ZAINSPIRUJ SIĘ
Wolny strzelec nie strzela na oślep
Internet jest pełen pracy dla grafików, wystarczy wiedzieć, gdzie jej szukać. Jeśli chcesz pracować we własnym rytmie – zobacz, gdzie możesz znaleźć zlecenia graficzne i zacznij zarabiać na swoim talencie. Przed wyruszeniem na łowy, warto jednak popracować nad swoim wizerunkiem w sieci.
Na zaufanie klientów trzeba pracować, a Twój wizerunek to jedna z najlepszych inwestycji. Zamiast przekonywać klientów, że jesteś profesjonalistką, lepiej to po prostu pokaż. Warto regularnie poszerzać portfolio, opłaca się też udzielać w branżowych mediach – np. dzieląc się wiedzą w artykułach eksperckich, na blogach lub webinariach.
Szukaj zleceń graficznych w sieci
W sieci jest wiele baz grafików – różnią się strukturą, dostępnymi narzędziami oraz sposobem pozyskiwania zleceń. Do większości z nich dostęp jest bezpłatny, jednak zawsze warto się upewnić i dokładnie przeczytać zasady. Na giełdach zleceń, co prawda jest dość duża konkurencja, ale jeśli masz dobre portfolio, znasz potrzeby klientów i masz na dowód konkretne realizacje – masz duże szanse, by łapać co ciekawsze projekty.
A jeśli już przyjmiesz zlecenie, pamiętaj, by ustalić przejrzyste zasady współpracy. Warto poznać konkretne oczekiwania klienta, spisać je w szczegółowym briefie i ustalić dokładne terminy i sposób rozliczenia. Dobrze jest też już na wstępnie zastrzec, że nie przekażesz praw autorskich do projektów, zanim nie dostaniesz wynagrodzenia. To pozwoli Ci zaoszczędzić wielu rozczarowań i zatorów płatniczych.
Wysyłanie zapytań ofertowych
Wysyłanie ofert nadal jest dość skutecznym narzędziem pozyskiwania zleceń graficznych. Bezpośredni zwrot do adresata i personalizowane przesyłki mogą być źródłem wielu ciekawych zleceń. Zależnie od grupy docelowej, można postawić na tradycyjne przesyłki reklamowe lub też na e-mail marketing. Warto dobrze przemyśleć treść – dopasować ją do odbiorców i wzmocnić czytelnym CTA.
Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze liczba odpowiedzi przekłada się na konkretne zlecenia i owocną współpracę. Nierzadko zdarza się, że tak pozyskani klienci są dość roszczeniowi i wielu grafików twierdzi, że współpraca lepiej się układa, gdy klienci sami ich znajdą. Jeśli chcesz, żeby zlecenia graficzne same do Ciebie płynęły, musisz zainwestować dużo czasu i wysiłku w kreowanie swojej marki.
Dołącz do bazy projektantów i łap zlecenia graficzne
Można też wybrać platformy, które łączą zalety bazy grafików i wolności freelancerów. Niektóre bazy projektantów pozwalają umieścić na stronie swoje portfolio i pochwalić się najlepszymi realizacjami. Taka przestrzeń może być nie tylko miejscem do pozyskiwania klientów, ale także Twoim małym graficznym atelier. Przestrzeń na swoje prace i wygodne narzędzia do pracy i kontaktu z klientem znacznie przyspieszą i ułatwią współpracę.
Zarabiaj na szablonach graficznych
Nowym sposobem na osiągnięcie stałego dochodu jest projektowanie szablonów graficznych. W takich miejscach wystarczy dodać do bazy swój szablon produktów przeznaczonych do druku (np. wizytówek, plakatów lub ulotek), by zarabiać za każdym razem, gdy klient je zamówi.
Taką możliwość daje Marketplace od Colour.me, oddając 10% wartości zamówienia (czyli większy nakład to większy zysk). To nowa forma zarobku, dająca możliwość stałego dochodu – bo jeśli szablon przypadnie do gustu klientom, możesz zarabiać cały czas – nawet gdy błogo śpisz lub wylegujesz się na plaży.
Jest wiele przepisów na pozyskiwanie zleceń graficznych, wystarczy poznać najefektywniejsze możliwości i wybrać te, które najbardziej pasują do Ciebie i Twojego rytmu dnia. Sprawdź różne możliwości i zarabiaj na swoich umiejętnościach. Powodzenia!
Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.
Zdjęcie: partnera portalu.