Czego szukasz

Wracać czy nie wracać? Mamy Wracamy!

Właśnie dzisiaj, tj. 22 kwietnia br., do księgarń w całej Polsce trafiła książka Marty Waszczuk pt. „Mamy Wracamy” wydana przez Wydawnictwo Mamania. Martę poznaliście już jako inicjatorkę Klubów Przedsiębiorczych Mam, o których wielokrotnie pisaliśmy na łamach naszego portalu. O czym pisze w swojej książce? Jakie są kulisy jej powstania? Czy „wacikowość” biznesów prowadzonych przez mamy to coś złego? Nasz portal objął książkę swoim patronatem!

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 22/04/2015

Marto, skąd pomysł na książkę „Mamy Wracamy”?

Pomysł na książkę „Mamy wracamy” pochodzi od Ani Zdrojewskiej-Żywieckiej, szefowej wydawnictwa Mamania. Ania szukała osoby, która mogłaby napisać taką książkę i poprzez Klub Przedsiębiorczych Mam i mojego bloga trafiła do mnie. 

Dla kogo jest ta książka i o czym w niej piszesz?

„Mamy wracamy” to książka dla mam małych dzieci, które chcą wrócić do aktywności zawodowej, swoich planów i rozwoju osobistego. To propozycja zarówno dla tych kobiet, które nie mają jeszcze pomysłu na siebie, jak i dla tych, które mają pomysł, ale nie wiedzą jak się zabrać za jego realizację. 

Pierwsza część książki ma charakter coachingowy – zawiera wiele ćwiczeń pomagających określić swój cel zawodowy, priorytety i plan działania. Druga część przypomina menu, z którego można wybrać sposób na pracę, który najbardziej odpowiada naszym preferencjom. Opisuję tam 23 ścieżki, zaczynając od pracy na etacie, poprzez freelancing, własną firmę i wiele więcej. Trzecia część książki zawiera 16 praktycznych wskazówek ułatwiający powrót do pracy i pozostanie przy zdrowych zmysłach ;-).

Miałam okazję ją recenzować, więc wiem jak bardzo jest obszerna. Długo nad nią pracowałaś?

Pracowałam nad książką  półtora roku. Pewnie trwałoby to dłużej, gdyby nie narodziny mojej najmłodszej córki. Termin porodu ustawiłam sobie jako nieprzekraczalną granicę.

Wiele miejsca poświęcasz w swojej książce zakłądaniu firmy, powiedz czy wiele mam, które znasz chce założyć własną firmę?

Tak, to dosyć częste wśród mam, które spotykam, szczególnie w Klubie Przedsiębiorczych Mam, bo to społeczność, która przyciąga aktywne mamy szukające sposobu na łączenie pracy i macierzyństwa.

Co doradzasz wtedy mamom?  

Doradzam im testowanie swoich pomysłów wśród potencjalnych klientów, jeszcze przed założeniem firmy. Można to zrobić na przykład rozmawiając z takimi osobami, prezentując swoją ofertę. Wystarczy kilka rozmów żeby wiedzieć, czy rzeczywiście trafiłyśmy w potrzeby rynku. 

Zapewne współpracujesz też z mamami, które prowadzą firmy, czego najbardziej im brakuje? Czego potrzebują?

Mamy prowadzące firmy najbardziej potrzebują czasu na zrobienie wszystkiego, co mają do zrobienia. A oprócz tego fachowej, praktycznej wiedzy jak prowadzić firmę i zarabiać. I pomysłów na długofalowy rozwój firmy.

Spotkałaś się z pojęciem „wacikowości” biznesów mamowych? Czy to rzeczywiście jest problem? Czy często mamowe biznesy są wacikowe? I czy to źle?

Spotkałam się z tym, że wiele biznesów mam jest na niedużą skalę. Według mnie to nie jest źle, bo czasem wynika to z potrzeby bycia aktywną i robienia czegoś swojego niż zarabianie milionów. Prowadzenie swojej firmy może dawać satysfakcję niezależnie od jej wielkości.

A jakie masz teraz plany? Kiedy książka jest już w księgarniach, co dalej?

W najbliższym czasie będę spotykać się z czytelniczkami w wielu miastach w Polsce. A oprócz tego organizuję Forum Przedsiębiorczych Mam, które odbędzie się 14 maja tego roku w Warszawie.  To konferencja dla aktywnych mam inspirująca do działania. Relacja z Forum Przedsiębiorczych Mam będzie dostępna na żywo także on-line, aby mamy w całej Polsce mogły ją zobaczyć.

Nasz portal objął forum swoim patronatem, więc wkrótce nasze Czytelniczki poznają wszelkie szczegóły. Już teraz zapraszamy!

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia!

Rozmawiała Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, redakcja mamopracuj.pl
Zdjęcie: Agata Aleksandrowicz

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Czy niepracujące zawodowo mamy są bardziej zestresowane?

Pranie, sprzątanie, gotowanie, organizowanie codziennych spraw, odwożenie dzieci na zajęcia czy do lekarza... i ani chwili dla siebie. Da się? Podobno da się, ale i o depresję nietrudno.
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 18/09/2019

Przeglądając różne ankiety może nasunąć się jeden wniosek: matka + dziecko + brak wsparcia + nadmierne oczekiwania = stres, złość i złe samopoczucie.

Owszem, są kobiety, które uwielbiają być z dzieckiem 24 godziny na dobę, ale takie kobiety są jednak w mniejszości. Inne przyznają już bardziej otwarcie – potrzebuję czegoś więcej niż być żoną i matką.

Dlaczego?

Bądźmy szczerzy. Kto patrzy z podziwem na osobę, która spędza większość czasu w piaskownicy i kuchni? A kto lubi codzienną monotonię, bez jakiś większych wyzwań? Czy dzień w dzień chce robić to samo, nie mając chwili przerwy, choćby na kawę? Nieliczne z nas.

  • Chcemy się rozwijać.
  • Chcemy pracować zawodowo.
  • Chcemy prowadzić jakieś życie towarzyskiego.
  • Chcemy podróżować.
  • Chcemy coś więcej w życiu osiągnąć jak być Matką-Polką.

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 1357 mam, 70% z nich pracuje lub chce pracować zawodowo. A pozostałe? Chcą całkowicie poświęcić się wychowaniu dziecka. Ankiety to jednak tylko ankiety. Wybieramy A, B lub C, a często nie mamy możliwości wytłumaczyć, że jest jak jest, bo innego wyboru nie mamy.

Już się w domu nasiedziałam

Kilka z moich koleżanek po urodzeniu dziecka siedziało w domu z dzieckiem około 3 lat. Z różnych powodów. Czy nie miały czasem (jakie czasem!) dosyć? Miały. Wszystkie po kolei. Czy któraś z nich, po powrocie do życia zawodowego, myśli o drugim dziecku? A gdzie tam! Mówią jednym głosem: nasiedziałyśmy się w domu, nigdy więcej!

Większość moich znajomych wraca jednak do pracy dużo szybciej. I wiele z nich nie ukrywa: odpoczywamy psychicznie właśnie w pracy.

Mamo, pracuj, jeśli chcesz!

Czy to oznacza, że każda kobieta powinna jak najszybciej po urodzeniu dziecka wracać do życia zawodowego? Nie!

  • Nie słuchajmy, co mówią inni.
  • Nie bójmy się podejmować decyzji za siebie.
  • Nie udawajmy, że jesteśmy cyborgami, które ze wszystkim sobie świetnie radzą.
  • Chcemy siedzieć w domu z dzieckiem i możemy sobie na to finansowo pozwolić, siedźmy.
  • Chcemy pracować zawodowo, pracujmy.

A co, jeśli chcemy jakoś łączyć jedno z drugim, a nie bardzo widzimy się na etacie? Może na Mamo Pracuj znajdziesz jakąś wskazówkę?

Tekst pochodzi z bloga edzieci.blogspot.com. Dziękujemy autorce bloga za zgodę na publikację felietonu na łamach Mamo Pracuj.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Rebelki – liderki społeczne pokolenia Z.

Henkel Polska wraz z platformą edukacyjną Zwolnieni z Teorii zorganizował program społeczny Rebelki, dzięki któremu 20 uczestniczek mogło zrealizować pięć autorskich projektów społecznych.
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 17/09/2019
Rebelki zdjęcie grupowe dziewczyn

Program Rebelki to kolejna inicjatywa na rzecz różnorodności. – Tym razem kierujemy ją do młodych, ambitnych dziewczyn – liderek społecznych, które chcą wspólnie z nami zmieniać świat – mówi Anna Kobierska, Corporate Communications Senior Specialist w firmie Henkel, mentorka w programie Rebelki.

Pokolenie Z – a jednak zaangażowane

Ten program aktywuje do działania pokolenie Z – czyli osoby urodzone po 2000 roku – które jest ostatnio przedmiotem licznych badań. 20 uczestniczek mogło dzięki niemu stworzyć ambitne i istotne społecznie akcje, które przynoszą realne efekty i są pożyteczne dla obywateli.

Skierowany do osób mających już pierwsze doświadczenia w temacie, rozwija umiejętności liderskie oraz zachęca do prospołecznych akcji. Dzięki takim inicjatywom zaszczepia się w następnych pokoleniach postawę która może być przyczynkiem do inicjowania istotnych zmian.

20 uczestniczek podzielonych zostało na 4 osobowe zespoły, z których każdy wspierany był przez mentorki z firmy Henkel.

Społeczne inicjatywy

Zresztą o poważnym podejściu i społecznym zaangażowaniu Rebelek niech powiedzą zainicjowane przez nie akcje:

  • Akcja Menstruacja – Projekt edukacyjny ukierunkowany na walkę z ubóstwem menstruacyjnym. W ramach prowadzonej dodatkowo zbiórki zapewnione zostaną środki do higieny intymnej dla kobiet, znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej.
  • Nie bądź @! – kampania społeczna poświęcona walce z patotreściami w mediach społecznościowych. Zespół projektowy do swoich działań angażuje YouTube’owych influencerów, którzy mają stanowić przykład tworzenia wartościowych treści.
  • Ups! My Boobs – skierowana do młodych kobiet kampania edukacyjna, promująca świadome dbanie o piersi. Efektem projektu jest seria merytorycznych artykułów oraz wywiadów z lekarzami i brafitterkami, przekazujących informacje na temat podstawowych zasad zdrowia piersi i odpowiedniego doboru biustonosza.
  • Yes! YOUth Can – stowarzyszenie zrzeszające aktywną społecznie młodzież, którego misją jest promowanie pozytywnego wizerunku młodych ludzi oraz wspieranie zaangażowanej społecznie młodzieży. W ramach prowadzonych akcji, w wybranych placówkach edukacyjnych organizowane są symulacje wyborów oraz panele dyskusyjne z udziałem ekspertów ze świata biznesu i polityki podczas wydarzeń lokalnych.
  • THINK. IT’S LEGAL. – projekt zachęcający do myślenia krytycznego, szczególnie ważnej umiejętności w dobie natłoku informacji i fake newsów. Osią inicjatywy jest blog Think. It’s legal oraz profil na Instagramie.

Dzięki oferowanym w ramach programu szkoleniom, mentoringowi oraz pracy zespołowej, młode liderki rozwijają kompetencje w obszarach przywództwa, pracy w zespole, zarządzania projektami i zwiększania ich skali.

Do udziału w programie zgłosiło się blisko 100 kandydatek w wieku 15-19 lat.

Rebelki_dwie_uczstniczki_programu

W dwustopniowej rekrutacji wyłoniono ostatecznie 20 uczestniczek z całej Polski. Program obejmował udział w trzech zjazdach szkoleniowych, prowadzonych przez ekspertów z firmy Henkel Polska i Fundacji Zwolnieni z Teorii. Każde spotkanie poświęcone było poszczególnym etapom tworzenia projektu społecznego: od procesu planowania do jego finalizacji.

A tak o programie wypowiadają się organizatorzy

„Dla mnie osobiście udział w programie Rebelki, był niesamowitym przeżyciem. Ta nieposkromiona energia dziewczyn, ich zapał są imponujące i na szczęście zaraźliwe. Jestem przekonana, że nowe doświadczenia, sukcesy i pokonane trudności będą dla uczestniczek świetną lekcją, która zaowocuje w przyszłości i przełoży się nie tylko naich kolejne projekty, lecz także na budowę kapitału społecznego” – Anna Kobierska, mentorka w programie Rebelki.

„Jestem pod wrażeniem projektów, które powstały w ramach programu Rebelki. Najbardziej jednak cieszę się z tego, jak w ciągu tych kilku miesięcy dziewczyny dojrzały jako menedżerki i zbudowały szczerą więź z mentorkami” – powiedziała Aleksandra Chudaś, dyrektor zarządzająca Fundacji Zwolnieni z Teorii. Jestem dumna, że mogliśmy stworzyć z Henklem program w tak ważnym temacie.

Zwolnieni z Teorii

To największa w Polsce olimpiada, w której licealiści i studenci realizują własne projekty społeczne. To sposób na zmotywowanie młodych ludzi do działania na rzecz innych oraz zdobywania niezbędnych na rynku pracy kompetencji, takich jak zarządzanie, praca w zespole, przywództwo. W działającej od 2014 roku olimpiadzie wzięło udział ponad 50 000 osób, dzięki którym powstało prawie 2 000 projektów społecznych – co roku, blisko 70% uczestników stanowią dziewczyny.

Henkel

Jest firmą globalną, o zrównoważonej i różnorodnej ofercie produktów i usług. Dzięki wiodącym markom, innowacjom i technologiom spółka zajmuje czołowe pozycje rynkowe zarówno w sektorze przemysłowym jak i dóbr konsumpcyjnych. Firma, założona w 1876, działa i odnosi sukcesy od ponad 140 lat, zatrudnia na całym świecie ponad 53 tysiące pracowników.

Zdjęcia są własnością firmy Henkel.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail