Czego szukasz

Zawód przyszłości – trener

Szukasz pomysłu na ciekawą pracę i lubisz kontakt z ludźmi? Jesteś fachowcem w swojej dziedzinie, albo interesujesz się szczególnie pewnym zagadnieniem? W pracy cenisz elastyczność, bo chcesz mieć czas dla dzieci? Mamy pomysł na zawód dla Ciebie!

  • Lucyna Wieczorek - Tutak - 26/02/2015

Kim jest trenerka i czym się zajmuje?

W dużym uproszczeniu mówiąc trenerzy zajmują się przekazywaniem wiedzy oraz uczeniem nowych umiejętności. Długoterminowym celem działań trenerów jest też modyfikacja postaw, czy kultur organizacji.

W zależności od obszaru działania trener może przekazywać wiedzę tzw. twardą np. z zakresu prawa, księgowości czy zasad obsługi klienta lub szkolić z zakresu umiejętności określanych jako miękkie lub inaczej psychospołeczne, np. z komunikowania się, asertywności, radzenia sobie ze stresem czy budowania relacji w zespole. W ramach każdego z tych obszarów możemy wyodrębnić szereg umiejętności, których posiadanie ułatwi nam życie, a przynajmniej da nam więcej wyboru, niż ich brak.

Tego typu umiejętności są nam potrzebne w życiu rodzinnym i przyjacielskim oraz w pracy. Coraz częściej doceniają je pracodawcy, ponieważ zespół, w którym nie ma dobrej komunikacji traci dużo czasu i energii na wyjaśnianiu nieporozumień lub konfliktów, zamiast pracować.

Oczywiście aby przekazywać tego typu wiedzę i stwarzać warunki do jej praktykowania i wcielania w życie trener potrzebuje sam tego typu kompetencje posiadać.

Jakie predyspozycje powinna mieć trenerka?

Niezależnie od tematyki, którą zajmie się trenerka ważne jest aby posiadała dużą samoświadomość swoich mocnych i słabych stron, aby potrafiła patrzeć na ludzi z ciekawością i otwartością, aby potrafiła słuchać, być empatyczną wobec siebie – aby nie ulec wypaleniu zawodowemu i wobec innych, aby czuli się ważnymi osobami.

Ważną umiejętnością osobistą trenerki jest  przyjmowanie informacji zwrotnych od innych osób oraz szczere, pełne szacunku udzielanie tych informacji. Oprócz tych zasobów osobistych, istotne jest posiadanie wiedzy i doświadczeń w określonej tematyce, którą chcemy się zajmować prowadząc szkolenia. Tych umiejętności możemy nauczyć się na wybranych szkoleniach lub oprzeć się na tym co już mamy i wykorzystać cały swój potencjał w nowym obszarze. Na przykład osoba, która dotychczas pracowała jako kierowniczka zespołu, który realizował różne projekty i jest specjalistką w tej dziedzinie może zdobywając  umiejętności trenerskie być wiarygodną trenerką z zarządzania projektami.

I oczywiście trenerka, to osoba, która lubi się uczyć przez całe życie.

Co należy zrobić, aby zostać trenerką?

W Polsce na ten moment nie ma przepisów prawnych regulujących pracę trenerów. Co oznacza, że jeśli czujesz się na siłach już dzisiaj możesz zacząć. Możesz otworzyć działalność gospodarczą wpisując w formach działalności kod PKD 85.59 B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane.

Najczęściej jednak to nie wystarczy, aby mieć pracę, czyli klientów, którzy nam ufają. Tak więc przeszkód prawnych nie ma, ale życiowe owszem.

W praktyce osoby, które pracują jako trenerzy to:

  • specjaliści, którzy w pewnym momencie kariery zostali zaproszeni do podzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem, a potem doszkolili się z niezbędnych kompetencji trenerskich (lub nie, czyli nabyli je w praktyce, ewentualnie przy ich specjalizacji nie było to najważniejsze)
  • osoby, które rozpoczęły ścieżkę kariery trenerskiej od szkoleń z zakresu interesujących je umiejętności oraz szkoleń trenerskich.

Jeśli chcesz całkowicie zmienić zawód lub zdobyć nowy daj sobie 3-5 lat. To czas na poznanie siebie w tej roli, nabranie pewności siebie, które dają spokój Tobie i budzą zaufanie u klientów.

Od czego mam zacząć?

Ja zaczęłabym od inwentaryzacji swoich zasobów, mocnych i słabych stron oraz od procesu rozwoju osobistego w zakresie kompetencji interpersonalnych. Wówczas możesz otrzymać wiele cennych, realnych informacji zwrotnych dzięki czemu bardziej realnie ocenisz swoje zasoby. Taki proces daje Ci więcej samoświadomości i pomaga celniej wybrać kolejne kroki w rozwoju – czy to będzie rozwój własnego biznesu, czy coaching czy trenerstwo czy jeszcze coś innego. A nawet jeśli zdecydujesz, że chcesz być tu gdzie jesteś najprawdopodobniej zrobisz to z większym spokojem.

Kolejne kroki to dużo szkoleń specjalistycznych – trenerskich i merytorycznych z zakresu tematów, które Cię interesują. Budowanie własnej specjalizacji i sieci kontaktów oraz zaufania klientów tak, aby polecali Twoje szkolenia.

Czy na rynku panuje duża konkurencja?

Wg ostatnich badań 85% rynku szkoleniowego w Polsce stanową małe firmy. Liczbę trenerów szacuje się na około 10 000.

Jakie są największe zalety i wady bycia trenerką?

Zalety:

Moją ulubioną zaletą jest to, że mogę spać ile chcę i kiedy chcę, że mam wolne poniedziałki, że robię to w czym widzę sens i mogę w pracy realizować swoje wartości. Nie muszę nakładać masek i udawać kogoś innego. Zaletą jest też stawka za dzień pracy. Trenerka zarabia różnie – od 30 zł za godzinę realizując zlecenia z gminy w projektach dla fundacji czy stowarzyszeń, po 800 – 1500 zł/dzień realizując szkolenia dla firm jako podwykonawca, po wielokrotność tej sumy mając udany własny biznes. Najlepsi trenerzy zarabiają dużo. Wraz z doświadczeniem i wiekiem zyskujesz, a nie tracisz jak w przypadku wielu innych zawodów. Szczególnie dotyczy to trenerów rozwoju osobistego.

Wady:

Jeśli jesteś początkującą trenerką, to twoja praca może się wiązać z wieloma wyjazdami, bo szkolenia odbywają się w różnych miejscach. Pracujesz sobą, musisz lubić ludzi i być autentyczna inaczej nie będziesz wiarygodna, duża ekspozycja społeczna powoduje, że musisz umieć dbać o siebie i stawiać granice. Jak każdy wolny zawód wymaga determinacji w dążeniu do celu, czasu i zaangażowania. Wymaga zbudowania swojej marki i sieci kontaktów. W czasach kryzysu niektóre firmy i osoby prywatne odpuszczają rozwój osobisty na korzyść twardych umiejętności lub po prostu chleba.

Jeśli chciałybyś dowiedzieć się więcej na temat możliwości jakie daje ten zawód – Zapraszam!

Jeśli interesuję Cię ten temat, chcesz się rozwijać, sprawdzić czy to dla Ciebie – zapraszam na bezpłatną konsultację w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu. Napisz do mnie: [email protected]

 

Photo credit: aiesecgermany / Foter / CC BY-ND

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Lucyna Wieczorek - Tutak
Założycielka i dyrektorka Szkoły Trenerów Komunikacji opartej na Empatii, działającej przy Dojrzewalni Róż od 2006 roku i realizowanej w partnerstwie merytorycznym z Polskim Towarzystwem Psychologicznym (część trenerska).
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail