Czego szukasz

Skuteczne zarządzanie czasem – jak nie zwariować?

Czas biegnie, rzeczywistość nie pozwala zwolnić choć na chwilę. Obowiązki w pracy, rodzina, przyjaciele, realizowanie pasji, rozwijanie zainteresowań, czasami jeszcze edukacja…. zastanawiamy się, jak podołać temu wszystkiemu, jak ogarnąć sobą to wszystko, poukładać i mieć „czas”.

  • Monika Piega - 09/02/2012

Wskazówki

Otóż istnieje kilka skutecznych sposobów na zapanowanie nad biegnącym czasem, na taką organizację swojego dnia, aby wszystkie założone przez nas zadania zostały wykonane.

1. Zacznij od sprecyzowania celu. Działanie na oślep nie jest tu korzystne. Jasne określenie celu, czy to krótkoterminowego, czy nadrzędnego, jest głównym wyznacznikiem w tym procesie.  Twój cel powinien być szczegółowy, konkretny, określony w czasie, powinieneś wiedzieć, jakie narzędzia czy umiejętności będą Ci tu potrzebne.

2. Przeanalizuj szczegółowo jeden standardowy dzień z Twojego życia. Możesz tu wykorzystać diagram kołowy, podzielony na 24 godziny. Graficzne przedstawienie dnia może bardzo pomóc – uświadomi Ci, na co tak naprawdę poświęcasz swój cenny czas.

3. Podziel czynności wykonywane podczas dnia na: ważne i pilne, nieważne i pilne, niepilne i ważne oraz niepilne i nieważne. Teraz zobaczysz, jak z tej perspektywy wygląda Twój dzień.

4. Zadania niepilne i nieważne usuń z Twojego grafiku, tym sposobem zaoszczędzisz trochę czasu.

5. Najważniejsze jest, by mieć świadomość pewnych rzeczy, spraw i sytuacji. Gdy już to wszystko wiemy, możemy rozpocząć proces zmiany.

6. Uporządkuj swoją przestrzeń. Posprzątaj biurko, pokój, mieszkanie. Utrzymując ład, szybciej znajdziesz potrzebne Ci rzeczy, nie marnując przy tym czasu.

7. Zapisuj ważne zadania do wykonania – kup kalendarz, organizer, używaj tego typu aplikacji w telefonie lub komputerze. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz. Często sprawdza się też system „kolorowych karteczek” przyklejanych gdzieś przy biurku.

8. Postaraj się ustalić harmonogram dnia. Wykonując określone czynności w tych samych godzinach, stanie się to dla Ciebie rytuałem, pozwalającym na oszczędność w czasie. Trzymaj się ustalonych godzin i terminów.

9. Nie pozwalaj, aby przeszkadzano Ci podczas ważnej pracy. Każdy telefon, rozmowa, która przerywa wykonywanie danego zadania powoduje dekoncentrację, a powrót do skupienia się na zadaniu „kradnie” czas.

10. W trakcie pracy zaplanuj przerwy. Zmęczenie powoduje obniżenie efektywności wykonania konkretnej czynności. Lepiej przerwać na chwilę pracę niż starać się utrzymać uwagę w ryzach, kosztem utraty energii.

11. Zadania, które wymagają dużego nakładu sił, są dla Ciebie nieprzyjemne lub trudne powinny być wykonane w pierwszej kolejności. Odkładanie ich w czasie powoduje frustrację, czasem stres, a to nie wpływa korzystnie na oszczędność czasu.

Co nam przeszkadza?

Zastanówmy się zatem, co też możemy zaliczyć do złodziei czasu…

1. Internet – w formie przerwy od pracy wpływa na Ciebie bardzo dobrze. Chwila oddechu przy ulubionych stronach działać może korzystnie. Jednak, gdy 15 minut przeradza się w dwie godziny… tu należy się już zastanowić. Panuj nad czasem spędzanym przy bezproduktywnym przeglądaniu ulubionych stron.

2. Telefon – racjonalnie wykorzystywany do kontaktu ze światem – owszem. Długie rozmowy z przyjaciółkami – już niekoniecznie. Lepiej spotkać się w cztery oczy. Nie tracisz czasu, a relacja jest głębsza.

3. Niepełne informacje – niedoinformowanie, brak pewnych danych, niejasne zadania  przedłużają czas Twojej pracy. Nie krępuj się, dopytać, jeśli czegoś nie rozumiesz. Masz prawo nie wiedzieć wszystkiego.

4. Brak umiejętności mówienia „nie” – czasami musisz odmówić. Nie możesz uszczęśliwiać całego świata wokół siebie. Możesz być zmęczona lub zwyczajnie nie mieć ochoty lub czasu, by coś dla kogoś zrobić. Masz do tego pełne prawo.

Stosując się do tych kilkunastu zasad, powinnaś efektywniej wykorzystywać swój czas. Postaraj się wprowadzać je w życie powoli. Rewolucja nie jest tu wskazana. Zbyt poważne zmiany mogą być trudne do wprowadzenia i utrzymania. Zacznij od jednej lub dwóch porad, kolejno powoli wprowadzaj w życie następne. A już po kilku miesiącach zauważysz poprawę!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Piega
Psycholog, doradca zawodowy. Od kilku lat działa na polu szkoleń i warsztatów rozwoju osobistego i poradnictwa zawodowego. Współpracuje z krakowskim środowiskiem akademickim, pracuje z osobami niepełnosprawnymi. Prowadzi własną firmę Pracownia Psychologiczna Konstelacja.
Podyskutuj

#WomanOnStage – Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars

Firma Aptiv wraca do nas po wakacyjnej przerwie z ciekawym wydarzeniem. Niezależnie od tego czy interesujesz się motoryzacją i nowymi technologiami, czy może po prostu lubisz być na bieżąco z nowinkami, na tym spotkaniu nie może Cię zabraknąć! Sprawdź dlaczego i zapisz się już teraz!
  • Ewa Moskalik - Pieper - 17/09/2019

Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars: #WomanOnStage

Po wakacyjnej przerwie firma Aptiv nadal nie zwalnia tempa i już:

25 września o godzinie 18:00 w Starej Zajezdni w Krakowie odbędzie się 6 edycja Connected.Cars: #WomenOnStage.

Ta edycja jest wyjątkowa i szczególnie ważna, ponieważ w całości przygotowały ją kobiety – inżynierki z Aptiv, które pokażą Wam, że świat motoryzacji nie jest tylko domeną mężczyzn.

Oczywiście na spotkanie zapraszamy zarówno Panie, jak i Panów. 🙂

Poznaj szczegóły spotkania i zapisz się!

Możesz mieć niepowtarzalną okazję wyruszenia do krainy nowych technologii i samochodów przyszłości. Poznać tematy związane z bezpieczeństwem, inteligencją samochodów, testowania oraz budowania innowacyjnych produktów pod kątem Agile, ale nie tylko!

To będzie też doskonała okazja, żeby porozmawiać z managerami Aptiv o możliwościach zatrudnienia! Dlatego zabierz ze sobą swoje CV!

Agenda:

18:00 -18:20 – Poznajmy się!

18:20 – 18:40 – Dlaczego testowanie samochodów przyszłości jest takie ważne?

18:40 – 19:10 – Networking (pizza & drinks on us!)

19:10 – 19:30 – Wyższy poziom inteligencji w samochodach przyszłości – projekt Simusafe

19:30 – 19:50 – Agile jako narzędzie do budowania innowacyjnych produktów w branży automotive.

19:50 – 21:00 – Speed recruiting + Networking

Wydarzenie jest bezpłatne, ale rejestracja obowiązkowa. Łap bilet!

Co jeszcze Cię czeka na miejscu?

  • Mocna dawka wiedzy oraz inspiracji od najlepszych inżynierek oraz managerów!
  • Strefy inżynieryjne, w których spotkacie ekspertów Aptiv oraz porozmawiacie o aktualnych ofertach pracy.
  • Spotkanie z przedstawicielkami Fundacji Mamo Pracuj.
  • Dla pierwszych 100 osób specjalne prezenty!
  • Pizza i napoje.

Zobacz jak wygląda serce i dusza samochodów przyszłości 🙂

Nie przegap okazji i zapisz się! Do zobaczenia 25 września!

Wiemy, że takie bilety szybko się rozchodzą 🙂

aptiv logo

Zdjęcie: archiwum Aptiv

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Networking sposobem na sukces

Kobiety z reguły bardzo naturalnie nawiązują relacje, czy tą umiejętność można przełożyć na biznes? Zastanawiasz się jak rozwinąć swoją firmę i nawiązać pierwsze kontakty biznesowe? Wykorzystaj swoje zdolności komunikacyjne aby rozmawiać skutecznie o swoich interesach tworząc efektywną sieć networkingową.

  • Marta Hycnar - 17/09/2019
networking - 3 kobiety przy posiłku

Networking, czyli nawiązywać relacje biznesowe?

Biznes to ludzie, a budowanie i podtrzymywanie relacji to podstawowy czynnik sukcesu w biznesie. Przedsiębiorcy, zarówno kobiety jak i mężczyźni, coraz większą uwagę poświęcają na tworzenie i pielęgnowanie relacji biznesowych, kształtując sieć kontaktów. Zaufany partner biznesowy poleca Cię swojemu klientowi, a on kolejnemu kontrahentowi i twoja działalność nabiera rozpędu. Budując szeroką siatkę kontaktów inwestujesz w przyszłość swojego biznesu. 

Dlaczego to tak ważne?

Każdy napotkany człowiek to nowe doświadczenia i szersza wiedza, która pomoże Ci rozwinąć firmę. Wykorzystaj każdą szanse na rozmowę, nigdy nie wiesz co może ona przynieść. To dzięki ludziom, którzy nas otaczają docieramy do odbiorców naszych usług. Posiadanie znajomości jest często negatywnie kojarzone, a tu przede wszystkim chodzi o współpracę. Spotkania networkingowe są nie tylko sposobem na rozwój twojego biznesu, ale także sposobem na znalezienie pracy. Raport Banku Danych o Inżynierach wskazuje, że networking jest skuteczniejszy niż wszystkie inne metody poszukiwania pracy. Według badań ok. 65% do 85% posad udaje się znaleźć dzięki pomocy, jaka płynie z sieci kontaktów.

Networkingowe know how

„Networking oparty jest na pielęgnowaniu relacji, których fundamentem jest zaufanie w celu udzielania sobie wzajemnie wsparcia, tj. wzajemnych korzyści takich jak dostęp do informacji, udzielenie opinii lub wsparcie emocjonalne” – to najtrafniejsza definicja networkingu. Zatem ważne jest aby opierał się on na wzajemności. 

Największa światowa organizacja networkingowa BNI działająca w Polsce, stworzyła tradycję śniadań biznesowych, podczas których przedsiębiorcy mają możliwość lepiej się poznać. Spotykamy się o 7 rano aby porozmawiać o swoim biznesie, o sukcesach i pomysłach. W przyjaznej atmosferze wymieniamy się wzajemnymi kontaktami i umożliwiamy zrobienie biznesu innym. Jest to najlepszy sposób na prowadzenie firmy. Przyjemny i skuteczny, a wczesna poranna pora spotkania nie wpływa na nasze codzienne obowiązki. 

Myślisz o tym, aby założyć swój biznes, szukasz partnerów lub inwestorów? A może prowadzisz już swoją firmę i chcesz dotrzeć do nowych klientów? Jeżeli szukasz sposobów na to, żeby rozwinąć swoją karierę zawodową – wybierz się na spotkanie networkingowe.

Pamiętaj jednak, aby na co dzień wykorzystywać networking szukając wśród znajomych zaufanych partnerów, dostawców usług czy pracowników. Bądź otwarta na ludzi, a nawiązywanie kontaktów przyjdzie Ci z łatwością. Wykorzystaj networking aby rozwinąć własną firmę, wypromować siebie i swój pomysł. Szybko i przyjemnie zdobędziesz nowych klientów i wartościowe kontakty biznesowe. Przecież psychologia biznesu dowodzi, że kobiety mają naturalne predyspozycje do networkingu. Sprawdź sama!

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to zajrzyj jeszcze do innych naszych wpisów, które zostały stworzone z myślą o pierwszych krokach w biznesie:

Zdjęcie: Storybloks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Hycnar
Współzałożycielka firmy HarmoniquePR – Agencji Public Relations. Trenerka biznesu z wiedzą popartą wieloletnim doświadczeniem. Członek międzynarodowej grupy Business Network International.  Ceni sobie profesjonalne podejście do biznesu oraz umiejętności komunikacyjne. Specjalistka w budowaniu trwałych i harmonijnych relacji. Wulkan energii, zaraża optymizmem. U ludzi uwielbia szczery i promienny uśmiech.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail