Czego szukasz

Zamiast pracy za biurkiem – biurko dla dziecka

Edyta Nitecka Kołodziej, uczestniczka pierwszego polskiego programu Campus for Moms zamieniła pracę w biurach architektonicznych na własną firmę produkującą mebelki dla dzieci. Jej synek stał się nie tylko inspiracją, ale i najważniejszym współpracownikiem.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 24/10/2014

Edyto, w jaki sposób program Campus for Moms pomógł Ci w realizacji Twojego pomysłu?

Gdyby nie Campus, pewnie nie byłoby LapGap. W mojej głowie zawsze krążyło wiele pomysłów, a po warsztatach zrealizowałam jeden z nich – to dowód na ich niesamowite działanie. Spotkania dawały mi ogromny zastrzyk energii i doping, ponieważ mamy z dziećmi to naprawdę wulkany możliwości. Dzięki Campusowi zdobyłam zarówno teoretyczną wiedzę na temat prowadzenia własnego biznesu, jak i rozeznanie w kwestiach technicznych.

Opowiedz o LapGap.

Ideą jest stworzenie dziecku przyjaznej przestrzeni do zabawy, ponieważ otoczenie, które mu wykreujemy, wpłynie na jego wyobraźnię i wyczucie estetyki. Za cel obrałam stworzenie nie produktów masowych, ale oryginalnych, a przy tym ekologicznych i wykonanych z naturalnych materiałów. Zależało mi też na długowieczności – wyprodukowaniu czegoś, co przetrwa wiele lat, będzie się ładnie starzeć, by w przyszłości móc przekazać to kolejnym dzieciom w rodzinie. Oferta LapGap to na razie kilka produktów, kolejne są, co prawda, tylko kwestią czasu, jednak ostatecznie i tak nie będzie ich zbyt wiele.

Przez kogo i w jaki sposób są tworzone przedmioty?

Projekty powstają w mojej głowie, a pierwsze szkice z czasem ewoluują w rysunek techniczny. Później należy zadbać o to, by produkt był zgodny z polskimi normami – wszystko musi być ergonomiczne i dostosowane do wieku dziecka. Po uporaniu się z formalnościami, pora na realizację projektu w rodzinnej stolarni i dalsza praca nad realnym już przedmiotem. Często właśnie wtedy pojawiają się pewne niespodzianki, z którymi trzeba sobie poradzić. Może się okazać, że z wybranej wcześniej ekologicznej farby trudno zmyć kredki, więc nie nadaje się na blat stolika. Dopiero zaczynam działalność, więc uznałam, że rozsądnie będzie w pierwszej kolejności skupić się na klasycznych projektach, jednak coraz bardziej skłaniam się ku realizacji tych niestandardowych.

Czym zajmowałaś się przed stworzeniem LapGap?

Jestem architektem, od dyplomu do urodzenia synka Leona pracowałam w biurach architektonicznych w kilku krajach.

Czy wyobrażasz sobie powrót do takiego trybu życia?

Ze względu na dzieci na daną chwilę powrót do pracy na pełny etat nie jest realny. Z pewnością jednak powrócę do pracy w zawodzie, gdyż bardzo to lubię.  

Dlaczego zapragnęłaś założyć własną firmę?

Gdybym nie została mamą, pracowałabym w biurze i nie byłoby LapGap. Myślę, że to był dla mnie właściwy czas na założenie takiej firmy. Stworzyłam ją z potrzeby działania, jednocześnie zajmując się Leonem. Jestem z tych mam, które potrzebują pracować i realizować swoje pomysły, ale nie kosztem czasu spędzanego z dzieckiem.

Skąd wziął się pomysł na Twoją firmę?Edyta z LapGap z synkiem

Jeszcze zanim zostałam mamą, przerażał mnie cukierkowy i plastikowy świat dziecka. Oczywiście, powinien być kolorowy, ale niekoniecznie kiczowaty i oparty na powielanych tysiące razy schematach. Po narodzinach Leo chciałam stworzyć dla niego właśnie taką przestrzeń – niemasową i naturalną. Potem pomyślałam, że może powinnam podzielić się swoim pomysłem z innymi – stąd LapGap.

Ile czasu potrzebowałaś, by przejść od pomysłu do realizacji?

Pomysł wyklarował się na Campusie już wtedy zaczął powstawać pierwszy stolik i dwie skrzynie. Z początkiem czerwca musiałam jednak zrobić sobie przerwę spowodowaną nienajlepszym samopoczuciem w czasie ciąży. Dopadła mnie dosyć dziwna przypadłość – nie mogłam pracować przy komputerze, ponieważ ekran był dla mnie jak poranne mdłości. Po dwóch miesiącach wszystko minęło, jednak w to miejsce przyszła bezsenność. Ona jednak w pewnym sensie stała się moim sprzymierzeńcem, ponieważ mogłam zacząć pracę nad kolejnymi produktami i grafiką sklepu internetowego. 1 października firma rozpoczęła swoją działalność.

Kto Cię wspiera – rodzina, przyjaciele, a może korzystasz z zewnętrznego dofinansowania?

Rodzina i przyjaciele utwierdzili mnie w przekonaniu, że to, co zrobiłam, może się podobać. Nie korzystałam z żadnych dofinansowań. Fakt, szukałam i sprawdzałam ewentualne możliwości, jednak na 2014 rok nie było już atrakcyjnych opcji dla nowych firm. Mam jednak zamiar rozejrzeć się za wsparciem dla małych inicjatyw. 

Mówisz, że do założenia firmy zainspirował Cię Twój synek Leon. W jaki sposób to zrobił i jak teraz wygląda Wasza „współpraca”?

Był dla mnie bodźcem i inspiracją, ponieważ to właśnie dla niego chciałam stworzyć przyjazną przestrzeń do zabawy. Leo jest bardzo ważną osobą w firmie, ponieważ testuje wszystkie przedmioty. Dzięki niemu wiem też, co najbardziej będzie się podobało maluchom.

Dzieci są tylko inspiracją, czy może jednak utrudniają pracę?

Dzieci są niewątpliwą inspiracją. Dowodem niech będą liczne świetne polskie firmy, oferujące ciekawe produkty dla najmłodszych, a prowadzone właśnie przez mamy. Sądzę, że gdyby nie dzieci, wiele z nich po prostu by nie powstało. Czy utrudniają pracę? Nie mogę powiedzieć, że nie, gdyż trzeba włożyć wiele wysiłku w to, by zadbać o dom, dzieci i jeszcze znaleźć czas na własne pasje. Doba jest za krótka na to wszystko. Ale jest jakaś moc, która daje mamom energię do działania i rzeczy nierealne do wykonania stają się faktem.

Jak udaje Ci się pogodzić różne role?

Myślę, że to kwestia osobowości i charakteru. Ja nie znoszę bezczynności, czuję się źle, gdy nie mam przed sobą wytyczonego celu. Podstawą jest też dobra organizacja dnia. Lubię wstać o 4:45 i popracować w ciszy, w jesiennych ciemnościach. Bardzo przydaje się też umiejętność myślenia o kilku rzeczach jednocześnie, ale to chyba coś, co charakteryzuje wszystkie mamy.

Jakie są Twoje plany i cele na najbliższy czas?

Pierwszy cel – zostać drugi raz mamą. Zawodowo zaś zamierzam dalej rozwijać LapGap. Jest jeszcze dużo do zrobienia w kwestii promocji i pozyskiwania klientów. Planuję też wprowadzenie nowych produktów.

Co chciałabyś powiedzieć innym mamom, które szukają swojej drogi zawodowej?

Dobrze jest wiedzieć, co się lubi i iść właśnie w tym kierunku, bo tylko wtedy człowiek jest szczęśliwy i zadowolony z tego, co robi. Na pracę poświęcamy codziennie tyle czasu, że naprawdę warto szukać swojej drogi w tej dziedzinie, która najbardziej nas pociąga. Jeżeli jeszcze nie udało nam się takiej znaleźć, trzeba być bardzo otwartą i po prostu szukać. Czasem jakieś z pozoru zwykłe zdarzenie, kontakt z kimś lub czymś potrafi zainteresować i zainspirować.

Dziękuję za rozmowę!

Rozmawiała Monika Przybyłek-Woźniak

www.lapgap.pl

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla przedsiębiorczych mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Zastrzeganie marki. Co warto o tym wiedzieć?

Na czym polega prawna ochrona znaku towarowego? Jakie wybrać logo? Gdzie można uzyskać pomoc przy przejściu przez procedury w Urzędzie Patentowym? Dowiesz się tego z poniższego wpisu.
  • Jagoda Jasińska - 07/11/2019
widok z góry na stół z laptopem, kawą, notatnikiem, okularami

Ochrona prawna znaku towarowego – na czym polega?

Rejestrując znak towarowy, za który uznawany jest nazwa oraz wszystko, co pozwala na identyfikację firmy, odbywa się w urzędzie patentowym. Aby przygotować wniosek, który zostanie zaakceptowany przez urzędników, niezbędna jest jednak odpowiednia wiedza z zakresu prawa autorskiego oraz procedur. Osoby, które do tej pory nie miały z nimi styczności, mogą mieć spore problemy z dopełnieniem wszystkich formalności i zapewnieniem sobie pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Ochrona marki firmy – samo logo czy logo z nazwą?

Jedną z najczęstszych wątpliwości dotykających przedsiębiorców rejestrujących markę jest wybór między jedną z dwóch opcji – ochroną prawną samego logo, czy też dotyczącą także jej nazwy. W większości przypadków wystarczy tylko zastrzeżenie logotypu.

Zdarza się jednak, że ten nie zawiera nazwy przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji niezbędne będzie też zastrzeżenie określonych słów w danym kontekście – przede wszystkim w treściach dotyczących branży, w której działa firma. Wyjątek stanowią nazwy będące słowem stworzonym na potrzeby nazwy – na przykład Budopol, Meblex i tym podobne.

Zastrzeżenie znaku towarowego – kto pomoże w tym zadaniu?

Jak już wspomnieliśmy, złożenie wniosku oraz przejście wszystkich procedur w urzędzie patentowym nie jest łatwe i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego zastrzeganie marki warto powierzyć fachowcowi. Najlepiej będzie, jeśli w tym celu wybierzemy się do kancelarii rzecznika patentowego.

Stawiając na pomoc sprawdzonego i posiadającego niezbędne certyfikaty oraz uprawnienia specjalisty, możemy być pewni, że wszystkie najważniejsze elementy wizerunku naszej firmy zyskają odpowiednią ochronę przed ich wykorzystaniem przez konkurencyjne przedsiębiorstwa.

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail