Czego szukasz

Pokaż swój sukces! IX edycja konkursu Bizneswoman Roku

Wystartowała IX edycja ogólnopolskiego konkursu Bizneswoman Roku! Po raz kolejny wyróżnione zostaną przedsiębiorcze kobiety, realizujące ciekawe i ambitne projekty. Poprosiłyśmy Olgę Kozierowską, pomysłodawczynię konkursu, o krótką rozmowę o nowościach w konkursie, zmianach i dlaczego to takie ważne, aby opowiadać o sukcesach. Prowadzisz biznes? Aplikuj!

  • Agnieszka Kaczanowska - 17/11/2017
Olga Kozierowska

Czy spotykasz się z pytaniami, dlaczego konkurs nazywa się akurat Bizneswoman Roku i dlaczego chcesz promować tylko kobiety? Jeśli tak, to co wtedy odpowiadasz?

Zdarzają się pytania, dlaczego tylko Bizneswoman Roku, a nie również Biznesmen Roku, ale pojawiają się one stosunkowo rzadko. Nasza fundacja zajmuje się wsparciem i promocją przedsiębiorczości kobiet, dlatego promujemy głównie kobiety. Natomiast jesteśmy organizacją, która działa na rzecz zrównoważonego rozwoju, i która promuje wykorzystanie talentów obu płci – i mężczyzn, i kobiet.

W tym roku w konkursie Bizneswoman Roku mamy nową kategorię – Male Champion of Change, w której nagrodzimy mężczyzn, wspierających rozwój zarządzania różnorodnością w Polsce tzw. diversity. Takie współdziałanie i włączanie mężczyzn w działania na rzecz kobiet jest niesłychanie ważne, ponieważ świat biznesu jest wciąż światem męskim. Dotyczy to zwłaszcza korporacji – jest tam o wiele mniej kobiet, trudniej jest się kobietom przebić, wejść do zarządów czy objąć wysokie stanowiska menedżerskie. Tak się dzieje między innymi dlatego, że w wielu przypadkach o tym, kto obejmie takie stanowisko decyduje networking i lobbing, który często odbywa się po godzinach pracy, na wieczornych spotkaniach. A tam dominują mężczyźni.

Jeżeli popatrzymy na dane, to możemy zauważyć, że w spółkach notowanych na giełdzie jest tylko kilka procent kobiet w zarządach, co powinno wszystkim dać do myślenia. My chcemy przekonywać, że inny sposób działania też jest możliwy, że warto włączać kobiety do zarządzania firmą, bo wiele raportów i badań pokazuje, że to się wszystkim opłaca.

Wystartowała właśnie IX edycja konkursu! Brawo! Sporo w niej nowości.

Zgadza się. Poza wspomnianą już kategorią Male Champion of Change pojawiają się trzy inne nowości. Pierwsza to Nauka i Biznes. W tej kategorii nagradzane będą kobiety jednocześnie prowadzące projekty naukowe i realizujące działania z obszaru przedsiębiorczości. Druga to Influencerka Roku. Tu nominowane będą wpływowe kobiety, działające w sferze Internetu. Treści, które tworzą i prezentują powinny mieć pozytywny i znaczący wpływ społeczny lub biznesowy, a laureatka w tej kategorii zostanie wybrana w głosowaniu internautów. A trzecia nowość, to nagroda specjalna Grand Prix Kobieta Sztuki – otrzyma ją kobieta, która ma szczególne osiągnięcia w dziedzinie sztuki.

Powiesz, jakie kobiety i za co chcecie nagradzać?

To byłaby bardzo długa odpowiedź. Powiem zatem tak – szukamy kobiet przedsiębiorczych, realizujących ciekawe i ambitne projekty w różnych obszarach biznesu, które chcą pokazać swoje sukcesy. Ten konkurs jest dla nich okazją nie tylko do zdobycia nagrody, ale przede wszystkim do nagłośnienia ich osiągnięć oraz tego, co robią. Takie nagłośnienie to też szansa na lepszą promocję oraz, co w biznesie bardzo ważne, znalezienie potencjalnego inwestora i dalszy rozwój.

W tym roku kobiety mogą się zgłaszać lub być nominowane w pięciu kategoriach: Moja Firma, Start-up Roku, Kobieta w Nowych Technologiach, Liderka w Korporacji oraz Pomysł na Biznes.

Czy przez te lata od pierwszej edycji zauważyłaś jakąś zmianę?

I to niejedną. Przede wszystkim zmieniał się sam konkurs. W pierwszej edycji była tylko jedna nagroda „Bizneswoman Roku”. W drugiej edycji było już rozdzielenie na kategorie „Moja Firma” oraz „Liderka w Korporacji”. W kolejnych edycjach powstawało coraz więcej nowych kategorii.

Obserwowałyśmy jak zmienia się rynek i świat biznesu. I jak niesamowicie rozwijają się kobiety. Dziś jedna nagroda nie wystarczyłaby, żeby uhonorować ich osiągnięcia. Mam wrażenie, że tych kilka kategorii to wciąż za mało.

Widzę również dużą zmianę w kobietach. Jest coraz więcej kobiet w biznesie, więcej jest również kobiet w nowych technologiach, coraz więcej jest naukowczyń, które tworzą różnego rodzaju ciekawe produkty, patentują je, tworząc swoje biznesy. Kobiety są odważniejsze, coraz częściej pokazują swoje sukcesy. A przecież celem naszego konkursu jest, by te sukcesy nagłaśniać.

A gdzie można się zgłaszać?

Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny. Kandydatki, które zgłaszają się same lub nominowane są przez osoby trzecie do 30 listopada 2017 roku muszą wypełnić formularz zgłoszeniowy i przesłać go na adres [email protected]. Wszystkie informacje o konkursie, kategoriach oraz formularzach można znaleźć na naszej stronie: www.bizneswomanroku.pl

Zapraszamy i trzymamy kciuki!

Dziękuję za rozmowę.

Zdjęcie: własność Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail