Czego szukasz

Rozwój kariery, czyli w jakie kompetencje inwestować?

Zanim rozpoczniemy dywagowanie nad tym czym jest rozwój kariery i w jakie kompetencje warto inwestować musimy odpowiedzieć sobie na pytanie – czym dla nas jest kariera. Dla każdego z nas „kariera” oznacza coś innego – dla jednej osoby to własna firma, dla innej to zmienianie pracy co 2 – 3 lata i przeskakiwanie na wyższe szczeble w organizacjach, a dla kogoś jeszcze innego to wieloletni rozwój zawodowy w ramach jednej firmy lub po prostu posiadanie fajnej pracy i realizowanie się w pełni, ale poza nią.

  • Justyna Markusik - 13/05/2018

Niezależnie od ambicji, planów, aspiracji i tego czym dla nas jest kariera to w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad naszą stabilizacją zawodową.

Stabilizacja zawodowa to nie stabilna praca, ale taki zestaw kwalifikacji i kompetencji, który w sytuacji nieoczekiwanej pozwoli nam odpowiednio działać i reagować na tak szybko zmieniającym się rynku pracy.

Plan na siebie

Niestety, ale zestaw kwalifikacji i kompetencji, który był na topie 10 lat temu niekoniecznie teraz jest szczytem osiągnięć. Mimo, że mamy większe doświadczenie zawodowe, to warto nadal uczyć się i inwestować w siebie.

Niezależnie od wieku, dotychczasowych zawodowych osiągnięć warto mieć plan na siebie i na swoje kwalifikacje zawodowe, jednocześnie pamiętając, że warto ten plan czasem zmienić i dostosować do zmieniających się okoliczności.

Odpowiednie zaplanowanie rozwoju własnych kompetencji pozwoli nam świadomie podejmować decyzje w obszarze własnego rozwoju zawodowego, przygotować się do ewentualnych oczekiwanych i nieoczekiwanych zmian i jeśli nagle okaże się, że na horyzoncie czeka nas szansa życia, my będziemy na nią przynajmniej częściowo gotowi.

Warto pamiętać, że brak decyzji to również decyzja i brak decyzji przynosi realne konsekwencje. Zatem planując działania związane z rozwojem naszej kariery powinniśmy zacząć od podstawowego pytania – gdzie chce być za 5 – 10 lat i co powinienem/powinnam zrobić dzisiaj, żeby się tam znaleźć.

Ponadto musimy wiedzieć jakie kwalifikacje zawodowe, dodatkowe wykształcenie pozwolą nam osiągnąć stabilizacje i bezpieczeństwo zawodowe, aktywnie działać na rynku pracy, budować własną firmę czy też przekwalifikować się i zacząć zupełnie coś nowego.

Decyzje związane z rozwojem kariery możemy zatem podzielić na:

  • aktualne obszary do rozwoju – czyli jakich umiejętności, kwalifikacji i wiedzy teraz mi brakuje aby wykonywać wszystkie powierzane mi zadania na obecnym stanowisku w pełni profesjonalnie lub jakie kompetencje i umiejętności należałoby, być może oficjalnie potwierdzić, aby wzmocnić swoją pozycję zawodową (czy też ją w ogóle zbudować);
  • przyszłe potrzeby rozwojowe – czyli co mam rozwijać i w jakim zakresie, by móc awansować, znaleźć lepszą pracę, w innej branży, w innej dziedzinie czy w innym kraju; jakich kwalifikacji, wiedzy i umiejętności teraz mi brakuje by osiągnąć to co zamierzam i przede wszystkim jakie kwalifikacje i wiedza są wymagane na stanowisku, do którego aspiruje.

Mówimy tutaj o tzw. GAP ANALYSIS – identyfikacji luki pomiędzy tym co jest, a powinno być w ujęciu indywidualnych potrzeb, aspiracji i planów zawodowych.

Kompetencje osobiste

Warto pamiętać, że przede wszystkim MY powinniśmy być odpowiedzialni za własne kwalifikacje i kompetencje. Błąd popełniają Ci, którzy uważają, że obecny pracodawca zobowiązany jest im planować karierę zawodową. W efekcie pracodawca niekoniecznie zaplanuje cokolwiek albo zaplanuje coś co nie spełni ich oczekiwań.

Wzięcie sprawy w swoje ręce jest jedyną rozsądną drogą. Oczywiście pracując musimy współpracować z obecnym przełożonym, pracodawcą w aspekcie własnego rozwoju, ale warto być inicjatorem takich rozmów.

Każda branża, dział czy stanowisko cechuje pewien standardowy wachlarz niezbędnych kwalifikacji. Jeśli jesteśmy na starcie powinniśmy przede wszystkim bardzo dokładnie przeanalizować aktualne wymagania, sprawdzić gdzie i na jakich zasadach możliwe jest zdobycie danych kwalifikacji.

Świetną bazą informacji są ogłoszenia o pracę, które prezentują nam już realne i najbardziej aktualne potrzeby pracodawców. Poza standardowym zestawem warto również pomyśleć o całym bagażu kompetencji interpersonalnych. Wiedza w powyższym zakresie pomaga nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, ale również w samym środowisku pracy.

Na potrzeby dzisiejszego artykułu wybrałam trzy obszary, które uważam w ostatnim czasie za absolutnie fenomenalne i warto o nich wiedzieć więcej: kreatywność, inteligencja emocjonalna i elastyczność.

Kreatywność

Kreatywność definiowana jest w głównej mierze jako proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Natomiast kluczowe jest pytanie co zrobić by być kreatywnym oraz jak pokazać
w organizacji, że jestem lub mogę być kreatywnym.

Żartując można powiedzieć, że kiedyś kreatywność była zarezerwowana dla grafików komputerowych, a teraz każde stanowisko w firmie może wymagać od pracownika kreatywności.

Warto pamiętać, że w kreatywności nie chodzi jedynie o wdrażanie absolutnie nietuzinkowych rozwiązań godnych nagrody Nobla, ale przede wszystkim to świadome analizowanie, wdrażanie nowatorskich dla danej organizacji rozwiązań, które mają przynieść konkretne korzyści, zoptymalizować proces pracy oraz usprawnić działania.

Kreatywności można się nauczyć między innymi poprzez spoglądanie na realizowane zadania z różnych perspektyw (klienta, pracownika, innych działów), analizowanie realizowanych procesów i działań pod kątem czasochłonności, kosztochłonności i efektów/rezultatów jakie przynoszą.

Inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna natomiast, to w wielkim uproszczeniu nic innego jak świadomość emocji innych osób.

IE to kombinacja naszych kompetencji osobistych w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.

Inteligencja emocjonalna okazała się być kluczem do bycia menedżerem czy nawet liderem.

Elastyczność

Ostatnia kompetencja osobista to elastyczność. Kojarzy nam się z tym, że potrafimy dostosować się do zmieniających się warunków, ale to nie wszystko.

Bycie elastycznym to również zdolność do szybkiego i sprawnego dostosowania się do okoliczności i radzenia sobie z niekorzystnymi sytuacjami w życiu.

Elastyczność pozwala nam łatwiej wykryć i zrozumieć przyczynę problemów oraz radzić sobie z nimi. Warto zwracać uwagę, czy i w jakim zakresie potrafię być elastyczny/elastyczna i jak analizuje otaczającą mnie rzeczywistość, czy odpowiednio interpretuje zdarzenia i działania innych.

Mamy maj, pamiętamy o naszych postanowieniach noworocznych i chyba czas najwyższy żeby im się przyjrzeć i się zastanowić co udało nam się przez ponad kwartał zrealizować, być może coś nam się udało, a być może oczekiwaliśmy więcej.

Jeśli w przyszłym roku o tej samej porze chcesz być w innym miejscu, to czas najwyższy zacząć już dziś. Powodzenia!

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Justyna Markusik
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj

Wyzwania firm w kontekście pandemii

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.
  • Natalia Gozdowska - 16/09/2020
dwie kobiety w maseczkach spotkały się w biurze, witają się łokciami

Od paru miesięcy uczymy się funkcjonować zawodowo w innej rzeczywistości. Po całkowitym zamknięciu biur, zaczynają do nich wracać pracownicy, jednak w większości firm, fizyczna obecność jest wciąż rotacyjna lub funkcjonuje na zupełnie innych zasadach.

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie „Zawodowy styl życia”, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.

Docenienie pracy zdalnej

Pracodawcy, by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, wprowadzili większą elastyczność, jeśli chodzi o wybór miejsca pracy. Zespoły pracują w mniejszym wymiarze w biurach, część z nich ma możliwość wyboru miejsca pracy, a niektórzy funkcjonują w systemie rotacyjnym, który umożliwia zmniejszenie liczby personelu na jednej przestrzeni.

Według Pracuj.pl zdecydowana większość pracowników (89%) po opanowaniu pandemii chce pracować przynajmniej częściowo zdalnie. Jednak tylko 10% chciałoby wykonywać 100% etatu spoza biura, co pokazuje potrzebę integracji i współpracy w zespole, nie tylko w świecie wirtualnym. 57% respondentów pracujących zdalnie uznało, że taki model wykonywania obowiązków pozwolił im bardziej docenić możliwość przychodzenia do biura i bezpośrednich spotkań ze współpracownikami.

Eksperci prognozują, że z czasem ten trend się rozwinie, a przestrzeń biurowa będzie służyć przede wszystkim do spotkań projektowych, warsztatów kreatywnych, sytuacji, kiedy fizyczne bycie obok siebie jest koniecznością. Oczywiście nie bez znaczenia są tu ogromne oszczędności firm, związane z infrastrukturą.

Przeczytaj także: [07] Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

Budowanie relacji w rozproszonych zespołach

Powyższy trend wiąże się niestety nieodłącznie z większymi wyzwaniami pracodawców, jeśli chodzi o budowanie więzi pomiędzy funkcjonującymi wirtualnie pracownikami. W badaniu „Zawodowy styl życia” respondenci wybierali spotkania (67%) i wyjazdy (59%) czy wspólne warsztaty (48%) jako najskuteczniejsze metody integracji. To oczekiwanie jest trudne do realizacji w obecnych warunkach. Ducha wspólnoty można oczywiście budować poprzez media społecznościowe lub różnego rodzaju narzędzia wirtualne, jednak nie zastąpi to spotkań na żywo.

Analitycy trendów prognozują stopniowy zanik pracy etatowej na korzyść pracy dorywczej, co utrudni dodatkowo tworzenie społeczności wewnątrz firmy i zaangażowanie pracowników w formie, jaka była nam znana dotychczas, na korzyść przedefiniowanego employee experience. Co zrobić więc, aby zmodyfikować perspektywę patrzenia na biznes, na współpracowników i pracowników, na zarządzanie, budowanie relacji i bycie „w pracy” razem?

Przeczytaj także: Czy Gig Economy będzie rosnąć w 2020 r.? Prognozy dla freelancerów

Przeformułowanie oferty benefitów

W nowych ofertach pracy pojawia się coraz mniej benefitów. Niektóre z nich dotychczas wiązały się z fizycznym „byciem” w biurze, więc siłą rzeczy musiały zniknąć, inne są ograniczane ze względów kosztowych czy z powodu zmniejszenia ich atrakcyjności (karty sportowe, karnety do kina itp.). Jeśli benefity mają wciąż pozostać czynnikiem, który uatrakcyjnia ofertę pracy, muszą zostać zmienione tak, by mogły być wykorzystywane w świecie online.

Według Pracuj.pl zyskają oferty, które będą pomagać pracownikom w wykonywaniu pracy zdalnej, np. dostęp do szkoleń w sieci, usługi personalnych asystentów, dofinansowanie do przedszkoli czy dobry sprzęt służbowy.

Wsparcie i zrozumienie pracujących rodziców

Pandemia była niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla pracujących rodziców. 57% z nich miało w czasie pandemii trudności z oddzieleniem czasu prywatnego i służbowego. Dodatkowo sytuacja, której doświadczyliśmy, pokazała jak w powiększającym lustrze problemy, z którymi kobiety mierzą się na co dzień. Nie bez powodu mówi się, że rola matki to praca na pełen etat. Zamknięcie w domu z dziećmi i jednocześnie konieczność wykonywania pracy zdalnej było sytuacją ekstremalną, bardzo obciążającą psychicznie.

Przeczytaj także: Mieć wolność chłonięcia świata – kobiece rozmowy w czasie kwarantanny

Według Pracuj.pl 83% matek uważało, że miały większe trudności w wykonywaniu obowiązków w trakcie pandemii od bezdzietnych koleżanek, ale aż 46% nie czuło się traktowanych przez przełożonych ze zrozumieniem.

Warto pamiętać, że temat przyciągania talentów do organizacji oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest wciąż aktualny, a nawet szczególnie ważny w najbliższych latach. Firmy doceniające różnorodność i dbające o równowagę pomiędzy życiem osobistym, a zawodowym pracowników będą w dłuższej perspektywie czasowej budować przewagę konkurencyjną. Nawet jeśli w tym momencie rynek pracownika wydaje nam się przeszłością.

Źródło: media.pracuj.pl

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Prowadzi bloga i fun page „Studio Rzeczy Ważnych”, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują. :)

Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce! – HeReos Conference już 18 września!

Już w najbliższy piątek 18.09 dołącz do wydarzenia, na które wszyscy czekaliśmy! Podczas HeReos Conference zaplanowano aż cztery ścieżki tematyczne, obejmujące najważniejsze obszary HR w kontekście obecnej, nowej rzeczywistości. Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto? Zapraszamy na wystąpienie Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj. Skorzystaj z rabatu #mamopracuj i zapisz się już dziś!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/09/2020

„Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce” – HeReos Conference już 18 września

Chcesz się dowiedzieć, co charakteryzuje firmy przyjazne rodzicom i które z nich naprawdę zasłużyły na ten tytuł?

Koniecznie weź udział w konferencji HeReos Conference i posłuchaj wystąpienia Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj pt. „Jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto?”.

Zapisz się na to wydarzenie używając naszego kodu rabatowego #mamopracuj, a otrzymasz 15% rabatu!

Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej, zatem jeżeli chcesz wysłuchać wystąpień siedząc wygodnie we własnym fotelu, to wybierz Pakiet ONLINE i użyj kodu rabatowego #mamopracuj, specjalnie dla Czytelniczek i Czytelników portalu mamopracuj.pl!

Jeżeli masz ochotę dołączyć do uczestników „na żywo” i wziąć udział w warsztatach 19 września i super After Party w CulinaryOn w Warszawie, wybierz Pakiet HYBRYDOWY.

Koniecznie sprawdź jakie atrakcje przygotowali dla Ciebie organizatorzy i dlaczego HeReos Conference to wyjątkowe wydarzenie, na którym nie może Cię zabraknąć!

Kliknij w link i poznaj szczegóły: www.heroesconf.pl

Do zobaczenia!

Grafiki: HREmbassy, organizator HeRoes Conference

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail