Czego szukasz

Rozwój kariery, czyli w jakie kompetencje inwestować?

Zanim rozpoczniemy dywagowanie nad tym czym jest rozwój kariery i w jakie kompetencje warto inwestować musimy odpowiedzieć sobie na pytanie – czym dla nas jest kariera. Dla każdego z nas „kariera” oznacza coś innego – dla jednej osoby to własna firma, dla innej to zmienianie pracy co 2 – 3 lata i przeskakiwanie na wyższe szczeble w organizacjach, a dla kogoś jeszcze innego to wieloletni rozwój zawodowy w ramach jednej firmy lub po prostu posiadanie fajnej pracy i realizowanie się w pełni, ale poza nią.

Niezależnie od ambicji, planów, aspiracji i tego czym dla nas jest kariera to w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad naszą stabilizacją zawodową.

Stabilizacja zawodowa to nie stabilna praca, ale taki zestaw kwalifikacji i kompetencji, który w sytuacji nieoczekiwanej pozwoli nam odpowiednio działać i reagować na tak szybko zmieniającym się rynku pracy.

Plan na siebie

Niestety, ale zestaw kwalifikacji i kompetencji, który był na topie 10 lat temu niekoniecznie teraz jest szczytem osiągnięć. Mimo, że mamy większe doświadczenie zawodowe, to warto nadal uczyć się i inwestować w siebie.

Niezależnie od wieku, dotychczasowych zawodowych osiągnięć warto mieć plan na siebie i na swoje kwalifikacje zawodowe, jednocześnie pamiętając, że warto ten plan czasem zmienić i dostosować do zmieniających się okoliczności.

Odpowiednie zaplanowanie rozwoju własnych kompetencji pozwoli nam świadomie podejmować decyzje w obszarze własnego rozwoju zawodowego, przygotować się do ewentualnych oczekiwanych i nieoczekiwanych zmian i jeśli nagle okaże się, że na horyzoncie czeka nas szansa życia, my będziemy na nią przynajmniej częściowo gotowi.

Warto pamiętać, że brak decyzji to również decyzja i brak decyzji przynosi realne konsekwencje. Zatem planując działania związane z rozwojem naszej kariery powinniśmy zacząć od podstawowego pytania – gdzie chce być za 5 – 10 lat i co powinienem/powinnam zrobić dzisiaj, żeby się tam znaleźć.

Ponadto musimy wiedzieć jakie kwalifikacje zawodowe, dodatkowe wykształcenie pozwolą nam osiągnąć stabilizacje i bezpieczeństwo zawodowe, aktywnie działać na rynku pracy, budować własną firmę czy też przekwalifikować się i zacząć zupełnie coś nowego.

Decyzje związane z rozwojem kariery możemy zatem podzielić na:

  • aktualne obszary do rozwoju – czyli jakich umiejętności, kwalifikacji i wiedzy teraz mi brakuje aby wykonywać wszystkie powierzane mi zadania na obecnym stanowisku w pełni profesjonalnie lub jakie kompetencje i umiejętności należałoby, być może oficjalnie potwierdzić, aby wzmocnić swoją pozycję zawodową (czy też ją w ogóle zbudować);
  • przyszłe potrzeby rozwojowe – czyli co mam rozwijać i w jakim zakresie, by móc awansować, znaleźć lepszą pracę, w innej branży, w innej dziedzinie czy w innym kraju; jakich kwalifikacji, wiedzy i umiejętności teraz mi brakuje by osiągnąć to co zamierzam i przede wszystkim jakie kwalifikacje i wiedza są wymagane na stanowisku, do którego aspiruje.

Mówimy tutaj o tzw. GAP ANALYSIS – identyfikacji luki pomiędzy tym co jest, a powinno być w ujęciu indywidualnych potrzeb, aspiracji i planów zawodowych.

Kompetencje osobiste

Warto pamiętać, że przede wszystkim MY powinniśmy być odpowiedzialni za własne kwalifikacje i kompetencje. Błąd popełniają Ci, którzy uważają, że obecny pracodawca zobowiązany jest im planować karierę zawodową. W efekcie pracodawca niekoniecznie zaplanuje cokolwiek albo zaplanuje coś co nie spełni ich oczekiwań.

Wzięcie sprawy w swoje ręce jest jedyną rozsądną drogą. Oczywiście pracując musimy współpracować z obecnym przełożonym, pracodawcą w aspekcie własnego rozwoju, ale warto być inicjatorem takich rozmów.

Każda branża, dział czy stanowisko cechuje pewien standardowy wachlarz niezbędnych kwalifikacji. Jeśli jesteśmy na starcie powinniśmy przede wszystkim bardzo dokładnie przeanalizować aktualne wymagania, sprawdzić gdzie i na jakich zasadach możliwe jest zdobycie danych kwalifikacji.

Świetną bazą informacji są ogłoszenia o pracę, które prezentują nam już realne i najbardziej aktualne potrzeby pracodawców. Poza standardowym zestawem warto również pomyśleć o całym bagażu kompetencji interpersonalnych. Wiedza w powyższym zakresie pomaga nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, ale również w samym środowisku pracy.

Na potrzeby dzisiejszego artykułu wybrałam trzy obszary, które uważam w ostatnim czasie za absolutnie fenomenalne i warto o nich wiedzieć więcej: kreatywność, inteligencja emocjonalna i elastyczność.

Kreatywność

Kreatywność definiowana jest w głównej mierze jako proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Natomiast kluczowe jest pytanie co zrobić by być kreatywnym oraz jak pokazać
w organizacji, że jestem lub mogę być kreatywnym.

Żartując można powiedzieć, że kiedyś kreatywność była zarezerwowana dla grafików komputerowych, a teraz każde stanowisko w firmie może wymagać od pracownika kreatywności.

Warto pamiętać, że w kreatywności nie chodzi jedynie o wdrażanie absolutnie nietuzinkowych rozwiązań godnych nagrody Nobla, ale przede wszystkim to świadome analizowanie, wdrażanie nowatorskich dla danej organizacji rozwiązań, które mają przynieść konkretne korzyści, zoptymalizować proces pracy oraz usprawnić działania.

Kreatywności można się nauczyć między innymi poprzez spoglądanie na realizowane zadania z różnych perspektyw (klienta, pracownika, innych działów), analizowanie realizowanych procesów i działań pod kątem czasochłonności, kosztochłonności i efektów/rezultatów jakie przynoszą.

Inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna natomiast, to w wielkim uproszczeniu nic innego jak świadomość emocji innych osób.

IE to kombinacja naszych kompetencji osobistych w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.

Inteligencja emocjonalna okazała się być kluczem do bycia menedżerem czy nawet liderem.

Elastyczność

Ostatnia kompetencja osobista to elastyczność. Kojarzy nam się z tym, że potrafimy dostosować się do zmieniających się warunków, ale to nie wszystko.

Bycie elastycznym to również zdolność do szybkiego i sprawnego dostosowania się do okoliczności i radzenia sobie z niekorzystnymi sytuacjami w życiu.

Elastyczność pozwala nam łatwiej wykryć i zrozumieć przyczynę problemów oraz radzić sobie z nimi. Warto zwracać uwagę, czy i w jakim zakresie potrafię być elastyczny/elastyczna i jak analizuje otaczającą mnie rzeczywistość, czy odpowiednio interpretuje zdarzenia i działania innych.

Mamy maj, pamiętamy o naszych postanowieniach noworocznych i chyba czas najwyższy żeby im się przyjrzeć i się zastanowić co udało nam się przez ponad kwartał zrealizować, być może coś nam się udało, a być może oczekiwaliśmy więcej.

Jeśli w przyszłym roku o tej samej porze chcesz być w innym miejscu, to czas najwyższy zacząć już dziś. Powodzenia!

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie