Czego szukasz

Sposób lepszy niż siła

Marketing – mówi się, że jest okrutny i rządzi się twardymi prawami. Jeśli prowadzi go męska ręka, zapewne to prawda. Kiedy jednak przybiera nie tyle kobiecą, co matczyną twarz, nagle łagodnieje i okazuje się, że można sobie z nim poradzić również inaczej. Nie siłą, a sposobem. Przekonała się o tym Joanna Staniszewska, która opowiada nie tylko o oswajaniu marketingu, ale też pomoże odpowiedzieć na pytanie, które zadaje sobie wiele z Was: jaką drogą zawodową chcę iść w życiu?

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 10/10/2014
Joanna Staniszewska

Ekspertki marketingu nie powinno się przedstawiać – ona zrobi to najlepiej. Także – do dzieła.

Jak już wspomniałaś, zajmuję się marketingiem, jestem konsultantką, a także współwłaścicielką firmy doradztwa marketingowego you’ll. Jednoosobową działalność gospodarczą prowadzę od dwóch lat, natomiast od kwietnia tego roku działam w ramach kooperatywy niezależnych firm pod marką you’ll marketing + branding razem z trzema wspólniczkami: Anną Tylikowską, Ewą Piórko i Marleną Ostrowską.

Jesteś zadowolona z tego, że postanowiłaś zaprosić do współpracy nowe osoby?

Zdecydowanie tak. Taka partnerka i wspólniczka, jaką jest Ania, to spełnienie moich marzeń. Spełnieniem marzeń jest także cudowny zespół, jaki tworzymy w czwórkę.

Od zawsze byłaś związana z marketingiem?

Tak. Pracowałam kilka lat jako brand managerka marek kosmetycznych GOLDWELL i KMS California. Wcześniej prowadziłam marketing marki odzieżowej Diverse. W 2007 roku poznałam obecnego męża i zaczęłam pomagać mu w promocji jego własnej firmy i imprez, jakie organizował. To Tomek wymyślił 10 minut festiwal – festiwal krótkich filmów online. Jego złożona promocja utwierdziła mnie w przekonaniu, że moje pomysły są dobre i bardzo skuteczne. Że umiem zarządzać projektami bez zewnętrznych instrukcji. Wtedy postanowiłam stopniowo odejść.

W tym czasie agencji reklamowych w Trójmieście na pewno nie brakowało. Skąd więc pomysł, by działać samodzielnie?

Zauważyłam, że wiedza połączona z praktyką marketingu jest potrzebna, szczególnie wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Agencje i liczni podwykonawcy oczekiwali, że klient będzie wiedział, czego chce. Ja dałam przedsiębiorcy prawo do niewiedzy. Teraz mój pomysł i także format ma już naśladowców.

[view:ad_intext_superbanner_1=block]

Wspomniałaś o mężu. Mogłaś liczyć na jego pomoc?

Tak, wspierał mnie radą i jest wieloletnim klientem. Sama natomiast starałam się dobrze wykorzystać oferowane szkolenia dla przedsiębiorców. Nie da się jednak ukryć, że kluczową rolę odegrali moi rodzice, którzy zdecydowali się zostać inwestorami.

Wasz zespół liczy tylko cztery osoby. Jak sobie radzicie z firmą, która stale się rozwija?

W zespole potrafimy wiele rzeczy robić samodzielnie, nie boimy się nowych wyzwań i nie mamy problemu z wynoszeniem śmieci z biura, przygotowaniem rozliczeń, obsługą klientów i robieniem wielu różnych czynności w ramach jednego projektu. Współpracujemy też z wieloma sprawdzonymi, często zaprzyjaźnionymi podwykonawcami z różnych obszarów branży reklamowej. Chętnie uczymy stażystów.

A jak bycie mamą wpływa na Twoją karierę zawodową?

Mój rytm pracy wyznacza czas otwarcia i zamknięcia przedszkola. Czasem stoję przed wyborem – wywiadówka czy konferencja. Trudniej też znaleźć czas dla siebie. W takiej sytuacji odreagowanie pracy jest bardzo potrzebne dla higieny psychicznej.

Odgrywanie dwóch ról jednocześnie ma jednak swoje plusy…

Macierzyństwo pomaga w dobrej organizacji pracy i koordynacji wielu wątków równocześnie. Mam też dodatkową motywację, aby osiągnąć sukces – chęć zapewnienia jak najlepszych warunków rozwoju nie tylko sobie, ale głównie dzieciom. Poza tym one ogromnie inspirują.

W jaki sposób?

Przede wszystkim pomagają w upraszczaniu nadmiernie skomplikowanego świata. Czasem staram się patrzeć ich oczami na moje otoczenie biznesowe. Wtedy odpowiedzi, w którą stronę pójść, przychodzą same i są bardzo jasne.

Każde z trójki Twoich dzieci stanowi dla Ciebie inspirację?

Tak. Dwunastoletnia Ewa jest bardzo pracowita – chodzi do klasy pływackiej oraz tańczy taniec jazzowy. W tej dziedzinie ma już sporo sukcesów. Z kolei obserwując 17-letniego Adama uczę się, jak postępować z młodymi stażystami, pokoleniem Y i Z. Czteroletnia Ania natomiast, co może zaskoczyć, doskonale wie, czego chce. Potrafi wspaniale komunikować otoczeniu swoje potrzeby, z manipulacjami włącznie. Często jej reakcje, pytania i odpowiedzi wprawiają mnie w zdumienie. Czerpię inspirację z jej uporu. Nieraz wygrywa, a jej determinacja jest po prostu skuteczna.

Trójka dzieci to jednak przede wszystkim masa obowiązków, która na pewno utrudnia pracę.

Oczywiście, że tak. Czas musi zostać podzielony. Zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, które uniemożliwiają realizację planów. Trudniej jest odpocząć, zregenerować się i zadbać o swoje potrzeby, rozrywkę czy przyjemności. Bez dzieci odczuwałabym jednak pustkę w życiu. Nie są przeszkodą w realizacji siebie.

Co daje Ci Twoja działalność?

Może brzmi to górnolotnie, ale czuję, że mam wpływ na świat. Moją misją jest pomagać i wydobywać z ludzi i z ich idei to, co najpiękniejsze i najbardziej wartościowe.

Czy nie kłóci się to z twardymi regułami, którymi rządzi się Twoja branża?

Marketing delikatnie mówiąc „nie mówi całej prawdy”, a ja byłam tego świadkiem. Wiem, jak to wygląda „od kuchni”. Zrozumiałam jednak, że tak nie musi być. Można promować dobre wartości, uczciwe przedsięwzięcia, wartościowe idee. Tym, którzy nie mają pieniędzy na promocję, można pokazać, co mogą zrobić sami. Są klienci, którym odmawiamy współpracy, jeżeli nas nie przekonali, że wnoszą pozytywną zmianę do swojego otoczenia. W sposób szczególny traktujemy projekty użyteczne społecznie – ekologiczne, kulturalne, non profit.

Co najbardziej lubisz w swojej pracy?

Możliwość poznawania wielu ludzi, uczenia się od nich i cieszenia się ich sukcesem.

Co powiedziałabyś innym mamom, które szukają swojej drogi zawodowej?

Im mniej lęku w Was, tym bliżej jesteście siebie i swoich marzeń. Miejcie odwagę wyjść ze swojej strefy komfortu.

Tobie na pewno łatwo to powiedzieć, ponieważ od początku wiedziałaś, co chcesz robić w życiu. Wiele osób natomiast dopiero poszukuje swojej ścieżki pracy. Od czego powinny zacząć?

Polecam przygotowanie notatki o sobie – powinna mieć nie więcej niż jedną stronę A4. Odpowiedzcie w niej na następujące pytania: Kim jestem teraz? Co osiągnęłam na tle zawodowym? Jakie mam wykształcenie? Jakie są moje umiejętności, zainteresowania, wyróżniki? Co mogę zaoferować, a czego szukam? Na pierwsze pytanie można odpowiedzieć na końcu, po uzupełnieniu pozostałych punktów, ale niech będzie na samej górze notatki. Ten trudny proces jest w efekcie bardzo przyjemną drogą do poznania lepiej siebie i swojej „wartości rynkowej”. Nie „sprzedamy” siebie innym, jeżeli sami siebie nie „kupiliśmy”.

Dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiały: Paulina Sienczyło i Monika Przybyłek-Woźniak

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail