Czego szukasz

Pozycjonowanie strony. Najczęściej popełniane błędy

Pozycjonowanie strony internetowej to zaawansowany i skomplikowany proces. Niezależnie od tego czy promujemy witrynę w wyszukiwarce Google samodzielnie, czy zlecamy to zadanie agencji SEO, jesteśmy narażeni na popełnianie wielu różnorodnych błędów. Niektóre z nich nie będą niosły ze sobą poważnych konsekwencji, a jedynie nauczymy się przy ich pomocy pewnych rzeczy na własnych błędach, a niektóre mogą bardzo negatywnie wpływać na naszą witrynę. Jakie błędy popełniamy najczęściej?

pozycjonowanie strony

Zbyt niski budżet na pozycjonowanie

W tym tekście przedstawiamy najczęściej popełniane błędy w pozycjonowaniu oraz podpowiemy co zrobić, aby móc unikać ich w przyszłości. Jeśli nie wiesz, na czym polega optymalizacja i pozycjonowanie, zacznij od FAQ na stronie szymonslowik.pl

Pierwszym i najczęściej popełnianym błędem jest nieadekwatny budżet, który nie pozwala na walkę o wysokie pozycje dające ruch. Bardzo często rozpoczynając pozycjonowanie strony internetowej, nie myślimy dokładnie o tym elemencie oraz o kwocie minimalnej, jaka jest potrzebna do rozpoczęcia skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Kwota minimalna i odpowiedni budżet, dzięki któremu będziemy mogli liczyć na zadowalające efekty to dwie bardzo ważne kwoty. Jednak są bardzo często pomijane w procesie pozycjonowania.

Kwota minimalna to suma, jaka pozwala w ogóle rozpocząć skuteczne pozycjonowanie strony internetowej. Przeważnie rozpoczyna się ona od ok. 1000 zł miesięcznie. Wydawanie mniejszych sum w postaci kilkuset złotych przeważnie jest bezcelowe i nie przynosi nam żadnego efektu. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie — dlaczego kilkusetzłotowe kwoty nie będą wpływały na skuteczne pozycjonowanie naszej strony internetowej, należy wziąć pod uwagę kilka czynników.

Profesjonalne agencje SEO muszą opłacić specjalistów, poświęcić czas na optymalizację wstępną strony internetowej, przygotować treści oraz zająć się linkowaniem zewnętrznym. Powinni przeanalizować indywidualnie naszą witrynę i wykonać wiele innych działań. Zajmuje to przeważnie sporo czasu. Wykonanie kompleksowo i skutecznie tych wszystkich czynności jest zatem podstawą i z pewnością nie mogą kosztować kilkuset złotych.

Przeznaczając mniejsze kwoty na pozycjonowanie naszej strony internetowej, możliwe będzie wykonanie przy ich wykorzystaniu jedynie części prac pozycjonerskich, które nie będą efektywne. Najczęściej zakończy się to praktycznie zerowym rezultatem, a my zatrzymamy się w pół drogi z naszym planem pozycjonowania. Jeśli więc chcemy skutecznie pozycjonować naszą stronę internetową, powinniśmy dokładnie oszacować ze specjalistami z agencji SEO jaka suma minimalna jest potrzebna. Do tego musimy zabezpieczyć taką kwotę na czas trwania całego pozycjonowania strony internetowej, aby nie przerywać go w trakcie.

Brak optymalizacji technicznej i marnowanie crawl budget

Błędami, z których przeważnie nie zdajemy sobie sprawy, pozycjonując stronę internetową, jest brak odpowiedniej optymalizacji technicznej i marnowanie crawl budget. Kompleksowa i całościowa optymalizacja strony internetowej do podstawowe działanie, które powinno być wykonane jako pierwszy punkt pozycjonowania strony internetowej. Często jednak odkładamy pewne działania optymalizujące na później, nie mając budżetu lub wykonując inne działania przed całkowitą optymalizacją strony. Jest to spory błąd. Strona internetowa nie wykorzysta całego swojego potencjału, na który przeznaczamy czas i środki — jeśli najpierw nie zostanie całościowo i kompleksowo zoptymalizowana

Marnowanie crawl budget to błąd jeszcze mniej znany i jeszcze częściej popełniany. Crawl budget praktycznie ujmując to dzienny limit podstron, jakie może zaindeksować na naszym serwisie internetowym Google. Wynika on z tego, że wyszukiwarka posiada ograniczone zasoby, jakie przeznacza na indeksowanie witryn internetowych. Budżet ten należy wykorzystywać maksymalnie oraz starać się go zwiększać. Większa ilość zaindeksowanych stron to wyższa ocena naszej witryny wyszukiwarce Google.

Zaniedbanie tego czynnika w praktyce oznacza, że nawet posiadając odpowiednią stronę internetową, może nie być ona pozycjonowana skutecznie. Jak również może nie być wykorzystywany do końca jej potencjał. Przyspieszenie i zwiększenie wydajności indeksowania strony internetowej możemy uzyskać dzięki poprawnej całościowej optymalizacji serwisu, unikalnemu contentowi, unikaniu błędu 404, unikaniu zbyt dużej ilości podstron czy zadbaniu o jakościowy content na naszej witrynie internetowej i odpowiednie linkowanie wewnętrzne.

Strona www bez konwersji i optymalizacji pod tym kątem

Kolejnym bardzo często popełnianym błędem podczas pozycjonowania strony internetowej jest tworzenie i pozycjonowanie witryny www bez konwersji. Błąd ten polega na pozyskiwaniu ruchu internetowego na naszą stronę, ale który nie powoduje konwersji. Czyli pożądanych aktywności na naszym serwisie. Może to być sprzedaż lub rejestracja czy zapisanie się do newslettera.

Przeprowadzając zatem pozycjonowanie strony internetowej, powinniśmy pozyskiwać właściwy ruch. Zarówno jakościowy oraz z potencjałem np. sprzedażowym, a nie jedynie taki, który będzie podwyższał bezcelowo statystyki strony internetowej. Pozyskując nieodpowiedni ruch na naszą stronę internetową, będziemy notowali jedynie dużą ilości wejść. Nie będziemy zaś czerpali korzyści z tych odwiedzin. Dlatego też warto analizować swoją witrynę pod względem skuteczności biznesowej oraz przeprowadzić szeroko zakrojony audyt seo.

Pozycjonując stronę internetową, sama witryna również musi być optymalizowana pod kątem konwersji, o czym zapomina wiele osób. Z pewnością jest to dostosowanie witryny pod kątem user experience, aby użytkownikom było łatwo i komfortowo korzystać z naszej witryny internetowej. Optymalizacja serwisu pod kątem konwersji po też odpowiednie i atrakcyjne przedstawienie oferty. Aby zwiększyć konwersję na naszej stronie internetowej, powinniśmy regularnie monitorować współczynnik CTR (Click Through Rate). Jest to tosunek liczby odwiedzin do liczby pożądanych reakcji na stronie. Możemy robić to np. przy pomocy narzędzi Google Analytics lub innych zewnętrznych narzędzi.

Optymalizacja strony www pod kątem konwersji

Kolejnymi działaniami optymalizującymi stronę www pod kątem konwersji jest:

  • stworzenie odpowiedniej karty produktowej
  • używanie wezwań call to action
  • przyspieszenie działania witryny
  • tworzenie wyszukiwarki produktów
  • budowanie zaufania do marki

Strona www bez konwersji jest niestety nieużyteczną stroną internetową. Konwersja jest ostatnim elementem po wykonaniu całego pozycjonowania, o który należy zadbać. Dzięki temu wszystkie wcześniej wykonane wysiłki związane z promowaniem strony internetowej w wyszukiwarce Google przynosiły zamierzony efekt.

Pozytywem popełniania tego błędu jest jednak to, że często wystarczy prosta optymalizacja pod kątem konwersji, aby zacząć przekładać duży ruch organiczny na osiąganie zamierzonego celu. Dzieje się tak ze względu na duże zaniedbanie, które dość łatwo naprawić. Wstępne naprawienie złej początkowej sytuacji na stronie internetowej daje też możliwość efektywnego optymalizowania konwersji w dłuższym okresie i regularnego zwiększania np. sprzedaży.

Wybieranie niewłaściwych słów kluczowych dla witryny

Bardzo często popełnianym błędem w trakcie pozycjonowania strony internetowej jest wybieranie niewłaściwych słów kluczowych dla witryny. Teoretycznie doborem, pod którymi frazami będzie widnieć nasza strona internetowa w sieci, powinni zajmować się specjaliści SEO. Również doświadczone agencje SEO — nie bez przyczyny, gdyż jest to wbrew pozorom trudny proces. Wybór odpowiednich słów kluczowych to przede wszystkim wybranie takich, które będą pomagały spełniać cel naszej witrynie internetowej. Także będą miały dobry stosunek kosztów i trudności pozycjonowania do profitów jakie odniesiemy. Odpowiednie słowa kluczowe nawet w obrębie tej samej kategorii tematycznej będą różniły się dla poszczególnych stron internetowych i muszą być dobierane indywidualnie.

Promowanie strony internetowej pod niewłaściwymi słowami kluczowymi, będzie owocowało pozyskiwaniem niskojakościowego lub nieodpowiedniego ruchu na naszą witrynę. Nie będzie pomagał on spełniać nam celu, do jakiego dążymy. Targetowanie niewłaściwych słów kluczowych może być też wybieraniem ogólnych wyrażeń, jakie przychodzą nam do głowy czy wybieraniem tych, pod którymi nie będziemy mieli szans wybić się na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. W takich sytuacjach będziemy przeznaczali budżety na pozycjonowanie nieosiągalne budżety na pozycjonowanie.

Popełniając błąd podczas wybierania odpowiednich słów kluczowych, możemy wybierać takie, które strony internetowej, która siłą rzeczy nie będzie mogła wygrać z bardzo silnymi i konkurencyjnymi markami przeznaczającymi dla nas nie są wyszukiwane wcale i promować witrynę internetową jedynie dla małego odsetka potencjalnych klientów — zbyt małego.

Złe zarządzanie strukturą strony

Jednym z błędów, które najtrudniej zauważyć, jest ten związany z zarządzaniem strukturą strony internetowej. Są to drobne, aczkolwiek istotne elementy, które mogą odbić się negatywnie na procesie pozycjonowania. Na co zwrócić zatem szczególną uwagę?

Z pewnością jest to kanibalizacja słów kluczowych czyli pozycjonowanie różnych podstron serwisu pod te same frazy. Złe zarządzanie bieżące witryną to także thin content. Są to nisko jakościowe treści, które co prawda są unikalne, ale nie zadowolą użytkowników i wyszukiwarki do których z pewnością nie będzie kierowało ruchu Google.

Myśląc o odpowiedniej strukturze strony, powinniśmy zadbać również o linkowanie wewnętrzne i wychodzące, popularność znajdujących się tematów na naszej stronie internetowej, stworzenie mapy witryny, stworzenie odpowiedniej struktury podstron czy stworzenie logicznej struktury serwisu.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie