcy oraz miesięczny abonament) lub własny projekt sklepu (koszt: od kilku/kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy). “Sklep z półki” to gotowy produkt, który kupuje się podobnie jak domenę internetową – w firmie, która takie rozwiązania oferuje. Jeśli ta opcja jest niewystarczająca, można też od zera stworzyć własny sklep. Do tego będzie potrzeby programista, grafik i mądra głowa, która zaplanuje jak wszystko powinno wyglądać. 

Zalety:

  • sklep z półki: szybki i dość prosty start sklepu, można liczyć na pomoc techniczną ze strony firmy, która taki sklep sprzedaje. Dodatkowo jest bardzo opłacalny, jeśli obrót sklepu jest duży – nieważne ile się sprzedaje, zawsze płacimy tyle samo (tylko abonament, zero prowizji)
  • własny sklep: duża kontrola nad tym jak finalnie wygląda strona internetowa i co umożliwia sprzedającemu i kupującemu

Wady:

  • stworzenie własnego projektu sklepu internetowego to duży koszt czasowy i finansowy, trzeba też mieć wiedzę odnośnie potrzeb konsumenta w internecie, więc przydałby się ekspert od ecommerce’u, czyli handlu w internecie
  • konieczność prowadzenia własnego marketingu, czyli środków finansowych i wiedzy na temat reklamy w internecie, Public Relations, pozycjonowanie firmy w sieci
  • niekoniecznie jest to najlepsza opcja na start – nie wiadomo, czy pomysł wypali, trzeba zapłacić za stworzenie sklepu, a w przypadku sklepów z półki dodatkowo pokryć koszt miesięcznego abonamentu.

2. Facebook i blog

Większość projektantów na DaWandzie ma za sobą ten etap: sprzedaż produktów poprzez własny fanpejdż na Facebooku i blog na platformie blogowej. Jak to działa? Fan profilu na Facebooku kontaktuje się bezpośrednio z właścicielem strony, a wysyłka produktu odbywa się po zanotowaniu wpłaty na koncie sprzedającego. Blog i Facebook dają możliwość ostrożnego zorientowania się jakie są reakcje na nasze produkty, a nic na tym nie tracimy. Poza tym budujemy społeczność, a to jest bardzo ważne!

Zalety

  • Brak jakichkolwiek kosztów utrzymania profilu i bloga
  • prosty mechanizm kupowania: sprzedawca pokazuje produkt na Facebooku i blogu, a sprzedaż odbywa się poprzez kontakt mailowy.

Wady

  • prosty mechanizm kupowania jest jednocześnie ograniczeniem. Nie każdy zdecyduje się na kupno na Facebooku, ludzie mają mniejsze zaufanie, jeśli nie widzą przekierowania do sklepu, zniechęcają też ograniczone opcje płatności (tylko przelew lub przy odbiorze osobistym)
  • brak narzędzi do sprzedaży na FB i blogu, czyli wtyczek i specjalnych aplikacji (aplikacje takie za darmo udostępniają platformy sprzedażowe)

3. Platformy aukcyjne

Swoje produkty można też wystawiać na aukcji. Czy to dobry pomysł? Wszystko zależy od tego co sprzedajemy i czy zależy nam na tworzeniu własnej marki. Mimo niskiej prowizji trzeba przemyśleć czy nie szkoda nam czasu na sprzedaż w takich miejscach i czy chcemy bardziej zarabiać krótkoterminowo czy budować markę.

Zalety:

  • na platformie aukcyjnej sprzeda się wszystko, liczy się uniwersalność
  • brak kosztów stałych: płaci się za wystawienie produktu i prowizję od sprzedaży

Wady:

  • bardzo duża konkurencja chińskich produktów
  • klient patrzy przede wszystkim na cenę
  • ciężko zostać znalezionym w ogromnej masie sklepów
  • liczy się sprzedaż – nie stworzysz tu marki i jej wizerunku

4. Platformy sprzedażowe

Platforma sprzedażowa to miejsce w internecie, gdzie można założyć własny butik, nic za to nie płacąc. Przeważnie taka platforma koncentruje się wokół jednej idei, wokół której tworzy się społeczność zainteresowanych nią osób. Tak np. działa DaWanda – można na niej kupić tylko produkty tworzone ręcznie i w krótkich seriach, a klientami butików są osoby, które szukają unikalnych produktów spoza wielkich sieciówek.

Jedyne koszty to prowizja od sprzedaży produktu. Platformy sprzedażowe same promują produkty ze swoich butików, a to pozwala na zmniejszenie kosztów marketingowych. Warto wykorzystać możliwości jakie dają takie platformy, bo dostajemy wiele rzeczy za darmo, testujemy czy nasz produkt się podoba i pokazujemy go dużej grupie klientów takich portali. Warto mieć na uwadze wysokość prowizji. Niska prowizja ogranicza ryzyko związane z wprowadzeniem produktu na rynek i daje wiele możliwości krótkoterminowych kampanii rabatowych.

Zalety:

  • platformy sprzedażowe za darmo dostarczają narzędzi do sprzedaży na Facebooku i blogu, można więc sprzedawać za pomocą wszystkich dostępnych kanałów bez żadnych kosztów
  • sklep na platformie to brak kosztów stałych – płaci się tylko prowizję od sprzedaży
  • dostęp do dużego grona zainteresowanych konsumentów – jest to wartość tym większa, im większa platforma, z którą współpracujemy.
  • dostęp do klientów z innych krajów, jeśli jest to platforma międzynarodowa (w przypadku DaWandy uzyskuje się dostęp do kilku milionów klientów zagranicznych, zainteresowanych produktami handmade i design)

Wady:

  • wysoka prowizja – zawsze musimy się z nią liczyć. Może to być koszt od 10% do 40% od ceny sprzedaży
  • platformy sprzedażowe działają w konkretnej niszy
  • ograniczony wpływ na wygląd finalny sklepu na platformie

Decyzja należy do Was. Warto brać byka za rogi, ale bez szaleństwa w oczach i z konkretnym planem.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem DaWanda! Wkrótce jeszcze więcej tekstów!

 

Photo credit: springwools / Foter / CC BY

Photo credit: nromagna / Foter / CC BY

Photo credit: soapylovedeb / Foter / CC BY

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja Mamo Pracuj i DaWanda
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail