Czego szukasz

Pierwsze dni w pracy – jak budować swój wizerunek

O powrocie do pracy myślałam z radością (cieszyłam się na powrót do aktywności zawodowej), nadzieją (że zdam „egzamin” z przedmiotu „matka to też profesjonalny pracownik”) i ogromnym strachem (a co jak egzamin obleję, Ona jest taka maleńka). Emocjonalna huśtawka. Wracałam jednak do miejsca, które znam i w którym czuję się dobrze. Gdybym rozpoczynała nową pracę – byłoby mi znacznie trudniej. Na co zwracać uwagę w te pierwsze dni w nowej pracy lub po dłuższej przerwie? O co pytać, a co lepiej zostawić dla siebie?

kobieta siedząca przy stoliku, na którym leży duża książka

Przygotuj się wcześniej 

To oczywiste, że w pierwsze dni w pracy będziesz myślała o Maluszku. Po ciągłej obecności z Tobą nadchodzi czas rozstania, co oznacza ogromną zmianę dla Ciebie i Dziecka. Będziesz czuła strach, niepokój, będziesz się martwić o milion rzeczy. To zrozumiałe. Dlatego kluczowym elementem jest przygotowanie się do powrotu.

Zadbaj o opiekę (pewność, że dziecko jest w dobrych rękach – nieoceniona), posiłki, spisz plan dnia na kartce, ustal najważniejsze zasady. Po co? Dzięki temu w pracy będziesz mogła skupić się na pracy, a nie dzwonieniu i monitorowaniu, odbieraniu telefonów, martwieniu się, czy wszystko ok.

Pierwsze dni w pracy 

Bez względu na to, czy wracasz do znanego miejsca pracy, czy zaczynasz  w nowym, pamiętaj, że większość pracodawców wysoko ceni zaangażowanie. Dla coraz większej ilości pracodawców to cecha ważniejsza niż wiedza czy doświadczenie. Dlatego szukaj okazji, by pokazać, że to także jedna z Twoich cech.

Stanowisz „świeżą krew”, masz inne spojrzenie na wiele spraw, pewne przemyślenia po dość długiej przerwie. Pokaż, że chcesz (znów) stać się częścią firmy. Jeśli jesteś „nowa”, ucz się od innych. Pytaj, w czym możesz pomóc. Wyraź swoje uznanie, jeśli zauważysz jakieś ciekawe, innowacyjne rozwiązanie. Ważne, aby było to szczere.

Z drugiej strony, jeśli ktoś lub coś Ci się nie spodoba – w miarę możliwości zachowaj komentarze dla siebie. Czasem milczenie jest złotem. Bacznie przyglądaj się, jak funkcjonuje firma, na co jest przyzwolenie, a co zdecydowanie jest niemile widziane, obserwuj relacje i interakcje, sposób komunikacji. Szukaj równowagi między eksponowaniem aktywności, a obserwowaniem firmowej rzeczywistości.

Dobre relacje w pracy

Większość mam to świetni pracownicy – najczęściej mają jasno wyznaczone terminy realizacji zadań – to czas zmiany opiekunki, czy godzina odebrania dziecka ze żłobka. Oznacza to, że większość z nas w pracy jest skoncentrowana na tym co ma do zrobienia, bo MUSI wyjść o określonej godzinie.

Pamiętaj jednak, że pracujesz wśród ludzi, w zespole. Zainteresuj się co zmieniło się u Twoich współpracowników, poznaj nowych. Jeśli jesteś nowa skorzystaj z internetu i informacji w nim zawartych. To wzmacnia relacje i ułatwi Ci szybsze wdrożenie do zespołu, a także pozwoli być skuteczniejszą.

Uważaj na dwie rzeczy – po pierwsze nie rób wokół siebie Kółka Matek (grupa mam trajkoczących o swoich pociechach). Po drugie nie zalewaj wszystkich (szczególnie bezdzietnych) opowieściami o swoim Maluszku… Mogłabyś mówić o Nim godzinami – to zrozumiałe – ale akurat praca to nie najlepsze miejsce do tego.

Komunikacja, zasady, planowanie

Ustal harmonogram i sposób współpracy – jeśli chcesz wykorzystać przerwy na karmienie doprecyzuj zasady. Najważniejsza jest w tej sytuacji spokojna rozmowa. Dotrzymuj terminów. Przemyśl swój dzień/tydzień/miesiąc pracy, jak ognia unikaj spiętrzania obowiązków. Zapisuj wszystko w kalendarzu. Jeśli na dobry początek narobisz sobie zaległości – później trudno będzie nadgonić terminy.

Wykorzystuj twórczość, której uczysz się od Twojego Dziecka

Z czasem zakres realizowanych zadań i projektów będzie wzrastał. Zwróć uwagę na swoją postawę w problematycznych i trudnych sytuacjach. Szukaj alternatywnych rozwiązań, nowych możliwości. Jeśli czujesz, że jakiś problem Cię przytłacza – omów to z szefem. Przyjdź jednak do niego z konkretnymi propozycjami rozwiązania.

Pokaż szefowi, że liczysz się z jego wiedzą, doświadczeniem, szukasz wsparcia w dążeniu do uzyskania optymalnego rozwiązania. Większość szefów ma dość żali i problemów wszystkich pracowników dokoła. Pokaż, że jesteś partnerem i profesjonalistką. Wiesz przecież, że masz dla kogo się starać – ktoś na Ciebie czeka w domu. 🙂

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ekspert HR, Grupa ATERIMA. Od ponad 8 lat zajmuje się tematyką HR, procesem rekrutacji i selekcji pracowników. Autorka artykułów i badań w prasie specjalistycznej i naukowej. Trener z obszaru miękkich umiejętności HR. Mama trzyletniej Oli.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie