Czego szukasz

Między myślą a firmą

Od czego zacząć realizację pomysłu o własnej firmie? Co powinnaś sprawdzić i czego musisz się dowiedzieć zanim zarejestrujesz swój wymarzony biznes? Pierwszy artykuł o własnym biznesie, napisany na prośbę naszych Czytelniczek! 

  • Krzysztof Duliński - 18/01/2012

Między myślą a firmą

Prowadzenie własnego biznesu wydaje Ci się trudne? Owszem, wymaga nieco inicjatywy, ale najtrudniejsze jest… wymyślenie co i jak chcemy robić, nazwanie firmy, wstępne zbadanie zapotrzebowania rynku na nasze produkty lub usługi.

Myśl o założeniu własnej firmy może pojawić się w różnych momentach życiowych – np. podczas urlopu macierzyńskiego czy wychowawczego, gdy nie możemy już wytrzymać w dotychczasowym miejscu pracy, albo jako pomysł na samodzielność. Niezależnie kiedy pomyślimy o własnym biznesie, najważniejsze jest określenie tego, co chcemy robić – co będziemy produkować, jakie usługi chcemy zaoferować.

Pomysł to dopiero początek

– Phi, cóż to za sztuka, mam dziesiątki takich pomysłów – może ktoś powie. Fakt, pomysłów można mieć wiele, ale czy ktoś je kupi? To podstawowe pytanie, które trzeba sobie zadać po tym jak doznamy „olśnienia” i pełni optymizmu pomyślimy o wielotysięcznych zyskach. Zapotrzebowanie na nasz „pomysł” najłatwiej sprawdzić rozpytując znajomych i rodzinę. Potem warto pomyszkować po Internecie, by przekonać się czy ktoś nie oferuje już czegoś podobnego. Można też spróbować zagaić dyskusję na różnorakich forach dyskusyjnych, by poznać opinię o naszym pomyśle ludzi z różnych środowisk.

[view:ad_intext_superbanner_2=block]

Gdy konkurencja jest duża, a na razie nie widzimy możliwości, by nasz produkt/usługa czymś szczególnym się wyróżniał, lepiej dać sobie spokój. Jeśli jednak wydaje się, że jest to niezagospodarowana nisza na rynku, czas pomyśleć o niezbędnych nakładach na rozpoczęcie działalności gospodarczej (np. zakup maszyn czy specjalnego oprogramowania komputerowego, wynajęcie lokalu, koszty reklamy itp.).

„Mówiły jaskółki”…

Analiza kwestii finansowych i organizacyjnych pomoże w odpowiedzi na pytanie co do formy prawnej firmy – jednoosobowa działalność gospodarcza czy też spółka.

Zaletą pierwszej formy jest pełna samodzielność, swoboda w decydowaniu o losach firmy i dysponowaniu zyskami (ale i pełna odpowiedzialność za straty). W spółce można się podzielić obowiązkami, można się wspierać i motywować, wykorzystywać kontakty i możliwości każdego ze wspólników. Istnieje jednak niebezpieczeństwo, że dojdzie do kłótni o rozwój firmy i z przyjaciółki-wspólniczki można zyskać nieoczekiwanie wroga.

Czy to się opłaci?

Po wyborze formy prowadzenia działalności, czas na przemyślenie jej opłacalności, stworzenie roboczego biznesplanu. Po jednej stronie należy rozpisać harmonogram wydatków na najbliższe tygodnie, miesiące, a po drugiej przewidywane wpływy. Uzyskamy w ten sposób ogólne pojęcie o terminie, kiedy wpływy będą wyższe od wydatków, kiedy biznes zacznie przynosić zyski.

Do stworzenia realnego biznesplanu przydatną będzie informacja o możliwości otrzymania pożyczki bądź dotacji na naszą działalność. Istnieją różne programy rządowe lub unijne wspierające rozwój przedsiębiorczości, poszerzenie kwalifikacji. Adresowane są do osób w określonym wieku, mieszkających w danym regionie, działających w określonych branżach. Informacji na ich temat można szukać na stronach internetowych lokalnych agencji rozwoju regionalnego. Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Wojewódzkich Urzędów Pracy i innych organizacji.

Miejsce i szyld

Dobrnięcie do tego miejsca oznacza, że jesteście zdeterminowane, by zostać bizneswomen, że macie pomysł i chęci na własny biznes. Teraz czekają was najtrudniejsze zadania.

Określenie miejsce prowadzenia działalności jest stosunkowo łatwe. Myśląc o działalności o charakterze biurowym (np. księgowość, portal internetowy) siedzibą firmy może być spokojnie mieszkanie. Wystarczy określić, który pokój będzie biurem (umożliwi to wprowadzenie w koszty działalności gospodarczej wydatków na jego umeblowanie, ogrzanie, oświetlenie itp. Koszty ogrzewania i oświetlenia firmy określa się jako procent wydatków płaconych za całe mieszkanie, proporcjonalnie do wielkości powierzchni „pokoju firmowego”. Jeśli pokój zajmuje 10% powierzchni mieszkania, to w koszty wliczamy 10% wydatków na ogrzewanie i oświetlenie) i zgłosić wykorzystywanie go do celów działalności gospodarczej do urzędu gminy (koniecznie trzeba zaznaczyć, że pokój nadal będzie pełnił funkcje mieszkalne. W przeciwnym wypadku urząd zacznie naliczać za ten pokój podatek wg stawki dla powierzchni komercyjnych).

Gorzej, gdy potrzebny jest osobny lokal. W tym przypadku trzeba się nastawić na kontakt z agencjami nieruchomości, własne poszukiwania na różne sposoby. Nie słyszałem, by ktoś znalazł lokal idealny. Zawsze jest to pewien kompromis pod kątem lokalizacji, rozmieszczenia pomieszczeń, sąsiedztwa. Ważne, by nie brać najtańszego, ale najlepszy, najodpowiedniejszy dla naszej działalności.

Gdy tylko zacznie się konkretyzować myśl o założeniu firmy, warto od razu zacząć myśleć nad jej nazwą. Z doświadczenia wiem, że nie jest to łatwe. Nazwa powinna w jakiś sposób nawiązywać do tego co się będzie robiło, ale być przy tym na tyle uniwersalna, by można było w przyszłości poszerzyć zakres działalności. Nie najlepiej wygląda powstała przed laty nazwa Drutex dla firmy, która obecnie zajmuje się… produkcją okien. Powinna być też łatwa do wymówienia, ale nie banalna, by zapadała w pamięć. Na dodatek warto zastanowić się nad możliwością ujęcia jej w logo, wkomponowania jej w różne materiały promocyjne.

Macie już nazwę? To rejestrujcie domenę internetową, szukajcie grafika, który stworzy logo, zaproponuje wzór wizytówki i papieru firmowego. Poszukajcie też księgowej, która pomoże w wyborze formy opodatkowania, podpowie co można a czego nie można wprowadzić w koszty firmy, będzie prowadziła księgowość waszej firmy, odpowiadała przed urzędem skarbowym za rzetelność obliczenia podatków.

I teraz, gdy mamy już wszystkie powyższe informacje, wiemy co i gdzie chcemy robić, kto może nam stworzyć logo i stronę www firmy, poprowadzić jej księgowość, gdy zdecydowaliśmy się na formę prowadzenia działalności można nareszcie przystąpić do zarejestrowania firmy. O tym, jak tego dokonać zależnie od wybranej formy, w następnym odcinku z tego cyklu.

Zdjęcie:sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Krzysztof Duliński
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UJ. Pracował jako dziennikarz, Kierownik Biura Prasowego Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego i Rzecznik Prasowy Grupy Nowy Styl. Obecnie freelancer, właściciel firmy Skład Faktów.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail