Czego szukasz

Więcej plusów niż minusów, czyli moja własna firma

Magdalena kierowała działem logistyki w dużej, międzynarodowej firmie produkcyjnej. Dzisiaj, będąc mamą dwóch dziewczynek, pracuje jako projektant wnętrz. Cieszy się, że pracuje z pasją i ma czas dla dzieci, wtedy, kiedy jej potrzebują.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 28/06/2013

Początki

…projektować wnętrza chciałam zawsze. Jako dziecko przestawiałam meble w swoim pokoju, na zajęciach plastycznych w szkole zawsze rysowałam wnętrza. Studiowałam jednak ekonomię, gdyż architektura wnętrz prawie nie istniała w tamtych czasach. W wolnych chwilach pomagałam jednak znajomym aranżować mieszkania, czytałam czasopisma wnętrzarskie i śledziłam trendy. Swoje własne mieszkania remontowałam regularnie, bo zmiana stała się moją naturą i uwielbiałam patrzeć na efekt ostateczny. 

Pochodzę z Gorzowa Wielkopolskiego, przeprowadziłam się jednak do Warszawy, bo tutaj mieszkał mój mąż. Kiedy na świecie pojawiła się moja pierwsza córka, jeszcze myślałam o powrocie do pracy w logistyce. Córka jednak poważnie zachorowała i mój pobyt w domu znacznie się przedłużył. Później urodziła się druga córka i stało się oczywiste, że powrót do „fabryki” staje się utrudniony. Dwoje dzieci, z czego jedno po chorobie, dom, dwa koty, mąż w korporacji. Jakoś nielogiczne wydawało mi się wracanie na etat. Nie chciałam być weekendową mamą i widzieć swoje dzieci rano i wieczorem.

Dzieci przewartościowują spojrzenie na świat, choroba córki dodała jeszcze do tego zupełnie inne spojrzenie na rzeczywistość. Oczywiste stało się dla mnie, że trzeba się cieszyć chwilą, a chwile z dziećmi są ulotne. Jednocześnie nie mogłam być tylko mamą, musiałam być też Magdą. Nigdy nie brałam pod uwagę pozostania „w domu”. Są kobiety, które to lubią, ale ja muszę pracować.

Praca zawodowa daje inny rodzaj satysfakcji niż sukcesy dzieci. I ten rodzaj satysfakcji był mi też potrzebny. 

Jak wpadłaś na taki pomysł?

Nie tyle wpadłam na pomysł, ile postanowiłam zrealizować marzenia i pasję. Postanowiłam zrobić coś dla siebie i dla dzieci i domu. Połączyć wszystko w jednym rozwiązaniu. Postanowiłam założyć firmę i projektować wnętrza, w pełnym tego słowa znaczeniu, ale także w wersji skromniejszej, stylizować. Chciałam też projektować dodatki i meble. Chciałam pogodzić bycie mamą z pracą zawodową, a pracę zawodową z pasją. Projektowanie wnętrz było dla mnie idealnym rozwiązaniem.

Jak długo czasu minęło od pomysłu do realizacji firmy Twoich marzeń?

Postanowiłam wziąć biznes we własne ręce. Przejrzałam rynek, sprawdziłam możliwości, kursy, uprawnienia i postanowiłam działać. Jak już zdecydowałam, to wszystko potoczyło się dosyć szybko. Skończyłam kurs projektowania wnętrz uprawniający do wykonywania zawodu projektanta wnętrz.

Wyszukałam i testowałam wykonawców remontów, mebli, dodatków. Stworzyłam ekipę wykonawczą, na którą mogę liczyć ja i moi klienci. Założyłam stronę internetową i profil na Facebooku. Realnie trwało to około pół roku, ale głównie dlatego, że zależało mi na pełnym profesjonalizmie mojej działalności. Cały czas coś w swojej działalności dodaję, coś zmieniam. Nie mam wciąż ostatecznego efektu, bo pojawiają się nowe pomysły i od razu chcę je realizować.

Czy miałaś wsparcie najbliższych? 

Zawsze miałam wsparcie w rodzicach, którzy nie podcinali skrzydeł, ale dodawali sił. Wierzyli we mnie i akceptowali moje pomysły. Tym razem też. Wspierają w prowadzeniu działalności gospodarczej i komentują konstruktywnie większość moich prac. Mobilizują do pracy i do szukania nowych pomysłów. Nieocenioną pomoc mam w mężu, który w najtrudniejszych chwilach powtarza, że nie mogę się poddawać, że to moje marzenia i mam je realizować. Jest wspaniałym tatą, więc czas dla siebie i pracy mam zapewniony. Kiedy tylko mogą wspierają mnie też teściowie, którzy opiekują się dziewczynkami, gdy jestem u klientów.  No i przyjaciele, i rodzeństwo. Prostują moje zapędy, wspierają w pracach nad stroną i w działaniach marketingowych. W myśl zasady, że kiedy się bardzo czegoś pragnie, cały świat to wspiera – jak mawia Paulo Cohelo.

Czy skorzystałaś z dotacji unijnych albo z urzędu pracy? 

Nie dostałam wsparcia z żadnego urzędu. Ubiegałam się o dotacje, jeszcze jako bezrobotna, ale niestety nie udało mi się niczego uzyskać. Moje wnioski przepadały ze względów formalnych. Teraz będę próbowała kolejny raz.

Jak szukasz klientów? Kończyłaś jakieś dodatkowe kursy? A może sama uczysz się wszystkiego?

Pomogło mi to, że pomagałam urządzać wnętrza znajomym, jeszcze zanim zaczęłam zajmować się tym zawodowo. Miałam już doświadczenie w pracy z klientem. Pierwsze realizacje pociągały za sobą kolejne. Klienci polecają mnie swoim znajomym. Jestem obecna na wielu portalach internetowych związanych z tematyką wnętrz. Moje poduszki ukazały się w wielu czasopismach wnętrzarskich. Jestem projektantką wnętrz marki Kate&Kate, istnieję więc w bazie tej firmy.

Kursy – tak. Skończyłam kurs projektowania wnętrz. Bez tego nie ma mowy o prawidłowym wykonywaniu mojej pracy. Dużo uczę się sama, czytam fachową literaturę, jeżdżę na targi wnętrzarskie, żeby być na bieżąco z trendami, kupuję większość czasopism wnętrzarskich.

Jaką sumę na początek musiałaś zainwestować?

Suma zależna jest od skali przedsięwzięcia. Chciałam profesjonalnie wykonywać swoją pracę, więc potrzebowałam profesjonalnego oprogramowania i przeszkolenia. Nie inwestowałam za to zbyt wiele w marketing. Jest mnóstwo możliwości bezpłatnego promowania się. Szczególnie na portalach internetowych.

Na pewno trzeba liczyć się z kosztem kursu, strony internetowej, komputera, oprogramowania, w moim przypadku także tkanin, maszyny do szycia i przynajmniej minimalnie promocji.Można ubiegać się o dotacje, mi się nie udało. Potrzebowałam więc własnych funduszy i wsparcia rodziny. 

Twoim zdaniem, czy to, że jesteś mamą w jakikolwiek sposób wpływa na prowadzenie biznesu?

Tak. Moja przyjaciółka powtarza, że jestem najlepszym „logistykiem wśród projektantów wnętrz”. Na pewno lata pracy jako szef logistyki teraz procentują. Ale mając dwójkę dzieci, ich szkołę, zajęcia dodatkowe, choroby, dom, dwa koty itp. trzeba być naprawdę dobrze zorganizowanym, żeby zdążyć ze wszystkim. Jest trudniej, niż kiedy jest się singlem. Zdecydowanie więcej tematów, spraw ma się do załatwienia i w większej ilości miejsc trzeba być właściwie równocześnie. Czasami np. mam dwa zakończenia roku u obu córek albo dwie wywiadówki i klientów w tym samym terminie. I musze być u wszystkich, bo wszyscy są dla mnie ważni.

Ale matki potrafią cuda. I bycie mamą, i bizneswoman jednocześnie powoduje, że te cuda czynimy i okazuje się, że się udaje. Udaje się te wszystkie klocki poukładać.

Jak myślisz, czy dzieci inspirują, czy utrudniają pracę?

Czasami utrudniają, ale bardzo często inspirują. Kiedy projektuję, a dziewczyny akurat mają do mnie milion pytań, jest trudniej. Na szczęście rosną i już rozumieją, że kiedy mama pracuje, to pracuje, pomimo że jest w domu. Ale kiedy kończę coś, one pierwsze oceniają moją pracę. Mają zawsze mnóstwo uwag i to jest fajne. Są moimi pomocnikami i praktycznie w każdym miejscu, które zaprojektowałam były. Testują moje poduszki, ale też same je projektują. Uczestniczą aktywnie w mojej pracy i sprawia im to wielką frajdę. Ich uwagi są czasami bardzo cenne. Szczególnie gdy projektuję pokoje dla dzieci.

Co daje Ci Twoja działalność?

Wolność. Sama sobie jestem szefem. Realizuję swoje marzenia i pasję. Mam nienormowany czas pracy, zadaniowy. Mogę więc planować życie domowe swobodnie. Jestem niezależna.

Rozwijam się w dziedzinie, która najbardziej mnie interesuje. No i jestem na każdym wydarzeniu z życia moich dzieci, zakończeniach i początkach roku szkolnego, smutkach i radościach. 

Co chciałabyś powiedzieć innym mamom, które szukają swojej drogi zawodowej?

Że warto. Jeśli ma się pomysł na siebie – warto. Trzeba wprawdzie dobrze go przemyśleć i przygotować się dobrze, żeby własny biznes przynosił konkretny dochód. Plusów jest więcej niż minusów i nie ma się czego bać.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiała Paulina Sienczyło

Strona www: www.catinside.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail