ZAINSPIRUJ SIĘ
W poszukiwaniu mistrza Yody. Jak znaleźć mentora, gdy wiesz, co chcesz robić zawodowo?
- Edyta Kapanowska
- 9 stycznia 2023
- 4 MIN. CZYTANIA
Jak znaleźć mentora, gdy wiesz, co chcesz robić zawodowo?
Nawet jeśli nie jesteś fanem Gwiezdnych wojen, to zapewne wiesz o kim mówię. To ten wielki mistrz zakonu Jedi (choć wzrostem nie imponuje), postać, która początkowo miała być mentorem Luke’a Skywalkera, a stała się legendą i jedną z najbardziej kultowych postaci tej sagi filmowej. To doradca i nauczyciel, który prowadzi bohaterów i z pokolenia na pokolenie pobudza do mądrości i równowagi.
Kim jest mentor?
O tym, kim jest mentor, pisaliśmy w poprzednim artykule (tutaj). Przypomnijmy tylko, że relacja mentoringowa to przestrzeń do wspólnej rozmowy, wymiany myśli, a także wiedzy i doświadczeń między osobą doświadczoną, mistrzem, ekspertem a osobą wkraczającą na ścieżkę życia zawodowego, przygotowującą się do objęcia nowej roli, do ważnych zmian w życiu lub udziału w nowych projektach. Mentor to ktoś, kto nas inspiruje i motywuje do realizacji założonych celów. To autorytet, nauczyciel, przewodnik. To taki… Yoda naszych czasów
W swojej wędrówce – gdziekolwiek prowadzi droga, którą sobie obrałaś – też możesz mieć takiego przewodnika. Nie musisz być sama! Jeśli wiesz, co chcesz robić zawodowo – znajdź mentora, który będzie dla Ciebie drogowskazem. Dzięki niemu zdobędziesz wiedzę w nowych obszarach i wsparcie w pokonywaniu wyzwań i trudności.
Podsumowanie 3 edycji programu mentoringowego Mother Empower. Przeczytaj!
Jak znaleźć mentora?
- Przede wszystkim, jeśli rzeczywiście chcesz go znaleźć – wykaż się postawą proaktywną.
- Szukaj możliwości udziału w programach rozwojowych / mentoringowych organizowanych przez różne instytucje (m.in. naszą fundację) – to okazja do współpracy z niesamowitymi osobami, które są gotowe dzielić się swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą.
- Jeśli pozwala ci na to budżet, pomyśl o studiach podyplomowych. To nie tylko sposób na poszerzenie swoich kompetencji, ale również okazja do nawiązania kontaktów w interesującej Cię branży.
- Bierz udział w wydarzeniach branżowych (seminaria, konferencje, webinary). Bardzo często są to darmowe wydarzenia, które będę nie tylko źródłem wiedzy i wstępem do eksplorowania branży, która Cię interesuje, ale również okazją do poznania osób, które są ekspertami w tej dziedzinie.
- Znajdź grupy tematyczne na FB i LinkedIn. To niewyczerpana skarbnica wiedzy. Dzięki nim będziesz miała okazję poznać branżę „od kuchni”.
- Świadomie buduj swoja sieć kontaktów w mediach społecznościowych. Zwłaszcza na Linked In. Jeśli z jakichś względów masz opory, nie lubisz takiej formy nawiązywania kontaktów, nie jest to Twoja bajka – to musisz mieć świadomość, że będzie Ci po prostu trudniej. Zacznij od małych kroczków. To nie jest jednorazowa czynność, to proces, który może trwać miesiącami, a w przypadku niektórych – latami. Staraj się być aktywnym użytkownikiem – zacznij od reakcji na treści publikowane przez innych, napisz krótki komentarz, a później przyjdzie czas na publikację swoich własnych treści. Obserwuj i zapraszaj do swojej sieci kontaktów osoby, które mają coś do powiedzenia w interesującej Cię branży i staraj się nawiązać z nimi kontakt.
- Poszukaj wśród znajomych osoby, która mogłaby wprowadzić Cię w nową branżę / przedstawić Ci kogoś, kto mógłby wprowadzić Cię w nową branżę.
Chciałabyś skorzystać z programu jako Mentee? Zapisz się na nasz Newsletter, aby nie przegapić startu kolejnej edycji programu #MotherEmpower!
Jak wybrać?
Aby relacja mentor – mentee była owocna, musi być spełnionych kilka warunków. Najważniejszym jest to, aby wybrana osoba chciała być dla Ciebie wsparciem i była gotowa, aby poświęcić Ci swój czas. Pamiętaj, że zarówno jedna jak i druga strona działają na zasadzie dobrowolności. Szukaj osoby, do której będziesz mieć zaufanie i będziesz się czuć dobrze w jej towarzystwie.
I jeszcze jedna rzecz na koniec. Stare buddyjskie przysłowie mówi: „Kiedy uczeń jest gotowy, pojawia się Mistrz”. Więc jeśli jeszcze nie spotkałaś na swojej drodze mistrza Yody, nie zniechęcaj się. Zaufaj swojej intuicji. Bądź czujna i gotowa. Powodzenia!
Zdjęcie: Canva