Czego szukasz

Jak zwiększyć efektywność newsletterów

Rutyna jest wrogiem motywacji i zaangażowania. Wielu marketerów, którzy poświęcają swój czas na kampanie email marketingowe, łatwo w nią popada. Wysyłając newslettery, które niemal wyłącznie promują nowe produkty lub usługi. Zimnym prysznicem jest dla nich dopiero analiza wyników wysyłanych wiadomości. Jeśli wskaźniki kliknięć i otwarć obniżyły się do niebezpiecznie niskiego poziomu, to w głowie zaczyna kołatać jedno pytanie: dlaczego odbiorców nie interesują już moje wiadomości?

  • Piotr Krupa - 21/05/2014

Zwykle reakcją na problem jest szybkie i poszukiwanie  ad hoc sposobu na zwiększenie zaangażowania odbiorców. Warto wówczas opracować szczegółowy plan działań i realizować go etapami.

Krok pierwszy – segmentacja odbiorców

Segmentacja to nic innego jak podzielenie odbiorców według danych geograficznych, behawioralnych i preferencji. Dzięki niej można precyzyjnie dostosowywać treści wysyłanych wiadomości do potrzeb odbiorców. W celu zwiększenia ich aktywności, warto wykorzystać w szczególności jeden typ segmentacji – behawioralny. Taka segmentacja pozwala na tworzenie grupy odbiorców w oparciu o ich reakcję na wysyłane wcześniej newslettery, np. otworzenie lub nieotworzenie danego newslettera, lub kliknięcie czy niekliknięcie w dany link w wiadomości. 

Chcąc zwiększyć zaanagażowanie odbiorców, można spróbować wyodrębnić z listy mailingowej 3 grupy:

  • osoby, które otwierały lub klikały w linki newsletterów kiedyś, ale teraz już tego nie robią,
  • osoby aktywne sporadycznie,
  • osoby nieaktywne w ogóle (znajdują się na liście mailingowej, ale nigdy nie otworzyły ani jednej wiadomości).

Można również spróbować podzielić odbiorców tylko na dwie grupy: osoby aktywne oraz nieaktywne (takie, którenie wykazały żadnej aktywności np. w ciągu ostatnich 3-6 miesięcy). Trzy miesiące nieaktywności to adekwatny okres szczególnie w przypadku, gdy wiadomości wysyłane są z dużą częstotliwością, np. 2-3 newslettery w tygodniu.

Krok drugi – dopasuj treść newslettera do danej grupy

Następnym etapem po podzieleniu odbiorców na poszczególne grupy jest tworzenie osobnej treści newslettera dla każdej z tych grup. Najcześciej stosowanym sposobem na zwiększenie zaangażowania odbiorców jest wysyłanie zniżek, kuponów oraz promocji (np. kup jedno, drugie gratis). Warto zawrzeć informację o oferowanym w newsletterze gratisie już w temacie wysyłanej wiadomości. Pomoże to zwiększyć wskaźnik otwarć wiadomości – chwytliwy temat szybciej i łatwiej przyciągnie uwagę odbiorców. Poza tym, ludzie szukają okazji, więc jeśli mogą kupić coś za pół ceny lub dostać gratis, chętniej zaangażują się również w kolejne wiadomości od takiego nadawcy. Oczywiście rabaty i promocje to tylko jeden z przykładów. Można je zamienić na atrakcyjne i trudne do zdobycia poradniki lub raporty branżowe. Wszystko zależy od tego czy komunikacja prowadzona jest w sektorze B2B czy B2C. 

Z kolei innego typu działaniem jest ankieta. W zależności od danej grupy odbiorców można przygotować różną formę pytań. Ankieta online może być przesłana w jednym z newsletterów. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo otworzenia tej wiadomości, warto postarać się o atrakcyjny i przykuwający uwagę tytuł, np. „Powiedz, dlaczego nie interesują Cię nasze newslettery”. W ten sposób odbiorcy poczują, że ich zdanie jest brane pod uwagę, że mają wpływ na treść wysyłanych wiadomości i kontrolują swoją subskrypcję. Ponadto, dla marketera będzie to bardzo dobre źródło wiedzy i analizy tego, co działa źle w prowadzonych kampaniach email marketingowych. 

Prostym, ale skutecznym sposobem na zwiększenie zaangażowania wśród „ospałych” subskrybentów może być wysłanie im emocjonalnego – ale miłego i uprzejmego – newslettera, z tematem w stylu: „Tęsknimy za Tobą!”, „Gdzie się podziewasz!?” lub „Czyżbyś o nas zapomniał?”. W ten sposób nadawca nie ukrywa, że wie o tym, że sybskrybent ostatnio nie otwierał wiadomości od niego. Co więcej, wskazuje dzięki temu, że takie zachowanie go martwi, ukazując przy tym ludzkie (a nie firmowe) oblicze.

Krok trzeci – postrasz usunięciem z listy

Sposób na zwiększenie zaangażowania subskrybentów można spróbować oprzeć na dwóch wiadomościach email. W pierwszej umieszczamy informacje o wspomnianym już wyżej rabacie, promocji, gratisie, itp., który otrzymają za ponowne zapisanie się do listy mailngowej. Po 3-4 dniach, do subskrybentów, którzy nie otworzyli pierwszej wiadomości, wysyłamy newsletter z tą samą ofertą oraz informacją, że jeśli ta wiadomość nie zostanie otworzona, to dany adres email będzie usunięty z listy mailingowej w ciągu 48 godzin. 

Czasem lepiej jest usunąć adresy z listy mailingowej, jeśli ich właściciele nie wykazują żadnej aktywności, nawet jeśli otrzymują wiadomości wspomagające ich zaangażowanie. Dobrze jest przeprowadzać takie akcje raz na jakiś czas. Pozwoli to wyczyścić listę mailingową z nieaktywnych adresów email, co może przełożyć się na efektywność wysyłanych wiadomości (nieaktywne adresy mogą źle wpływać na dostarczalność wiadomości), zwiększać wskaźniki otwarć i kliknięć oraz zmniejszać koszty email marketingu (jeśli płaci się za ilość subskrybentów na liście mailingowej).   

Realizując działania, które mają na celu zwiększenie zaangażowania subksrybentów, można spróbować wdrożyć wszystkie z opisanych powyżej kroków lub realizować je etapami. Może się bowiem okazać, że wdrożenie tylko jednego etapu działań wystarczy, aby aktywność odbiorców wzrosła.

Autorem artykułu jest Piotr Krupa – Koordynator ds. PR Get Response 

Zapisz się na webinar – Email marketing – od czego zacząć? 

Webinar już 22 maja

            

Partnerzy: 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Piotr Krupa
Koordynator ds. PR Get Response.
Podyskutuj

Kto może dostać dotację w 2019 i 2020 roku?

Dotacje na własny biznes to temat, o który często pytacie. Z jakich programów można skorzystać w 2019 i 2020 roku i jakie będą możliwości uzyskania dotacji od 2021 roku? Sprawdź!
  • Agnieszka Pierzak - 02/10/2019
trzy_stosy_monet_z_ktorych_wyrastaja_rosliny

Dotacje 2021-2027 – nowa perspektywa finansowa UE

Prace w sprawie nowej perspektywy budżetowej UE (tj. 2021-2027) rozpoczęły się już w 2018 roku. W maju 2019 Komisja Europejska przedstawiła propozycję podziału środków. Do Polski mają trafić około 64 mld euro – to 20 proc. mniej niż w obecnej perspektywie (2014-2020).

Tak znaczne cięcia nie będą jednak dotyczyć obszaru związanego z rynkiem pracy i wyłączaniem społecznym. Zdaniem Komisji Europejskiej obywatele są najważniejszym kapitałem Unii i to wokół nich powinien rozwijać się proces integracji.

Zgodnie z przedstawionymi przez Komisję dokumentami – na wspieranie mobilności, podnoszenie kompetencji i poprawę zatrudnienia, ale także na włączenie społeczne i rozwijanie postaw aktywnego obywatelstwa i partycypacji w życiu UE przewidziano nawet 8% wzrost środków.

O tym jakie konkretnie działania aktywizacyjne będą finansowane dowiemy się dopiero najwcześniej w 2020 roku, kiedy powstaną dokumenty szczegółowe na szczeblu krajowym.

Dotacje 2014-2020 – kto może dostać dotację?

Obecnie obowiązuje perspektywa finansowa 2014-2020. O tym jakie działania były finansowane obecnie pisaliśmy już szczegółowo w artykułach

Dotacje na opiekę nad dziećmi do lat 3

Dotacje na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat trzech

Kobiety posiadające dzieci do 3 roku życia oprócz działań aktywizacyjnych (tj. kursy szkolenia podnoszące kwalifikacje, staże, pośrednictwo pracy czy dotacje na rozpoczęcie działalności) mogły liczyć na zapewnienie opieki nad dziećmi w czasie kursów/szkoleń/staży.

Ze środków unijnych zostały również dofinansowane żłobki, w których ceny za opiekę nad dzieckiem (z racji częściowego dofinansowania z UE) kształtowały się na poziomie cen w żłobkach samorządowych.

Wiele z tych projektów realizowanych jest nadal, gdyż do końca tej perspektywy finansowej mamy jeszcze cały rok.

Aktualne projekty unijne 2019 i 2020

Informację o realizowanych projektach w danym województwie można uzyskać w punktach informacyjnych funduszy europejskich.

Wiele instytucji prowadzi nawet swoje kanały na You Tube oraz kampanie informacyjne na temat funduszy w mediach społecznościowych. Przykładem tego jest WUP w Krakowie, który do promocji działań aktywizacyjnych dla osób do 29 roku życia prowadzi kampanię #jestespowerful

Program POWER

Działania w ramach programu POWER są realizowane nie tylko w Małopolsce, ale w każdym województwie, zatem osoby młode z innych województw również mogą korzystać z programu POWER.

Dowiedz się więcej: Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER

Dotacje dla osób bez pracy – czy na macierzyńskim i wychowawczym dostanę dotację?

Projekty aktywizacyjne, a zwłaszcza te nastawione na dotacje przeznaczone są dla osób bez pracy (nie muszą być one zarejestrowane w urzędzie pracy). Kobiety przebywające na urlopach macierzyńskich, które myślą o swojej działalności niestety nie mogą skorzystać z tych funduszy, gdyż w okresie urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego de facto pozostają związane z pracodawcą, a wiec nie są osobą bezrobotną.

Dowiedz się więcej: Czy na macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Pierzak
Z funduszami europejskimi związana jestem od 2006 r. Najpierw jako pracownik instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie środków europejskich, a od momentu kiedy zostałam mamą prowadzę wspólnie z mężem firmę pomagającą pozyskiwać fundusze unijne i rozliczać projekty finansowane ze środków UE. Taki model pracy bardzo mi odpowiada i pozwala łączyć miłość do dzieci i rodziny z pasją pracy - www.pierzak.pl

Prowadzę biznes, który do mnie pasuje – historia Kamili

Chciałam wspierać młodych ludzi w rozwoju i pomagać odkrywać potencjał jaki w nich drzemie - mówi Kamila, która zdecydowała się założyć biznes - taki, który odpowiada jej potrzebom i charakterowi. Kamila od pół roku prowadzi własny ośrodek Akademii JA w Krakowie. Poznaj jej historię i sprawdź, czy to także może być biznes dla Ciebie!
  • Kamila Kucwaj - 25/09/2019
Kamila_Kucwaj

Marzenia o pracy z pasją

Pamiętam, gdy jako licealistka obejrzałam film „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”. Film zrobił na mnie ogromne wrażenie! Dotykał moich głębokich pragnień. Chciałam tak jak główny bohater – nauczyciel języka angielskiego – wspierać młodych ludzi w rozwoju, budzić w nich pasję do życia i pomagać odkrywać potencjał jaki w nich drzemie.

Chcę wspierać i pomagać innym – moje pierwsze doświadczenia zawodowe

Chęć wspierania innych w rozwoju doprowadziła mnie do tego, że zostałam trenerem w dużej firmie. Bardzo interesowałam się rozwojem osobistym, ukończyłam mnóstwo szkoleń, zafascynowała mnie idea porozumienia bez przemocy (NVC). A temat emocji był mi szczególnie bliski.

Jako osoba wysoko wrażliwa przeżywam je silniej, intensywniej niż przeciętna osoba. Doświadczyłam tego jak praca z własnymi emocjami zmienia radykalnie jakość życia i relacje z innymi ludźmi. Chciałam się tą wiedzą dzielić. Nie do końca jednak wiedziałam jak.

Trzej chłopcy

Akademia JA – od pomysłu do realizacji marzenia

O Akademii JA dowiedziałam się przez przypadek, właśnie z portalu Mamo Pracuj. Pomyślałam – to jest to! Może to właśnie sposób na spełnienie mojego marzenia o pracy, która daje poczucie satysfakcji, sensu oraz większą elastyczność w łączeniu życia zawodowego i rodzinnego? Powróciło też pragnienie by wspierać w rozwoju dzieci i młodzież.

Wspieraj rozwój kompetencji miękkich u dzieci i młodzieży – załóż własny biznes z Akademią JA – dowiedz się więcej o tym pomyśle na biznes!

Zakładam własny biznes na urlopie macierzyńskim

Byłam wtedy na początku mojego urlopu macierzyńskiego, w pełni zaangażowana w opiekę nad córeczką. Zaczęłam jednak obserwować działalność Akademii JA.

Gdy po kilku miesiącach dowiedziałam się, że Agnieszka i Iwona (założycielki Akademii JA), poszukują kogoś do współpracy w Krakowie, nie wahałam się i z całą rodziną przyjechałam na spotkanie informacyjne do Gdyni.

Dziewczyny zaraziły mnie swoją pasją, wiarą w to, że program który stworzyły, naprawdę pomaga dzieciom w rozwoju emocjonalnym i społecznym. Co do tego, że takie programy są potrzebne nie miałam najmniejszych wątpliwości.

W końcu mam czas dla dzieci – historia Ani, mamy trójki dzieci, która rozwija własny biznes z Akademią JA

Zdecydowałam się założyć własny ośrodek Akademii JA

Bardzo spodobała mi się forma zajęć oraz autorskie materiały (unikatowa maskotka, pacynki, podręczniki, emonakładki, karty pracy grupowej, indywidualnej). Jako trener z wieloletnią praktyką i uczestnik szkoleń miękkich, wiedziałam jak istotna w procesie nauki jest forma zajęć: atrakcyjna i angażująca uczestników.

Widziałam jakość, na której szczególnie mi zależy. Przy tym doświadczyłam od Iwony i Agnieszki elastyczności, gotowości na dialog z drugim człowiekiem, co sprawiło, że im zaufałam i zdecydowałam się na założenie Ośrodka Akademii JA w Krakowie – Simulteo.

Jak założyć firmę z małym dzieckiem u boku?

Wsparcie męża i mamy

Po podjęciu decyzji o współpracy przyszedł czas na intensywne szkolenia w Gdyni. Było to dla mnie pewne wyzwanie, ponieważ chciałam by niespełna roczna córeczka przebywała blisko mnie. Udało się to dzięki mojemu mężowi oraz mamie, którzy również uczestniczyli w wyjazdach opiekując się Łucją. 

Jak prowadzić własny biznes?

Poza merytorycznym przygotowaniem do prowadzenia programów rozwojowych otrzymałam też wsparcie w prowadzeniu biznesu. Agnieszka i Iwona dzieliły się z właścicielami ośrodków wiedzą związaną z marketingiem, social mediami, aspektami prawnymi jak RODO, funduszami unijnymi itp. Stworzyły też grupę, na której właściciele ośrodków dzielą się doświadczeniami i dobrymi praktykami.

Najważniejsze jest jednak to, że wierzą w to co robią i w ludzi, z którymi współpracują, dając im zaufanie i elastyczność we współpracy.

Poszerzanie strefy komfortu

Oczywiście otwieranie swojego biznesu po raz pierwszy wiązało się dla mnie z poszerzaniem strefy komfortu. Obawiałam się braku doświadczenia i wiedzy w kwestiach związanych z marketingiem i organizacją biznesu. Okazało się jednak, że niepotrzebnie.

Na mojej drodze napotkałam wiele wspierających osób, którym jestem bardzo wdzięczna za pomoc i zaangażowanie.

Zapraszam na Dni Otwarte

1 października w naszym Ośrodku Akademii JA w Krakowie – Simulteo zaplanowaliśmy Dni Otwarte z bezpłatnymi warsztatami pokazowymi dla dzieci.

Zapraszam do zapoznania się z programem Dni Otwartych Simulteo i ofertą zajęć dla dzieci i młodzieży.

Akademia_ja_gadzety
Akademia JA

W październiku natomiast ruszają już regularne, cotygodniowe zajęcia wspierające rozwój emocjonalny i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym.  

W planach mamy poszerzenie oferty o półkolonie, programy dla licealistów oraz zajęcia matematyczno – eksperymentalne dla przedszkolaków. Zależy mi na tym by wspierać w rozwoju także rodziców, gdyż to oni odgrywają decydującą rolę w wychowaniu dzieci. We współpracy z certyfikowanym trenerem porozumienia bez przemocy proponujemy cykliczne szkolenia, wspierające ich w rodzicielskiej roli.

Jak zajęcia dodatkowe mogą rozwijać nasze dzieci? – rozmowa z Agnieszką Zielonką i Iwoną Żbikowską, założycielkami Akademii JA

Kamila

Zdjęcie główne: własność Kamili

Zdjęcia w środku: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kamila Kucwaj
Założycielka i właścicielka Ośrodka Akademii JA w Krakowie – SIMULTEO,  certyfikowany trener programów „Oto JA” oraz „JA czyli kto”. Praca w której może pomagać rozwijać się innym jest jej pasją.Szczęśliwa żona oraz mama trójki wspaniałych dzieci. Uwielbia aktywne spędzanie czasu, podróże i wycieczki górskie. Zdobyła uprawnienia Przewodnika Tatrzańskiego.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail