Czego szukasz

Rozwój kariery, czyli w jakie kompetencje inwestować?

Zanim rozpoczniemy dywagowanie nad tym czym jest rozwój kariery i w jakie kompetencje warto inwestować musimy odpowiedzieć sobie na pytanie – czym dla nas jest kariera. Dla każdego z nas „kariera” oznacza coś innego – dla jednej osoby to własna firma, dla innej to zmienianie pracy co 2 – 3 lata i przeskakiwanie na wyższe szczeble w organizacjach, a dla kogoś jeszcze innego to wieloletni rozwój zawodowy w ramach jednej firmy lub po prostu posiadanie fajnej pracy i realizowanie się w pełni, ale poza nią.

  • Justyna Markusik - 13/05/2018

Niezależnie od ambicji, planów, aspiracji i tego czym dla nas jest kariera to w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad naszą stabilizacją zawodową.

Stabilizacja zawodowa to nie stabilna praca, ale taki zestaw kwalifikacji i kompetencji, który w sytuacji nieoczekiwanej pozwoli nam odpowiednio działać i reagować na tak szybko zmieniającym się rynku pracy.

Plan na siebie

Niestety, ale zestaw kwalifikacji i kompetencji, który był na topie 10 lat temu niekoniecznie teraz jest szczytem osiągnięć. Mimo, że mamy większe doświadczenie zawodowe, to warto nadal uczyć się i inwestować w siebie.

Niezależnie od wieku, dotychczasowych zawodowych osiągnięć warto mieć plan na siebie i na swoje kwalifikacje zawodowe, jednocześnie pamiętając, że warto ten plan czasem zmienić i dostosować do zmieniających się okoliczności.

Odpowiednie zaplanowanie rozwoju własnych kompetencji pozwoli nam świadomie podejmować decyzje w obszarze własnego rozwoju zawodowego, przygotować się do ewentualnych oczekiwanych i nieoczekiwanych zmian i jeśli nagle okaże się, że na horyzoncie czeka nas szansa życia, my będziemy na nią przynajmniej częściowo gotowi.

Warto pamiętać, że brak decyzji to również decyzja i brak decyzji przynosi realne konsekwencje. Zatem planując działania związane z rozwojem naszej kariery powinniśmy zacząć od podstawowego pytania – gdzie chce być za 5 – 10 lat i co powinienem/powinnam zrobić dzisiaj, żeby się tam znaleźć.

Ponadto musimy wiedzieć jakie kwalifikacje zawodowe, dodatkowe wykształcenie pozwolą nam osiągnąć stabilizacje i bezpieczeństwo zawodowe, aktywnie działać na rynku pracy, budować własną firmę czy też przekwalifikować się i zacząć zupełnie coś nowego.

Decyzje związane z rozwojem kariery możemy zatem podzielić na:

  • aktualne obszary do rozwoju – czyli jakich umiejętności, kwalifikacji i wiedzy teraz mi brakuje aby wykonywać wszystkie powierzane mi zadania na obecnym stanowisku w pełni profesjonalnie lub jakie kompetencje i umiejętności należałoby, być może oficjalnie potwierdzić, aby wzmocnić swoją pozycję zawodową (czy też ją w ogóle zbudować);
  • przyszłe potrzeby rozwojowe – czyli co mam rozwijać i w jakim zakresie, by móc awansować, znaleźć lepszą pracę, w innej branży, w innej dziedzinie czy w innym kraju; jakich kwalifikacji, wiedzy i umiejętności teraz mi brakuje by osiągnąć to co zamierzam i przede wszystkim jakie kwalifikacje i wiedza są wymagane na stanowisku, do którego aspiruje.

Mówimy tutaj o tzw. GAP ANALYSIS – identyfikacji luki pomiędzy tym co jest, a powinno być w ujęciu indywidualnych potrzeb, aspiracji i planów zawodowych.

Kompetencje osobiste

Warto pamiętać, że przede wszystkim MY powinniśmy być odpowiedzialni za własne kwalifikacje i kompetencje. Błąd popełniają Ci, którzy uważają, że obecny pracodawca zobowiązany jest im planować karierę zawodową. W efekcie pracodawca niekoniecznie zaplanuje cokolwiek albo zaplanuje coś co nie spełni ich oczekiwań.

Wzięcie sprawy w swoje ręce jest jedyną rozsądną drogą. Oczywiście pracując musimy współpracować z obecnym przełożonym, pracodawcą w aspekcie własnego rozwoju, ale warto być inicjatorem takich rozmów.

Każda branża, dział czy stanowisko cechuje pewien standardowy wachlarz niezbędnych kwalifikacji. Jeśli jesteśmy na starcie powinniśmy przede wszystkim bardzo dokładnie przeanalizować aktualne wymagania, sprawdzić gdzie i na jakich zasadach możliwe jest zdobycie danych kwalifikacji.

Świetną bazą informacji są ogłoszenia o pracę, które prezentują nam już realne i najbardziej aktualne potrzeby pracodawców. Poza standardowym zestawem warto również pomyśleć o całym bagażu kompetencji interpersonalnych. Wiedza w powyższym zakresie pomaga nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, ale również w samym środowisku pracy.

Na potrzeby dzisiejszego artykułu wybrałam trzy obszary, które uważam w ostatnim czasie za absolutnie fenomenalne i warto o nich wiedzieć więcej: kreatywność, inteligencja emocjonalna i elastyczność.

Kreatywność

Kreatywność definiowana jest w głównej mierze jako proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Natomiast kluczowe jest pytanie co zrobić by być kreatywnym oraz jak pokazać
w organizacji, że jestem lub mogę być kreatywnym.

Żartując można powiedzieć, że kiedyś kreatywność była zarezerwowana dla grafików komputerowych, a teraz każde stanowisko w firmie może wymagać od pracownika kreatywności.

Warto pamiętać, że w kreatywności nie chodzi jedynie o wdrażanie absolutnie nietuzinkowych rozwiązań godnych nagrody Nobla, ale przede wszystkim to świadome analizowanie, wdrażanie nowatorskich dla danej organizacji rozwiązań, które mają przynieść konkretne korzyści, zoptymalizować proces pracy oraz usprawnić działania.

Kreatywności można się nauczyć między innymi poprzez spoglądanie na realizowane zadania z różnych perspektyw (klienta, pracownika, innych działów), analizowanie realizowanych procesów i działań pod kątem czasochłonności, kosztochłonności i efektów/rezultatów jakie przynoszą.

Inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna natomiast, to w wielkim uproszczeniu nic innego jak świadomość emocji innych osób.

IE to kombinacja naszych kompetencji osobistych w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.

Inteligencja emocjonalna okazała się być kluczem do bycia menedżerem czy nawet liderem.

Elastyczność

Ostatnia kompetencja osobista to elastyczność. Kojarzy nam się z tym, że potrafimy dostosować się do zmieniających się warunków, ale to nie wszystko.

Bycie elastycznym to również zdolność do szybkiego i sprawnego dostosowania się do okoliczności i radzenia sobie z niekorzystnymi sytuacjami w życiu.

Elastyczność pozwala nam łatwiej wykryć i zrozumieć przyczynę problemów oraz radzić sobie z nimi. Warto zwracać uwagę, czy i w jakim zakresie potrafię być elastyczny/elastyczna i jak analizuje otaczającą mnie rzeczywistość, czy odpowiednio interpretuje zdarzenia i działania innych.

Mamy maj, pamiętamy o naszych postanowieniach noworocznych i chyba czas najwyższy żeby im się przyjrzeć i się zastanowić co udało nam się przez ponad kwartał zrealizować, być może coś nam się udało, a być może oczekiwaliśmy więcej.

Jeśli w przyszłym roku o tej samej porze chcesz być w innym miejscu, to czas najwyższy zacząć już dziś. Powodzenia!

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Justyna Markusik
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj

Fotografia biznesowa – jak poprawić wizerunek firmy i zdobyć lepszą pracę

Profesjonalne zdjęcia wykonane na firmową stronę, czy też zdjęcia do CV, to niezbędny element rozwoju kariery. Dzięki nim mamy okazję zrobić pierwsze, dobre wrażenie, nawet zanim spotkamy się z kimś na żywo. Warto więc zainwestować w profesjonalną sesję, aby zyskać nowych klientów i otrzymać wymarzoną pracę.
  • Alicja Zielińska - 13/09/2019


Do czego potrzebne są zdjęcia biznesowe?

Fotografia biznesowa ma na celu przede wszystkim ocieplenie wizerunku firmy, wzmocnienie jej rozpoznawalności. Dzięki wykonaniu sesji w biurze klienci wiedzą, z kim mają do czynienia oraz jaki charakter ma dana firma, jaka panuje w niej atmosfera. W związku z tym, iż wyrabiają sobie opinię tylko na podstawie zdjęć, warto zadbać, aby były one najlepszej jakości.

Zdjęcia biznesowe służą także do otwierania wrót kariery. Dobrze uchwycone zdjęcie, w odpowiednim stroju i pozie, może przekonać potencjalnego pracodawcę do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Warto więc poświęcić chwilę czasu na dobre przygotowanie do sesji, dobór stroju, czy podkreślający urodę makijaż.

Zdjęcia biznesowe – do kogo się zgłosić?

Jeśli chcesz mieć zdjęcia biznesowe najwyższej jakości, które faktycznie poprawią wizerunek Twojej firmy, zgłoś się do profesjonalnego fotografa. Takiego, który ma już w swoim portfolio zdjęcia biznesowe (Poznań może się aktywnością firmy Flash Group). Dzięki temu będziesz miał pewność, że fotografie będą wykonane profesjonalnie. O tym, jak możesz wypaść na takiej sesji, możesz się przekonać zaglądając na stronę wybranego fotografia i otwierając zakładkę portfolio/zdjęcia biznesowe.

Pamiętaj, że kontaktując się z fotografem powinieneś poinformować go, gdzie będzie wykonywana sesja: czy w biurze, czy też w studio. Jeśli w biurze, to udziel informacji, jak duże jest to pomieszczenie albo w jakim pomieszczeniu chcesz wykonać te zdjęcia np. czy tylko w sali konferencyjnej lub tylko przy biurkach pracowników.

Musi on również wiedzieć, ile osób będzie uczestniczyć w sesji, jaki ma mieć ona charakter: czy bardziej luźny, czy też poważny. Warto też podać, czy chcesz wykonać grupowe zdjęcie osób z firmy, czy też stawiasz na indywidualne, osobne zdjęcia każdego z pracowników. Dzięki tym informacjom łatwiej będzie dogadać szczegóły i osiągnąć upragniony efekt sesji, czyli poprawę wizerunku firmy.

W momencie, gdy zgłaszamy się indywidualnie do fotografa, bo chcemy np. wykonać zdjęcie do CV, pamiętajmy również uściślić, czy to zdjęcie ma być przeznaczone jedynie do dokumentów, a może też na stronę linkedin, gdzie można zamieszczać tylko małe ikonki. Dzięki temu fotograf będzie wiedział, czy tylko uchwycić twoją twarz, czy też może zrobić większe zdjęcie sylwetki.

Fotografia biznesowa – jak pozować?

Wiele osób zastanawia się, jak pozować do zdjęć biznesowych, jak ustawić się podczas sesji, aby wyglądać najlepiej. Jeśli i Ty masz tego typu wątpliwości, zawsze możesz przejrzeć przykładowe zdjęcia na stronach internetowych fotografów. Znajdziesz je bardzo łatwo.

Na przykład, gdy szukasz fotografa w Poznaniu, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę: fotografia biznesowa Poznań i na wyskakującej stronie zobaczysz całą galerię przykładowych zdjęć z odbytych już sesji, takich jak np. tutaj: http://flash-group.pl/blog/fotografia-biznesowa/.

Jeśli nadal masz wątpliwości, jaka poza będzie dla Ciebie najlepsza, zaufaj fotografowi. On Ci najlepiej podpowie, jak powinieneś się ustawić, abyś wypadł najkorzystniej. Najbardziej typowymi pozami, które proponuje się w fotografii biznesowej są:

  • podparcie pod brodą. Jest to bardzo klasyczna poza, w której jedna ręka, nie do końca zaciśnięta w pięść, wspiera podbródek, natomiast druga wspiera łokieć ręki podpierającej brodę. Dzięki takiemu gestowi pracownik wygląda jednocześnie naturalnie i profesjonalnie.
  • przytrzymanie żakietu. Żakiet daje spore możliwości pozowania w fotografii biznesowej. Już sam w sobie jest oznaką oficjalnego ubioru, który dodaje powagi. Uchwycenie na zdjęciu pozy, w której pracownik przytrzymuje oburącz poły żakietu (oczywiście rozpiętego), powoduje, że człowiek jest złapany w naturalnym i ciekawym ustawieniu.
  • dopinanie marynarki – ta poza jest zarezerwowana głównie dla panów. Sfotografowanie mężczyzny w geście dopięcia marynarki, powoduje, że mamy wrażenie, iż wyrusza ona właśnie na ważne spotkanie biznesowe.
  • ręce w kieszeniach spodni – o ile na co dzień nie jest to gest, który świadczy o kulturze (zwłaszcza, gdy się z kimś rozmawia), o tyle na zdjęciach biznesowych sprawdza się bardzo dobrze. Ważne jednak, żeby nie cała dłoń ginęła w kieszeni. Istotne jest tu wyciągnięcie kciuka na zewnątrz. Tak pozując, pokazujemy pewność siebie.

Jak się przygotować do sesji biznesowej – ubiór, makijaż?

Aby dobrze wypaść na sesji biznesowej, należy pamiętać o odpowiednim ubiorze. Najbardziej sprawdzą się tu klasyczne rozwiązania typu: biała koszula, ciemna marynarka, krawat, mucha, żakiet, ołówkowa spódnica. Jeśli wolimy pokazać się od bardziej luźnej strony, bo reprezentujemy biznes kreatywny, nowatorski, albo skierowany do młodych ludzi, załóżmy bardziej nieformalny, ale nie przejaskrawiony strój.

Pamiętajmy, by unikać zestawiania bardzo krzykliwych kolorów, zbyt mocnego makijażu i nadmiaru dodatków w postaci biżuterii. Im mniej odwracających od twarzy człowieka elementów, tym lepiej. Zadaniem fotografii biznesowej jest ukazanie Ciebie jako człowieka, a nie jako przebrania. Wyjątkiem może tu być firma odzieżowa, w której pracownicy będą w sposób pośredni modelami prezentującymi projektowane przez siebie ubrania.

W momencie, gdy przygotowujemy się do sesji i mamy dylemat, jaki strój wybrać, zabierzmy oba. Zawsze przecież może się okazać, że w tym drugim wyglądamy o wiele lepiej na zdjęciach niż w pierwszym. Zadbajmy też o to, aby przyniesione przez nas ubrania nie były wymięte, czy przybrudzone. Nie każdy fotograf bowiem będzie dysponował żelazkiem, które uratuje pomiętą koszulę czy też wygniecione spodnie.

Panie, które zastanawiają się, jaki makijaż zastosować w dniu sesji, powinny wiedzieć, że musi być on jak najbardziej naturalny. W końcu chodzi o fotografię pracownika a nie modelki do katalogu mody. Ważny jest też dyskretny manicure, gdyż dłonie są drugim elementem po twarzy, który zwraca uwagę na zdjęciu. Warto więc by były one zadbane.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska

Spotkajmy się na Dniu Otwartym dla Mam w nowym biurze Franklin Templeton w Poznaniu

To już trzecie wspólne wydarzenie dla mam, przygotowane wspólnie z firmą Franklin Templeton z Poznania. Odczarujemy dla Was proces rekrutacji i podpowiemy jak się do niego przygotować. To także okazja, aby osobiście porozmawiać z pracownikami firmy, dowiedzieć się co sprawia, że po prostu lubią swoją pracę. Będziesz mogła skonsultować CV lub zweryfikować znajomość angielskiego, albo od razu wziąć udział w rekrutacji! Rekruterzy będą do Twojej dyspozycji. Spotkajmy się już 26 września. Zapisy trwają >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 10/09/2019
Zespół Franklin Templeton na spotkaniu

Spotkajmy się na Dniu Otwartym dla Mam w nowym biurze Franklin Templeton w Poznaniu już 26 września br.

Szukasz pracy i masz sporo pytań?

Potrzebujesz porozmawiać z rekruterem w luźnej i przyjaznej atmosferze?

Chcesz upewnić się, że Twój poziom znajomości języka angielskiego jest wystarczający do pracy w firmie takiej jak Franklin Templeton?

Zapraszamy! Nasze spotkania przygotowujemy właśnie po to, aby odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania.

To także czas dla Ciebie, w którym możesz:

  • dowiedzieć się jak przygotować się do całego procesu rekrutacji w międzynarodowej firmie i jak taki proces przebiega,
  • ale też, jak zwiększyć swoje szanse znalezienia dobrej pracy,
  • możesz też skonsultować swoje CV,
  • zweryfikować znajomość języka angielskiego,
  • i od razu wziąć udział w akcji „speed recruitment” i sprawdzić się na rozmowie kwalifikacyjnej.

Czym jest speed recruitment?

To tzw. szybka rekrutacja; proces w trakcie, którego masz szansę porozmawiać z rekruterem, poznać jak to jest być na rozmowie, ale [i to najważniejsze] – rozmowie prowadzonej w luźnej atmosferze, trwającej ok. 20 minut, po której może okazać się, że otrzymasz propozycję przejścia do kolejnego etapu rekrutacji, a być może wskazówki nad czym jeszcze popracować, aby kolejna rozmowa przebiegła jeszcze lepiej.

Dwujęzyczny żłobek i przedszkole dla dzieci pracowników Franklin Tempelton prowadzony przez KIDS&Co.

Szczegóły spotkania:

Data: 26 września (czwartek)

Miejsce: biuro Franklin Templeton, Nowy Rynek, ul. Przemysłowa 3, Poznań

Czas trwania spotkania: 12:00 do 15:30

Ramowy program Dnia Otwartego dla Mam:

12:00 – Witamy w nowym biurze Franklin Templeton!

12:15 – Nie taka rekrutacja straszna jak ja malują – czyli rad kilka jak przejść pozytywnie proces rekrutacji w organizacji takiej jak Franklin Templeton  

13:30 – Grupy pracownicze – czym są i dlaczego pracownicy się w nie angażują – panel dyskusyjny z przedstawicielami grup: FT Parents, [email protected], [email protected] i [email protected]

14:30 – Poznajmy się – czas na networking podczas którego możesz:

  • wziąć udział w speed recruitment
  • skonsultować swoje cv i sprawdzić znajomość języka angielskiego
  • porozmawiać z reprezentantami firmy i działu HR
  • porozmawiać z zespołem Mamo Pracuj 😉
  • zobaczyć nowe biuro Franklin Templeton
  • spędzić z nami czas przy kawie!

Zapraszamy oczywiście mamy z dziećmi. Na dzieci będą czekały dwie animatorki i wolontariuszki. Liczba miejsc ograniczona.

Do zobaczenia!

Zapisz się już dziś >>>

Odwiedź profil Franklin Templeton w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

A przed spotkaniem zachęcamy do przeczytania kilku inspirujących wywiadów z pracownikami firmy:

Kilka słów o firmie

Franklin Templeton Investments jest międzynarodową organizacją inwestycyjną, a zarazem liderem w zarządzaniu aktywami. Główna siedziba firmy zlokalizowana jest w San Mateo (Kalifornia, USA), a oddziały firmy znajdują się w ponad 30 krajach. Firma Franklin Templeton Investments świadczy usługi i rozwiązania inwestycyjne w ponad 150 państwach na całym świecie.

W Polsce firma ma swoje biura w dwóch lokalizacjach: w Poznaniu i Warszawie. W Poznaniu zatrudnionych jest prawie 800 osób. Franklin Templeton Investments jest firmą, w której aż 60% pracowników stanowią kobiety.

W związku z tym, że poznańskie biuro firmy cały czas się rozrasta, Franklin Templeton Investments nieustannie poszukuje nowych talentów do swojego zespołu. Oferuje możliwość rozwoju osobom, które dopiero zaczynają swoją karierę, jak i specjalistom oraz osobom z doświadczeniem w zarządzaniu zespołem.

Dlaczego swoją ofertę kieruje właśnie do mam? Gdyż z jednej strony ma świadomość, że mama posiada szereg kompetencji, które sprawiają, że jest świetnym pracownikiem. Z drugiej strony pewność, że praca i warunki, jakie może zaoferować, zapewnią bezpieczną i przyjazną pracę.

Zainteresowana?

Weź udział w Dniu Otwartym i dowiedz się jak dołączyć do firmy! Franklin Templeton poszukuje specjalistów z wielu dziedzin.

Pobierz bezpłatny bilet na Dzień Otwarty >>>>

Nie czekaj! Liczba miejsc ograniczona.

Zdjęcia: własność Franjlin Templeton

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail