Czego szukasz

Przychodzi mama do konsultanta kariery…

Często w rozmowie z mamami, które chcą powrócić do pracy zawodowej, powtarzają się pytania dotyczące poszukiwania pracy i budowania swojego wizerunku jako pełnowartościowego pracownika. Jest ich wiele i ile mam, tyle pytań. Poniżej przedstawiamy te pojawiające się najczęściej, wraz z wskazówkami, które mogą być pomocne podczas rekrutacji.

1. Jakiej pracy szukać, którą drogę wybrać?

Na to pytanie nie ma gotowej odpowiedzi. Mamy często podkreślają, że szukają bardziej elastycznego systemu pracy. Zastanów się, czy bardziej Ci odpowiada praca na niepełny etat, ale nadal wykonywana w siedzibie pracodawcy, czy może, jeśli istnieje taka możliwość, wykonywanie obowiązków służbowych zdalnie. Przemyśl, jaka praca sprawiała Ci największą satysfakcję. Na jakim stanowisku i w jakiej branży chcesz pracować? Określ konkretny cel. Jeśli będziesz wiedziała, czego chcesz, łatwiej Ci będzie to znaleźć.

Więcej na ten temat w artykule: Zanim zaczniesz szukać pracy, ustal priorytety.

2. Jak przygotować CV, aby było zauważone przez pracodawcę?

CV to nasza wizytówka. Jest to bardzo ważny etap szukania pracy. Dobre CV to połowa sukcesu! Dlatego warto poświęcić kilka chwil na jego przygotowanie.

Podstawa to dane kontaktowe. Pracodawca musi wiedzieć, jak się może z Tobą skontaktować, dlatego nie można pominąć numeru telefonu czy adresu e-mail. Nie używaj adresu e-mail złożonego z przezwisk, zdrobnień.

Jeśli decydujesz się umieścić zdjęcie w swoim CV, to musi ono być odpowiednie. Zdjęcia z wakacji, na kanapie lub z imprezy ze znajomymi są wykluczone.

Najistotniejszą częścią CV są dane dotyczące doświadczenia zawodowego. Często powtarzanym błędem jest rozpoczynanie informacjami o wykształceniu. Jeśli masz jakiekolwiek doświadczenie zawodowe, zacznij właśnie od niego!

Informacje na temat zatrudnienia wpisuj w odwróconej chronologii, zaczynając od najbardziej aktualnych. Podanie nazwy pracodawcy i stanowiska to za mało. Dlatego pamiętaj, aby podać zakres obowiązków na każdym obejmowanym stanowisku. Nie rozpisuj się zbytnio, bo CV to nie jest szkolne wypracowanie. Napisz tylko o tych najbardziej istotnych obowiązkach.

Analogicznie do okresów zatrudnienia – podaj pełny okres nauki, zaczynając od szkoły ukończonej ostatnio. 

Jeśli ukończyłaś kurs, który może być istotny z punktu widzenia pracodawcy, do którego składasz aplikację, warto o nim wspomnieć.

Ważnym elementem CV są umiejętności. Jeśli piszesz o umiejętności obsługi komputera, wymień programy, które znasz i z którymi pracowałaś. Wspominając o językach obcych, należy podać stopień ich znajomości. Pamiętaj, aby napisać prawdę, gdyż może to zostać zweryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. 

Często pomijanym fragmentem w CV są zainteresowania. Zupełnie niepotrzebnie. Zainteresowania i hobby mogą o Tobie dużo powiedzieć pracodawcy. Masz szansę przedstawić siebie jako interesującą osobę, która ma pasje i ciekawie spędza wolny czas. Pod warunkiem, że oczywiście napiszesz prawdę. Jeśli umieścisz nieprawdziwe informacje, narazisz się na niepotrzebny stres i spowoduje to, że wydasz się osobą mało wiarygodną.

Nie zapomnij o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych. Pracodawca nie ma prawa przetwarzać danych osobowych bez Twojej zgody i może z tak błahego powodu odrzucić Twoją aplikację już na wstępie.

Wysyłanie tego samego CV do wszystkich pracodawców nie jest skuteczne. Jeśli zależy Ci na konkretnej pracy i odpowiadasz na ogłoszenie do konkretnej firmy, dokumenty powinnaś przygotować w odpowiedzi na daną ofertę.

3. Jak mam zaznaczyć w CV lukę w zatrudnieniu spowodowaną wychowywaniem dziecka?

Polecam przerwę potraktować jako czas rozwoju, a nie stagnacji. Warto podać pracodawcy kilka przykładów świadczących o tym, że wykorzystałaś ten czas na, między innymi, inwestycję w siebie. Określ czasowo przerwę związaną z macierzyństwem. Podaj kilka informacji, co w tym czasie robiłaś, oprócz opieki nad dzieckiem, jakie kompetencje rozwinęłaś. 

Więcej na ten temat już wkrótce w serwisie Mamo Pracuj! Czytajcie nas!

4.  Przez przerwę w zatrudnieniu wypadłam z rynku, zrobiłam krok do tyłu. Jak oceni to pracodawca? Co mówić podczas spotkania rekrutacyjnego?

Częstym błędem jest postrzeganie przez same mamy urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego jako cofnięcia się w karierze. Po dłuższej rozmowie z wieloma mamami okazuje się jednak, że mamy w tym czasie bardzo się rozwinęły i oprócz opieki nad dzieckiem inwestowały w swoją karierę, nawet o tym nie wiedząc.

Mając małe dziecko, każda mama doskonali w sobie taką cechę jak wielozadaniowość, zarządzanie czasem. Umiejętność wykonywania, z powodzeniem, kilku rzeczy jednocześnie (opieka nad dzieckiem, zajmowanie się domem) to jest atut. Dodatkowo np., jeśli rozpoczęłaś studia podyplomowe, pomagasz prowadzić firmę rodzinną, dorabiasz kilka godzin w tygodniu lub budujesz dom, to przecież wymaga to umiejętności dobrej samoorganizacji i zarządzania czasem. Ponadto, mając małe dziecko jesteś kandydatką na lojalnego pracownika. Mamie zależy na stałej pracy, związaniu się z pracodawcą na dłużej. Potencjalnie nie będziesz skłonna do częstej zmiany pracodawcy. To może być Twoja kolejna mocna strona.

Uczestnictwo w kursach, dokształcanie się to może być kluczowy argument wskazujący na rozwijanie własnych kompetencji. Urlop macierzyński w takim przypadku to nie tylko wychowywanie dziecka, to również inwestowanie we własny rozwój. Studia, kursy są okazją do uzupełnienia i rozwinięcia posiadanej wiedzy. To wartość dodana w twojej karierze. Fakt, iż podjęłaś naukę i doskonalisz swoje kwalifikacje, najlepiej świadczy o tym, że nie „wypadasz z obiegu”. Dla pracodawcy pracownik, który rozwija siebie, wpływa na rozwój firmy. 

Proponuję zastanowić się i przeanalizować, jakie cechy wykształciłaś w sobie podczas opieki nad dzieckiem, jakie kwalifikacje zdobyłaś i co zawodowo robiłaś. Sama się zdziwisz i na pewno dojdziesz do wniosku, że to był bardzo pracowity i owocny czas.

5. Jak odpowiedzieć na pytanie na rozmowie kwalifikacyjnej, dotyczące łączenia obowiązków domowych z pracą?

Zdarza się, że pracodawcy mylnie postrzegają mamy jako kandydatki mniej „wydajne”, ze względu na dzieci. Znam wiele mam, które z powodzeniem łączą obowiązki pani domu z pracą zawodową. Warto wspomnieć, że nie będzie stanowiło to dla Ciebie problemu lub że w obowiązkach nad opieką nad dzieckiem będzie wspierał Cię mąż, teściowa, niania. Wspomnij, że opieka nad dzieckiem, prowadzenie domu wykształciła u Ciebie wspomnianą wcześniej umiejętność łączenia wielu zadań, więc nie będziesz miała problemu z pogodzeniem pracy z zadaniami domowymi.

Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym to wyzwanie dla mamy. Jak wiele kobiet masz prawo mieć obawy, wątpliwości. Bardzo ważne jest Twoje nastawienie. Pozytywne myślenie, przede wszystkim o sobie, jest bardzo ważne. Zatem głowa do góry, pierś do przodu i ruszaj na podbój rynku pracy!

Zdjęcie: sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Założycielka serwisu www.kreatorzykariery.pl oraz właścicielka agencji zatrudnienia. Na co dzień wspiera swoich klientów, w zakresie doboru personelu, planowania kariery i przygotowywania profesjonalnych CV i listów motywacyjnych. Prywatnie żona i mama ślicznej Malwinki.
Podyskutuj

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Koszulki damskie z nadrukiem – pomysł na prezent dla pracowników

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoi między innymi dobrostan pracowników. Osoby, które czują się ważne i doceniane, są efektywniejsze i lepiej wykonują powierzone im zadania, a ponadto czują więź z pracodawcą i współpracownikami. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie firmy. Oprócz dobrej atmosfery na co dzień i spotkań integracyjnych, warto także pomyśleć o drobnych podarunkach. Dobrym pomysłem na prezent dla pracowników mogą się okazać koszulki damskie z nadrukiem.
Kobieta obdarowana koszulkami dla pracowników

Koszulki damskie z nadrukiem – dlaczego są idealnym prezentem?

Po pierwsze – t shirty damskie z nadrukiem to niezwykle praktyczny prezent, który nie zostanie schowany czy rzucony w kąt, ale rzeczywiście się przyda. Po drugie prezent ten można dowolnie spersonalizować, co dodatkowo pokazuje zaangażowanie pracodawcy w życie społeczności pracowników. Na takiej koszulce można umieścić nadruk lub napis, nawiązujący na przykład do panujących w firmie zwyczajów czy powiedzonek.

Przeczytaj także: Rozwijaj swoje talenty w firmie, która ceni Ciebie i Twoją rodzinę

Koszulki z nadrukiem dla pracowników – na jakie okazje?

Obdarowanie pracownika koszulką z nadrukiem może stanowić miły gest na powitanie – na przykład po dłuższej nieobecności, spowodowanej chorobą lub urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Powrót do pracy wiąże się z reguły ze stresem i niesie za sobą wiele obaw, a ponowne zaaklimatyzowanie się w miejscu pracy może zająć nawet kilka dni. Miłe powitanie i zabawny prezent na pewno pomogą przełamać lody i szybko wrócić do rutyny pracowniczej sprzed urlopu.

Koszulki z nadrukiem mogą być także miłym prezentem dla nowego pracownika, który dopiero dołącza do zespołu. Dzięki temu od razu poczuje się pewniej i łatwiej będzie przyswajał niezbędną do wykonywania obowiązków wiedzę.

Jakie koszulki wybrać na prezent dla pracowników?

Jak już wspominaliśmy – mogą to być koszulki z zabawnym napisem, którego często używacie w firmie. Może nić porozumienia między pracownikami utworzyła się na bazie wspólnej fascynacji jakąś filmową produkcją lub ulubionym gatunkiem muzyki? Takie koszulki można znaleźć bez problemu.

Należy pamiętać także o rozmiarze. Lepiej zdecydować się na pakiet koszulek w nieco większym rozmiarze. Pozwoli to uniknąć niezręcznej sytuacji, gdy koszulka będzie za mała. Większe koszulki można natomiast nosić jako tzw. oversize, co jest bardzo modne. Chyba że pracodawca zna rozmiar każdego z pracowników – można go wówczas dobrać indywidualnie do każdej osoby.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×