Czego szukasz

Nieuczciwa konkurencja. Jak z nią żyć?

Żyjemy w rzeczywistości, w której informacja jest ogólnodostępna i przekazywana niemal z prędkością światła. Dzielimy się życiem prywatnym i zawodowym. Nie myślimy o hienach, które z przyjemnością przejadą się na garbie naszej ciężkiej pracy…

  • Sylwia Biedroń - 11/06/2010

Własność intelektualna

Biznes na szpilkach kwitnie. Jesteśmy bardzo przedsiębiorcze, zaradne i dobrze zorganizowane. Dostrzegam wokół siebie wiele innowacyjnych inicjatyw. Mnóstwo utalentowanych, pracowitych kobiet. Dużo zapału, energii i pasji, ale dostrzegam również problem, który kwitnie w cieniu tego wysiłku.

Na fundamentach pasji i umiejętności tworzymy firmy. W ich rozwój angażujemy swój czas, wrażliwość i cały bagaż życiowych doświadczeń. Tworzymy unikatowe produkty i usługi. Siedzimy przy biurkach, które uginają się od materiałów nagromadzonych podczas burzy mózgu. Po cichu, bezszelestnie podbieramy czas z puli, która była przeznaczona dla rodziny i znajomych. Wszystko po to, żeby stworzyć coś własnego; zachwycić klientów lub wyznaczyć zupełnie nowy kierunek na rynku. W pocie czoła osiągamy to, o co nam chodziło. Mamy nowy produkt, nową usługę, nową aplikację.

Kradzież, która boli.

Żyjemy w rzeczywistości, w której informacja jest ogólnodostępna i przekazywana niemal z prędkością światła. Dzielimy się życiem prywatnym i zawodowym. Nie myślimy o hienach, które z przyjemnością przejadą się na garbie naszej ciężkiej pracy. Pominą wysiłek twórczy i intelektualny, po to żeby spić wyłącznie śmietanę, którą my pieczołowicie ubijałyśmy. Wybierają drogę na skróty i kopiują nas bez wskazania źródła, bez informacji o autorze, bez skrupułów.

Ochoczo prezentujemy nasz pomysł, a po tygodniu czy miesiącu pojawia się ktoś, kto publikuje naszą pracę i podpisuje się pod nią, jak pod swoją własną. Mało tego- sprzedaje ją, zaniżając cenę, która obowiązuje u nas, ponieważ nie uwzględnia ani czasu, ani wysiłku, jaki zaangażowałyśmy w jej powstanie.

Prawo autorskie i prawo własności przemysłowej. Znam swoje prawa i nie zawaham się ich użyć!

Załamujemy ręce, momentami rwiemy włosy z głowy, uderzamy pięścią w stół i zadajemy sobie pytanie: jak tak można?! W kwestiach prawnych poruszam się, jak słoń w składzie porcelany, ale na szczęście istnieją instytucje, które stoją na straży naszej własności.

Dla kobiet, które piszą, fotografują, rysują, tworzą, programują idealną tarczą ochronną są prawa autorskie. Pamiętajcie-macie prawo decydować o użytkowaniu Waszego dzieła i czerpaniu z niego korzyści.  Nie zawahajcie się go użyć, kiedy ktoś bez Waszej zgody wykorzystuje efekt wielogodzinnej, a często nawet wielotygodniowej pracy. Część z nas ma niesamowity potencjał i zacięcie do tworzenia innowacji. Swoje skrzydła, nad efektem Waszej pracy, roztacza Urząd Patentowy. Korzystajcie z patentów i chrońcie swoje wynalazki, znaki towarowe, wzory użytkowe oraz przemysłowe. Nie oddawajcie się tak łatwo w ręce nieuczciwej konkurencji. Zadbajcie o ochronę Waszej wielogodzinnej pracy oraz własności. Warto być mądrzejszą Polką przed szkodą!

Na koniec dla pocieszenia tych, które zostały okradzione, a nie zdążyły się zabezpieczyć napiszę, że Ci którzy nas kopiują, zawsze są krok za nami. Zawsze. To my wyznaczamy kierunek, to my szukamy nowych pomysłów, to my tworzymy nowe rozwiązania. Problem, który kwitnie w cieniu naszego wysiłku nie zniknie, ale może stracić na sile, kiedy nauczymy się odpowiednio dbać o swoje prace i egzekwować swoje prawa.

Photo credit: Saké Puppets / Foter / CC BY

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Sylwia Biedroń
Jestem kobietą i mamą. Chcę zmieniać siebie i świat na lepsze ponieważ uważam, że łatwiej się żyje w otoczeniu, które jest przyjemne i ciekawe. Uwielbiam ilustrowane książki dla dzieci i czasem je recenzuję. Współpracuję z kwartalnikiem Ryms. W tzw. czasie wolnym pojawiam się na blogu i tam agituję, na rzecz życia z pasją :-) Jestem copywriterem - piszę i tworzę. Inspiruję firmy do kreatywnego podejścia i komunikowania swojej tożsamości. Zapraszam na betben.pl.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail