Czego szukasz

Pierwsze dni w pracy – jak budować swój wizerunek

O powrocie do pracy myślałam z radością (cieszyłam się na powrót do aktywności zawodowej), nadzieją (że zdam „egzamin” z przedmiotu „matka to też profesjonalny pracownik”) i ogromnym strachem (a co jak egzamin obleję, Ona jest taka maleńka). Emocjonalna huśtawka. Wracałam jednak do miejsca, które znam i w którym czuję się dobrze. Gdybym rozpoczynała nową pracę – byłoby mi znacznie trudniej. Na co zwracać uwagę w te pierwsze dni w nowej pracy lub po dłuższej przerwie? O co pytać, a co lepiej zostawić dla siebie?

  • Anna Dolot - 20/11/2018
kobieta siedząca przy stoliku, na którym leży duża książka

Przygotuj się wcześniej 

To oczywiste, że w pierwsze dni w pracy będziesz myślała o Maluszku. Po ciągłej obecności z Tobą nadchodzi czas rozstania, co oznacza ogromną zmianę dla Ciebie i Dziecka. Będziesz czuła strach, niepokój, będziesz się martwić o milion rzeczy. To zrozumiałe. Dlatego kluczowym elementem jest przygotowanie się do powrotu.

Zadbaj o opiekę (pewność, że dziecko jest w dobrych rękach – nieoceniona), posiłki, spisz plan dnia na kartce, ustal najważniejsze zasady. Po co? Dzięki temu w pracy będziesz mogła skupić się na pracy, a nie dzwonieniu i monitorowaniu, odbieraniu telefonów, martwieniu się, czy wszystko ok.

Pierwsze dni w pracy 

Bez względu na to, czy wracasz do znanego miejsca pracy, czy zaczynasz  w nowym, pamiętaj, że większość pracodawców wysoko ceni zaangażowanie. Dla coraz większej ilości pracodawców to cecha ważniejsza niż wiedza czy doświadczenie. Dlatego szukaj okazji, by pokazać, że to także jedna z Twoich cech.

Stanowisz „świeżą krew”, masz inne spojrzenie na wiele spraw, pewne przemyślenia po dość długiej przerwie. Pokaż, że chcesz (znów) stać się częścią firmy. Jeśli jesteś „nowa”, ucz się od innych. Pytaj, w czym możesz pomóc. Wyraź swoje uznanie, jeśli zauważysz jakieś ciekawe, innowacyjne rozwiązanie. Ważne, aby było to szczere.

Z drugiej strony, jeśli ktoś lub coś Ci się nie spodoba – w miarę możliwości zachowaj komentarze dla siebie. Czasem milczenie jest złotem. Bacznie przyglądaj się, jak funkcjonuje firma, na co jest przyzwolenie, a co zdecydowanie jest niemile widziane, obserwuj relacje i interakcje, sposób komunikacji. Szukaj równowagi między eksponowaniem aktywności, a obserwowaniem firmowej rzeczywistości.

Dobre relacje w pracy

Większość mam to świetni pracownicy – najczęściej mają jasno wyznaczone terminy realizacji zadań – to czas zmiany opiekunki, czy godzina odebrania dziecka ze żłobka. Oznacza to, że większość z nas w pracy jest skoncentrowana na tym co ma do zrobienia, bo MUSI wyjść o określonej godzinie.

Pamiętaj jednak, że pracujesz wśród ludzi, w zespole. Zainteresuj się co zmieniło się u Twoich współpracowników, poznaj nowych. Jeśli jesteś nowa skorzystaj z internetu i informacji w nim zawartych. To wzmacnia relacje i ułatwi Ci szybsze wdrożenie do zespołu, a także pozwoli być skuteczniejszą.

Uważaj na dwie rzeczy – po pierwsze nie rób wokół siebie Kółka Matek (grupa mam trajkoczących o swoich pociechach). Po drugie nie zalewaj wszystkich (szczególnie bezdzietnych) opowieściami o swoim Maluszku… Mogłabyś mówić o Nim godzinami – to zrozumiałe – ale akurat praca to nie najlepsze miejsce do tego.

Komunikacja, zasady, planowanie

Ustal harmonogram i sposób współpracy – jeśli chcesz wykorzystać przerwy na karmienie doprecyzuj zasady. Najważniejsza jest w tej sytuacji spokojna rozmowa. Dotrzymuj terminów. Przemyśl swój dzień/tydzień/miesiąc pracy, jak ognia unikaj spiętrzania obowiązków. Zapisuj wszystko w kalendarzu. Jeśli na dobry początek narobisz sobie zaległości – później trudno będzie nadgonić terminy.

Wykorzystuj twórczość, której uczysz się od Twojego Dziecka

Z czasem zakres realizowanych zadań i projektów będzie wzrastał. Zwróć uwagę na swoją postawę w problematycznych i trudnych sytuacjach. Szukaj alternatywnych rozwiązań, nowych możliwości. Jeśli czujesz, że jakiś problem Cię przytłacza – omów to z szefem. Przyjdź jednak do niego z konkretnymi propozycjami rozwiązania.

Pokaż szefowi, że liczysz się z jego wiedzą, doświadczeniem, szukasz wsparcia w dążeniu do uzyskania optymalnego rozwiązania. Większość szefów ma dość żali i problemów wszystkich pracowników dokoła. Pokaż, że jesteś partnerem i profesjonalistką. Wiesz przecież, że masz dla kogo się starać – ktoś na Ciebie czeka w domu. 🙂

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Dolot
Ekspert HR, Grupa ATERIMA. Od ponad 8 lat zajmuje się tematyką HR, procesem rekrutacji i selekcji pracowników. Autorka artykułów i badań w prasie specjalistycznej i naukowej. Trener z obszaru miękkich umiejętności HR. Mama trzyletniej Oli.
Podyskutuj

#WomanOnStage – Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars

Firma Aptiv wraca do nas po wakacyjnej przerwie z ciekawym wydarzeniem. Niezależnie od tego czy interesujesz się motoryzacją i nowymi technologiami, czy może po prostu lubisz być na bieżąco z nowinkami, na tym spotkaniu nie może Cię zabraknąć! Sprawdź dlaczego i zapisz się już teraz!
  • Ewa Moskalik - Pieper - 17/09/2019

Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars: #WomanOnStage

Po wakacyjnej przerwie firma Aptiv nadal nie zwalnia tempa i już:

25 września o godzinie 18:00 w Starej Zajezdni w Krakowie odbędzie się 6 edycja Connected.Cars: #WomenOnStage.

Ta edycja jest wyjątkowa i szczególnie ważna, ponieważ w całości przygotowały ją kobiety – inżynierki z Aptiv, które pokażą Wam, że świat motoryzacji nie jest tylko domeną mężczyzn.

Oczywiście na spotkanie zapraszamy zarówno Panie, jak i Panów. 🙂

Poznaj szczegóły spotkania i zapisz się!

Możesz mieć niepowtarzalną okazję wyruszenia do krainy nowych technologii i samochodów przyszłości. Poznać tematy związane z bezpieczeństwem, inteligencją samochodów, testowania oraz budowania innowacyjnych produktów pod kątem Agile, ale nie tylko!

To będzie też doskonała okazja, żeby porozmawiać z managerami Aptiv o możliwościach zatrudnienia! Dlatego zabierz ze sobą swoje CV!

Agenda:

18:00 -18:20 – Poznajmy się!

18:20 – 18:40 – Dlaczego testowanie samochodów przyszłości jest takie ważne?

18:40 – 19:10 – Networking (pizza & drinks on us!)

19:10 – 19:30 – Wyższy poziom inteligencji w samochodach przyszłości – projekt Simusafe

19:30 – 19:50 – Agile jako narzędzie do budowania innowacyjnych produktów w branży automotive.

19:50 – 21:00 – Speed recruiting + Networking

Wydarzenie jest bezpłatne, ale rejestracja obowiązkowa. Łap bilet!

Co jeszcze Cię czeka na miejscu?

  • Mocna dawka wiedzy oraz inspiracji od najlepszych inżynierek oraz managerów!
  • Strefy inżynieryjne, w których spotkacie ekspertów Aptiv oraz porozmawiacie o aktualnych ofertach pracy.
  • Spotkanie z przedstawicielkami Fundacji Mamo Pracuj.
  • Dla pierwszych 100 osób specjalne prezenty!
  • Pizza i napoje.

Zobacz jak wygląda serce i dusza samochodów przyszłości 🙂

Nie przegap okazji i zapisz się! Do zobaczenia 25 września!

Wiemy, że takie bilety szybko się rozchodzą 🙂

aptiv logo

Zdjęcie: archiwum Aptiv

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Networking sposobem na sukces

Kobiety z reguły bardzo naturalnie nawiązują relacje, czy tą umiejętność można przełożyć na biznes? Zastanawiasz się jak rozwinąć swoją firmę i nawiązać pierwsze kontakty biznesowe? Wykorzystaj swoje zdolności komunikacyjne aby rozmawiać skutecznie o swoich interesach tworząc efektywną sieć networkingową.

  • Marta Hycnar - 17/09/2019
networking - 3 kobiety przy posiłku

Networking, czyli nawiązywać relacje biznesowe?

Biznes to ludzie, a budowanie i podtrzymywanie relacji to podstawowy czynnik sukcesu w biznesie. Przedsiębiorcy, zarówno kobiety jak i mężczyźni, coraz większą uwagę poświęcają na tworzenie i pielęgnowanie relacji biznesowych, kształtując sieć kontaktów. Zaufany partner biznesowy poleca Cię swojemu klientowi, a on kolejnemu kontrahentowi i twoja działalność nabiera rozpędu. Budując szeroką siatkę kontaktów inwestujesz w przyszłość swojego biznesu. 

Dlaczego to tak ważne?

Każdy napotkany człowiek to nowe doświadczenia i szersza wiedza, która pomoże Ci rozwinąć firmę. Wykorzystaj każdą szanse na rozmowę, nigdy nie wiesz co może ona przynieść. To dzięki ludziom, którzy nas otaczają docieramy do odbiorców naszych usług. Posiadanie znajomości jest często negatywnie kojarzone, a tu przede wszystkim chodzi o współpracę. Spotkania networkingowe są nie tylko sposobem na rozwój twojego biznesu, ale także sposobem na znalezienie pracy. Raport Banku Danych o Inżynierach wskazuje, że networking jest skuteczniejszy niż wszystkie inne metody poszukiwania pracy. Według badań ok. 65% do 85% posad udaje się znaleźć dzięki pomocy, jaka płynie z sieci kontaktów.

Networkingowe know how

„Networking oparty jest na pielęgnowaniu relacji, których fundamentem jest zaufanie w celu udzielania sobie wzajemnie wsparcia, tj. wzajemnych korzyści takich jak dostęp do informacji, udzielenie opinii lub wsparcie emocjonalne” – to najtrafniejsza definicja networkingu. Zatem ważne jest aby opierał się on na wzajemności. 

Największa światowa organizacja networkingowa BNI działająca w Polsce, stworzyła tradycję śniadań biznesowych, podczas których przedsiębiorcy mają możliwość lepiej się poznać. Spotykamy się o 7 rano aby porozmawiać o swoim biznesie, o sukcesach i pomysłach. W przyjaznej atmosferze wymieniamy się wzajemnymi kontaktami i umożliwiamy zrobienie biznesu innym. Jest to najlepszy sposób na prowadzenie firmy. Przyjemny i skuteczny, a wczesna poranna pora spotkania nie wpływa na nasze codzienne obowiązki. 

Myślisz o tym, aby założyć swój biznes, szukasz partnerów lub inwestorów? A może prowadzisz już swoją firmę i chcesz dotrzeć do nowych klientów? Jeżeli szukasz sposobów na to, żeby rozwinąć swoją karierę zawodową – wybierz się na spotkanie networkingowe.

Pamiętaj jednak, aby na co dzień wykorzystywać networking szukając wśród znajomych zaufanych partnerów, dostawców usług czy pracowników. Bądź otwarta na ludzi, a nawiązywanie kontaktów przyjdzie Ci z łatwością. Wykorzystaj networking aby rozwinąć własną firmę, wypromować siebie i swój pomysł. Szybko i przyjemnie zdobędziesz nowych klientów i wartościowe kontakty biznesowe. Przecież psychologia biznesu dowodzi, że kobiety mają naturalne predyspozycje do networkingu. Sprawdź sama!

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to zajrzyj jeszcze do innych naszych wpisów, które zostały stworzone z myślą o pierwszych krokach w biznesie:

Zdjęcie: Storybloks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Hycnar
Współzałożycielka firmy HarmoniquePR – Agencji Public Relations. Trenerka biznesu z wiedzą popartą wieloletnim doświadczeniem. Członek międzynarodowej grupy Business Network International.  Ceni sobie profesjonalne podejście do biznesu oraz umiejętności komunikacyjne. Specjalistka w budowaniu trwałych i harmonijnych relacji. Wulkan energii, zaraża optymizmem. U ludzi uwielbia szczery i promienny uśmiech.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail