Czego szukasz

Praca i pasja, jak je połączyć? Historia Arletty z Nokia Wrocław

Jak łączyć życie zawodowe i prywatne, działając w różnych projektach? Dlaczego dzielenie się wiedzą daje frajdę? Dlaczego im więcej działań, tym lepiej? Na te pytania odpowie Arletta Jasonek QA z Nokia Wrocław, prywatnie mama dwóch dziewczynek, fanka rękodzieła i aktywistka w jednym!

Arletta Jasonek, Nokia Wrocław

Arletto, swoją przygodę zawodową w Nokii zaczynałaś 10 lat temu. Od jakiego stanowiska zaczęłaś i czym się wtedy zajmowałaś w firmie?

Ten czas zleciał bardzo szybko 🙂 Zaczynałam pracę jako Technical Writer. Tworzyłam dokumentację techniczną oraz instrukcje – między innymi interaktywne – dla użytkowników wewnętrznych narzędzi.

A teraz? Opowiedz, co robisz teraz, jak wygląda Twój dzień w pracy?

Jestem Quality Assurance. Zajmuję się wsparciem wewnętrznych aplikacji, z których korzystają użytkownicy z Polski, Niemiec, USA, Chin. Czyli tak w skrócie: wypijam kawę i zamieniam się w detektywa, który szuka rozwiązań problemów zgłoszonych przez użytkowników. Mogą oni je zgłaszać zarówno mailowo jak i telefonicznie. Oprócz obowiązków w projekcie, jestem współorganizatorem konferencji code::dive oraz prowadzę wykłady techniczne i warsztaty z Pythona i Scrum’a w ramach Girls4Girls.

Jestem pod ogromnym wrażeniem. Działasz w kilku projektach, zajmujesz się dużą, międzynarodową konferencją code::dive, co kwartał spotykasz się z dziewczynami, które chcą związać się z branżą IT w ramach spotkań Girls 4 Girls. Czy to wszystko?

Nie do końca. W czerwcu otworzyliśmy Nokia Garage, czyli wrocławskie centrum innowacji. Nokia Garage to miejsce kreatywnej pracy, gdzie udostępniamy technologie pozwalające na tworzenie rozwiązań z zakresu IoT, 5G, Machine Learning, Artificial Intelligence, VR i AR oraz wspieramy startupy rozwijające i wykorzystujące te technologie. Moja rola w Nokia Garage to Innovation Trigger, czyli wsparcie dla wewnętrznych innowacji.

Słucham tego, co mówisz i myślę, że jesteś głodna wiedzy i rozwoju, ale też masz potrzebę dzielenia się tym, co już wiesz i umiesz.

Dokładnie tak. Mam ciągły głód związany ze swoim rozwojem i moje działania w ramach Nokii zaspokajają go. W ramach Girls4Girls przybliżam dziewczynom, które są lub chcą być w branży IT, zagadnienia z dziedziny telekomunikacji, programowania, testowania i zarządzania projektami. Prowadziłam wykłady z LTE, IoT oraz o metodykach zarządzania projektami. Na autorskich warsztatach z programowania, uczę Pythona. Kilkukrotnie brałam też udział w Nokia Junior Academy, gdzie uczyłam programowania dzieciaki w wieku 9-12 lat, właśnie na przykładzie Pythona. To było wyzwanie 🙂 Natomiast na Uniwersytecie Wrocławskim prowadziłam wykłady z zakresu organizacji dużych, międzynarodowych wydarzeń.

Arletta Jasonek, Nokia Wrocław

Arletto, to że zawodowo realizujesz się na kilku płaszczyznach to jeszcze nic, Ty masz również kilka pasji, na które znajdujesz czas. Opowiesz o nich?

Moją największą pasją jest czytanie. Oczywiście e-czytanie 🙂 Czytnik mieści się w plecaku idealnie! Jest zawsze ze mną, więc każdą wolną chwilę mogę poświęcić na lekturę. Nie ważne czy w autobusie, na przystanku, czy pokonując kolejne kilometry na bieżni, mogę czytać. Głównie beletrystykę: science-fiction, trochę kryminałów oraz ulubioną tematykę II wojny światowej i literaturę obozową.

Jeszcze w szkole podstawowej nauczyłam się robić na szydełku i nadal to jedno z ulubionych zajęć. Szydełkowe zabawki przygotowałam na początku tylko dla moich córek. Teraz od czasu do czasu wykonuję coś na zamówienie, co jest bardzo miłe dla mnie, cieszę się, gdy dzieci bawią się tym, co wykonałam (www.facebook.com/ZWloczki/)

Lubię też spędzać czas aktywnie. Weekendowe wypady w Karkonosze lub Sudety to nasze rodzinne hobby. Jesteśmy w trakcie zdobywania Korony Sudetów. Poza tym z dziewczynkami jeździmy na rolkach, czasami ćwiczymy kickboxing.

Szalik i czapka krasnala wykonane przez Arlettę

A które rozwiązania ze strony pracodawcy pomagają Ci przy opiece nad Twoimi 2 córkami, aktywnym spędzaniu czasu z mężem i uciekaniu w świat literatury?

Nokia wspiera mamy w pracy. Zarówno we wczesnym etapie macierzyństwa, jak i wtedy, gdy dzieci są już nieco większe. Praca zdalna, zadaniowy czas pracy oraz dowolność w wyborze godzin pracy zdecydowanie pozwala ogarnąć logistykę związaną z przedszkolakami. Do tego wszystkie aktywności, które robimy razem, ale zorganizowane przez pracodawcę, np. wspaniała impreza z okazji dnia dziecka lub aktywności Nokia Junior Academy. To pozwala na rodzinną integrację.

A teraz od września w Nokii Wrocław będzie otworzone przedszkole dla dzieci pracowników, to super rozwiązanie.

Twoje Córeczki mają 7 i 6 lat. W Nokii pracujesz od dekady, czyli wracałaś po przerwie do tej samej firmy. Czy czułaś dużą zmianę? W jaki sposób pracodawca pomógł Ci wrócić do pełnej aktywności zawodowej?

Wróciłam na to samo stanowisko, do tego samego projektu, nawet do tego samego biurka, tylko sprzęt wymieniono mi na nowy podczas nieobecności 🙂 Koledzy i koleżanki z tamtego projektu pomogli mi się wdrożyć. Po ustawowym urlopie macierzyńskim, dostałam od pracodawcy dodatkowe 8 tygodni płatnego urlopu macierzyńskiego. W budynku, w którym pracuję, jest pokój dla karmiących mam. Rodzice spotykają się ze zrozumieniem, gdy ich pociechy nagle zachorują. Atmosfera w pracy jest przyjazna, pomagamy sobie wzajemnie.

W czasie ferii w naszym biurze było zorganizowane przedszkole dla dzieci. Dzieci były w jednym budynku z rodzicami, ale wzajemnie nie przeszkadzały sobie w zabawie i w pracy.

Dodatkowo wiem, że rodzice dzieci szkolnych mają pierwszeństwo przy wyborze urlopu w czasie wakacji. Ja jeszcze z tego udogodnienia nie korzystałam. Wszystko przede mną.

Jak Ty to robisz, że masz czas na pracę, dodatkowe spotkania zawodowe, dzieci, dom? Czy to wsparcie męża czy Twoje wrodzone umiejętności organizacyjne? Czy może to i to?

Nie zastanawiałam się nad tym. Serio! Po prostu jestem szczęśliwa, gdy dzieje się wiele rzeczy. Nie lubię bezczynności. Adrenalina mnie napędza. Natomiast niewątpliwie wsparcie zarówno rodziny, jak i pracodawcy pozwala zachować balans pomiędzy życiem zawodowym i osobistym.

A jakbyś miała jednym zdaniem zachęcić kobiety – mamy, do pracy w Nokia Wrocław, to jakby ono brzmiało?

Pracuję w Nokii, bo lubię!

Dziękuję za rozmowę.

Chcesz sprawdzić kogo poszukuje Nokia Wrocław? Wejdź na profil pracodawcy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie a poniżej znajdziesz najnowsze oferty pracy >>>

Zdjęcia: Krzysztof Zołoteńki

Aktualizacja: 27.08.2019

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Mother Empower – wzmacnianie ma sens! Podsumowanie programu mentoringowego z firmą Bosch Polska

Mentoring realizowany wspólnie z firmą Bosch to łącznie ponad 210 godzin spotkań! 210 godzin dyskusji, budowania wiary w siebie, analizy swoich możliwości, refleksji, budowania relacji, ćwiczeń, prób, wyzwań, niejednokrotnie również wychodzenia ze strefy komfortu. Było warto. II edycja programu Mother Empower dobiegła końca. Świętujemy sukcesy uczestniczek!
Mother Empower - spotkania z mentorkami

„Cieszę się, że jestem z Wami w tej niezapomnianej przygodzie, jeszcze nie wyszłam z szoku, że to dzieje się naprawdę!” (cytat Mentee).

„Jestem pełna motywacji i chęci do działania po dzisiejszym spotkaniu – dziewczyny i mentorki są cudowne. Jestem pełna nadziei, że uda mi się osiągnąć cele, które założymy”. (cytat Mentee)

To tylko kilka refleksji uczestniczek po spotkaniu, które otwierało w marcu br. drugą edycję programu Mother Empower, realizowanego przez Fundację Mamo Pracuj z firmą Bosch Polska. Po ponad 3 miesiącach program dobiegł końca. Za nami tygodnie pełnej wyzwań pracy nad sobą, budowania więzi, wzruszeń i – co najważniejsze – drogi do wymarzonych celów zawodowych!

Mentoring to szansa na poznanie siebie. Przeczytaj wywiad z Mentorką w programie Mother Empower Joanną Wojdan – Liszewską.

Jak wyglądała rekrutacja?

Do programu zgłosiło się aż 168 zmotywowanych do zmian kobiet – mam z całej Polski. 23 z nich zostały dobrane w pary z zaproponowanymi przez firmę Bosch Mentorkami.

Mentorki miały różne historie zawodowe, doświadczenia i kompetencje, ale łączyła je chęć pomocy, podzielenia się swoim doświadczeniem i pragnienie towarzyszenia swojej Mentee w drodze do zmiany.

Mentoring w Bosch to łącznie ponad 210 godzin spotkań! 210 godzin dyskusji, budowania wiary w siebie, analizy swoich możliwości, refleksji, budowania relacji, ćwiczeń, prób, wyzwań, niejednokrotnie również wychodzenia ze strefy komfortu.

Jedna z uczestniczek, w ankiecie napisała, że: „proces mentoringowy to rozmowa, która otwiera oczy i pokazuje, że to co już masz, to doświadczenie, które już jest przez Ciebie zdobyte, jest ważne i wystarczające, że Ty jako matka, pracownik i kobieta jesteś wystarczająca. Przyjacielska relacja i te dobro, które powstaje na spotkaniach jest najważniejsze”.

Mentoring to nie jedyne wsparcie!

W trakcie programu na Facebooku powstała zamknięta grupa dla Mentees, moderowana przez Annę Łabno – Kucharską, z Fundacji Mamo Pracuj. W grupie regularnie pojawiały się inspirujące treści i posty, motywujące uczestniczki.

Mentees wymieniały się wiedzą, doświadczeniem, wątpliwościami. Opowiadały swoje historie. Zadawały pytania, szukały razem rozwiązań problemów. Świętowały również sukcesy, których w miarę upływu czasu było coraz więcej!

Wzmocnijmy się online, czyli webinary dopasowane do potrzeb

Uczestniczki miały również okazję do spotkań z wyjątkowymi kobietami – ekspertkami. Razem z Anną Gut-Gotfroń zastanawiały się nad tym, jak budować pewność siebie. Natomiast z Joanną Chmurą rozmawiały o odwadze i odważaniu się na zmiany.

„Podczas spotkania z Anią czułam się jak w pewnego rodzaju „wspólnocie”. Miałam poczucie, że każda z nas ma jakiś problem i potrzebuje wsparcia. Postanowiłam zawalczyć o poczucie własnej wartości”. (cytat z ankiety)

„Wykład z Asią – rewelacyjny. Zostawił mnie z masą zagadnień do przemyślenia, przepracowania i poprawienia. Właśnie od wczoraj się zastanawiam, jak tu odróżniać te momenty, kiedy wycofuję się z czegoś, bo nie chcę wyjść ze strefy komfortu, albo jestem zbyt krytyczna dla siebie i nie wierzę, że mi się to uda. A kiedy powinnam z czegoś zrezygnować, w imię troski o mnie, o moje zdrowie.” (cytat Mentee)

Na warsztacie w Bosch, który prowadziła Katarzyna Nieroda i Agnieszka Płoszaj z HR, Mentees poznały główne zasady tworzenia CV i tajniki budowania relacji z rekruterem.

Mother Empower - z czym się kojarzy?

Relacja mentorska – klucz do sukcesu

Co Mentees uważają za najbardziej wartościowe w relacji mentorskiej?

Jednoznacznie deklarują, że jest to wsparcie, szczerość, otwartość, dzielenie się swoimi doświadczeniami, zrozumienie, obiektywne spojrzenie na mocne i słabe strony, informacje zwrotne, dodawanie wiary w siebie i swoje możliwości, zaufanie.

„Moja Mentorka wykazywała ogromne zrozumienie dla mnie jako mamy dwójki, małych dzieci. Nie pozwalała mi myśleć, że robię za mało. Kibicowała i wskazywała, że nie każdy rozwój musi się odbywać jakimś szturmem, czasami metoda małych kroków, takich na jakie możemy sobie w danej chwili pozwolić jest lepsza.” (cytat Mentee)

„Program to dla mnie ogromny krok naprzód. Przede wszystkim ustaliłam z moją Mentorką cel zawodowy i plan działania. Ogrom motywacji, wsparcia, wiedzy. Nie tylko pod kątem zawodowym, ale i prywatnym. Teraz będę wchodziła na rynek pracy z ogromną wiarą we własne możliwości.” (cytat Mentee)

„Szczególnie ważne było budowanie pewności siebie. Program dał mi wiarę w to, że ciężką pracą i dążeniem do celu można dokonać rzeczy, które wydawałoby się, że są niemożliwe do zrealizowania.” (cytat Mentee)

Chcesz dowiedzieć się jak może wyglądać relacja mentorska w programie Mother Empower? Koniecznie przeczytaj wywiad z Mentorką Kingą Mioduszewską – Zapaśnik.

A jakie wrażenia po programie mają jego inicjatorki i koordynatorki z firmy Bosch?

„Jest wskaźnik, który nazywa się ROI (return on investment), czyli zwrot z inwestycji. Mój udział w tym programie można opisać ROI na poziomie 5:1, czyli pięciokrotnie więcej energii otrzymałam więcej niż włożyłam. Każdy kwant energii został zwielokrotniony” – mówi Joanna Wojdan – Liszewska, Employer Branding Expert w Bosch Polska, współorganizatorka programu, mentorka.

Z kolei Magdalena Kołomańska, Kierownik komunikacji korporacyjnej w Bosch Polska, mentorka, trafnie podsumowała działania:

„Bez tego programu nie mogłybyśmy się spotkać. A były to wyjątkowe spotkania, chociaż odbywały się online. Dla mnie osobiście ważne było zobaczenie innej perspektywy. Waszej perspektywy. Perspektywy mojej Mentee”.

Na koniec garść liczb

  • 210 godzin spotkań,
  • 23 pary mentorskie, czyli 46 Mentorek i Mentees,
  • 17 mentees aplikowało o stypendia na kursy wzmacniające ich kompetencje zawodowe, wszystkie uzyskały wsparcie finansowe ufundowane przez firmę Bosch Polska,
  • znacząco wzrosła ocena szans na rynku pracy przez Mentee – 47% spośród 19 respondentek oceniło je raczej wysoko a niecałe 16% wysoko (przed programem: 50% odpowiedziało, że ocenia swoje szanse na rynku pracy średnio, 18% – słabo, 4,5% – bardzo słabo. Tylko 18% oceniła je raczej wysoko a 9% bardzo wysoko)
  • trzy uczestniczki już w trakcie programu znalazły pracę.

Izabela Pipka, HR Director w Bosch Polska, mentorka mówi: „Ten program po raz kolejny pokazał swoją moc i skuteczność. Pokazał, że odnosząc się zarówno do mentorek jak i mentee People matters „.

Trzymamy kciuki za wszystkie uczestniczki programu!

Poznaj bliżej Bosch Polska i zobacz profil firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom. Nie przegap ofert pracy!

Zobacz także podsumowanie 1 edycji programu mentoringowego Mother Empower w wersji filmowej 😉

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Prowadzi bloga i fun page „Studio Rzeczy Ważnych”, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują. :)

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy. Poznaj 3 kobiety, które się przebranżowiły

HR managerka, właścicielka agencji reklamowej z branży mody i project managerka w firmie szkoleniowej. Co je łączy? Wszystkie zmieniły zawód na IT. Ty też możesz. Wyjdź poza ramy i zdobądź nowe kompetencje. Mimo barier i przeszkód. Tak jak Magda, Karolina i Anna. Pobierz bezpłatny przewodnik "Wyjdź poza ramy. Przejdź przemianę z Woman Update" , który jest częścią drugiej edycji kampanii społecznej Woman Update. Dowiedz się, jak Ty możesz się przebranżowić!
Woman Update - wyjdź poza ramy, zmień branżę

Woman Update – wyjdź poza ramy, zdecyduj się na zmianę

Według badań ograniczenia związane z pandemią, w większej części dotknęły kobiet, aniżeli mężczyzn. Ponieważ to głównie kobiety pracują w sektorach, które najbardziej ucierpiały w wyniku wprowadzonych obostrzeń. Ostatni rok pogłębił trudności, których doświadczają kobiety na całym świecie. Z wyliczeń ekspertów wynika, że na wyrównanie nierówności, pomiędzy kobietami i mężczyznami, potrzeba jeszcze 130 lat!

Druga edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej #WomanUpdate, zachęca kobiety do wyjścia poza swoje ramy, do zdobywania kompetencji przyszłości, pomimo barier jak wiek, niepełnosprawność czy brak wykształcenia kierunkowego.

„Technologia jest tu i teraz. KAŻDA kobieta ma szansę na zdobycie kompetencji cyfrowych – nie ma znaczenia doświadczenie czy wiek a nawet… epoka.

Kampania ma pokazać, że kluczem do bezpiecznej przyszłości, stabilnej pracy czy dobrych zarobków jest ciągły rozwój i zdobywanie nowych umiejętności” – mówią inicjatorki kampanii Beata Jarosz i Joanna Pruszyńska Witkowska z Future Collars

Historie 3 kobiet, które się przebranżowiły

Tegoroczna edycja skupia się wokół historii trzech, wyjątkowych kobiet. Pomimo różnych barier podjęły one decyzję o wyjściu z aktualnych ram i zmienieniu branży.

Magda – Scrum Masterka

Bohaterką wywiadu jest Magda, która została Scrum Masterką. Wcześniejsza praca związana była z HR, zajmowała się rozwojem i wspieraniem ludzi w organizacjach.

Magda zaczęła od chodzenia na spotkania Scrum Masterów i dostrzegła podobieństwa do swojej poprzedniej pracy. Następnie rozpoczęła kurs. Czy to była dobra decyzja? Co mówi o Woman Update? – obejrzyj film i dowiedz się więcej.

Anna – Data Scientist

Anna – po 20 latach prowadzenia agencji marketingowej w obszarze mody, czuła, że ma potencjał do robienia czegoś zupełnie innego. Zrobiła coś dla siebie i poszła na kurs programowania. Choć nie miała pojęcia , czym będzie się zajmować, w trakcie kursu czuła entuzjazm, radość i satysfakcję.

Karolina – Tester Oprogramowania

Z talentem do zapamiętywania rzeczy i wsparciem męża – po 10 latach w tej samej firmie podjęła decyzję o wyjściu poza swoją ramę.

Chociaż Karolina w filmie mówi o ciężkiej pracy, którą trzeba włożyć w cały proces przebranżowienia, jednocześnie podkreśla jak wielką szansę na zmianę życia, satysfakcję i radość daje podjęcie tego trudu. Zmiana branży daje nowy początek, a ona dziś nie zamieniła by tej pracy na żadną inną!

Zmień branżę z Woman Update

W trakcie tegorocznej edycji kampanii miała miejsce premiera drugiej części e-poradnika „Przejdź przemianę z Woman Update”. Autorką e-booka jest Magdalena Nowacka, ambasadorka kampanii. Celem poradnika jest odkrycie swoich mocnych stron i wykonanie pierwszego kroku w kierunku przebranżowienia.

Zaplanowano 7 spotkań online pod hasłem „Wyjdź poza ramy”. Podczas sesji, ambasadorki kampanii będą rozmawiać o tym, jak pokonać bariery w wejściu do branży IT.

Pojawią się również rekruterki IT, które podpowiedzą jak wykorzystać zdobyte doświadczenie na nowej ścieżce zawodowej. Zaplanowane są także warsztaty programowania z Sylwią Błach – programistką, pisarką i blogerką, ambasadorką kampanii.

#WomanUpdate – pierwszy krok do przebranżowienia

Kampania Woman Update kierowana jest do kobiet, które chciałyby zmienić dotychczasową pracę i zdobyć kompetencje przyszłości, wejść do branży IT.

Woman Update skupia się również na kobietach, które do tej pory były wykluczone cyfrowo. Natomiast w obecnej sytuacji – szybkiego rozwoju technologicznego, a także kryzysu związanego z pandemią koronawirusa – najlepszym dla nich rozwiązaniem jest otworzenie się na świat nowych technologii i zmiana ścieżki zawodowej.

Woman Update - zdobądź kompetencje przyszłości

Baza wiedzy dla każdej kobiety

Na potrzeby akcji postała specjalna strona WomanUpdate.org, na której kobiety mogą znaleźć wiele pomocnych materiałów, a także:

  • 2 poradniki dla kobiet, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości,
  • dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu,
  • materiały edukacyjne,
  • wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT.

O Future Collars

Future Collars to szkoła online, która uczy programowania i kompetencji cyfrowych. Platforma szkoły, jako jedyna w Polsce, przystosowana jest do nauki osób z niepełnosprawnością wzrokową i ruchową. Uczestnicy bootcampów zdobywają umiejętności, dzięki którym będą mogli znaleźć zatrudnienie w branżach wykorzystujących cyfrowe technologie.

Ofertę kursów online od Future Collars, które dają nowe kompetencje znajdziecie w naszej zakładce Kursy.


1.World Economic Forum (2021) Global Gender Gap Report 2021. Dostęp: https://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2021
2. Instytut Analiz Rynku Pracy Sp. z o.o. na zlecenie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (grupa PFR), System Rad ds. Kompetencji (2020) Rynek pracy, edukacja, kompetencje Aktualne trendy i wyniki badań Grudzień 2020, s. 10. Dostęp: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport_rynek_pracy_grudzien_2020_ost.pdf

Grafika: Cyrek Digital

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Świeżo upieczona żona, absolwentka szkoły artystycznej, posiadająca wrażliwe i wnikliwe spojrzenie, dbająca o detale, ceniąca kreatywne podejście. W wolnych chwilach poświęca się fotografii, celebruje picie kawy, zachwyca się pięknem otaczającego świata.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie