Czego szukasz

Skuteczne zarządzanie czasem – jak nie zwariować?

Czas biegnie, rzeczywistość nie pozwala zwolnić choć na chwilę. Obowiązki w pracy, rodzina, przyjaciele, realizowanie pasji, rozwijanie zainteresowań, czasami jeszcze edukacja…. zastanawiamy się, jak podołać temu wszystkiemu, jak ogarnąć sobą to wszystko, poukładać i mieć „czas”.

  • Monika Piega - 09/02/2012

Wskazówki

Otóż istnieje kilka skutecznych sposobów na zapanowanie nad biegnącym czasem, na taką organizację swojego dnia, aby wszystkie założone przez nas zadania zostały wykonane.

1. Zacznij od sprecyzowania celu. Działanie na oślep nie jest tu korzystne. Jasne określenie celu, czy to krótkoterminowego, czy nadrzędnego, jest głównym wyznacznikiem w tym procesie.  Twój cel powinien być szczegółowy, konkretny, określony w czasie, powinieneś wiedzieć, jakie narzędzia czy umiejętności będą Ci tu potrzebne.

2. Przeanalizuj szczegółowo jeden standardowy dzień z Twojego życia. Możesz tu wykorzystać diagram kołowy, podzielony na 24 godziny. Graficzne przedstawienie dnia może bardzo pomóc – uświadomi Ci, na co tak naprawdę poświęcasz swój cenny czas.

3. Podziel czynności wykonywane podczas dnia na: ważne i pilne, nieważne i pilne, niepilne i ważne oraz niepilne i nieważne. Teraz zobaczysz, jak z tej perspektywy wygląda Twój dzień.

4. Zadania niepilne i nieważne usuń z Twojego grafiku, tym sposobem zaoszczędzisz trochę czasu.

5. Najważniejsze jest, by mieć świadomość pewnych rzeczy, spraw i sytuacji. Gdy już to wszystko wiemy, możemy rozpocząć proces zmiany.

6. Uporządkuj swoją przestrzeń. Posprzątaj biurko, pokój, mieszkanie. Utrzymując ład, szybciej znajdziesz potrzebne Ci rzeczy, nie marnując przy tym czasu.

7. Zapisuj ważne zadania do wykonania – kup kalendarz, organizer, używaj tego typu aplikacji w telefonie lub komputerze. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz. Często sprawdza się też system „kolorowych karteczek” przyklejanych gdzieś przy biurku.

8. Postaraj się ustalić harmonogram dnia. Wykonując określone czynności w tych samych godzinach, stanie się to dla Ciebie rytuałem, pozwalającym na oszczędność w czasie. Trzymaj się ustalonych godzin i terminów.

9. Nie pozwalaj, aby przeszkadzano Ci podczas ważnej pracy. Każdy telefon, rozmowa, która przerywa wykonywanie danego zadania powoduje dekoncentrację, a powrót do skupienia się na zadaniu „kradnie” czas.

10. W trakcie pracy zaplanuj przerwy. Zmęczenie powoduje obniżenie efektywności wykonania konkretnej czynności. Lepiej przerwać na chwilę pracę niż starać się utrzymać uwagę w ryzach, kosztem utraty energii.

11. Zadania, które wymagają dużego nakładu sił, są dla Ciebie nieprzyjemne lub trudne powinny być wykonane w pierwszej kolejności. Odkładanie ich w czasie powoduje frustrację, czasem stres, a to nie wpływa korzystnie na oszczędność czasu.

Co nam przeszkadza?

Zastanówmy się zatem, co też możemy zaliczyć do złodziei czasu…

1. Internet – w formie przerwy od pracy wpływa na Ciebie bardzo dobrze. Chwila oddechu przy ulubionych stronach działać może korzystnie. Jednak, gdy 15 minut przeradza się w dwie godziny… tu należy się już zastanowić. Panuj nad czasem spędzanym przy bezproduktywnym przeglądaniu ulubionych stron.

2. Telefon – racjonalnie wykorzystywany do kontaktu ze światem – owszem. Długie rozmowy z przyjaciółkami – już niekoniecznie. Lepiej spotkać się w cztery oczy. Nie tracisz czasu, a relacja jest głębsza.

3. Niepełne informacje – niedoinformowanie, brak pewnych danych, niejasne zadania  przedłużają czas Twojej pracy. Nie krępuj się, dopytać, jeśli czegoś nie rozumiesz. Masz prawo nie wiedzieć wszystkiego.

4. Brak umiejętności mówienia „nie” – czasami musisz odmówić. Nie możesz uszczęśliwiać całego świata wokół siebie. Możesz być zmęczona lub zwyczajnie nie mieć ochoty lub czasu, by coś dla kogoś zrobić. Masz do tego pełne prawo.

Stosując się do tych kilkunastu zasad, powinnaś efektywniej wykorzystywać swój czas. Postaraj się wprowadzać je w życie powoli. Rewolucja nie jest tu wskazana. Zbyt poważne zmiany mogą być trudne do wprowadzenia i utrzymania. Zacznij od jednej lub dwóch porad, kolejno powoli wprowadzaj w życie następne. A już po kilku miesiącach zauważysz poprawę!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Piega
Psycholog, doradca zawodowy. Od kilku lat działa na polu szkoleń i warsztatów rozwoju osobistego i poradnictwa zawodowego. Współpracuje z krakowskim środowiskiem akademickim, pracuje z osobami niepełnosprawnymi. Prowadzi własną firmę Pracownia Psychologiczna Konstelacja.
Podyskutuj

Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz – posłuchaj 3 pierwszych odcinków!

Nagrywamy go dla Ciebie. 3 pierwsze odcinki poruszają takie tematy: jak napisać CV po przerwie związanej z macierzyństwem, jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy oraz jaką rolę pełnią social mediów przy szukaniu pracy. Jeśli jeszcze nie słuchałaś podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz - pobierz go i posłuchaj – na spacerze z dzieckiem, w drodze do pracy, jak lubisz i gdzie lubisz. I koniecznie daj znać, czy chcesz usłyszeć kolejne odcinki!
  • Podcast Mamo Pracuj - 27/11/2019
Dwie młode kobiety słuchają podcastu na słuchawkach

Dlaczego podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz?

Chcemy być tam, gdzie Ty jesteś. W internecie – 24/7. W biegu, kiedy nie ma jak czytać, a można słuchać. Czasem łatwiej znaleźć czas na wysłuchanie krótkiej audycji w telefonie, jeśli można to połączyć ze spacerem, bieganiem czy drogą do pracy.

8 lat działania Mamo Pracuj to tysiące artykułów eksperckich, wywiadów i historii. Teraz część naszych działań chcemy przekazać Ci w wersji do słuchania. Mamy nadzieję, że ta nowoczesna forma dostarczenia wiedzy przypadnie Ci do gustu.

Nasz podcast dostępny jest w Twojej ulubionej aplikacji – iTunes, Spotify, Google Podcasty i Player FM – słuchaj tam gdzie lubisz i tak jak lubisz.

I daj znać, czy chcesz, żebyśmy nagrały dla Ciebie kolejne odcinki!

1 odcinek – posłuchaj – Jak opisać w CV przerwę związaną z opieką nad dzieckiem?

Jeśli planujesz powrót do pracy, a ostatni rok, dwa a może pięć spędziłaś opiekując się dziećmi – dowiedz się jak w CV opisać czas, który przeznaczyłaś dla rodziny.

Nagranie ma 23 minuty.

2 odcinek – posłuchaj – Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Wracasz do pracy i obawiasz się jak Twoje dziecko zniesie nową sytuację? Jak przygotować siebie i rodzinę na te zmiany? Dowiedz się z drugiego odcinka podcastu!

Nagranie ma 13 minut.

3 odcinek – posłuchaj – Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Jak wygląda szukanie pracy przez social media? Pamiętaj, że media społecznościowe mogą być Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem w tym procesie. Ale nie muszą. Sprawdź jak je wykorzystać i czego absolutnie nie powinnaś robić, by sobie nie zaszkodzić.

Nagranie trwa 16 minut.

Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz – czy chcesz więcej?

Jeśli podobają Ci się nasze podcasty i chcesz abyśmy nagrywały je w 2020 roku – napisz koniecznie – do mnie – że słuchasz, że chcesz więcej. A może nawet zaproponujesz swój pomysł na nagranie? O czym najbardziej chciałabyś posłuchać? Daj znać! (napisz na adres: [email protected])

P.S. Założyłam się z koleżankami z Zespołu, że dostanę od Was przynajmniej 50 odpowiedzi na tak! Pomożecie mi wygrać zakład?

Dziękuję!

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podcast Mamo Pracuj
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Jak wygląda szukanie pracy przez social media? Pamiętaj, że media społecznościowe mogą być Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem w tym procesie. Sprawdź jak je wykorzystać i czego absolutnie nie powinnaś robić, by sobie nie zaszkodzić. Posłuchaj 3 odcinka naszego podcastu!
  • Podcast Mamo Pracuj - 12/11/2019
kobieta siedząca na łóżku z laptopem na kolanach

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

 
 
00:00 / 16:06
 
1X

Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Zapraszamy na trzeci odcinek naszego podcastu. Dzisiaj opowiemy o roli social mediów przy szukaniu pracy.

Pierwszy odcinek podcastu – Jak opisać w CV przerwę związaną z opieką nad dziećmi? – posłuchaj!

Social media – Twój sprzymierzeniec czy przeciwnik podczas szukania pracy?

Mówiąc o roli social mediów przy szukaniu pracy, nie mamy na myśli tylko LinkedIn czy Golden Line – serwisów z założenia zawodowych. Ważną rolę mogą odegrać również Twitter, Instagram czy Facebook.

Dzisiaj pracy szuka się przez internet – to jest wspaniałe źródło dotarcia do ciekawych ofert pracy.

1. W social mediach znajdziesz oferty pracy

Oferty pracy znajdziesz nie tylko na LinkedIn czy na Golden Line, ale także na Facebooku. Dzięki specjalnej funkcji Facebook Jobs możesz zapisać się na powiadomienia o interesujących Cię ofertach – dostaniesz je na maila lub przez Messengera.

Aplikując na taką ofertę – aplikujesz swoim profilem, a nie wysyłasz CV (przynajmniej na początku), potraktuj więc ten profil bardziej zawodowo.

Obserwuj posty osób prywatnych czy profile firm z branży, które Cię interesują. Dołącz do grup tematycznych – tam też pojawiają się ciekawe oferty pracy.

2. Wykorzystaj kontakty i znajomości z social mediów do szukania pracy

Obserwuj znajomych, pytaj ich o firmy i branże, które Cię interesują. Możesz napisać wprost, że szukasz pracy. Pamiętaj, że osoby z Twojej sieci kontaktów mają dostęp do zupełnie innych informacji i ofert pracy niż Ty.

Niech te osoby będą Twoimi sprzymierzeńcami podczas szukania pracy.

Na LinkediIn jest specjalna rubryka, gdzie możesz zaznaczyć, że szukasz nowych możliwości rozwoju zawodowego – dzięki temu rekruterzy szybciej Cię znajdą. A taki komunikat możesz skierować do wszystkich, oprócz Twojego obecnego pracodawcy.

3. Ucz się i bądź na bieżąco – korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach

Zdobywaj wiedzę z dziedziny, która Cię interesuje. Dołącz do grup tematycznych, branżowych na Facebooku czy LinkedIn. To świetna okazja by odświeżyć sobie niektóre informacje (np. jeśli wracasz do pracy po przerwie), lub zdobyć całkiem nową wiedzę, z branży, do której dopiero planujesz wejść.

W branżowych grupach dowiesz się o ciekawych spotkaniach, wystąpieniach i meetup’ach. Poznasz osoby, które działają w branży i które chętnie podzielą się swoją wiedzą i wsparciem. Zdobędziesz dostęp do wartościowych treści, artykułów czy oczywiście ofert pracy.

4. Niech social media będą Twoim sprzymierzeńcem

Zanim rekruter zadzwoni do Ciebie, dokładnie sprawdzi Twoje profile w social mediach. Także tych, które są uważane za prywatne – np. Facebooka. Nawet jeśli twój profil jest ustawiony jako prywatny – pamiętaj, że w sieci nic nie ginie i komentując, postując – zostawiasz po sobie ślad.

Rób to mądrze i pokaż się od pozytywnej strony. Niech Twój obraz w sieci wskazuje na sympatyczną, pomocną osobę, a nie na złośliwego hejtera, z którym nikt nie będzie chciał pracować.

Także Twoje prywatne zainteresowania – np. decoupage, gra na instrumencie czy miłość do gór – dużo o Tobie mówią i mogą mieć znaczenie przy zaproszeniu Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

5. Działaj świadomie i z pomysłem

Korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach, świadomie buduj swój wizerunek – to wszystko sprawi, że social media będą Twoim sprzymierzeńcem podczas szukania pracy.

Posłuchaj drugiego odcinka podcastu Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Dowiedz się więcej i przeczytaj

Czy social media mogą pomóc znaleźć pracę?

Jak skutecznie szukać pracy w sieci?

7 najczęstszych błędów, które możesz popełnić szukając pracy

Zapraszamy do wysłuchania 4 odcinka podcastu: Jak zbudować dobrą relację z rekruterem?

zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podcast Mamo Pracuj
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail